A kiküldetések feltételei A szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint az ennek végrehajtására vonatkozó…
Milyen ügyet, hol kell intézni? – A TB szervezeti átalakítása – 1. rész
Az egészségbiztosítás változásai
A társadalombiztosítás szervezete az elmúlt években jelentős átalakításon esett át, ugyenezt idén január 1-jétől is tapasztalhattuk. Cikksorozatom első részében az egészségbiztosítás ez évi hatályos szervezeti változásait mutatom be.
Ahhoz, hogy megértsük ezt a teljeskörű átszervezést, először vizsgáljuk meg, hogy mi is történt az elmúlt években.
2011. január 1-jével megszűntek a megyei (fővárosi) egészségbiztosítási pénztárak és a nyugdíjbiztosítási igazgatóságok (az utóbbi időkben ezek már regionális formában működtek, a Főváros és Pest megye kivételével három megye képezett egy régiót). Ezek a szervek beintegrálódtak a fővárosi és megyei kormányhivatalokba ezzel teljesen elveszítve korábbi önállóságukat.
Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnak (ONYF) két központi igazgatási szerve maradt:
- a Nyugdíjfolyósítási Igazgatóság (székhelye Budapest), és
- a nagy hirtelen létrehozott új, a Központi Nyugdíjnyilvántartó és Informatikai Igazgatóság (székhelye Budapest).
Ezek nem olvadtak be a kormányhivatali szervezeti rendszerbe.
A regionális nyugdíjbiztosítási szervek helyett a megyékben és a fővárosban nyugdíjbiztosítási igazgatóságok működtek, amelyek a fővárosi és megyei kormányhivatalok szakigazgatási szervei voltak. A nyugdíjbiztosítási igazgatóság illetékességi területe – a fővárosi nyugdíjbiztosítási igazgatóság illetékességének kivételével – megegyezett a megyei kormányhivatal illetékességével. A fővárosi nyugdíjbiztosítási igazgatóság illetékessége Budapest Főváros és Pest megye területére is kiterjedt.
2011. január 1-jétől egészségbiztosítási szervek: az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP), valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok egészségbiztosítási pénztári feladatokat ellátó szakigazgatási szervei, „röviden” ezek az egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervek. Az OEP központi hivatal, az egészségbiztosítási szerv illetékessége – a Budapest Főváros Kormányhivatala Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szervének illetékessége kivételével – megegyezett a megyei kormányhivatal illetékességével. A Budapest Főváros Kormányhivatala Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szervének illetékessége Budapest Főváros és Pest megye területére terjedt ki.
Az újonnan létrehozott Központi Nyugdíjnyilvántartó és Informatikai Igazgatóságra nyilvánvalóan nem volt semmi szükség, azt a célt szolgálta, hogy egyes társadalombiztosítási feladatok (nemzetközi nyugdíjügyek fegyveres szolgálatot ellátó személyek nyugdíja, nyilvántartás, informatika) ki legyenek vonva a kormányhivatali integráció alól. Korábban a fegyvereseknek különálló (önálló) nyugdíjbiztosítási rendszere volt, a nemzetközi nyugdíjügyeket pedig országosan kizárólag a Fővárosi és Pest megyei Regionális Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság kezelte. A Központi Nyugdíjnyilvántartó és Informatikai Igazgatóság 2013. április 1. napjától megszüntetésre is került (nem volt tehát valami hosszú életű szervezet), feladatai a Nyugdíjfolyósítási Igazgatósághoz (NYUFIG) kerültek.
A Nyugdíjfolyósítási Igazgatóságot időközben (2015. január 1-jével) bekebelezte korábbi felettes szerve az ONYF. Érdekes módon az ONYF jelenleg két részből áll, van az ONYF Központi szerve (a Központ) és az ONYF Nyugdíjfolyósító Igazgatósága. Ezzel a NYUFIG önállósága is megszűnt csak egy kicsikét másként.
Aztán 2015. április 1. napjával megint jelenősen átalakult a társadalombiztosítás szervezeti rendszere. Megszűntek a megyei és fővárosi egészségbiztosítási pénztárak és a nyugdíjbiztosítási igazgatóságok, a rehabilitációs szakigazgatási szervek. Az egyes családtámogatási ellátásokkal kapcsolatos feladatok a Magyar Államkincstártól átkerültek a kormányhivatalokhoz. Ezeket a feladatokat ettől kezdve a megyei kormányhivatalok (a Pest Megyei Kormányhivatal kivételével), valamint Budapest Főváros Kormányhivatala látta el, főosztályi szervezeti szinten! A korábban oly önálló társadalombiztosítási szervekből egy egyszerű főosztály lett, igazgató helyett egy főosztályvezetővel az élén! A Pest Megyei Kormányhivatal ilyen feladatokat nem látott el, azért mert ezeket a feladatokat a Budapest Főváros Kormányhivatala nem csak Budapest, hanem egész Pest megyét érintően is ellátta.
Pest megye kivételével megyei szinten egy főosztályba integrálódtak a feladatok, ez a Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztály volt.
Ettől kezdve ilyen szervezeti rendszerben intézték a családtámogatási ellátásokat (családi pótlék, gyermekgondozást segítő ellátás, gyermeknevelési támogatás, anyasági támogatás), az egészségbiztosítási ellátásokat (táppénz, baleseti táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), a nyugdíjakat (öregségi nyugdíj, hozzátartozói nyugellátás: özvegyi nyugdíj, árvaellátás, szülői nyugdíj, hozzátartozói baleseti nyugellátások) és a rehabilitációs igazgatási feladatokat (például megváltozott munkaképesség megállapítása, rokkantsági ellátás, rehabilitációs ellátás).
Budapest és Pest megye tekintetében egy kicsit más volt a helyzet, itt négy főosztály került létrehozásra. Budapest Főváros Kormányhivatalának négy érintett főosztálya lett:
- Egészségbiztosítási Főosztály,
- Nyugdíjbiztosítási Főosztály,
- Családtámogatási Főosztály,
- Rehabilitációs Ellátási és Szakértői Főosztály.
A megyéket és a fővárost illetően másodfokon:
- egészségbiztosítási ellátással kapcsolatos ügyekben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár,
- nyugdíj és családtámogatási ügyekben az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság,
- a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival, a rehabilitációval összefüggésben a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal járt el.
Mindezek után, 2017. január 1-jével teljes körű átszervezés következett, mind az alsó, mind a végrehajtási szinten.
Az egészségbiztosítás átalakítása
2016. december 31. napjával megszűnt az OEP. Az egészségbiztosítás készpénzellátásai (táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, baleseti táppénz, útiköltség-térítés) felső szinten átkerültek az ONYF-hez. Meg sem lepődtünk, hiszen az egyes családtámogatási ellátások már amúgy is itt voltak. Az egészségbiztosítás egyéb feladatait a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) kapta meg (mint az OEP jogutódja). A NEAK az emberi erőforrások minisztere irányítása alá tartozó, központi hivatalként működő központi költségvetési szerv. Főbb feladatai közé tartozik az egészségügyi szolgáltatások és egészségügyi szolgáltatók finanszírozása, a gyógyszerrel, gyógyászati segédeszközzel, gyógyászati ellátásokkal kapcsolatos feladatok, az Egészségbiztosítási Alap kezelése. A NEAK vezeti az egészségbiztosítási nyilvántartásokat (például TAJ, az egészségügyi szolgáltatásra jogosultakról a központi nyilvántartást). Feladatkörében ellátja a nemzetközi társadalombiztosítási egyezményekkel, az uniós közösségi rendelettel összefüggő feladatokat. A NEAK közreműködik a miniszternek az egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal, valamint a kormányhivatalnak az egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró, megyeszékhelyen működő járási hivatala, illetve a fővárosban a Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatala (együtt: járási hivatal) szakmai irányításával kapcsolatos feladatai ellátásában.
A végrehajtás szintjén maradt egy központi mag a fővárosi és megyei kormányhivataloknál, amely másodfokú hatóságként is működik. A feladatok érdemi, döntő része (konkrét hatósági ügyintézés) azonban a járási hivatalokhoz került. Persze nem volt annyi szakember, hogy az ország minden járási hivatalához jutott volna a belőlük, ezért a megyeszékhelyeken működő járási hivatalok járnak el első fokon, a fővárosban kerületi hivatalok működnek járási hivatalként, itt egy kerület a XIII. kerületi hivatal kapta a feladatokat. [Nyilván azért, mert ebben a kerületben működött korábban az OEP és a fővárosi és pest megyei pénztár, így nem kellett költözködni, csak névtáblát cserélni.]
Az egészségbiztosítási szervekről szóló 386/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet szerint Budapest Főváros Kormányhivatala illetékessége egészségbiztosítási pénztári feladatkörében Budapest főváros és Pest megye területére terjed ki. A járási hivatal illetékessége – fő szabályként – a megye egész területére kiterjed. Budapest Főváros Kormányhivatala egészségbiztosítási feladatkörében eljáró XIII. Kerületi Hivatala illetékessége Budapest főváros és Pest megye területére terjed ki. A járási hivatal által az egészségbiztosítási pénztári ügyekben hozott hatósági döntésekkel szembeni fellebbezést Budapest Főváros Kormányhivatala bírálja el. A járási (kerületi) hivatal az egészségbiztosítási feladatai keretében ellátott legfőbb feladatai:
- a pénzbeli ellátásokkal, valamint a baleseti táppénzzel, a baleset üzemiségének elbírálásával, az utazási költségtérítéssel, a keresőképtelenség és keresőképesség felülvéleményezésével kapcsolatos feladatok,
- az üzemi balesetből vagy foglalkozási megbetegedésből eredő egészségkárosodás miatt igénybe vett gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és gyógyászati ellátás térítési díjának utólagos megtérítésével kapcsolatos feladatok,
- a közgyógyellátással kapcsolatban hatáskörébe utalt feladatok,
- a TAJ-t igazoló hatósági igazolvány, a nemzetközi egyezmények, illetve a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek szerinti formanyomtatvány, továbbá az Európai Egészségbiztosítási Kártya kibocsátásával kapcsolatosan a hatáskörébe tartozó feladatok,
- a TAJ számmal rendelkező, külföldön biztosított állampolgár bejelentésének fogadása és feldolgozása,
- egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos megállapodás kötéssel összefüggő feladatok,
- a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló törvényben meghatározott bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettséget nem, vagy késedelmesen teljesítő természetes személy, foglalkoztató bírságolásával kapcsolatos feladatok.
A nemzetközi egyezmények, illetve a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek szerinti formanyomtatvány, továbbá az Európai Egészségbiztosítási Kártya kibocsátásával kapcsolatosan a járási hivatalok felügyeleti szerve a NEAK.
Cikksorozatom következő részében a nyugdíjbiztosítás szervezeti átalakítását mutatom be.
* * *
Amennyiben érdeklődsz az adózást érintő változások iránt, akkor a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében idén is számítunk részvételedre a mérlegképes könyvelők kötelező továbbképzésén. A hagyományos, kétnapos továbbképzésre itt jelentkezhetsz! >>> Jelentkezem
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás