Visszaigényelhetővé válhat a reklám-közzétevők által eddig megfizetett reklámadó

Megújulás előtt a reklámadó rendszere?

2017. március 28-án benyújtották a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény [Ratv.] módosításáról szóló T/14684. számú törvényjavaslatot az Országgyűléshez. A törvényjavaslat – annak elfogadása esetén – markáns változásokat iktat be a Ratv. rendelkezéseibe, a módosítások értelmében egyrészt a reklám-közzétevők visszaigényelhetik a Ratv. alapján teljesített eddigi befizetéseiket, másrészt pedig 2017. június 1-jétől bevezetésre kerülhet a reklámadó megújult rendszere. (Megj.: A tegnapi napon a Parlament levette eheti napirendjéről a törvénymódosítás vitáját. – a Szerk.) Az alábbiakban a T/14684. számú törvényjavaslatban foglalt várható változásokat mutatjuk be röviden.

1)         A már teljesített befizetések visszaigénylése

A már beszedett reklámadó visszatérítésére vonatkozó szabályok beiktatásának hátterében – ahogy arra a Ratv-ba újonnan bekerülő alcím, illetve az indokolás is utal –, az Európai Bizottság 2016. november 4-én meghozott, C (2016) 6929 final számú határozata áll, amely megállapította, hogy a reklámadó több ponton sérti az uniós állami támogatási szabályokat.

A törvényjavaslatban foglaltak értelmében a reklám-közzétevők által a 2017. május 31-ig lezárult adóévekre bevallott és megfizetett adó az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény [Art.] szerinti túlfizetésnek minősül, amelynek visszatérítésére az Art. szabályai irányadók. Az előzőek alapján valamennyi, a reklám-közzétevők által teljesített reklámadó befizetés túlfizetésnek minősül, ez általánosságban a 2014-es, a 2015-ös, illetve a 2016-os adóévekre bevallott és megfizetett adót jelenti, amelynek visszaigénylése, illetve más adónemre történő átvezetése a 1717 jelű nyomtatványon kérhető az illetékes megyei adó- és vámigazgatóságtól.

A reklám-közzétevőknek figyelemmel kell lenniük – többek között – az Art. 151. § (2)-(6) bekezdéseire is, amelyek rögzítik, hogy az állami adó- és vámhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megillető költségvetési támogatást (adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést) az általa nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó köztartozás, illetőleg az önkormányzati adóhatóság megkeresésében közölt – önkormányzati adóhatóságot megillető – tartozás összegéig visszatarthatja, és ezzel a tartozás megfizetettnek minősül. A visszatartásról az adózót az állami adó- és vámhatóság végzéssel értesíti. A visszatérítés további feltétele, hogy az adózó a kérelem benyújtásáig esedékes bevallás benyújtási kötelezettségeit teljesítse [Art. 43. § (6) bekezdés].  A törvényjavaslat értelmében az adóhatóság tájékoztatja a visszatérítés lehetőségéről és feltételeiről az érintett adóalanyokat.

Amennyiben a reklám-közzétevő az új szabályok hatálybalépéséig – azaz 2017. május 25-éig – még nem fizette meg a 2017. május 31-éig lezárult adóévekre bevallott adóját, úgy azt nem is kell teljesíteni. Ha például a 2016-os adóév vonatkozásában a naptári éves adózóként működő közzétevőnek a már teljesített adóelőleg és adóelőleg-kiegészítés mellett 2017. május 31-éig további kötelezettsége merülne fel, úgy azt már meg sem kell fizetni. Az említett előírás azonban nem mentesíti a közzétevőket a bevallás benyújtására irányuló kötelezettségük alól.

Érdemes megemlíteni, hogy a Ratv. szerinti megrendelők által teljesített reklámadó befizetések nem igényelhetők vissza, erre nem biztosít lehetőséget a törvényjavaslat. A szabályrendszer ezen eleme nem is képezte az Európai Bizottság vizsgálódásának tárgyát.

2)         A reklámadó 2017. június 1-jén hatályba lépő új rendszere

A törvényjavaslat további rendelkezései jelentősen átalakítják a reklámadó eddig ismert rendszerét. Az új szabályok szerint a saját célú reklámok közzététele nem teremt reklámadó-kötelezettséget. Kizárólag akkor jön létre az adóköteles tényállás, ha a meghatározott csatornákon való reklám-közzététel ellenszolgáltatás fejében történik. E változással összhangban a fogalmi rendelkezések közül hatályon kívül helyezik a saját célú reklám definícióját, továbbá a saját célú reklám közzététele esetén az adóalap megállapítására vonatkozó szabályt a Ratv. 4. § (1) bekezdéséből. A módosítás eredményeképpen a kizárólag a reklám-közzétételből származó nettó árbevétel képez adóalapot a közzétevőknél.

További változás, hogy a reklámadó mértéke 2017. június 1-jétől 9% lesz azzal, hogy az adóalap „első” 100 millió forintja után nem kell megfizetni az adót. Azon reklám-közzétevőknek, amelyeknek az adóköteles tevékenységből származó nettó árbevétele, vagyis az adóalapja nem haladja meg a 100 millió forintot, adófizetési kötelezettségük továbbra sem keletkezik. A 100 millió forintot meghaladó adóalappal rendelkező reklám-közzétevők pedig a 100 millió forint feletti adóalap-rész után fizetik meg a reklámadót.

Fontos kiemelni, hogy az adómentes, legfeljebb 100 millió forintos értékhatár (amely után a reklám-közzétevőnek nem kell megfizetni a reklámadót) adótartalma csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, amely az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet szabályaival összhangban vehető igénybe. A Ratv. alapján igénybe vett adórendszeren belüli de minimis támogatás (amely jelen esetében az adó egy részének „meg nem fizetésében” nyilvánul meg) összege tehát adóévenként legfeljebb 9 millió forint lehet. A mentességet igénybevevő reklám-közzétevőknek meg kell felelniük a de minimis rendeletben foglalt előírásoknak, így – többek között – annak, hogy a halászati és akvakultúra ágazatban tevékenységet végző vállalkozásoknak, illetve mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozásoknak nem biztosítható ilyen támogatás. További fontos korlátot jelent, hogy a 3 egymást követő adóévben az adórendszeren belüli és adórendszeren kívüli de minimis támogatások együttes összege – általános esetben – nem haladhatja meg a 200 ezer eurót, hozzávetőlegesen a 62 millió forintot. Ezt a 3 adóévre vonatkozó korlátot nem adózónként, hanem egy és ugyanazon vállalkozásonként kell számításba venni a rendelet értelmében. Az egy és ugyanazon vállalkozások fogalma tartalmilag hasonlít a KKV besorolással összefüggésben ismert kapcsolódó vállalkozások, illetve az adótörvényekből ismert kapcsolt vállalkozások fogalmához, ugyanakkor teljes mértékben egyik kategóriával sem egyezik. Amennyiben például az egyik médiatartalom-szolgáltató cég a másik médiatartalom-szolgáltató cég részesedésének többségével rendelkezik, úgy a két cég által a Ratv. alapján igénybe vett de minimis támogatást össze kell számítani a 200 ezer eurós korlát figyelembevételekor.

Azon reklám-közzétevők, amelyek valamilyen oknál fogva (például: de minimis keretösszeg túllépése miatt) nem jogosultak a támogatás igénybevételére, a teljes adóalapjuk után kötelesek megfizetni a reklámadót.

A törvényjavaslat további módosításai a 2017-es adóévet érintő speciális rendelkezéseket taglalják. A 2017-es adóév első 5 hónapja tekintetében a közzétevői oldalon nem kell reklámadót fizetni, a törvényjavaslat rögzíti ugyanis, hogy a reklámadó mértéke 2017. január 1-je és május 31-e között 0%. Emiatt a 2017. adóévi adó meghatározásához az adóalapot meg kell osztani, a reklám-közzétevő választása alapján időarányosan, vagy pedig a 2017. május 31. napjára készített közbenső mérleg adatait alapul véve. Az időarányos módszer választása esetén a közzétevő a 0%-os adómértéket az adóalap 151/365-öd részére alkalmazza, a fennmaradó 214/365-öd részre pedig a 9%-os adómérték irányadó.

Szintén speciális rendelkezések vonatkoznak a 2017-es adóév – általános esetben 2017. május 31-éig bevallandó – adóelőlegére; itt az adóköteles tevékenységből származó 2016-os nettó árbevétel 100 millió forintot meghaladó része képezi az adóelőleg alapját.

* * *

Amennyiben szeretnél velem személyesen találkozni, és érdekelnek az egyes adónemek választására vonatkozó feltételek, illetve az áttérés/visszatérés kapcsán alkalmazandó speciális rendelkezések, akkor jelentkezz a mai napon kedvezményesen az Az adónemek közötti áttérések számviteli és adózási kérdései címmel 2017. május 4-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM