Felelősen igényelj és használd az 1%-ot!

Gyakorlati kérdések a közhasznú tevékenységet végző civileknél

A sok civil szervezet életében – legyen az egyesület, vagy alapítvány – kardinális szerepet játszik a NAV 1% igénylése és fogadása, és mi tagadás, ezen a területen él jónéhány tévhit, melyet el kell oszlatni.

Az egyik ilyen tévhit, hogy civil szervezetnek közhasznú státusszal kell rendelkeznie ahhoz, hogy egyáltalán az 1% regisztrációját megkezdje! Nos, ez koránt sincs így! E tekintetben egyetlen feltétel a közhasznú tevékenység végzése, közhasznú státusztól függetlenül. A közhasznú tevékenység folytatása nem egyenlő a közhasznú státusszal, sőt például a közhasznú tevékenység a közhasznú státusz igénylésének egyik alapkövetelménye is!

Mint szinte minden, a civil szervezet esetében ez is az alapító okiratnál, az alapszabálynál kezdődik. Ezeket az okiratokat időnként célszerű áttekinteni, hogy fedi-e a valós tevékenységünket és hogy megfelelünk-e a közhasznúságra vonatkozó törvényi kritériumoknak.

A már most is NAV 1%-ot fogadó szervezetek figyelmét is felhívom arra, hogy bár a regisztrációjukat megújítani nem kell, a közhasznú tevékenység folytatására  vonatkozó feltételeknek maradéktalanul meg kell felelniük – így azt mind alapító okirati, alapszabályi, mind pedig működési szinteken le kell követni. Ez annál is inkább így van, mert egy esetleges támogatás ellenőrzésnél probléma is származhat abból, ha a közhasznú tevékenység folytatásával kapcsolatos  feltételeknek nem felelnek meg és ezek a hiányosságok akár a NAV 1%-os tételek visszafizetését is megalapozhatják!

Mit tartalmazzon tehát az alapító okirat, alapszabály a NAV 1% biztonságos fogadásához:

  • közhasznú tevékenységet (akár többet is) folytat (jogszabályi hellyel kell az alapító okiratban, alapszabályban ezt megjelölni!),
  • közvetlen politikai tevékenységet nem folytat,
  • eredményét nem osztja fel,
  • gazdasági – vállalkozási tevékenységet csak támogató jelleggel, alapcélját nem veszélyeztetve folytat.

Az 1%-os tételekben való részesülés további feltételei, hogy a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt két évvel korábban bíróság által nyilvántartásba vett egyesület, alapítvány, közalapítvány legyen, valamint belföldi székhellyel rendelkezzék. (Természetesen a törvény ezen szervezeteken felül is felsorol néhány speciális szervezetet, akik részesülhetnek ebből az igénylésből!)

Az egyik pillér tehát az alapító okirat, alapszabály, melyet egy regisztrációs eljáráskövet az alábbiak szerint: a feltételek fennállása esetén az EGYREG kérelmen keresztül kerülhet az adott civil szervezet az 1%-ot fogadó szervezetek – NAV által vezetett -címjegyzékbe, melyet a NAV a honlapján folyamatosan frissít! Viszont, ha a civil szervezet tevékenysége úgy változik, hogy már nem végez közhasznú tevékenységet, adott esetben a vezetőség felelőssége a névjegyzékből való törlés kérése is (ide tartozik az is, ha egy civil szervezet a végelszámolás, vagy egyéb módon a megszűnés mezejére lép)! De legyünk figyelemmel arra is, hogy több olyan eset is lehetséges, amikor egy-egy civil szervezet nem felel meg az 1% fogadási kritériumainak!

A regisztrációt egyszer kell elvégezni, az adott év szeptember 30-ig (az idén 2018-ban ez október elseje, köszönhetően a határidő hétvégére eső dátumának), áll módjában az újonnan regisztrálni kívánóknak ebbe a jegyzékbe bekerülni, ez a határidő jogvesztő hatályú! A regisztrációs nyomtatványhoz mellékelni kell a jelenleg hatályos alapító okiratot, alapszabályt, .pdf csatolmányként! Mivel a határidő jogvesztő, javaslom a regisztrációs folyamatot akkor is megkezdeni, ha az alapító okirat, alapszabály módosítása jelenleg folyamatban van, esetleg még nincs folyamatban, de áttekintése során arra jutottunk, hogy valamilyen tekintetben kiigazításra van szükség!

A hosszú évek tapasztalata alapján azt látom, hogy az adóhatóság e tekintetben mindig is igen rugalmas hozzáállást tanúsított! Augusztus végén megjelent a 18EGYREG nyomtatvány, így ettől az időponttól kezdődően ezen a nyomtatványon kérjük az új regisztrációt, és jelentsük be a módosításokat, változásokat is!

Fontos megemlíteni, hogy sajnos még mindig “típushiba“, hogy a beszámolóban a „közhasznú tevékenységből származó bevételek és ráfordítások” sor kitöltetlenül marad, így véleményem szerint nem bizonyítható ránézésre, hogy a közhasznú tevékenységet a szervezet ténylegesen folytatta, holott ez elengedhetetlen feltétele az 1%-ból történő folyamatos részesülésnek. Másik típushiba a közhasznúsági melléklet kitöltésének és közzétételének elmaradása, mely véleményem szerint szintén veszélyezteti az 1%-os támogatásból történő részesülést, egy esetleges ellenőrzés során akár szintén visszafizetési kötelezettséget is eredményezhet! Arról már nem is beszélve, hogy elméletben a melléklet közzététele – státusztól függetlenül – kötelező! Sokszor hallom: „De hiszen üres…” Meglátásom szerint, az már régen rossz, ha állítja valaki, hogy üres, hiszen azonosító adata minden szervezetnek van, de továbbmegyek cél szerinti tevékenysége is minden szervezetnek van, függetlenül attól, hogy annak része vagy egésze közhasznú feladatnak minősül-e.

Felhívom a figyelmet, hogy a NAV 1%-os támogatás egyébként elszámolással terhelt támogatás, felhasználásának szabályrendszerét figyelembe véve az érintett év KOZ nyomtatványán történik. Felhasználását a könyvelésben folyamatosan követni kell, megfelelő logikai összerendelés mellett, így biztosítva, hogy más támogatás terhére az adott költség tételt ne számoljuk el! Ezt megelőző, hogy már a gazdálkodás során figyelemmel kell lenni a törvény felhasználásra vonatkozó szabályaira is, hiszen maga az elszámolás már a felhasználást követően történik!

A NAV 1% költségvetési támogatásnak minősül, és felhasználási szabályai az alábbiak szerint alakulnak:

  1. Korlátlanul felhasználható a cél szerinti közhasznú tevékenység megvalósítására
  2. Felhasználható fenntartással, működéssel kapcsolatos költségek finanszírozására, a felhasználás évében maximum a felhasznált összeg 25%-ig, de maximum 25 millió Ft összegig. Ezen belül reklám és marketing célokra maximum 10% használható fel, amelynek abszolút maximuma 10 millió Ft.

Jelen cikkemben vázolt, NAV 1% körüli problémák a civilek életben csak a jéghegy csúcsát alkotják. Véleményem szerint a civil szervezet felelős vezetősége és a könyvelő közös együttműködése során lehet csak megfelelni a szabályoknak. Ezt hogyan, miként is lehet, hogy kinek mi a feladata? Sok fontos dolog mellett arról is szót ejtek az októberi civil konferenciámon, melyre mindenkit és minden kérdést szeretettel várok! Jelentkezni az alábbi linken tudtok, jelenleg még kedvezményesen.

* * *

Amennyiben részletesebben is szeretnél hallani, vagy lennének kérdéseid a civil szervezetek működéséről, a hatékony alapszabályról, vagy akár a megszűnésről, akkor jelentkezz most még kedvezményesen a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2018. október 10-én megrendezésre kerülő Civil szervezetek működése, számvitele, adózása című konferenciámra, melyre szeretettel várok mindenkit!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM