2024. október 29-én került benyújtásra a Parlament elé az egyes adótörvények módosításáról szóló T/9724. számú törvényjavaslat, amely a várakozásokkal ellentétben…
EKÁER a gyakorlatban – speciális fuvarozási módok – 3. rész
Társszerző: Küssel Péter, Prantner Attila
Cikksorozatunk előző részeiben arra világítunk rá, hogy még mindig problémát okozhatnak az EKÁER jelentések, annak ellenére, hogy az EKÁER kötelezettség már 2015 óta a gazdálkodók mindennapjainak része. Bemutattuk azt is, hogy a rendszer szintű problémák mellett jogszabály-értelmezési dilemmák is felmerülnek. Mostani cikkünkben speciális eseteket mutatunk be, amelyekre szintén érdemes odafigyelni.
Tranzitfuvarok
Tranzitfuvarok esetén sem belföldi feladási pontról, sem pedig belföldi átvételi helyről nem beszélhetünk, ezért az ilyen fuvarok kapcsán nincs szükség EKÁER számot kérni. Ugyanakkor gondot okozhat a szállítmányozónak, hogy milyen okmányokkal tudja igazolni egy ellenőrzés során a fuvar tranzit jellegét. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy a fuvarozó mind a Közösségen belülről történő behozatalra, mind pedig az átpakolást követő, közösségen belüli kiszállításra is EKÁER számot kér, míg megfelelően dokumentált tranzitfuvar esetén erre nem lenne szükség. Az opcionális EKÁER szám igénylés ugyan nem jár bírsággal, azonban EKÁER számok felesleges megképzése óriási adminisztrációs terhet jelent, amit érdemes elkerülni.
Gyűjtőfuvarok
Tapasztalataink szerint a gyűjtőfuvarok esetén visszatérő problémát jelent, hogy a vállalkozások a magyarországi címeken történő lerakodást nem tudják pontosan lejelenteni az EKÁER rendszerben. Ugyanakkor egy esetleges közúti ellenőrzéskor az EKÁER rendszerben már annak a tömegadatnak kell szerepelnie, ami a járművön is megtalálható. Azaz hiába magyarázza az adózó az eltérést azzal, hogy a gyűjtőfuvar miatt az áru felét már máshol lepakolta, ha ez nincs még lejelentve az EKÁER rendszerben, az bírságolásra adhat okot. Az előre tervezhető tranzitfuvarokkal ellentétben a gyűjtőfuvarok során sok esetben ad hoc jelleggel indítják, és pakolják le az árukat, és a logisztikai megfontolások sok esetben előnyt élveznek , az adózó EKÁER kötelezettségével szemben. Ilyen esetekre tapasztalataink szerint jelentős segítség lehet, ha a kapcsolódó EKÁER kötelezettségek teljesítésével a logisztikai céget meghatalmazás útján bízzuk meg.
Intermodális fuvar
Intermodális fuvarok esetén az áru nem közúti fuvareszközön érkezik Magyarországra, illetve hagyja el hazánkat, ugyanakkor logisztikai célú átrakodás következtében belföldi közúton is történik fuvarozás. Az áru tehát hajón, repülőn vagy vonaton érkezik Magyarország területére egy adott kikötőbe, reptérre vagy állomásra és onnan a szállítás folytatódik közúton. Ugyan ez lehet a helyzet kiszállítás esetén is. Ilyen esetekben pedig a felrakodási címként a közúti fuvarozást végző gépjárműre történő felrakodás helyének címét kell megadni, továbbá nem szabad elfelejteni, hogy jelöljük a fuvar intermodális jellegét is az EKÁER rendszerben.
* * *
Habár az EKÁER rendszer már több éve a magyar szabályozás része, a gyakorlati felhasználóknak továbbra is gyakran fejtörést okoz egy-egy fuvarozással érintett tranzakció kezelése. A PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2018. szeptember 19-én megrendezésre kerülő EKÁER a gyakorlatban, bírságolási és ellenőrzési tapasztalatok című konferenciánkon a tipikus problémák összegzésével, valamint saját tapasztalatink bemutatásával igyekszünk segítő kezet nyújtani!
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás