Zsebre megy – azaz a diplomás minimálbér

A T/9459-es törvényjavaslat

Figyelemre méltó törvényjavaslat jelent meg az országgyűlés honlapján. Bár a 2020. március 3-án benyújtott T/9459. törvényjavaslat (továbbiakban: javaslat) még tárgysorozatba vételre vár, azonban igen érdekes elgondolást tartalmaz, amely egyaránt érinti a munkáltatókat, a munkavállalókat, valamint az egyéni és a társas a vállalkozókat is.

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 153. § -át kívánják módosítani, amely jelenleg felhatalmazást ad a Kormánynak, hogy a kötelező legkisebb munkabér és a garantált bérminimum összegét és hatályát – a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsban folytatott konzultációt követően – rendeletben állapítsa meg.

A jelenleg hatályos 367/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet alapján a minimálbér bruttó 161.000 forint/hó, a garantált bérminimum pedig bruttó 210.600 forint/hó.

A módosítás lényege a diplomás bérminimum kormányrendelettel történő bevezetése. A javaslat alapján a Kormány a diplomás bérminimum összegét a felsőfokú iskolai végzettséget vagy felsőfokú szakképesítést igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók részére megállapítja.

A javaslat alapján módosításra kerülne a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (továbbiakban: új TBJ) 4. §. 14. pontja is. Ez a jogszabályi hely kimondja, hogy a TBJ szerinti minimálbér:

  • a tárgyhónap első napján érvényes, a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb havi összege, és
  • a biztosított egyéni és társas vállalkozó járulékfizetéséről szóló rendelkezések alkalmazásában a tárgyhónap első napján, a teljes munkaidőre érvényes garantált bérminimum havi összege, ha az egyéni vállalkozó személyesen végzett főtevékenysége vagy a társas vállalkozó főtevékenysége legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igényel.

A törvényjavaslat 2. § 14.3. alapján a biztosított egyéni és társas vállalkozó járulékfizetéséről szóló rendelkezések alkalmazásában a tárgyhónap első napján, a teljes munkaidőre érvényes a legalább felsőfokú végzettséget vagy felsőfokú szakképzettséget igénylőkre vonatkozó diplomás bérminimum összege, ha az egyéni vállalkozó személyesen végzett főtevékenysége vagy a társas vállalkozó főtevékenysége legalább felsőfokú iskolai végzettséget vagy felsőfokú szakképzettséget igényel.”

A módosítás (ha elfogadják) a kihirdetést követő 8. napon lépne hatályba. Gondoljuk végig ennek a következményeit:

Az alacsony bérezésű szektorokban iszonyatos bérfeszültség keletkezne, mert egyáltalán nem biztosított, hogy az arányos béremelésre a munkáltató pénzügyi fedezettel rendelkezik. Bár a javaslat konkrét bérösszeget nem tartalmaz, de a logika azt mutatja, hogy legalább a minimálbér és a garantált bérminimum eltérését (jelenleg 210.600 – 161.000 = 49.400) megjelenítené. A társasági adóalany munkáltatóknak nem csak ez okozna költségtöbbletet, hanem a bruttó bérek után megfizetendő 17,5százalék szociális hozzájárulási adó és a 1,5 százalék szakképzési hozzájárulás is. A kisvállalati adóalany munkáltatóknál a bruttó béremelés mértékén felül az erre rakódó 12 százalék kisvállalati adótöbblet is megjelenik, hiszen a munkabér az ő esetükben adóalapot képez. Továbbgondolva a dolgot a béremelés költségnövekedést generál ez pedig nagy valószínűséggel be fog épülni a fogyasztói árakba. Talán a munkáltatók is átgondolják még az egyes munkakörhöz szükséges követelményeket, mert az álláshirdetésekből az látszik, hogy már majdnem mindenhez több nyelv ismerete és diploma szükséges, bár a munka jellege (pl. ügyintéző) ezt nem kívánja meg.

A diplomás minimálbér nem hagyja érintetlenül az egyéni vállalkozók és a társas vállalkozók zsebét sem.

A főfoglalkozású egyéni vállalkozók esetében a havonta megfizetendő szocho és egyéni járulékok alapja a vállalkozói kivét, de legalább a minimálbér/garantált bérminimum valahány szorosa. Szocho esetében 112,5 százalékos szorzó, nyugdíjjáruléknál 100 százalékos szorzó, míg egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék esetében 150 százalékos szorzó alkalmazandó. Ez a szabályozás 2020. június 30-ig érvényes. 2020. július elsejétől az egyéni járulékokat 18,5 százalék társadalombiztosítási járulék váltja fel. Az új Tbj. értelmében szorzószámok már nem lesznek. A T/9459 törvényjavaslat a jelenleg hatályos Tbj-re nem utal, kizárólag az új Tbj-t kívánja módosítani, ezért úgy vélem, hogy a törvényjavaslat 2020. június 30-ig nem lépne hatályba. Érdekes megfogalmazás a személyesen végzett főtevékenység. Az adó és járulékfizetési következmények alapján elképzelhető a főtevékenységek megmódosítása vagy egyéb módszerek igénybe vétele.

A társas vállalkozások esetében az ügyvezetés és az egyéb munkavégzés elkülönítendő. A kisebb vállalkozások (pl. családi cégek) élén általában a tulajdonos tölti be az ügyvezetői posztot. Amennyiben az érintett személynek más jogviszonya nincs, akkor praktikus a munkaviszony, hiszen a megfizetendő közterhek összege így csökkenthető. Az érintett személyek munkaköri leírásában pedig sokszor az árokásástól a mérnöki tevékenységig minden szerepel. A törvényjavaslat elfogadásával költségnövekedés az ő számukra is elég egyértelmű. A közterhek mértéke (17,5 + 1,5 + 15 + 10 + 7 +1,5) 52,5 százalék.

Tagi jogviszonyban történő munkavégzés esetén a főfoglalkozású tagok esetében az szocho és a járulékfizetési kötelezettség az egyéni vállalkozókéhoz hasonlóan alakul, de esetükben még a 1,5 százalék szakképzési hozzájárulás is megjelenik.

Nem egészen világos a társas vállalkozó főtevékenysége elnevezés. Tudomásom szerint a társas vállalkozások (például bt., kft. rt. stb.) esetében magának a társas vállalkozásnak van főtevékenysége és nem a tagnak. Amennyiben a törvényjavaslat a vállalkozás főtevékenységére értendő, akkor viszonylag egyszerűen a megoldás, vagyis a diplomás minimálbér alkalmazása alóli kibújás. A társas vállalkozó, mint magánszemély főtevékenysége számomra sem egyértelmű.

Bárhogyan is értendő a társas vállalkozás főtevékenysége, a kisvállalati adóalanyokat is érintheti, hiszen a főfoglalkozású tagok miatt a személyi jellegű kifizetések adóalapja legalább a minimálbér/garantált bérminimum/diplomás minimálbér 112,5 százaléka. Adóalap növekedés következhet be. Az egyéni járulékok összegének növekedése pedig egyértelmű.

Végül a kisadózó vállalkozások is megemlítendők. Emeljük ki a betéti társaságokat. Abban az esetben, ha a kisadózó vállalkozás be nem jelentett tagja munkát végez, akkor munkaviszonyosként kell kezelni. Ekkor pedig a diplomás minimálbér alkalmazásának szabályrendszere is megjelenhet.

Üdvözítő lehet tehát a diplomás minimálbér a munkavállalók tekintetében, de túlzott terheket ró a kényszervállalkozókra.

* * *

Amennyiben érdeklődsz a számvitelt és az adózást érintő változások iránt, akkor a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében idén is számítunk részvételedre a mérlegképes könyvelők kötelező továbbképzésén. A hagyományos, kétnapos továbbképzésre itt jelentkezhetsz! >>> Jelentkezem

Személyre szabott böngészési élmény?

Az 5percadó sütiket használ információk tárolására az eszközödön, valamint személyes adatokat dolgoz fel, hogy személyre szabott tartalmakat és hirdetéseket jelenítsen meg, mérje azok teljesítményét, és továbbfejlessze szolgáltatásait.
Az alábbi lehetőségek közül választva elfogadhatod, elutasíthatod, illetve személyre is szabhatod az adataidnak a feldolgozását. A beállításaidat 6 hónapig a "consent" nevű cookie tárolja. Beállításaidat bármikor módosíthatod, ha a láblécben a "Süti beállítások" menüpontra kattintasz. A weboldal adatkezelője a PENTA UNIÓ Oktatási Centrum Zrt.

Ezek a sütik az oldal alapvető működéséhez szükségesek, nélkülük a weboldal nem tud megfelelően működni.
Személyes adatokat nem tárolnak, és kizárólag technikai célokat szolgálnak.

Elengedhetetlen sütik

Ezek a sütik segítenek megérteni, hogyan használják látogatóink a weboldalt – például mely oldalakat keresik fel, mennyi időt töltenek az egyes tartalmakon vagy milyen eszközről érkeznek.
Személyes azonosítás vagy hirdetési célú adatfeldolgozás nem történik, az adatok kizárólag statisztikai és teljesítmény-elemzési célra kerülnek felhasználásra, hogy fejleszthessük a weboldal tartalmát és működését.

Funkcionális sütik

A marketing célú sütik segítségével a Google Analytics és más szolgáltatók (pl. Google Ads, Facebook Pixel) adatokat gyűjtenek arról, hogy a látogatók milyen tartalmak és szolgáltatások iránt érdeklődnek. Ezek lehetővé teszik a személyre szabott hirdetések, remarketing kampányok és konverzió-mérések megjelenítését.
Az elfogadással hozzájárulsz ahhoz, hogy a Google és partnerei a böngészési tevékenységhez kapcsolódó adatokat (pl. IP-cím, érdeklődési kör, látogatási útvonal) marketing és elemzési célokra használják a Google Adatvédelmi irányelveinek megfelelően

Marketing

Beállításaidat bármikor módosíthatod, ha a láblécben a "Süti beállítások" menüpontra kattintasz.

Összes elfogadása Beállítások mentése