Promóció, marketing célú juttatások személyi jövedelem adózása 2023 – I. rész – Horváthné Szabó Beáta

Ajándéksorsolás adózási szabályai 

marketing

A karácsonyi készülődés ugyan még várat magára, de a gyártók és a kereskedők már most azon dolgoznak, hogy a különböző vásárlást ösztönző akciókkal minél több potenciális vevő figyelmét felkeltsék, elnyerjék a vásárlók bizalmát. 

A hamarosan megrendezésre kerülő előadás során részletesen bemutatjuk az egyes promóciós eseményekkel kapcsolatos adókötelezettséget, gondolok itt például a versenyek, nyereményjátékok juttatásaira, a vásárláshoz kapcsolódó engedményekre, az üzleti partnerek részére adott árumintára, vagy üzleti ajándékra egyaránt. Sőt, nem feledkezünk meg a céges rendezvények, karácsonyi partik után fizetendő adózási szabályok ismertetéséről sem, hiszen az adóteher jelentős hatást gyakorol a rendezvény költségvetésére. 

Ezért is tartom fontosnak, hogy az előadással nem csak az adózással foglalkozó szakemberek, hanem a marketing szakemberek munkáját is segítsük, hiszen minden résztvevőnek fontos eligazodni a jogszabályok útvesztőjében, gondolok itt arra, hogy egy marketing kampánynál mikor, milyen törvény előírásait kell betartani, például a  promóciót befolyásolja-e a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény? 

Az adókötelezettséget a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja törvény) különböző rendelkezései alapján kell megállapítani. Nem található külön fejezet a törvényben, amelyből egyszerűen megállapítható lenne, hogy a promóciót szervező cégnek vagy a jövedelmet szerző magánszemélynek kell az adót megfizetni. 

A juttatásokkal kapcsolatos szja adókötelezettség alapvetően a játékot szervező céget terheli. 

Azonban előfordulhat, hogy a játékban résztvevő magánszemélynek is kell adót fizetni, mely lássuk be, negatív hatást gyakorolhat a promóció sikerére. Az adókötelezettséget befolyásolja, hogy a játék szervezője és a juttatásban részesülő személy belföldi- vagy külföldi- magánszemély, társaság vagy esetleg üzleti partner.

Marketing célú rendezvény igen sokszínű lehet, a termékbemutatótól a társaság jubileumi rendezvényéig bármilyen esemény ide sorolható. Többnyire a reprezentációra vagy tágabb értelemben az egyes meghatározott juttatásokra vonatkozó szabályok szerint adózik. 

A promóció során a vásárlók figyelmét felkelthetik különféle versenyek, nyereményjátékok.  A juttatás formáját tekintve lehet termékben vagy szolgáltatás formájában megjelenő engedmény, árengedményre jogosító kupon, áruminta vagy különböző reklámajándék. Sőt az sem zárható ki, hogy a juttatást (engedményt) pénzben fizetik, vagy bankkártyán írják jóvá. 

A marketing kampány tervezésekor számos törvény előírását szükséges ismerni, úgymint a személyi jövedelemadót, a társasági adót, az általános forgalmi adót, sőt még a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény egyes rendelkezéseit is. 

A továbbiakban a leggyakrabban előforduló üzletpolitikai célú marketing célokat segítő juttatások adózásáról lesz szó, az Szja törvény ide vonatkozó rendelkezései alapján. 

Mindenekelőtt fontosnak tartom megemlíteni, hogy az Szja tv. alapján az adókötelezettséget akkor kell megállapítani, ha a juttatásban magánszemély részesül.

Adómentes üzletpolitikai célú juttatások

A forgalomnövekedést ösztönző juttatások közül legnépszerűbbek a vásárláshoz kapcsolódó üzletpolitikai célú akciók. Az ide vonatkozó adómentességet kimondó szabály az Szja tv. 1. sz. mellékletének 8.14 pontjánál található. Eszerint a nem pénzben kapott juttatások közül adómentes a kifizető, kifizetőnek nem minősülő külföldi személy által 

  • üzletpolitikai (reklám) céllal magánszemélyek széles körében nyilvánosan meghirdetett kampány keretében, a juttatás feltételének – ha az nem vetélkedő, nem verseny és nem a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvény hatálya alá tartozó sorsolás eredménye – megfelelő magánszemély számára adott
  • árengedmény,
  • visszatérítés vagy áru, szolgáltatás vásárlásához kapcsolódó más kedvezmény, ideértve, ha az – megjelenési formájától függetlenül – árura vagy szolgáltatásra váltható érték;
  • üzleti forgalmának növelése érdekében valamely termék megismertetése céljából adott áruminta, azzal, hogy árumintának minősül a képviselt termék olyan jellemző kisebb része vagy mennyisége, amely kizárólag a képviselt termék bemutatására szolgál, és amely fizikai állapotánál, vagyoni értékénél fogva tartós használatra és más cél elérésére nem alkalmas;

Ez az adómentes rendelkezés egyaránt vonatkozik a kifizetőre és kifizetőnek nem minősülő külföldi személyre is az ajándék értékére vonatkozó korlátozás nélkül. A kifizető fogalmát az adózás rendjéről szóló törvény (Art) értelmező rendelkezései között találjuk meg. [Art 7. § 31. pont]

További részletek az 5percadó.hu oldalon „Adómentes promóciós juttatás – Kopányiné Mészáros Edda” írásából tudhatók meg. 

Fontos törvényi változás, hogy a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény (Szj. tv) módosította az ajándéksorsolásra vonatkozó szabályokat, és 2023. január 1-jétől kikerült az ajándéksorsolás kategória a törvény hatálya alól.

2023. január 1. napján a szerencsejáték-felügyeleti hatóság megszüntette a 2023. január 1-jét megelőzően bejelentett és 2022. december 31-ét követő ajándéksorsoláshoz kapcsolódó sorsolási eseményre vonatkozó eljárásokat. [Szjtv. 40/E. § (6) bekezdése]

Ennek következtében az Szja törvény oly módon változott, hogy idéntől már nem tartozik az adóköteles nyeremény fogalmába az ajándéksorsolás címén kapott adóköteles bevétel. Az adóköteles ajándéksorsolásból származó jövedelem jogviszony hiányában egyéb összevonás alá eső jövedelemnek minősülhetne, azonban ha az ajándéksorsolás marketing akció keretében valósul meg, akkor az ajándék piaci értéke után továbbra is a kifizetőnek kell az adót megfizetnie. 

Mi az ami változott? Az Szja tv. 76. §-ából törlésre került az ajándéksorsolás, melynek következtében megszűnt az a lehetőség, hogy a kifizető Szocho fizetés nélkül juttasson a magánszemélynek adóköteles marketing célú juttatást. (Korábban az ajándéksorsolás értékének 1,18-szorosa után a kifizetőnek kellett 15% Szja-t fizetnie, míg a Szocho tv. erre a típusú adóköteles juttatásra nem írt elő adókötelezettséget.)

Ez a módosítás hatással van a vásárláshoz kapcsolódó ajándéksorsolás keretében megszerzett vagyontárgy, szolgáltatás adómentes kezelésére is. Bár megtévesztő, hogy az Szja tv. ide vonatkozó rendelkezésében az Szj tv.-re hivatkozás még megtalálható, ennek ellenére a vásárlással egybekötött adómentes ajándéksorsolásnál megvalósul az a feltétel, hogy „nem a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvény hatálya alá tartozó sorsolás eredménye”, melynek következtében a vásárlással egybekötött ajándéksorsoláson adott ajándék – nagyságrendjétől függetlenül – mentesül az Szja alól. Amennyiben a juttatás adómentesnek minősül, akkor a kifizetőnek Szocho kötelezettsége sem keletkezik. 

 

Cikkünk folytatásához kattints most! >> Promóció, marketing célú juttatások személyi jövedelem adózása 2023 – 2. rész

***

Marketing akció előfordulhat termékbemutatón, megtestesülhet azonnali engedményben, árengedményre jogosító kuponokban. A juttatásokkal kapcsolatos szja adókötelezettség alapvetően a játékot szervező céget terheli. Azonban előfordulhat, hogy a játékban résztvevő magánszemélynek is kell adót fizetni. A marketing kampány tervezésekor számos törvény előírását szükséges ismerni, mindehhez nyújt segítséget a PENTA UNIÓ Zrt. 2023. november 15-én megrendezésre kerülő “Promóció, marketing célú juttatások adózása 2023” konferencia, ahol Dr. Csátaljay Zsuzsanna és Horváthné Szabó Beáta gyakorlati példákkal szemléltetik az adómentes promóciók, valamint az ajándékozás különböző formáit. Vegyen részt a konferencián Ön is! >> Jelentkezem a “Promóció, marketing célú juttatások adózása 2023” konferenciára!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM