Súlyos jogkövetkezmények a reklámadóban

Így kerülhető el a bírság

Van-e hatása a reklámadó törvény változásának a Magyarországon nyilvántartásba vett reklám közzétevő adózókra? Cikkemben erre keresem a választ.

A reklámadóról szóló 2014.évi XXII. törvény (Ratv.) 2017. január 1-től hatályos rendelkezése két nagyon súlyos jogkövetkezményt tartalmaz.

Az egyik azokra a Ratv. 3. § (1) bekezdés szerinti „közzétevő” adóalanyokra vonatkozik, akiket az állami adóhatóság valamely adónem hatálya alá tartozó adózóként nem vett nyilvántartásba. A másikat szintén a Ratv. 3. § (1) bekezdés szerinti „közzétevő” adóalanyokra kell alkalmazni (ide nem csak azokat kell beleérteni, akik nincsenek az állami adóhatóságnál valamely adónemben nyilvántartásba véve) abban az esetben, ha ezek az adóalanyok a reklám közzétételének megrendelése időpontjában a Ratv. 7/A. § szerint közzétett nyilvántartásban (NAV nyilvántartás) nem szerepelnek, és a Ratv. a 3. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozattételi kötelezettségüket a reklámközzététel megrendelője számára nem teljesítették.

A jogszabály alkotó a reklámadó törvénymódosítás általános indoklásában nevesítve utalt arra, hogy ez a „magyar google-adó” fogja majd biztosítani azt, hogy a Magyarországon gazdasági tevékenységet végző világcégek – mint a Google és a Facebook – se mentesülhessenek a közteher fizetési kötelezettség alól.

Az elfogadott törvény szerint, ha a  reklámot közzétevő adóalany a bejelentkezési kötelezettségét nem teljesíti, akkor az állami adóhatóság – a kötelezettség teljesítésére való felhívás mellett – első alkalommal 10 millió forint mulasztási bírságot szab ki. A mulasztás ismételt megállapítása esetén – azaz, ha továbbra sem jelentkezik be az állami adóhatósághoz, akkor az adóhatóság az előző alkalommal kiszabott mulasztási bírság háromszorosát kitevő mulasztási bírságot szab ki (10 millió forint x 3 = 30 millió forint).

A reklámot közzétevő adózót – amelyek nem szerepelnek NAV honlapján közzétett adatbázisban akkor, amikor tőlük a reklámot megrendelik, és nem adnak a megrendelőjüknek nyilatkozatot, még kérésre sem – az állami adóhatóság, mint a Ratv. 3. § (1) bekezdés szerinti „közzétevő” adóalanyt felhívja a Ratv. 3. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozat állami adóhatósághoz történő teljesítésére.

Az adóhatóság ezzel egyidejűleg figyelmezteti a „közzétevő” adóalanyt arra, hogy amennyiben a 3. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozatot a felhívás kézhezvételétől számított 8 napon belül nem teszi meg 500 ezer forint mulasztási bírságot kell fizetnie.

További jogkövetkezmény: ha a reklámot közzétevő adóalany a Ratv. 3. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozattételi kötelezettsége teljesítését ugyanazon megrendelő számára ismételten elmulasztja, akkor az állami adóhatóság 10 millió forint mulasztási bírságot szab ki. A nyilatkozattételi kötelezettség minden további, ugyanazon megrendelő számára történő elmulasztása esetén az állami adóhatóság az előző alkalommal kiszabott mulasztási bírság háromszorosát kitevő mulasztási bírságot szab ki.

Ha például a reklámot megrendelő egy reklám közzétevő kapcsán négy bejelentést tesz az állami adóhatósághoz, és a közzétevő adóalany az adóhatóság felhívására sem pótolja a szükséges nyilatkozatot, akkor a közzétevőt összesen 0,5+10+30+90 millió forint, összesen 130,5 millió forint bírság terhelheti.

Ez utóbbi szankción érdemes egy kicsit elgondolkodni! Lehetnek-e olyan Magyarországon nyilvántartott adózók, reklám közzétevők, akiket érinthet ez a bírság, vagy törvénynek ezen pontjai  szintén csak a Magyarországon be nem jelentkezett világcégeket fogja érinteni?

A válaszom az, hogy nemcsak ezek a gazdálkodók – világcégek – lehetnek érintettek a nyilatkozatadás elmulasztására vonatkozó, példátlanul magas szankcióban, hanem bárki, aki nem szerepel a NAV nyilvántartásában és nem ad nyilatkozatot, még kérésre sem (kivéve persze az egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemélyeket)!

A 2014. augusztus 15-től hatályos reklámadó törvény szerint az adót a reklámot közzétevőknek kell fizetni – 2015. július 5-től 100 millió forint adóalap felett – és erről a Ratv. 3. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozatot kell adni a reklámot megrendelőknek. A nyilatkozat kétféle lehet: vagy kötelezett a közzétevő a reklámadóra vagy nem. Ha a reklámot megrendelő nem kapott nyilatkozatot a reklám közzétevőjétől, akkor a havi beérkezett reklámköltség számlái alapján (2,5 millió forint felett) neki kellett a 25 %-os reklámadót fizetni (jelenleg 5%-os ez adókulcs).

A reklámadó többszöri módosítása következtében 2015. január 1-től a reklám megrendelőinek már nem kell adót fizetnie akkor sem, ha nem kapnak nyilatkozatot a közzétevőtől (a közzétevő nem fizet reklámadót, mert nem éri el az adóköteles adóalapot vagy, mert nincs Magyarországon adózóként nyilvántartva).

Jelenleg a reklám megrendelőknek az adófizetés elkerüléséhez csak annyit kell tenni, hogy élnek a 2015. január 1-től hatályos jogszabály adta lehetőséggel: bejelentik az adóhivatalnak, kitől és milyen összegekben rendeltek meg reklámot (Ratv. 2. § (2) bekezdés, bc) pont)). Reklámadót ugyan nem fizetnek, de ezzel az adóhatóság tudomására hozzák, hogy kinek és mennyi adót kellene fizetni.

Kinek és mire kell figyelni?!

Különösen azoknak a reklám közzétevőnek minősülő, Magyarországon az állami adóhatóságnál nyilvántartott adózóknak, akik nem fogják magukat regisztráltatni a Ratv. 7/A. § szerinti NAV adatbázisban, annak érdekében, hogy elkerüljék ezt a rendkívül magas szankciót, azt javaslom, hogy a 2017. január 1. után megrendelt reklámok közzétételekor fordítsanak kiemelt figyelmet a nyilatkozat adására a reklámot tőlük megrendelők részére.

Előfordulhat ugyanis, hogy a megrendelő az adófizetés elkerülése miatt, élni fog a NAV felé történő bejelentés lehetőségével, ha nyilatkozatkérő levelére sem kap érdemi választ.

* * *

Amennyiben érdekelnek a reklámadóval kapcsolatban folyamatosan felmerülő újabb és újabb értelmezési kérdések, akkor jelentkezz 2016. augusztus 13-ig kedvezményesen a Reklámadó – A szabályozás buktatói, értelmezési kérdések, hatósági álláspontok, adminisztráció címmel 2016. október 13-án a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó konferenciára, ahol személyesen is megvitathatjátok felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM