A nyári adócsomag – 1. rész

A 2021. június 1-jétől és a 2022. január 1-jétől hatályba lépő adóváltozások

törvény

Alig szoktuk meg a 2021. évi adóváltozásokat, máris újabb módosításokkal kell foglalkoznunk. Június-augusztus hónapban több Magyar Közlönyben került kihirdetésre „adójogszabály” módosítás. A Magyar Közlöny különböző számaiban törvényi és kormányrendeleti szintű, adózást érintő módosítások kerültek kihirdetésre. A változások különböző időpontokban léptek/lépnek hatályba, ezért a jogszabályok alkalmazása különös odafigyelést igényel. A munkát nehezíti, hogy ugyanazon adónemre több közlöny is tartalmaz változásokat és egyáltalán nem biztos, hogy a korábban megjelent törvényben található változás hatályba lépése megelőzi azt a változást, amely egy későbbi közlönyben került kihirdetésre. A változások egy része már 2021-ben alkalmazandó (pl. új adómentes juttatások), más részük 2022. január 1-jétől (pl. egyéni vállalkozók átalányadózása), de van olyan módosítás is, amely 2022. július 1-jétől lép hatályba. Még olyan módosítás is kihirdetésre került, amely 2023. februárjától vagy 2024. január 1-jétől lesz alkalmazandó (pl. pénzforgalmi szolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettsége). Nagyon figyelni kell tehát a hatályba léptető rendelkezésekre.

A módosítások domináns adóváltozásokat, továbbá jogszabályi pontosításokat is tartalmaznak. A változások egy része újraszabályozást jelent, más részük viszont a koronavírus helyzetre való tekintettel meghozott intézkedések meghosszabbítását, valamint más átmeneti intézkedések hatályon kívül helyezését tartalmazza.

Az évközben hatályba lépett törvénymódosítások kapcsán figyelni kell arra, hogy a jogszabályváltozás „végleges” vagy a módosítás csupán a koronavírus helyzet végének kihirdetéséig szól (pl. reprezentációs kiadások szocho mentessége).

A nyári változások szinte minden adónemet érintetek (szja, szocho, szakho, tao, áfa, Tbj, helyi adók stb.). A változásokat törvények és kormányrendeletek tartalmazzák. Bizonyos munkaterületeken miniszteri rendeletek előírásait is figyelembe kell venni.

A módosítások alkalmazását tovább nehezíti, hogy a törvényi módosítások egy része átvezetésre került az adótörvényben (pl. új adómentességek a személyi jövedelemadóban) és vannak olyan változások, amelyeket más törvény tartalmaz (pl. SZÉP-kártya juttatás keretösszegei és szocho mentessége).

A változások egy része már kormányrendeleti szinten ismert volt (pl. kkv. iparűzési adóztatásának szabályai) és ezek a módosításokat emelték törvényi szintre. Arra azonban igencsak figyelni kell, hogy nem feltétlenül szó szerint egyforma a kormányrendeleti és a törvényi szintű módosítás. A másik csapdahelyzet, hogy a módosított törvény alkalmazása a korábbi kormányrendeletben előírt lehetőséghez is kötődhet (pl.: kkv. iparűzési adóelőlegének elfelezése).

Azt is végig kell gondolni, hogy egy-egy adótörvény módosítása közvetett hatást gyakorol-e más adótörvény alkalmazására (pl. üzleti ajándék szocho mentessége befolyásolja-e a kisvállalti adó alapját).

A számviteli és adószakembereknek naprakész tudással kell rendelkezniük. Nem engedhető meg, hogy valamilyen változást ne vegyünk észre vagy azt ne megfelelően alkalmazzuk.

* * *

A PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2021. szeptember 17-én megrendezésre kerülő “A 2021. június 1-jétől és a 2022. január 1-jétől hatályba lépő adóváltozások – TANTERMI és ÉLŐ ONLINE KÖZVETÍTÉS” című konferenciánkon ebben kívánok segítséget nyújtani.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM