A munkáltatói/kifizetői juttatások adóztatásának évközi változásai

A SZÉP-kártya juttatás

juttatások

A cafeteria rendszer egyik közkedvelt eleme a SZÉP-kártya juttatás. Nem véletlen, hogy a munkáltatói juttatások adózási kérdéseivel kapcsolatban a figyelem is leginkább a SZÉP-kártya juttatások értékösszegeire, adófizetési kérdéseire irányul. A rekreációs keretösszeg és annak változása egyaránt izgatja az államháztartási szférában dolgozókat, de az államháztartási szférán kívüli érintetteket is. A jelenleg hatályos törvényi előírások szerint július 1-jétől a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény (továbbiakban: Vmt.) 40. §-ának rendelkezései helyett a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja tv.) és a szociális hozzájárulási adót szabályozó 2018. évi LII. törvény szabályai lennének az irányadók.

A Magyar Közlöny 107. számában kihirdetésre került a koronavírus-világjárványt követő, a gazdaság újraindítását elősegítő adózási intézkedésekről szóló 318/2021. (VI. 9.) Korm. rendelet (továbbiakban: kormányrendelet), amely módosította a SZÉP-kártya juttatás adózási szabályait. A módosítás értelmében a Vmt. 40. §-ának időbeli hatálya 2021. december 31-éig meghosszabbításra került. Mit is jelent ez a változás?

A módosító kormányrendelet értelmében 2021. évben adott juttatások tekintetében nem terheli szociális hozzájárulási adó Széchenyi Pihenő Kártya kártyaszámlájára utalt béren kívüli juttatásnak minősülő összeget. A szocho mentesség 2021. december 31-éig nyújtott juttatásokra alkalmazható. Ügyelni kell tehát arra, ha a munkabérrel, illetménnyel egy időpontban kerül utalása a munkáltatói juttatás. A 2021. december havi munkabérek/illetmények várhatóan 2022. januárjában kerülnek kifizetésre. Amennyiben a SZÉP-kártya juttatások is ekkor történik, akkor arra már a 2022. január 1-jétől érvényes szabályokat kell alkalmazni.

Az éves rekreációs keretösszeg eltérően alakul annak függvényében, hogy költségvetési szervről vagy más munkáltatóról van szó.

A munkáltató költségvetési szerv A munkáltató nem költségvetési szerv
Évi 400 000 forint Évi 800 000 forint

A fenti keretösszegek időarányosan értendők, amennyiben a munkavállaló jogviszonya csak az év egy részében áll fenn. Az arányosításnál kizárólag az éves rekreációs keretösszegeket kell figyelni, az egyes alszámlákra utalt összegeknél nem kell alkalmazni az arányosítási szabályokat.

Tételezzük fel, hogy egy kórházban dolgozó közalkalmazott munkaviszonyának kezdete 2021. július 1. Ebben az esetben az éves rekreációs keretösszeg 400 000/365 nap x 184 nap = 201 644 forint. Ezt a teljes összeget átutalhatja akár a szálláshely alszámlára, akár a vendéglátás alszámlára. Természetesen a három alszámla közötti szétosztás is lehetséges. Amennyiben az időarányosított keretösszeg, vagyis esetünkben a 201 644 forint nem kerül átlépésre, akkor szociális hozzájárulási adó nem keletkezik, csupán 15 százalék személyi jövedelemadót kell fizetnie a költségvetési szervnek.

Tételezzük fel, hogy egy magánszemély 2021. január 1-jétől munkaviszonyt létesített egy részvénytársasággal. A munkáltatója január hónapban 400 000 forintot utalt a SZÉP-kártya szálláshely alszámlára. Júniusban 200 000 forintot utalt a SZÉP-kártya vendéglátás alszámlára.

Szeptemberben újrabb 65 000 forintot utalt a SZÉP-kártya vendéglátás alszámlára, majd december 5-én 135 000 forintot utalt a SZÉP-kártya szabadidő alszámlára. Ebben az esetben az érintett munkavállaló részére utalt teljes összeg béren kívüli juttatásnak minősül, amely után a munkáltató 15 százalék személyi jövedelemadót fizet. Szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettsége nem keletkezik.

Az egyes alszámlákra béren kívüli juttatásként utalható összeg minden munkáltatónál azonos.

SZÉP-kártya alszámlák Béren kívüli juttatás összege
Szálláshely alszámlára utalt támogatás 400 000 forint
Vendéglátás alszámlára utalt támogatás 265 000 forint
Szabadidő alszámlára utal utalt támogatás 135 000 forint

A reprezentáció

Az üzleti élet egyik velejárója a reprezentációs kiadások megjelenése. A reprezentáció sokféle formát ölthet, azonban ezen adójogi kategória megjelenése munkavégzéshez kötődik. A céges bulik esetében az étel-ital fogyasztásra nem a reprezentációs kiadások elszámolási szabályait kell alkalmazni.

Az szja tv. 3. §. 26. pontja értelmében reprezentációnak minősül a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti rendezvény, esemény keretében, továbbá az állami, egyházi ünnepek alkalmával nyújtott vendéglátás (étel, ital) és a rendezvényhez, eseményhez kapcsolódó szolgáltatás (utazás, szállás, szabadidőprogram stb.). Az Szja tv. 70. § (5) bekezdése értelmében a reprezentáció egyes meghatározott juttatásnak minősül. A juttatás értékének 1,18-szorosa után a juttatónak személyi jövedelemadót kell fizetni.

Az üzleti ajándék

 Az Szja tv. 3. § 27. pontja értelmében üzleti ajándéknak minősül a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti kapcsolatok keretében adott ajándék (ingyenesen vagy kedvezményesen adott termék, nyújtott szolgáltatás, valamint a kizárólag erre szóló utalvány). Az Szja tv. 70. § (5) bekezdése értelmében a reprezentáció egyes meghatározott juttatásnak minősül. Az üzleti ajándék értékének 1,18-szorosa után a juttatónak személyi jövedelemadót kell fizetni.

A Szocho tv. 1. § (4) bekezdése értelmében 15,5 százalék szocho fizetési kötelezettség áll fenn a béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások adóalapja után. Ez azt jelenti, hogy a juttatás értékének 1,18 szorosa után kell megfizetni a szociális hozzájárulási adót.

A 2021. június 9-én kihirdetett módosító kormányrendelet értelmében a Szocho tv. 1. § (4) bekezdés b) pontjától eltérően nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni a személyi jövedelemadóról szóló 1995.  évi CXVII.  törvény (a  továbbiakban: Szja tv.) 70. § (4) és (5)  bekezdése szerinti reprezentáció és üzleti ajándék juttatása után, ha a  juttatás e  rendelet hatálybalépésének napja és a 2021. december 31. közötti időszakban történik.

Figyelni kell tehát arra, hogy az üzleti ajándék mikor kerül átadásra, illetve arra is, hogy a reprezentáció elszámolására milyen időpontban kerül sor. A kormányrendelet hatályba lépésének időpontja a kihirdetést követő nap, vagyis 2021. június 10. Ez azt jelenti, hogy a 2021. június 10. és 2021. december 31-e között nyújtott reprezentációs kiadások és üzleti ajándékok után nincs szocho fizetési kötelezettség.

* * *

2021-ben három különböző formában szerezheted meg kreditpontjaid a Pentánál:

1) A hagyományos TANTERMI továbbképzések az aktuális vírushelyzetnek megfelelő résztvevő számmal és a szükséges biztonsági előírások betartása mellett kerülnek megszervezésre, a megszokott helyszíneken, a megszokott oktatókkal. Továbbra is profitálhatsz a továbbképzések megszokott extráiból: Adó 2021 magyarázatok e-könyv, Pénzmosással kapcsolatos e-továbbképzés, szakterület-specifikus e-learning továbbképzés 50% kedvezménnyel, kérdés-válasz adatbázis.

2) ÉLŐ ONLINE közvetítés: otthonról (irodából), valós időben nézheted és hallgathatod az előadást, mintha a tanteremben ülnél. Felteheted kérdéseid is a jól ismert előadóknak. Ez a megoldás kombinálja az otthon (iroda) biztonságát a tantermi képzés előnyeivel. A hagyományos tantermi továbbképzés extráit itt is biztosítja a Penta.

3) Az E-LEARNING egy praktikus és ezért népszerű képzési forma, amellyel saját időbeosztása szerint, akár több részletben is megtekintheted a továbbképzés videóit.

Ismerd meg bővebben az egyes továbbképzési formák előnyeit, illetve hátrányait, válaszd ki a számodra legkedvezőbb megoldást! Szerezd meg kreditpontjaid akár már most!>> Jelentkezem a kreditpontos továbbképzésre

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!