ART

Art. változások – alapelvek és a törvény hatálya 2. rész

Ügyintézési határidők változásai

Cikksorozatunk első részében az alapelvek és a törvény hatályának változását vizsgáltuk meg. A régi Art-ben a törvény hatálya alatt találtuk meg az ügyintézési határidőt is, mely önálló rendelkezésekként 2018-tól átkerült az Air. és a kapcsolódó kormányrendelet  előírásai közé. Cikksorozatunk második részében az ügyintézési határidő új változásait tekintjük át.

Az általános ügyintézési határidő és annak meghosszabbítása

A régi Art. szerint adóügyekben – ha az Art. eltérően nem rendelkezik – az ügyintézési határidő 30 nap volt. [5/A.§. (1)]

Az eljáró adóhatóság vezetője az ügyintézési határidőt – a 120. § (1), (3) és (4) bekezdése szerinti eljárásokban – annak letelte előtt kivételesen indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatta. A határidő meghosszabbításáról rendelkező végzésben a határidő-hosszabbítás indokait kifejezetten meg kellett jelölni. [5/A.§. (1a)]

A régi Art. fent hivatkozott eljárásaiban hosszabbíthatta meg az adóhatóság a határidőt.

Az ügyintézési határidő fő szabályai az az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvénybe (Air tv.) kerültek át:

50. § [Az ügyintézési határidő]

(1) Az ügyintézési határidő a kérelemnek az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon, a hivatalbóli eljárás esetén az első eljárási cselekmény megkezdésének napján kezdődik.

(2) Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap, amelyet az adóhatóság vezetője egy alkalommal – indokolás mellett – harminc nappal meghosszabbíthat. Az eljárási határidő meghosszabbításának van helye különösen, ha az eljárás során

a) az előkérdés bíróság hatáskörébe tartozik,
b) ha az előkérdés más szerv hatáskörébe tartozik, vagy ugyanannak az adóhatóságnak az adott üggyel szorosan összefüggő más hatósági döntése nélkül megalapozottan nem dönthető el,
c) az ügyben külföldi szervet kell megkeresni,
d) az adózó mulasztása vagy késedelme azt indokolja, vagy
e) szakértő bevonására került sor.

(3) Ha a közigazgatási bíróság az adóhatóságot új eljárásra kötelezi és ezzel a bírósági döntéssel szemben perújítási vagy felülvizsgálati kérelmet terjesztettek elő, az adóhatóság az eljárást a perújítási vagy felülvizsgálati kérelem alapján indult eljárásban hozott döntés jogerőre emelkedéséig nem kezdi meg.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott határidőnél hosszabb határidőt törvény, rövidebb határidőt jogszabály állapíthat meg.

(5) Az ügyintézési határidőn belül a döntés közlése iránt is intézkedni kell.

Láthatjuk, hogy most már nem kerülnek felsorolásra azok az eljárások, ahol a határidő meghosszabbítható, hanem egy alkalommal általánosan meghosszabbítható a határidő egyszer 30 nappal.

Eljárási cselekmény teljesítése

A régi Art. a következőképpen szabályozta az eljárási cselekmény teljesítését:
Ha e törvény valamely eljárási cselekmény teljesítésének határidejéről nem rendelkezik, az adóhatóság haladéktalanul, de legkésőbb 8 napon belül gondoskodik az eljárási cselekmény teljesítéséről. [5/A.§. (2)]

Az Air. másképp fogalmaz:
Ha jogszabály valamely eljárási cselekmény teljesítésének határidejéről nem rendelkezik, az adóhatóság, az adózó és az eljárás egyéb résztvevője azonnal, de legkésőbb nyolc napon belül gondoskodik arról, hogy az eljárási cselekményt teljesítse, vagy a végzést meghozza. [50.§. (6)]

Az adóhatóság helyett az új szabályok szerint az adóhatóság mellett az adózónak és az eljárás egyéb résztvevőjének is gondoskodnia kell az eljárási cselekmény teljesítéséről, vagy a végzés meghozataláról.

Az ügyintézési határidő túllépése

Új elemként került bele a rendelkezés az Air. 51.§-ba:

(1) Ha az adóhatóság a rá irányadó ügyintézési határidőt az adózónak és az eljárás egyéb résztvevőjének fel nem róható okból túllépi, köteles az adózó által az eljárás lefolytatásáért megfizetett illetéknek vagy díjnak megfelelő összeget, ha pedig az ügyintézés időtartama meghaladja az irányadó ügyintézési határidő kétszeresét, az adózó által az eljárás lefolytatásáért megfizetett illetéknek vagy díjnak megfelelő összeg kétszeresét az adózó részére visszafizetni.

(2) Nem terheli az adóhatóságot az (1) bekezdés szerinti fizetési kötelezettség, ha az adózó az eljárásért fizetendő illetéket vagy díjat nem fizette meg.

(3) Az adóhatóság (1) bekezdés szerinti fizetési kötelezettségét nem érinti, ha az adózó az illeték vagy díj megfizetése alól részben vagy egészen mentesült, ilyen esetben az adóhatóság az összeget az adózó által meg nem fizetett rész arányában a központi költségvetésnek – az államháztartásért felelős miniszter által közzétett számlaszámra – fizeti meg. Ha az eljárás lefolytatásáért az eljárás megindítására irányuló kérelmet benyújtó adózó jogszabály alapján nem köteles illeték vagy díj fizetésére, úgy az adóhatóság az illetékekről szóló törvény szerinti általános tételű eljárási illetéknek megfelelő összeget, illetve ennek kétszeresét fizeti meg a központi költségvetésnek.

(4) Az (1) és a (3) bekezdés szerinti összeget az adóhatóság saját költségvetése terhére a fizetési kötelezettséget megállapító döntés véglegessé válásától számított nyolc napon belül fizeti vissza az adózó számára, illetve fizeti meg a központi költségvetésnek.

A határidő számítása

Szintén új elemként került bele a rendelkezés az Air. 52.§-ba:

(1) A napokban megállapított határidőbe nem számít bele a határidő kezdetére okot adó cselekmény vagy körülmény bekövetkezésének, a közlésnek, a kézbesítésnek, valamint a hirdetmény kifüggesztésének és levételének napja.

(2) A hónapokban vagy években megállapított határidő azon a napon jár le, amely számánál fogva megfelel a kezdőnapnak, ha pedig ez a nap a lejárat hónapjában hiányzik, a hónap utolsó napján.

(3) Az órákban megállapított határidő az okot adó cselekményt követő óra első percében kezdődik.

(4) Ha a határidő utolsó napja olyan nap, amelyen az adóhatóságnál a munka szünetel, a határidő a következő munkanapon jár le.

(5) A postán küldött beadvány és megkeresés előterjesztési ideje a postára adás napja. A határozott naphoz kötött jogszerzés a nap kezdetén következik be. A határidő elmulasztása vagy a késedelem jogkövetkezménye a határidő utolsó napjának elteltével áll be.

(6) A határidőt kétség esetén megtartottnak kell tekinteni.

Ügyintézési határidőre vonatkozó részletszabályok

A részletszabályokat a 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet az adóigazgatási eljárás részletszabályairól (Rendelet) 1.§-a tartalmazza, nézzük, miben változott ez a rész a régi Art. 5/A. §-ban foglaltakhoz képest.

Nem tartalmazza már a Rendelet ezen része a következőt a régi Art-ból azt, hogy az adóhatóságok illetékességi összeütközése esetén 15 napon belül kell kijelölni az eljáró adóhatóságot [5/A.§ (3)].

A régi Art. szerint az adóhatóság a hozzá érkezett megkeresést haladéktalanul, de legkésőbb 5 napon belül továbbítja ahhoz a szervhez, amely a belföldi jogsegély nyújtására jogosult [5/A.§ (3)].

A Rendelet szerint az adóhatóság a hozzá érkezett megkeresést haladéktalanul, de legkésőbb öt napon belül továbbítja ahhoz a szervhez, amely a megkeresésben foglaltak teljesítésére jogosult [1.§ (1)].

Nem tartalmazza már a Rendelet ezen része a következőt a régi Art-ból azt, hogy az adóhatóság a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül 8 napon belül utasíthatja el [5/A.§ (3)].

Nem tartalmazza már a Rendelet ezen része a következőt a régi Art-ból azt, hogy az eljárási cselekményhez kapcsolódó igazolási kérelmet a mulasztásról való tudomásszerzést vagy az akadály megszűnését követő 8 napon belül, de legkésőbb az elmulasztott határnaptól vagy az elmulasztott határidő utolsó napjától számított hat hónapon belül lehet előterjeszteni [5/A.§ (3)].

Nem tartalmazza már a Rendelet ezen része a következőt a régi Art-ból azt, hogy ha a fizetési könnyítés, adómérséklés iránti kérelmet benyújtó adózó a kérelem benyújtásakor minősített adózónak minősül, a kérelmével egyidejűleg annak sürgősségi eljárásban történő elbírálására irányuló kérelmet (sürgősségi kérelem) is előterjeszthet. Sürgősségi eljárásban az ügyintézési határidő 15 nap. A sürgősségi kérelem benyújtásának késedelme esetén igazolási kérelemnek nincs helye [5/A.§ (3)].

Új elemként tartalmazza a Rendelet a következőt: a feltételes adómegállapításra, a szokásos piaci ár megállapítására, a kölcsönös egyeztetésre és a fejlesztési adókedvezmény iránti bejelentés, kérelem nyilvántartásba vételére irányuló eljárásban indokolt esetben hiánypótlási felhívás több alkalommal is kiadható [1.§ (3)].

 * * *

Amennyiben személyesen szeretnél velem találkozni, a PENTA UNIÓ Zrt.  szervezésében 2018. február 15-én Transzferár nyilvántartás készítés szabályai 2017-2018. címmel konferenciát tartok. Ne maradj le, jelentkezz kedvezményesen 2018. február 8-ig.

Továbbá, ha az adózás rendjével kapcsolatos változások  részletesebben is érdekelnek, akkor jelentkezz most még kedvezményesen Az adóeljárás, az adóper új szabályai 2018 címmel március 28-án, valamint az Adóellenőrzések és adóperek, adóhatósági kapcsolattartás az új Art., Air alapján – Új helyzetben a gazdálkodók 2018-tól! címmel május 3-án a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásokra.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!