Hétindító – 38. hét – Helyi adóelőleg, ÁFA-bevallás, 1% – Suller Kriszta

A szokásos habos kávé mellől üdvözöllek benneteket, nézzük át, mit is csinálhatunk a napokban! A mai nap határidős a helyi adóelőleg befizetése, jövő héten hétfőn pedig az áfa bevallás. Emellett sok feladat akad a civil szervezetekkel is.

Az ÁFA, az elmaradhatatlan havi feladatok egyike

A jövő héten hétfőre, 22-re határidős (a hétvége miatt):

  • havi áfa bevallás és befizetés az ilyen gyakorisággal rendelkező partnereinknél.
  • A60-as összesítő nyilatkozat, amennyiben szükséges. Itt figyeljünk arra, hogy lehet olyan partnerünk, aki ugyan negyedéves áfa bevalló, mégis havi bevallás benyújtására kötelezett az összesítő nyilatkozat tekintetében. Különös tekintettel most, hogy a múlt hónapban egy újabb negyedévet zártunk.
  • Áfa bevallás benyújtása speciális adózói körbe tartozóknál, ha az szükséges.
  • ’01-es bevallás benyújtása az e tekintetben havi bevallóknál.

Helyi adóelőleg befizetési határideje 

A mai napra határidős a helyi adóelőleg megfizetése is, így érdemes ránézni, hogy minden ügyfél rendben értesült-e az esetleges fizetési kötelezettségeiről. Fontos, hogy a helyi adó közé tartozik az építmény- és a kommunális adó is. Egyéni vállalkozóknál pl. több esetben e tekintetben nálunk landolt az önkormányzati folyószámla. Fontos, hogy ilyen esetekben tovább küldjük azt az ügyfelünk részére.

1% fogadása érdekében regisztrációs eljárás 

Amire a héten már intenzíven készülni kell, a szeptember 30-i jogvesztő határidő a civilek életében, amely az 1%-ot fogadni kívánó szervezetek esetében az EGYREG nevet viselő regisztrációs nyomtatvány benyújtását jelenti.

Ez a nyomtatványt azon szervezeteknek kell benyújtani, akik a jövőben fogadni kívánják az 1%-os felajánlásokat, és korábban még nem regisztráltak, vagy a regisztrációs eljárás bármely okból megakadt. A határidő jogvesztő, így azt javaslom, amennyiben az alapító okirat, alapszabály bármely okból nem felelne meg száz százalékos mértékben a paramétereknek, akkor a jelenleg hatályosat mellékelve kezdeményezzék ezen szervezetek a regisztrációjukat. Ezzel egy időben gőzerővel álljanak neki az alapító okirat, alapszabály módosításának, hogy mire a NAV hiánypótlási felhívása megérkezik, azt felkészülten várva már be is lehessen csatolni az iratanyagot.

Azon szervezetek, akik a feltételnek továbbra is megfelelnek, és korábban már regisztráltak, teendőjük nincs, új regisztrációra nem kötelezettek!

Azon egyesületek, akik vallási egyesületként vannak nyilvántartva, az 1%-os forrás iránti regisztrációs igényüket e-papír felületen, szabad formátumú kérelem formájában terjeszthetik elő. Részükre – az egyházakhoz hasonlóan – technikai szám kerül megállapításra!

Ha változik valami az 1%-ra jogosult civil szervezet életében

Az aktuális EGYREG nyomtatványon adatváltozás esetén a változásokat normál változás bejelentési határidő betartása mellett folyamatosan jelenteni kellene, különös tekintettel a bankszámlaszámra, melyre a kiutalásnak érkeznie kell.

Engedjétek meg, hogy a másik nagy tévhitet is eloszlassam, miszerint a közhasznú státusz megléte szükséges. Kizárólag a közhasznú tevékenység az, aminek a civil életében jelen kell lennie, és nyilván ezt a tevékenységet folytatnia is kell. Amiben a probléma gyökerezik, hogy ennek a megjelentetése a beszámolókban sokszor csorbát szenved!

Fontos, hogy az 1%-ot fogadó civil szervezet folyamatosan figyeljen a beszámolóban arra, hogy a közhasznú tevékenységgel kapcsolatos sorokat adattal töltse fel! Felhívom a figyelmet arra is, hogy véleményem szerint a közhasznú tevékenységét biztosan nem folytatja az a szervezet, amelyik bejegyzett szervezet ugyan, de programokat nem, vagy nem igen szervez!

Ha a civil szervezetek kapcsán kihívást jelent a jogszabályi környezet és a helyes könyvelői működés feltérképezése, csatlakozz hozzánk, a >>Civil Szervezeteket Könyvelők Klubjához, ahol a mindennapi működéshez, könyveléshez nyújtunk segítséget klubdélutánokon és egy zárt szakmai levelezőlistán.

Porondon az ELEKÁFA

Szeptember végére határidős az ELEKÁFA nyomtatványok benyújtása, mely azon ügyfeleinknél lehet releváns, akiknél rendszeres az EU bármely más tagországában az áfás beszerzés. Ott a helyi szabályok szerint felszámított áfát, ha az adóalany a feltételeknek megfelel, visszaigényelheti. Például a rendszeresen külföldön kiküldetésben tartózkodók egyes költségei, konferencia belépők, szállásdíjak, külföldi tehergépjármű tankolás, vagy amikor az EU előírások és magyar Áfa jogszabályok is az adott országban rendelik teljesítettnek az ügyletet (pl. ingatlanokkal, közlekedési eszközökkel kapcsolatos szolgáltatások).

Heti tipp

Az évből már eltelt nyolc hónap, így itt az idő, hogy lassan a „későn” kelő, általában alanyi mentes ügyfeleinktől is újra bekérjük az iratanyagokat. Így lesz lehetőség ellenőrizni, hogy a számlázás tekintetében, illetve az alanyi mentes értékhatár tekintetében hogyan is állnak, helyesen állítják-e ki számláikat.

Célszerű lehet a NAV online rendszeréből a könyvelőprogramunkba lehívott számlalistákból számukra is érthető listát készíteni. A listákat el lehet küldeni nekik, hogy könnyebb legyen megkeresni, milyen számlákat is várunk tőlük! Természetesen fontos az is, hogy ez idő tájt elkezdjük az adófolyószámlák évközi egyeztetését is. Így már az esetleges hibára még a zárlat előtt fény derülhet.

Mindenkinek ellenőrzésmentes, haladós napokat kívánok!

***

5percAdó ajánló:

Tervezd meg a szeptembert és legyél naprakész a PENTA UNIÓ konferenciáinak segítségével! Mutatjuk a kínálatot:

A bizalmi vagyonkezelés könyvelése – Dr. Magyar Csaba

A bizalmi vagyonkezelés adózási szabályai összetettek és több adónemet is érintenek. De ugyanekkora figyelmet kell fordítani az ide vonatkozó könyvelési előírásokra is. A bizalmi vagyonkezelés magyarországi bevezetése miatt a Számviteli törvényt (továbbiakban: Sztv.) is módosították, kifejezetten azért, hogy egyes esetekben az általánostól eltérő speciális rendelkezéseket alkalmazzanak erre a sajátos jogintézményre.

A bizalmi vagyonkezelés adózási szabályait a közérthetőség érdekében rendszerint szét szoktuk bontani vagyonrendelésre, vagyonkezelésre és vagyonkiadásra. Ugyanezt a gondolatmenetet követve a számviteli szabályok ismertetése során is célszerű ezt a hármas megosztást alkalmazni.

A vagyonrendelés számvitele

A vagyonrendelő az a személy, amely a Polgári Törvénykönyv bizalmi vagyonkezelési szerződésre vonatkozó rendelkezései szerint vagyonrendelőnek minősül. Tulajdonképpen az a személy tartozik ide, amely a vagyonát bizalmi vagyonkezelésbe adja. A vagyonrendelés során csak akkor kell az Sztv. rendelkezéseit alkalmazni, ha a vagyonrendelő vállalkozónak minősül (tehát például magánszemélyek vagyonrendelésre nem vonatkoznak ezek az előírások).

Vállalkozónak minősül minden olyan gazdálkodó, amely a saját nevében és kockázatára nyereség- és vagyonszerzés céljából üzletszerűen, ellenérték fejében termelő vagy szolgáltató tevékenységet végez.

Kiemelt jelentősége van a bizalmi vagyonkezelési szerződésben meghatározott értéknek a vagyonrendelő könyvelése szempontjából. Hiszen az átadott vagyontárgyak szerződés szerinti értéke egyéb bevételnek minősül a vagyonrendelőnél, mintha eladta volna a vagyonkezelésbe adott vagyontárgyakat, míg az átadott vagyontárgyak könyv szerinti értéke egyéb ráfordításnak minősül.

Mindezek alapján fontos megvizsgálni még a vagyon átadása előtt, hogy mekkora az adott vagyonelem könyv szerinti értéke. Ennek fényében kell meghatározni a vagyonrendelési értéket. Magasabb összeg esetén ugyanis nyereség, míg alacsonyabb összeg esetén veszteség keletkezhet a vagyonrendelő vállalkozónál.

A vagyonrendeléssel a vállalkozó vagyonrendelő eszközei közül könyvelési szempontból nézve nem kerül ki véglegesen az átadott vagyon, ugyanis ez hosszú lejáratú kölcsönként kezelendő, azaz tartós követelésként szerepel majd a vagyonrendelő mérlegében. A tartós követelés a kezelt vagyonnal szemben áll fenn, amelyet a befektetett pénzügyi eszközök között kell kimutatni a vagyonrendelő vállalkozó mérlegében.

A tartós követelés értékének megállapításához a vagyonrendelő és vagyonkezelő között létrejött szerződésben szereplő értéket kell alapul venni. Vagyis a tartós követelés bekerülési értéke megegyezik a bizalmi vagyonkezelési szerződésben meghatározott értékkel.

További szabály, hogy a kezelt vagyonra szóló tartós követelésre értékvesztést kell elszámolni, ha annak könyv szerinti értéke és piaci értéke közötti veszteségjellegű különbözet tartósnak mutatkozik és jelentős összegű. A piaci érték meghatározásakor a kezelt vagyon üzleti év mérlegfordulónapjára kimutatott saját tőkéjének összegét kell figyelembe venni.

A vagyonkezelés számvitele

A vagyonrendelőtől a bizalmi vagyonkezelő veszi át a vagyont, amelyet a saját vagyonától elkülönítetten kell nyilvántartania, mint kezelt vagyont. Ezt a különállást hivatott rögzíteni az a szabály, hogy jóllehet a kezelt vagyon nem minősül jogi személynek, mégis az Sztv. vállalkozónak tekinti. Tehát a kezelt vagyonra a vállalkozóra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A kezelt vagyon nevében a beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeket a bizalmi vagyonkezelő teljesíti. A bizalmi vagyonkezelőnek nem kell letétbe helyeznie és közzétennie a kezelt vagyon beszámolóját, továbbá könyvvizsgálati kötelezettség sem áll fenn.

A kezelt vagyon saját tőkéje az alábbi tételekből áll:

  • induló tőke,
  • tartalék (a kezelt vagyon esetében nem eredménytartaléknak nevezik),
  • lekötött tartalék,
  • értékelési tartalék,
  • tárgyév adózott eredménye.

Az induló tőke a vagyonrendelő által a bizalmi vagyonkezelő rendelkezésére bocsátott eszközöknek a bizalmi vagyonkezelési szerződésben meghatározott értéke. Az induló tőkét a bizalmi vagyonkezelés során tőke címén kiadott vagyon összege csökkenti.

A tartalék növekedéseként kell kimutatni a kezelt vagyon előző üzleti évi adózott eredményét. Értelemszerűen a tartalék csökkenéseként kell kimutatni a kezelt vagyon előző üzleti évi veszteségét. A tartalékot csökkenti továbbá a bizalmi vagyonkezelés során keletkezett hozam címén kifizetett összeg.

A lekötött és értékelési tartalék könyvelési szabályai megfelelnek az általános számviteli előírásoknak.

A vagyonkiadás számvitele

A vagyonkiadás kapcsán felmerülő számviteli szabályok három különböző szereplőt is érinthetnek. Az első magának a kezelt vagyonnak a könyvelése, a második a vagyonrendelő könyvelése, ha vállalkozónak minősül, és végül a kedvezményezetti oldalon is szerepelhet vállalkozó.

A bizalmi vagyonkezelés során a vagyonkiadást két részre lehet osztani. A bizalmi vagyonkezelő a kedvezményezett részére kiadhatja az induló tőkét, illetve sikeres vagyonkezelés esetén annak hozamát.

  • A bizalmi vagyonkezelés során vagyonkiadásra csak az induló tőke összegéig kerülhet sor. Lehetőség van évközi vagyonkiadásra is. Ilyenkor a kiadható vagyon megállapításánál a közbenső mérlegben kimutatott negatív adózott eredményt is figyelembe kell venni.
  • A bizalmi vagyonkezelés során az adózott eredménnyel kiegészített tartalékból teljesíthető hozamkifizetés. A hozamkifizetés feltétele, hogy a lekötött tartalékkal, továbbá a pozitív értékelési tartalékkal csökkentett saját tőke összege a hozamkifizetés után sem csökkenhet az induló tőke összege alá.

Amennyiben a vagyonrendelő vállalkozó, akkor a tőke kiadásával arányosan a korábban említett tartós követelést a vagyonrendelőnek csökkentenie kell. Ezt az egyéb ráfordítások között kell elszámolnia.

Amennyiben a kedvezményezett vállalkozó, úgy a tőke kiadása nála egyéb bevételnek minősül. Míg a hozam kiadása, ha azt a vagyonrendelő vállalkozó kapja meg, osztaléknak minősül, ha azonban a vagyonrendelőtől eltérő vállalkozó kap hozamot a kezelt vagyonból, azt nála egyéb bevételként kell könyvelni.

Összefoglalva megállapítható, hogy ha olyan esettel találkozunk, ahol vállalkozónak minősül a vagyonrendelő, akkor az Sztv. rendelkezései értelmében az átadott vagyon tartós követelésként szerepel majd a vagyonrendelő mérlegében, melyet a tőke kiadásával arányosan kell majd csökkenteni. A bizalmi vagyonkezelésbe adott vagyonnál pedig figyelni kell arra, hogy van-e különbség a könyv szerinti és a bizalmi vagyonkezelési szerződésben meghatározott érték között. A vagyonátadást követően létrejött kezelt vagyon vállalkozónak minősül, ezért alkalmazni kell rá az Sztv. különleges, a kezelt vagyonra irányadó rendelkezéseit. A vagyon kiadása esetén pedig eltérő számviteli szabályok vonatkoznak az induló tőke és a hozam kiadására.

5percAdó ajánló:

Ha a téma felkeltette az érdeklődésedet, és szeretnél még mélyebb tudást szerezni, ismerd meg a PENTA UNIÓ >>Minősített Vagyontervezési Szakértő képzését, amivel valós piaci keresletet kielégítő, értékes szaktudást szerezhetsz, így bővítheted portfóliódat, vagy emelheted munkaerőpiaci értékedet.

Hétindító – 37. hét – Járulékbevallás és civil szervezetek – Suller Kriszta

Napsütéses jó reggelt kívánok mindenkinek, immár szeptember második hetében! Most sem tétlenkedhetünk, hiszen pénteken határidős a járulékbevallás, fel kell készülnünk a helyi adóelőlegek befizetésére, valamint a civil szervezetek is külön figyelmet érdemelnek. Emellett ez a hét remek lehetőséget biztosít, hogy átnézzük a saját adminisztrációs kötelezettségeinket is. Csapjunk is bele a közepébe!

Itt a járulékbevallás határideje

Szeptember 12-re, pénteki napra határidős a havi járulékbevallás benyújtása az alábbiak szerint: 

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve a különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT).

A bevallás benyújtásán túl nem feledkezhetünk el az ebből eredő kötelezettségek befizetéséről sem!

Helyi adóelőlegek befizetési határideje 

Szeptember 15-én határidős a helyi adóelőlegek megfizetése is, így ahol elmaradt, a héten még kényelmesen szólhatunk az ügyfeleinknek. Az idén is – mint minden évben – kiemelten fontos, hogy az adóbevallást is benyújtó ügyfeleink esetében a folyószámlákon a május 31-ig benyújtott bevallások feldolgozásának a tényét is ellenőrizzük!

Civil szervezetek regisztrációja – jogvesztő határidővel!

Szeptember lévén folyamatosan napirenden kell tartani a civil szervezeteknél a NAV 1%-os regisztrációs eljárást, ott, ahol ez releváns. A határidő jogvesztő, szeptember 30-a. Nyomtatványa az EGYREG nevet viseli! Az EGYREG nyomtatvány már elérhető az ÁNYK-ban és az ONYA felületén is!

ELEKÁFA

Szintén szeptember 30-ig kell legkésőbb benyújtani az előző évről szóló ELEKÁFA kérelmeket, ez dióhéjban annyit tesz, hogy azon ügyfeleinknél, akiknél rendszeres az EU bármely más tagországában az áfás beszerzés, ott a helyi szabályok szerint felszámított áfát, ha az adóalany a feltételeknek megfelel, visszaigényelheti. Például a rendszeresen külföldön kiküldetésben tartózkodók egyes költségei (pl.: konferencia belépők, szállásdíjak, külföldi tehergépjármű tankolás), és azokban az esetekben is, amikor az EU előírások és magyar Áfa jogszabályok is az adott országban rendelik teljesítettnek az ügyletet (pl. ingatlanokkal, közlekedési eszközökkel kapcsolatos szolgáltatások). 

Heti tipp – járulékbevallás után saját adminisztráció

Ha megvagytok a járulékbevallás feladataival, gondolj egy kicsit a saját adminisztrációs kötelezettségeidre is! Információim szerint egyre gyakoribbak a PMT által előírt kötelezettségek teljesítésének ellenőrzései minden érintett, így a könyvelők, adótanácsadók körében is! Érdemes átnézned, hogy e tekintetben a dokumentációs kötelezettségeiddel hányadán is állsz, van-e bármi, amit esetleg pótolni kell!

Kellemes napsütéses, haladós mindennapokat, működő ügyfélkaput és sikeres regisztrációkat kívánok mindenkinek!

***

5percAdó ajánló:

Tervezd meg a szeptembert és legyél naprakész a PENTA UNIÓ konferenciáinak segítségével! Mutatjuk a kínálatot:

Hétindító – 36. hét – Járulékbevallás és EGYREG – Suller Kriszta

Habos kávés jó reggelt kívánok mindenkinek, immár szeptember elején! A gyerekek már iskolában, így a nyári pihenés után, csapjunk mi is bele a közepébe! A járulékbevallások mellett a héten a helyi adókkal és a civil szervezetekkel is foglalkoznunk kell, de ne felejtsük az EGYREG nyomtatványt és az ELEKÁFÁ-t sem.

Járulékbevallási határidő közeleg

Szeptember 12-re, a jövő hét végére határidős a havi járulékbevallás benyújtása, az alábbiak szerint: 

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve az különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT).

A bevallás benyújtásán túl nem feledkezhetünk el az ebből eredő kötelezettségek befizetéséről sem!

Helyi adóelőlegek befizetési határideje 

Szeptember 15-én, hétfőn lesz határidős a helyi adóelőlegek megfizetése is, így ahol korábban még nem tettük meg, a héten, illetve jövő héten még kényelmesen értesíthetőek az ügyfeleink! Felhívom a figyelmet, hogy helyi adó alatt nem csak az iparűzési adó értendő. Így, ahol van más helyi adónemben is érintettség, ott érdemes legalább az ügyfelünk figyelmét felhívni arra, hogy a tárhelyén figyeljen az üzenetekre, pl. az építményadó, stb. tekintetében. 

Civil szervezetek regisztrációja: EGYREG – jogvesztő határidővel!

Szeptember lévén folyamatosan napirenden kell tartani a civil szervezeteknél a NAV 1%-os regisztrációs eljárást, ott ahol ez releváns. A határidő jogvesztő, szeptember 30-a. Nyomtatványa az EGYREG nevet viseli, mely a múlt hét végén meg is jelent az ÁNYK nyomtatványai között! 

ELEKÁFA

Szintén szeptember 30-ig kell legkésőbb benyújtani az előző évről szóló ELEKÁFA kérelmeket. Ez dióhéjban annyit tesz, hogy azon ügyfeleinknél, akiknél rendszeres az EU bármely más tagországában az áfás beszerzés, ott a helyi szabályok szerint felszámított áfát, ha az adóalany a feltételeknek megfelel, visszaigényelheti. Például a rendszeresen külföldön kiküldetésben tartózkodók egyes költségei, konferencia belépők, szállásdíjak, külföldi tehergépjármű tankolás, vagy azokban az esetekben is, amikor az EU előírások és a magyar áfa jogszabályok is az adott országban rendelik teljesítettnek az ügyletet (pl. ingatlanokkal, közlekedési eszközökkel kapcsolatos szolgáltatások.).

Heti tipp – Terítéken az 1% (EGYREG)

Ha már fentebb szót ejtettünk a civil szervezetek regisztrációjáról 1% tekintetében, hadd hívjam fel a figyelmet arra, hogy amennyiben a civil szervezet adataiban – és főként a kiutalás bankszámlaszámában – változás van, úgy azt időben célszerű jelezni a hatályos EGYREG nyomtatványon az adóhatóság felé, hiszen a kiutalások mindig az ezen a nyomtatványon közölt bankszámlaszámra történnek meg! 

A másik fontos dolog, hogy az újonnan regisztráló civil szervezetek esetében a regisztráció kapcsán érdemes átnézni az alapító okiratot, alapszabályt, annak érdekében, hogy az 1%-os törvényben foglaltaknak az megfeleljen (pl. politikai tevékenységet nem folytat, eredményét nem osztja fel stb.).

Amennyiben az alapító okirat, alapszabály változtatást igényel, célszerű ezt elkezdeni, ugyanakkor a jogvesztő határidő miatt a regisztrációs eljárást is megkezdeni! Így mire az adóhatóság felhívása a hiánypótlásra megérkezik, már jelezhető lesz, hogy az alapító okirat, alapszabály módosítása megkezdődött, azt a bíróságra már megküldték!

Ha a civil szervezetek kapcsán kihívást jelent a jogszabályi környezet és a helyes könyvelői működés feltérképezése, akkor csatlakozz a >>Civil Szervezeteket Könyvelők Klubjához, ahol a mindennapi működéshez, könyveléshez nyújtunk segítséget klubdélutánokon és egy zárt szakmai levelezőlistán.

Kellemes, napsütéses, haladós mindennapokat, működő ügyfélkaput és sikeres regisztrációkat kívánok mindenkinek!

***

5percAdó ajánló:

Tervezd meg a szeptembert és legyél naprakész a PENTA UNIÓ konferenciáinak segítségével! Mutatjuk a kínálatot:

Hivatali elektronikus felületek kezelése – RNY, ÜPO, ONYA felületek – Takács Gréta

Napjainkra a hivatali ügyintézés teljes átalakuláson ment át, így egyre nagyobb teret nyer az elektronikus formában történő ügyintézés, például az RNY, az ÜPO, vagy az ONYA segítségével. Ennek során az állampolgárok, vállalkozások, szervezetek hivatalos ügyeiket az interneten keresztül, személyes megjelenés nélkül intézhetik. A legnagyobb előnye ennek az időmegtakarítás: nem kell sorban állni, utazni, vagy a nyitvatartási időhöz igazodni. További előnyei között szerepelhet még egy-egy folyamat teljes automatizálása révén a humánerőforrás megtakarítás, vagy a kevesebb papíralapú dokumentum révén a környezetvédelem.

Az elektronikus ügyintézés tehát számos előnnyel jár, ám nem mindenki számára könnyen elérhető. Az idősebb korosztály, vagy a digitális eszközökhöz kevésbé értők nehezen boldogulnak használatuk során, ezért fordulnak segítségért adózási, gazdasági ügyeikben a hivatalokon kívül a számviteli, könyvviteli szolgáltatással foglalkozó szakemberekhez.

Ezzel párhuzamosan a hivatali felületek üzemeltetőinek, fejlesztőinek törekedniük kell arra, hogy a hatályos jogszabályokat betartva ezek a felületek könnyen kezelhetőek, átláthatóak legyenek, és kiszolgálják a sokrétű felhasználói igényeket.

Jogszabályi háttér, hivatali felületek elérése

A jelenleg hatályos legfontosabb jogszabály az elektronikus ügyintézést tekintve a 2023. évi CIII. törvény a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól (továbbiakban: Dáptv.). A Dáptv. egy keretjogszabály, melyet a rendeleti szintű szabályozás, azaz több Kormányrendelet tölt ki részletekkel.

A hivatali felületek eléréséhez a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatás szükséges, így a Digitális Állampolgárság vagy az Ügyfélkapu+ azonosítási lehetőségekkel tudunk belépni. 2025-ös év elején kellett mindenkinek áttérnie a biztonságosabb kétfaktoros azonosítási belépésre. Akik az okoskészülékeket nem preferálják, számukra az email-es belépési lehetőség is adott az Ügyfélkapu+-on belül.

Hivatali online felületek

Az egyik nagyon fontos hivatali online felület a Rendelkezés Nyilvántartás (RNY). Ezért ajánlott az elektronikus ügyintézést ennek a felületnek a megismerésével kezdeni. Sokan sajnos nem is tudják, hogy ilyen nyilvántartás létezik. Pedig fontos megértenünk, hogy hogyan működik az elektronikus kapcsolattartás a hivatalok részéről, ha aktív DÁP profillal, KÜNY tárhellyel rendelkezünk, illetve az RNY-ben tettünk / nem tettünk nyilatkozatot, vagy tiltó nyilatkozatot rögzítettünk fel.

A másik két felület, amiről még érdemes szót ejteni:

A NAV Ügyfélportál egyfajta „origo” felülete az adóhivatalnak, ahol az adózók a rájuk vonatkozó adatokat elérhetik, lekérdezhetik és bizonyos műveleteket is végrehajthatnak. Ennek megvalósulása során az ÜPO átnavigálhat más online NAV felületekre, így – többek között – az ONYA alkalmazásra.

ÁNYK fokozatos kivezetése

Nagyon fontos, hogy az adózók és a könyvelők is jól használják ezeket a felületeket és mélységében ismerjék azokat. Az Általános Nyomtatványkitöltő, az ÁNYK fokozatosan kivezetésre kerül, és nemcsak a NAV részéről. A különböző hivatalok, szervek főleg online űrlapokkal oldják meg az ügyek intézését, mely során nincs szükség keretprogramra és a különböző nyomtatványok telepítésére.

A NAV is folyamatosan, több ütemben valósítja meg az ÁNYK-s nyomtatványok adaptálását a különböző online NAV felületekre. Valamint az eBEV portál jelenleg még párhuzamosan használható, de a fejlesztések már az online NAV felületekre történnek. Ezért is van jelentősége, hogy alaposan ismerjük az ÜPO és ONYA által nyújtott lehetőségeket. Aki nem tud jól és gyorsan tájékozódni ezeken a felületeken, annak esetleg nem sikerül időben teljesíteni a kötelezettségeit, illetve több időbe kerül, mire önmagától megtalálja ezen alkalmazások valamennyi lehetőségét.

Nagyon fontos mindkét alkalmazás vonatkozásában a személyre szabottság. Mindkét felületen csak azok a lehetőségek lesznek aktívak és használhatóak, amelyek a bejelentkezett felhasználó, vagy kiválasztott képviselt személy, vagy szervezet szempontjából értelmezhetők. Illetve meghatalmazás esetén még tovább szűkítheti a lehetőségeket a képviselet terjedelme, azaz, hogy a benyújtott UJEGYKE adatlapon milyen ügycsoportokra terjed ki a meghatalmazás.

NAV Ügyfélportál – ÜPO

A NAV Ügyfélportálon már maga a kezdőoldal is szerkeszthető, személyre szabható, azok a csempék kerülnek megjelenítésre, melyek a felhasználó számára fontosak.

A képernyő jobb felső sarkában látszik, hogy ki az, aki éppen bejelentkezett felhasználó és a képviselt adózó, akinek eljár az ügyében. A képviseltek kiválasztását kereső segíti, melynek során már elég csupán 3 karaktert beírni a szűkítéshez.

A tavalyi év fejlesztése volt, hogy lehetőség van arra, hogy az állandó meghatalmazottak az ÜPO Képviseletek szolgáltatásból a képviselt gazdálkodó szervezet tárhelyére kérhessék táblázatos formában kiküldeni, hogy az általuk képviselt szervezetet milyen további képviselők (milyen jogcímen és terjedelemben) képviselik. Az igénylés benyújtását követően az összes meghatalmazott adatai táblázatos formában kihelyezésre kerül a képviselt tárhelyére (pl. gazdálkodónál Cégkapura, egyéni vállalkozónál a DÁNY/KÜNY tárhelyre). Így a Cégkapu megbízott vagy az egyéni vállalkozó fogja eldönteni, hogy kinek mutatja meg ezeket az adatokat.

Új képviselet benyújtására, vagy a meglévő módosítására, törlésére is van lehetőség, ilyenkor az ÜPO átnavigál az ONYA-ra, az UJEGYKE adatlapra.

Az idei év jogszabályváltozása – az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény képviseletet érintő rendelkezéseinek változása, 17. § (1) g) alpont és (3) bekezdés – pozitív irányban érintette a számviteli, könyvviteli szolgáltatásokat nyújtó gazdasági társaságokat és egyéb szerveteket.

Az eddigi gyakorlat – amely szerint egy természetes személy (például egy könyvelő vagy alkalmazott) került állandó meghatalmazottként bejelenésre – átalakult. Az új szabályok szerint pl. egy könyvelőiroda is lehet állandó meghatalmazott, azaz szervezeti meghatalmazotti státuszt kaphat. Ez a képviseleti bejelentés első fázisú bejelentése. Majd ezt követően a meghatalmazott szervezet a saját döntési jogkörében – főszabályként a képviselt jóváhagyása nélkül – jelölheti ki azon magánszemélyeket, akik a meghatalmazó adózó nevében jogosultak eljárni a NAV előtt. A kijelölésre irányuló képviseleti bejelentés a második fázisú bejelentés.

ÜPO által kínált főbb lehetőségek

A Képviseletek lekérdezésén, kezelésén túl persze számos más lehetőséget is kínál az ÜPO:

  • foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések,
  • járulékadatok lekérdezése,
  • adószámla lekérdezések,
  • dokumentumok lekérdezése (Dokumentumok, Bevallások, Nyugták és Üzenetek lekérdezése),
  • adónaptár és mentorálás,
  • egyéb lekérdezések (Egyéb végrehajtható köztartozás lekérdezése).

ONYA

A NAV Online Nyomtatványtöltő Alkalmazását akár azonosítás nélkül is használhatjuk nyomtatványok kitöltésére. Az így kitöltött adatlapokat, bevallásokat azonban ki kell nyomtatni, és papíralaposan kell beküldeni az elektronikus kapcsolattartása nem kötelezett felhasználóknak.

Bejelentkezve tudjuk kihasználni az alkalmazás valamennyi lehetőségét, és a különböző nyomtatványokat pár kattintással közvetlenül be is tudjuk küldeni feldolgozásra. Közel 180 féle nyomtatvány adható be a következő csoportosításban:

  • Meghatalmazások
  • Adatszolgáltatások
  • Bejelentések
  • Bevallások
  • Kérelmek
  • Nyilatkozatok

Ezen kívül a felület lehetőséget biztosít az Elektronikus Fizetési Szolgáltatás (EFER) révén bankkártyás (VPOS), és bizonyos pénzintézetek ügyfeleinek házibankos befizetésre is.

5percAdó ajánló

A PENTA UNIÓ szervezésben 2025. szeptember 15-én megrendezésre kerülő Hivatali elektronikus felületek kezelése: RNY, ÜPO, ONYA című előadáson Takács Gréta részletesebben is ismerteti a cikkben röviden említett tudnivalókat. A három felület (RNY, ÜPO, ONYA) gyakorlatias megközelítésben kerül teljeskörű bemutatásra, nagyon sok képernyőképpel. Olyan esetekre, problémákra, összefüggésekre is rávilágít, amelyekkel az ügyfélszolgálati munka során találkozik.

Hétindító – 35. hét – Helyi adók és EGYREG – Suller Kriszta

A nyári pihenések, feltöltődések után hamar vissza kell zökkenni a dolgos mindennapokba. Ügyfeleink közül is egyre többen jönnek vissza szabadságról, és egyre több egyéni vállalkozás ébred fel esetleges nyári álmából. Szóval teendőnk most is van bőven. Indul az iskola is hamarosan, és a héten a járulékbevallás és a helyi adók mellett a civil szervezetekre, az EGYREG nyomtatvány benyújtására is érdemes figyelni.

Felkészülés a járulékbevallásra

A következő határidő szeptember 12-e, amikor is jön a szokásos havi járulékbevallás hullám, melynek keretében esedékesek: 

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve a különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT).

Természetesen nem feledkezhetünk meg a bevallásokhoz kapcsolódó befizetési kötelezettségeinkről sem! A saját cégeink is cégek, mint a suszternek a cipője, fordítsunk rájuk is kiemelt figyelmet, és javaslom, ne csak járulékbevallás és befizetés szempontjából!

Helyi adó előlegfizetési határidő közeleg

A járulékbevallások elkészítése után rögtön szinte a körmünkre ég a szeptember 15-i helyi adóelőlegek kérdése. Itt az ideje kiközölni az érintetteknek, mennyi helyi adó előleget fizessenek! Felhívom a figyelmet, hogy helyi adók alatt nem csak az iparűzési adókat kell érteni!

A helyi adó rendszerében fennálló anomáliák miatt kiemelt figyelmet kell fordítani a helyi adófolyószámlák lekérdezésére és azok ellenőrzésére is! Ezzel már előre dolgozhatunk, célszerű nemcsak az előlegeket, hanem az ügyfelek fizetéseit és a bevallások feldolgozását is kontroll alá vonni, lévén, mostanra már fel kellett könyvelődnie a május végéig benyújtott bevallásoknak is. 

Heti tipp – civil szervezetek figyelmébe – EGYREG

Azon szervezetek esetében, amelyek most válhatnak először az 1%-os felajánlások kedvezményezettjévé, szeptember 30-a jogvesztő határidő az EGYREG nyomtatvány benyújtására! Érdemes már most feltérképezni azon civil ügyfeleinket, akiknél ez releváns lehet, és a szükséges dokumentációt bekérni tőlük, illetve nyilatkoztatni őket afelől, hogy kérik-e a nyilvántartásba vételüket 1%-ot fogadó szervezetként!

Az alapító okiratokat célszerű átolvasni, hogy minden 1%-os törvényben előírt paraméternek megfelelnek-e, vagy esetleg szükséges-e módosítás. Ha igen, akkor ezt érdemes már most elkezdeni! Azon civil szervezetek esetében, akik korábban már regisztráltak, nem kell újra benyújtani a nyomtatványt!

Ha a civil szervezetek kapcsán kihívást jelent a jogszabályi környezet és a helyes könyvelői működés feltérképezése, akkor csatlakozz a >>Civil Szervezeteket Könyvelők Klubjához, ahol a mindennapi működéshez, könyveléshez nyújtunk segítséget klubdélutánokon és egy zárt szakmai levelezőlistán.

Kellemes, napsütéses, szép nyárutó napokat kívánok!

***

5percAdó ajánló:

Tervezd meg az augusztus hátralévő részét és a szeptembert már most, és legyél naprakész a PENTA UNIÓ konferenciáinak segítségével! Mutatjuk a kínálatot:

Hétindító – 34. hét – ÁFA bevallás és iskolakezdési támogatás – Suller Kriszta

A hét az augusztus 20-i ünnep jegyében telik, az Államalapítás ünnepének köszönhetően talán mi is szusszanhatunk egy picit. Ugyanakkor, ahogy vége ezeknek a napoknak, azonnal munkához kell látnunk, hiszen itt az áfa bevallás, amivel mindig akad munka és az iskolakezdés is már az ajtóban kopogtat!

Felkészülés – ÁFA  bevallás

Ami tehát az augusztus 20-i ünnepi határidős nap helyett 21-én, csütörtökön határidős:

  • Havi áfa bevallás és befizetés az ilyen gyakorisággal rendelkező partnereinknél.
  • A60-as összesítő nyilatkozat, amennyiben szükséges. Itt figyeljünk arra, hogy lehet olyan partnerünk, aki ugyan negyedéves áfa bevalló, mégis havi bevallás benyújtására kötelezett az összesítő nyilatkozat tekintetében. Különös tekintettel most, hogy a múlt hónapban egy újabb negyedévet zártunk.
  • Áfa bevallás benyújtása speciális adózói körbe tartozóknál, ha az szükséges.
  • ’01-es bevallás benyújtása az e tekintetben havi bevallóknál.

Heti tipp – Iskolakezdési támogatási lehetőségek áttekintése

Érdemes ebben az időszakban tájékoztatni a munkáltató ügyfeleinket, hogy milyen lehetőségeik vannak munkavállalóik támogatására a beiskolázás, iskolakezdés tekintetében. Érdemes felhívni a figyelmüket talán arra is, hogy tájékoztassák munkavállalóikat, hogy a lakóhely szerinti önkormányzatoknál elérhető lehetőségekről is tájékozódjanak, különösen azokban az esetekben, ahol hátrányos helyzetűnek minősülnek az érintett családok. 

Kellemes, napsütéses, szép nyárutó napokat kívánok mindenkinek!

***

5percAdó ajánló:

Tervezd meg az augusztus hátralévő részét és a szeptembert már most, és legyél naprakész a PENTA UNIÓ konferenciáinak segítségével! Mutatjuk a kínálatot:

Hétindító – 33. hét – Bérszámfejtés, ÁFA bevallás, adófolyószámlák – Suller Kriszta

Remélem, mindenkit pihenés közben ér a levelem! Tekintettel arra, hogy még gőzerővel „tombol” a nyár, és közeledik az augusztus 20-i ünnepnap is, célszerű idejekorán bekérni az iratanyagokat az ügyfeleinktől minden tekintetben. A héten első sorban a bérszámfejtés és az áfa bevallás kerül a előtérbe, de érdemes figyelmet fordítanunk az adófolyószámlák évközi kontrolljára is.

Fókuszban a bérszámfejtés

A holnapi napra, augusztus 12-re határidős a járulékbevallások benyújtása, vagyis a bérszámfejtés. Jelesül:

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében;
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében. (Persze nem megfeledkezve a különleges adózói kör érintett bevallásairól sem, pl. 08INT). Természetesen a bevallási határidő együtt jár a befizetési határidővel is!

Felkészülés az ÁFA bevallására

Ami tehát augusztus 20-i ünnepi határidő miatt 21-én határidős:

  • Havi áfa bevallás és befizetés az ilyen gyakorisággal rendelkező partnereinknél.
  • A60-as összesítő nyilatkozat amennyiben szükséges. Itt figyeljünk arra, hogy lehet olyan partnerünk, aki ugyan negyedéves áfa bevalló, mégis havi bevallás benyújtására kötelezett az összesítő nyilatkozat tekintetében. Különös tekintettel most, hogy a múlt hónapban egy újabb negyedévet zártunk.
  • Áfa bevallás benyújtása speciális adózói körbe tartozóknál, ha az szükséges.
  • ’01-es bevallás benyújtása az e tekintetben havi bevallóknál.

Heti tipp – adófolyószámlák évközi kontrollja

Aki az augusztusi időszakban nem pihen (és már készen van a bérszámfejtés feladataival), az ellenőrizheti az adóhatóságnál nyilvántartott folyószámlák adatait. Én ez idő tájt a könyveléssel is össze szoktam egyeztetni a kimutatást. És – ha már a folyószámláknál tartunk – lassan itt az idő az ügyfeleink törzsadatának a kontrollálására is, hiszen a TEÁOR és ÖVTJ módosításokhoz kapcsolódó adatmódosítások mostanra már biztosan feldolgozódtak, és a korábbi – 2024 előtti – esetlegesen beragadt kódok is törlődtek már.

Lassan közeledik az iskolakezdés is, emellett figyelje mindenki a Penta aktuális konferenciáit, és természetesen hamarosan találkozunk őszi első civil klubunkon is –  szeptember 25. – Civil szervezetek foglalkoztatási formái, különös tekintettel az atipikus foglalkoztatási formákra és önkéntességre! Szeretettel várok minden régi és új klubtagot! Aki szeretne, a Civil Klubhoz folyamatosan csatlakozhat az alábbi linken  >>Civil Szervezeteket Könyvelők Klubja

Kellemes, napsütéses szép nyárutó napokat kívánok Mindenkinek!

***

5percAdó ajánló:

Hűsölj otthon vagy a medence partján, közben pedig szerezz kreditpontokat kényelmesen, bárhonnan. A PENTA UNIÓ Zrt. E-LEARNING kreditpontos továbbképzései egész nyáron veled tartanak!  >>Megnézem!

Hétindító – 32. hét – A héten fókuszban a bérszámfejtés – Suller Kriszta

Ezen az augusztusi reggelen köszöntelek benneteket! Remélem, mindenki a kávéját kavargatva olvassa soraimat, közben pedig vegyük át mi is vár ránk a héten! Elsőként a bérszámfejtés, de közeledik az áfa bevallás is, valamint érdemes figyelmet fordítani a SZOCHO-támogatás igénylési lehetőségre is.

Fókuszban a bérszámfejtés

A jövő hét keddre, augusztus 12-re határidős a járulékbevallások benyújtása, jelesül:

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve a különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT). Természetesen a bevallási határidő együtt jár a befizetési határidővel is!

Közeledik az áfa bevallás

A héten – bár az áfa is csúszik az ünnepi (és hétvégi) augusztus 20-i határidő miatt 21-re – már mindenképpen ezeken a vizeken is eveznünk kell, és talán mondanom sem kell, mennyire nehéz is “becserkészni” az ügyfeleket így nyár derekán! 

Ami tehát augusztus 20-a helyett 21-én határidős:

  • Havi áfa bevallás és befizetés az ilyen gyakorisággal rendelkező partnereinknél.
  • A60-as összesítő nyilatkozat, amennyiben szükséges. Itt figyeljünk arra, hogy lehet olyan partnerünk, aki ugyan negyedéves áfa bevalló, mégis havi bevallás benyújtására kötelezett az összesítő nyilatkozat tekintetében.
  • Áfa bevallás benyújtása speciális adózói körbe tartozóknál, ha az szükséges.
  • 01-es bevallás benyújtása az e tekintetben havi bevallóknál.

Figyeljünk arra, hogy az elmúlt hónapban negyedév volt, így előfordulhat, hogy egy-egy korábban negyedéves áfás ügyfelünk esetleg havi áfa bevallói körbe került át. Ezt már láthatjuk mostanra a törzsadatokon is. Illetve fontos figyelmet fordítani az A60-as összesítő nyilatkozatok esetében az értékhatárra, mert az is elképzelhető, hogy az egyébként negyedéves áfa bevalló ügyfelünk havi A60-as adatszolgáltatás benyújtására kötelezett!

Szociális hozzájárulási adó támogatása 

2025. június 26-a óta elérhető az Államkincstár honlapján keresztül a szociális hozzájárulási adó támogatáshoz szükséges kérelem benyújtási felület, valamint a részletszabályokról szóló tájékoztató. A bérszámfejtés közepette érdemes feltérképezni, hogy mely ügyfelünknek érheti meg a kérelem benyújtása, hol van a paramétereknek megfelelő foglalkoztatott. Természetesen – meglátásom szerint – a kérelem benyújtása és az erről szóló döntés meghozatala nem része a napi könyvelői feladatoknak. Így ott, ahol szükséges ebben segíteni, érdemes az ügyféllel egyeztetni a felmerülő költségek tekintetében is! 

Kellemes, napsütéses hetet, és munkamentes ünnepi hétvégét kívánok!

***

5percAdó ajánló:

Hűsölj otthon vagy a medence partján, közben pedig szerezz kreditpontokat kényelmesen, bárhonnan. A PENTA UNIÓ Zrt. E-LEARNING kreditpontos továbbképzései egész nyáron veled tartanak!  >>Megnézem!

Hétindító – 31. hét – NÉBIH befizetés és civil szervezetek – Suller Kriszta

Jeges kávés, hűsítő hétfő reggelt kívánok mindenkinek! Ez a nyár sem fog örökké tartani, tehát használjátok ki, aki csak teheti, annak irány a medence és tópart! A munkával töltött idő alatt pedig figyeljünk oda a NÉBIH befizetésekre és készüljünk fel a járulékbevallásokra, valamint a civil szervezetek vonatkozó feladataira.

NÉBIH befizetés

A héten, július 31-re határidős az Élelmiszerlánc-Felügyeleti díjak megfizetése, így ha még nem értesítetted ügyfeledet, még megteheted! Figyeljünk arra, hogy idén mind a bevallás módja, mind a befizetés átkerült a NAV kezelésébe, így a számlaszámot érdemes ellenőrizni kiküldés előtt!

Felkészülés a járulékbevallásra

Bár csak augusztus 12-re lesznek határidősek az alábbi bevallások (igen, a sajátunk is, nálam is az marad le általában :D), azért már most érdemes készülnünk az alábbiakra:

  • xx58-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
  • xx08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve a különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT).

Mivel tombol a nyár, már idejekorán kell a jelenléti adatokat bekérni, mert tapasztalatom szerint ez ilyentájt még nehézkesebb, mint általában, hiszen mindenki nyaral.  Természetesen nem feledkezhetünk meg a bevallásokhoz kapcsolódó befizetési kötelezettségeinkről sem.

Felkészülés a civil szervezetek 1%-os regisztrációjára

A civilekkel kapcsolatban lassan feltérképezhetők azon szervezetek, akik a majdani 1% reményében jogosulttá váltak a regisztrációra. Őket érdemes értesíteni erről, és megbeszélni velük, hogy szeretnék-e a regisztrációt e tekintetben. Akik szeretnék a regisztrációt, velük egyeztetni kell, hogy megfelelnek-e az erre vonatkozó feltételeknek!

Könyvelőként tehát szerintem a tájékoztatási felelősségünk mindenképpen megvan! Itt hívom fel a figyelmet arra, hogy bár az EGYREG nyomtatványt nem kell minden évben újra és újra benyújtani, amennyiben változás történt az adatokban, akkor azt az általános változás bejelentési határidőn belül be kellene jelenteni. Ezért a már regisztrált szervezetek adatait is célszerű áttekinteni, különös tekintettel a bankszámlaszámra!

Heti tipp – Civil szervezetek 1%-os kiutalásai

Heti tippem a civil szervezetek részére nyújt most egy kis segítséget! A NAV 1%-os kiutalások általában szeptember közepétől indulnak meg, így célszerű ellenőrizni azokat az ügyfeleinket, akik ez ügyben érintettek, hogy változott-e a kiutalási bankszámlaszám. Fontos tudni, hogy nem elég, ha a NAV törzsadaton jól szerepel a számlaszám. Ha az előző időszakhoz képest változott, akkor az aktuális EGYREG nyomtatványon be kell jelenteni a változást, ellenkező esetben jelentős késedelmet szenvedhet a kiutalás!

Ha a civil szervezetek kapcsán kihívást jelent a jogszabályi környezet és a helyes könyvelői működés feltérképezése, akkor csatlakozz a >>Civil Szervezeteket Könyvelők Klubjához, ahol a mindennapi működéshez, könyveléshez nyújtunk segítséget klubdélutánokon és egy zárt szakmai levelezőlistán.

Mindenkinek kellemes nyáresti sétákat, hatalmas fagyikat és töretlen jókedvet kívánok!

***

5percAdó ajánló:

Hűsölj otthon vagy a medence partján, közben pedig szerezz kreditpontokat kényelmesen, bárhonnan. A PENTA UNIÓ Zrt. E-LEARNING kreditpontos továbbképzései egész nyáron veled tartanak!  >>Megnézem!

Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM