A Magyar Közlöny 179. számában kihirdetésre került a veszélyhelyzetre tekintettel a gyermeket nevelő magánszemélyek adóvisszatérítéséről szóló a 560/2021. (IX. 30.)…
A nyári adócsomag 2.
A 2021. június 1-jétől és a 2022. január 1-jétől hatályba lépő adóváltozások
A nyári adócsomag kapcsán egy speciális pénzügyi befektetési lehetőség hozamának adóztatása is újra szabályozásra került. Ez a befektetés a kriptoeszközök (pl.: bitcoin, litecoin, riple stb.) világát célozza meg. A kriptoüzletek nagy hozammal kecsegtetnek, másrészt komoly anyagi veszteség elszenvedését is magában hordozzák. Érthető a jogalkotói szándék, azonban érdekes, hogy az elismert tőkepiaci ügyletek szabályrendszere alkalmazandó, másrészt a fiat pénzre történő átváltás kapcsán hivatalos devizaárfolyamot tartalmaz a törvény. Úgy tudni, hogy a kriptoeszközöknek hivatalos devizaárfolyamuk nincs. Érdemes tehát végig gondolni a változások adta lehetőségeket.
A nyári „adócsomag” a személyi jövedelemadó szabályokon túl a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési hozzájárulás szabályait is pontosította, másrészt a kedvezmények kapcsán e két szabályrendszer összekapcsolásra került. A szakképzési hozzájárulás fizetésére kötelezettek köre egyértelműen szabályozásra került, valamint azon gazdálkodók is pontosításra kerültek, amelyek mentesülnek a szakképzési hozzájárulás fizetésének kötelezettsége alól (pl. önkormányzatok)
Ugyancsak újra szabályozásra került, hogy melyek azok a jövedelmek, amelyek után kell szakképzési hozzájárulást fizetni (pl. megbízási díjak), és melyek azok a jövedelmek, amelyek után nem kell szakképzési hozzájárulást fizetni (pl. béren kívüli juttatások, egyes meghatározott juttatások, kamatkedvezmények).
Különösen figyelni kell a kiegészítő tevékenységet végzők (nyugdíjasok) szocho fizetési kötelezettségére. Az nem igaz, hogy a bevételeik miatt szocho fizetés soha nem jelenik meg. A kérdés tehát az, hogy milyen jövedelem megszerzése esetén kötelezett egy nyugdíjas magánszemély arra, hogy szociális hozzájárulási adót fizessen. További kérdés az, hogy mi ennek a szocho-nak az alapja. Van-e olyan eset, amikor a kifizetőt terheli szocho fizetés a nyugdíjas magánszemély miatt?
A másik változás a főfoglalkozású egyéni és társas vállalkozások szocho-alap minimumának meghatározását érintette. 2021. július 1-jétől szinkronba került a Szocho tv. és a Tbj. Ez nagymértékben leegyszerűsíti a bérszámfejtési és adatszolgáltatási feladatokat. Mire kell tehát fókuszálni? Az év első napján érvényes minimálbérre és garantált bérminimumra vagy a tárgyév első napján érvényes minimálbérre/garantált bérminimumra?
A szocho és a szakho szabályainak pontosítása mellett a Tbj-ben is kisebb módosításokra, inkább pontosításokra került sor. A változás leginkább a járulékalap minimumot érintette.
A Tbj. kapcsán fontos végig gondolni a jövő évben alkalmazandó családi járulékkedvezmény új szabályait is, amely elsősorban a 25 év alatti fiatalokat és az átalányadózó egyéni vállalkozókat fogja érinteni. Az átalányadózó egyéni vállalkozók 2022. január 1-jétől speciális (csak rájuk vonatkozó) szabályok alapján tudják majd megállapítani a családi járulékkedvezmény összegét. Pár hónapunk még van a felkészülésre, de mindent időben el kell kezdeni, hogy az esetleg felmerülő kérdésekre is időben választ kaphassunk.
* * *
A PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2021. szeptember 17-én megrendezésre kerülő “A 2021. június 1-jétől és a 2022. január 1-jétől hatályba lépő adóváltozások – TANTERMI és ÉLŐ ONLINE KÖZVETÍTÉS” című konferenciámon az egyes törvényeket érintő változások értelmezésében kívánok segítséget nyújtani. Jelentkezz ma még kedvezményesen>> Jelentkezés
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás