A nyári adócsomag – 1. rész

A 2021. június 1-jétől és a 2022. január 1-jétől hatályba lépő adóváltozások

munkaidőkeret

Alig szoktuk meg a 2021. évi adóváltozásokat, máris újabb módosításokkal kell foglalkoznunk. Június-augusztus hónapban több Magyar Közlönyben került kihirdetésre „adójogszabály” módosítás. A Magyar Közlöny különböző számaiban törvényi és kormányrendeleti szintű, adózást érintő módosítások kerültek kihirdetésre. A változások különböző időpontokban léptek/lépnek hatályba, ezért a jogszabályok alkalmazása különös odafigyelést igényel. A munkát nehezíti, hogy ugyanazon adónemre több közlöny is tartalmaz változásokat és egyáltalán nem biztos, hogy a korábban megjelent törvényben található változás hatályba lépése megelőzi azt a változást, amely egy későbbi közlönyben került kihirdetésre. A változások egy része már 2021-ben alkalmazandó (pl. új adómentes juttatások), más részük 2022. január 1-jétől (pl. egyéni vállalkozók átalányadózása), de van olyan módosítás is, amely 2022. július 1-jétől lép hatályba. Még olyan módosítás is kihirdetésre került, amely 2023. februárjától vagy 2024. január 1-jétől lesz alkalmazandó (pl. pénzforgalmi szolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettsége). Nagyon figyelni kell tehát a hatályba léptető rendelkezésekre.

A módosítások domináns adóváltozásokat, továbbá jogszabályi pontosításokat is tartalmaznak. A változások egy része újraszabályozást jelent, más részük viszont a koronavírus helyzetre való tekintettel meghozott intézkedések meghosszabbítását, valamint más átmeneti intézkedések hatályon kívül helyezését tartalmazza.

Az évközben hatályba lépett törvénymódosítások kapcsán figyelni kell arra, hogy a jogszabályváltozás „végleges” vagy a módosítás csupán a koronavírus helyzet végének kihirdetéséig szól (pl. reprezentációs kiadások szocho mentessége).

A nyári változások szinte minden adónemet érintetek (szja, szocho, szakho, tao, áfa, Tbj, helyi adók stb.). A változásokat törvények és kormányrendeletek tartalmazzák. Bizonyos munkaterületeken miniszteri rendeletek előírásait is figyelembe kell venni.

A módosítások alkalmazását tovább nehezíti, hogy a törvényi módosítások egy része átvezetésre került az adótörvényben (pl. új adómentességek a személyi jövedelemadóban) és vannak olyan változások, amelyeket más törvény tartalmaz (pl. SZÉP-kártya juttatás keretösszegei és szocho mentessége).

A változások egy része már kormányrendeleti szinten ismert volt (pl. kkv. iparűzési adóztatásának szabályai) és ezek a módosításokat emelték törvényi szintre. Arra azonban igencsak figyelni kell, hogy nem feltétlenül szó szerint egyforma a kormányrendeleti és a törvényi szintű módosítás. A másik csapdahelyzet, hogy a módosított törvény alkalmazása a korábbi kormányrendeletben előírt lehetőséghez is kötődhet (pl.: kkv. iparűzési adóelőlegének elfelezése).

Azt is végig kell gondolni, hogy egy-egy adótörvény módosítása közvetett hatást gyakorol-e más adótörvény alkalmazására (pl. üzleti ajándék szocho mentessége befolyásolja-e a kisvállalti adó alapját).

A számviteli és adószakembereknek naprakész tudással kell rendelkezniük. Nem engedhető meg, hogy valamilyen változást ne vegyünk észre vagy azt ne megfelelően alkalmazzuk.

* * *

A PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2021. szeptember 17-én megrendezésre kerülő “A 2021. június 1-jétől és a 2022. január 1-jétől hatályba lépő adóváltozások – TANTERMI és ÉLŐ ONLINE KÖZVETÍTÉS” című konferenciánkon ebben kívánok segítséget nyújtani.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!