Járulékfizetés kontra kereseti korlát – 2019

A saját jogú nyugdíjasok munkavállalása járulékmentes lett

A 2019. január 1-jétől nemcsak az adózási, hanem a járulékfizetési szabályok is módosultak, amelyek nem kis zűrzavart okoztak a gondolkodásban azoknál a magánszemélyeknél, akik saját jogú nyugdíjasként kereseti korláttal kell, hogy szembesüljenek.

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Nyugdíjtörvény) 18. §-a alapján öregségi nyugdíjat kap az a magánszemély, aki betöltötte az öregségi nyugdíjra jogosító öregségi nyugdíjkorhatárt. Ez a korhatár a születési év függvényében 62 évtől 65 évig terjedhet. Öregségi teljes nyugdíjra életkorától függetlenül jogosult az a nő is, aki legalább negyven év jogosultsági (nem szolgálati) idővel rendelkezik.

A kereseti korlát

A Nyugdíjtörvény 83/B. § (1) bekezdése értelmében kereseti korlát vonatkozik arra a nyugdíjasra, aki még nem töltötte be az öregségi nyugdíjkorhatárt. Az éves keretösszeg a tárgyév első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összegének tizennyolcszorosa. Tekintettel arra hogy a minap kihirdetett 2019. adóév első napján érvényes legkisebb munkabér összege 149.000 forint, az éves keretösszeg 2.682.000 forint (149.000 x 18). Amennyiben az érintett magánszemély nyugdíjjárulék alapja meghaladja ezt az éves keretösszeget, akkor az érintett magánszemély nyugdíja felfüggesztésre kerül.

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 25. §-a alapján a saját jogú nyugdíjas foglalkoztatott a járulékalapot képező jövedelme után természetbeni egészségbiztosítási járulékot és nyugdíjjárulékot fizet. Ha a nyugdíj folyósítása szünetel, a saját jogú nyugdíjas foglalkoztatott pénzbeli egészségbiztosítási járulékot is köteles fizetni.

A munka törvénykönyve alapján foglalkoztatottak

A Tbj. 25. §-a alapján a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) szerint munkaviszonyban álló saját jogú nyugdíjasnak minősülő személy nem fizet sem egészségbiztosítási járulékot, sem nyugdíjjárulékot. Tekintettel arra, hogy a nyugdíjjárulék nem kerül megfizetésre, ezért a munkaviszonyból származó jövedelem járulékalapja nulla forint. Ebből pedig az következik, hogy az érintett személyek esetében a kereseti korlát nem jelentkezik. A nyugdíj soha nem kerül felfüggesztésre. A Tbj. 15. § (1) bekezdése alapján 2019. január 1-jétől megszűnt a baleseti ellátásokra való jogosultságuk. Vagyis nem jár baleseti egészségügyi szolgáltatás, baleseti táppénz, baleseti járadék.

A „közszféra”

A Nyugdíjtörvény 83/C. § (1) bekezdése alapján az öregségi nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas

  • közalkalmazotti jogviszonyban,
  • kormányzati szolgálati jogviszonyban,
  • állami szolgálati jogviszonyban,
  • állami vezetői szolgálati jogviszonyban,
  • köztisztviselőként vagy közszolgálati ügykezelőként közszolgálati jogviszonyban,
  • bírói szolgálati viszonyban,
  • igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszonyban,
  • ügyészségi szolgálati viszonyban,
  • a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerinti hivatásos szolgálati jogviszonyban vagy
  • a Magyar Honvédséggel szerződéses vagy hivatásos szolgálati viszonyban áll.

A fentiek miatt kereseti korlátról ezen jogviszonyok kapcsán írni nem érdemes.

A megbízási jogviszony

A Polgári a Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 6:272. §-a szabályozza a megbízási jogviszonyokat. A Ptk. 6:272. §-a értelmében, a megbízási szerződés alapján a megbízott a megbízó által rábízott feladat ellátására, a megbízó a megbízási díj megfizetésére köteles. A megbízási jogviszony lehet tartós megbízás vagy egyszeri megbízás. Témánk szempontjából ez lényegtelen. A fontos az, hogy a megbízási jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjasoktól nyugdíjjárulékot és 4 százalék természetbeni egészségbiztosítási járulékot kell levonni a járulékalapot (megbízási díj költségekkel csökkentett összege) képező jövedelemből. A megbízási szerződések (legyen az adószámos magánszeméllyel vagy nem adószámos magánszeméllyel kötött szerződés) esetében megjelenik a nyugdíjjárulék-alap. Ebből pedig az következik, hogy a kereseti korlát elérhető. Kivételt képez az az eset, ha az ugyanazon kifizetőtől származó jövedelem havi szinten nem éri el a minimálbér 30 százalékát vagy annak egy napra eső egyharmadát. A kisösszegű kifizetések jövedelme nem képez járulékalapot.

Szerzői jogvédelem alá tartozó kifizetések

Előfordulhatnak olyan esetek is, amikor a magánszemélytől (vagy adószámos magánszemélytől) olyan produktumokat (szoftver, újságcikk, jegyzet, könyv, zenemű, tanulmány stb.) rendelnek meg, amelyeket szerzői jog véd. A díjazás – a kivételektől eltekintve – két részre bontható:

  • személyes közreműködés díja (munkadíj),
  • felhasználói jog (vagyoni értékű jog).

A járulékalap megállapításakor a felhasználási szerződés szerinti személyes munkavégzés (közreműködés) díjazását kell figyelembe venni. A személyes közreműködésre eső jövedelemrészből 10 százalék nyugdíjjárulékot, 4 százalék természetbeni egészségbiztosítási járulékot és 3% pénzbeli egészségbiztosítási járulék fizetendő. Saját jogú nyugdíjas esetén a 3% pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell megfizetni. A Tbj. 21. § d) pontja értelmében nem képez járulékalapot a szerzői jogi védelem alatt álló mű, felhasználásának ellenértékeként kifizetett díj. A kereseti korlát figyelésénél a járulékalapot kell göngyölíteni.

Egyéni és társas vállalkozói jogviszony

A Tbj. 18. § (1) bekezdése a) pontja alapján a kiegészítő tevékenységet folytató egyéni és társas vállalkozó nyugdíjjárulékot köteles fizetni. A Tbj. 19. § (2) bekezdése alapján a nyugdíjjárulék mértéke 10 százalék. A nyugdíjjárulék alapja az egyéni vállalkozói kivét összege, átalányadózás esetén az átalányban megállapított jövedelem, társas vállalkozó esetén a tagi jövedelem. A kereseti korlát tehát megmarad a kiegészítő tevékenységet folytató nyugdíjas egyéni és társas vállalkozók esetében.

A Tbj. 18. § (1) bekezdése c) pontja a kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, a kiegészítő tevékenységet folytató társas vállalkozó után a társas vállalkozás egészségügyi szolgáltatási járulékot fizet. A Tbj. 19. § (4) bekezdése alapján 2019-től emelkedik az egészségügyi szolgáltatási járulék havi összege 7.500 forintra (napi összege 250 forintra).

A Tbj. 37/A. § f) pontja alapján nem kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni arra az időtartamra, amely alatt a kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozó foglalkoztatása a munkaviszonyában vagy egyidejűleg fennálló több munkaviszonyában együttesen eléri a heti 36 órát. Ezt a szabályt óvatosan kell kezelni. Az egészségügyi szolgáltatási járulék „elengedését” csak a nem Mt. alapján foglalkoztatott munkaviszonyokra kell érteni. Ezen jogviszonyokban ugyanis járulékfizetési kötelezettsége áll fenn a nyugdíjas munkavállalónak. A saját jogú nyugdíjasnak minősülő személy által létesített Mt. szerinti munkaviszony esetén nyugdíjjárulék és egészségbiztosítási járulék fizetés nincs, ezért havonta meg kell fizetni a 7.500 forint egészségügyi szolgáltatási járulékot.

A rokkantsági és a rehabilitációs ellátásban részesülők

Nem szűnik meg a rokkantsági és a rehabilitációs ellátásban részesülők kereseti korlátja sem, náluk továbbra is szüneteltetni kell az ellátást, ha három egymást követő hónap mindegyikében többet keresnek, mint a minimálbér másfélszerese (149.000 x 1,5 = 223,500 forint). A rokkantsági vagy a rehabilitációs ellátást csak akkor kell megszüntetni, ha az ellátás melletti bruttó kereset három egymást követő naptári hónap mindegyikében meghaladná a minimálbér másfélszeresét. Vagyis minden három hónapból kettőben lehet akár sokkal többet is keresni, csak a háromból egy hónapban legyen legfeljebb a minimálbér másfélszerese a kereset.

* * *

Tavaszi Konferencianaptár 2018 – Nehogy lemaradj! Írd be soron következő konferenciáink dátumait naptáradba és élj speciális kedvezményeinkkel!

Személyre szabott böngészési élmény?

Az 5percadó sütiket használ információk tárolására az eszközödön, valamint személyes adatokat dolgoz fel, hogy személyre szabott tartalmakat és hirdetéseket jelenítsen meg, mérje azok teljesítményét, és továbbfejlessze szolgáltatásait.
Az alábbi lehetőségek közül választva elfogadhatod, elutasíthatod, illetve személyre is szabhatod az adataidnak a feldolgozását. A beállításaidat 6 hónapig a "consent" nevű cookie tárolja. Beállításaidat bármikor módosíthatod, ha a láblécben a "Süti beállítások" menüpontra kattintasz. A weboldal adatkezelője a PENTA UNIÓ Oktatási Centrum Zrt.

Ezek a sütik az oldal alapvető működéséhez szükségesek, nélkülük a weboldal nem tud megfelelően működni.
Személyes adatokat nem tárolnak, és kizárólag technikai célokat szolgálnak.

Elengedhetetlen sütik

Ezek a sütik segítenek megérteni, hogyan használják látogatóink a weboldalt – például mely oldalakat keresik fel, mennyi időt töltenek az egyes tartalmakon vagy milyen eszközről érkeznek.
Személyes azonosítás vagy hirdetési célú adatfeldolgozás nem történik, az adatok kizárólag statisztikai és teljesítmény-elemzési célra kerülnek felhasználásra, hogy fejleszthessük a weboldal tartalmát és működését.

Funkcionális sütik

A marketing célú sütik segítségével a Google Analytics és más szolgáltatók (pl. Google Ads, Facebook Pixel) adatokat gyűjtenek arról, hogy a látogatók milyen tartalmak és szolgáltatások iránt érdeklődnek. Ezek lehetővé teszik a személyre szabott hirdetések, remarketing kampányok és konverzió-mérések megjelenítését.
Az elfogadással hozzájárulsz ahhoz, hogy a Google és partnerei a böngészési tevékenységhez kapcsolódó adatokat (pl. IP-cím, érdeklődési kör, látogatási útvonal) marketing és elemzési célokra használják a Google Adatvédelmi irányelveinek megfelelően

Marketing

Beállításaidat bármikor módosíthatod, ha a láblécben a "Süti beállítások" menüpontra kattintasz.

Összes elfogadása Beállítások mentése