A munkaerő-kölcsönzés és munkaközvetítés szabályai – 1. rész

Az engedélyhez kötött tevékenység

A munkaerő-kölcsönzés egy olyan tevékenység, amely engedélyhez kötött Magyarországon, de egy kiváló lehetőséget biztosít a külföldi cégek által Magyarországon történő foglalkoztatás elősegítéséhez, hiszen így egy külföldi cégnek Magyarországon cégalapítási és munkáltatói kötelezettsége nem feltétlen szükséges, illetve – fordított relációban – a magyar munkavállalók külföldi foglalkoztatását is elősegíti.

Ebben a cikkben a munkaerő-kölcsönzés feltételeit, a külföldi cégek hazai foglalkoztatási lehetőségeit és annak előnyeit mutatjuk be.

Engedélyezés

Magyarországon a munkaerő-kölcsönzés és a munkaközvetítés szabályait a munkaerő-kölcsönzési és a magán-munkaközvetítői tevékenység nyilvántartásba vételéről és folytatásának feltételeiről szóló 118/2001. (VI. 30.) Korm. rendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) szabályozza.

E szerint a kölcsönbeadói tevékenység folytatását a kölcsönbeadó székhelye szerint illetékes kormányhivatal nyilvántartásba vétel útján akkor engedélyezi, ha

  • a cégjegyzékbe vagy – ha a működés feltétele más bírósági vagy hatósági nyilvántartásba vétel – az előírt nyilvántartásba bejegyezték, és létesítő okirata a munkaerő-kölcsönzési tevékenység folytatását tartalmazza,
  • a kérelmező vagy az általa – legalább heti húsz órában munkaviszony keretében – foglalkoztatott legalább egy személy Kormányrendelet 1. sz. mellékletében meghatározott végzettséggel vagy szakmai képesítéssel, gyakorlattal rendelkezik,
  • a tevékenység gyakorlásához megfelelő irodahelyiséggel rendelkezik, továbbá
  • a rendelet által előírt vagyoni biztosíték letétbe helyezését igazolja (pénzügyi intézménynél kötött elkülönült letéti számla).

A vagyoni biztosíték igazolt összege magán-munkaközvetítői tevékenység folytatása esetén, amennyiben a közvetítés

  • belföldre vagy az Európai Gazdasági Térség többi tagállamának területére irányul ötszázezer forint,
  • az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban nem részes állam területére irányul egymillió forint.

Kölcsönzési tevékenység folytatása esetén ötmillió forint a vagyoni biztosíték letétbe helyezését kell igazolni.

A Kormányrendelet 1. sz. mellékletében szakképesítésként fogadható el

  • szakirányú felsőfokú végzettség, ennek keretében
    • egyetemek közgazdaságtudományi, gazdaságtudományi karán,
    • egyetemek állam- és jogtudományi karán,
    • egyetemek bölcsészettudományi karán pszichológia és szociológia szakon,
    • egyetemek és főiskolák államigazgatási, gazdasági, humánerőforrás-menedzseri, személyügyi, személyügyi szervezői, igazgatásszervezői, közigazgatás-szervezői, közigazgatási mesterképzési, szociális igazgatási, munka- és pályatanácsadói szakán szerzett oklevél, valamint
    • egyéb felsőoktatásban szerzett oklevéllel rendelkezők közül a felsőfokú személyügyi gazdálkodó szaktanfolyam elvégzését igazoló bizonyítvány, vagy
  • felsőfokú iskolai végzettség és legalább kétéves humánpolitikai területen eltöltött gyakorlat,
  • középfokú iskolai végzettség és legalább ötéves, humánpolitikai területen eltöltött gyakorlat; vagy
  • középfokú munkaerő-piaci ügyintéző, munkaerő-piaci menedzser és munkaerő-piaci szolgáltatási ügyintéző szakképesítés, valamint munkaerő-piaci szervező, elemző szakképesítés, munkaerő piaci szolgáltató, ügyintéző rész-szakképesítés, továbbá személyügyi gazdálkodó és fejlesztő szakképesítés és személyügyi ügyintéző rész-szaképesítés, illetve bármely középfokú szakképesítés, amely a felsorolt szakképesítések valamelyikének megfeleltethető.

A nyilvántartásba vételre irányuló kérelmet, illetve a bejelentést az e célra rendszeresített, meghatározott adattartalmú formanyomtatványon vagy elektronikus űrlapon kell benyújtani, melyhez az csatolni kell az alábbi dokumentumokat:

  • Ha a kérelmező cégjegyzékben nyilvántartott cég, a nevét, cégjegyzékszámát és adószámát tartalmazó nyilatkozatát, illetve bírósági nyilvántartásba vételről szóló jogerős bírósági határozatot, egyéni vállalkozó esetén az egyéni vállalkozókról vezetett nyilvántartásba történő bejegyzés igazolását.
  • Meghatározott képesítést igazoló oklevél hiteles másolatát, illetve meghatározott szakterületen eltöltött gyakorlati időre vonatkozó igazolást, így különösen a munkáltató által kiállított működési bizonyítványt.
  • A pénzügyi intézménnyel kötött letéti szerződést.
  • Az irodahelyiség akkor tekinthető megfelelőnek, ha vezetékes telefonvonallal rendelkezik, és a kérelmező az irodahelyiség használati jogát igazolni tudja (ezt jellemzően helyszínen ellenőrzik is előzetes bejelentés nélkül).

A kölcsönbeadó a tevékenységét a nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedését követően kezdheti meg. A kölcsönbeadó a nyilvántartásba vételről rendelkező határozat számát az üzleti kapcsolataiban, hirdetéseiben, levelezésében köteles folyamatosan használni, a nyilvántartásba vételről kiállított határozatot az irodahelyiségben jól látható helyen kifüggeszteni. A kölcsönbeadónak a tárgyévi tevékenységéről a tárgyévet követő év január 31-ig a telephely szerint illetékes kormányhivatal részére adatszolgáltatást kell teljesítenie. A munkaerő kölcsönzés maximális időtartama 5 év egy munkavállaló esetén.

Külföldi cégek foglalkoztatási lehetőségei Magyarországon

A külföldi cégek egy egyszerű munkáltatói regisztráció (17T201INT) révén tudnak Magyarországon munkavállalót foglalkoztatni (bejelentő: 17T1041INT, havi bevallás: 1708INT), azonban ennél a regisztrációnál a munkáltatói jogok, kötelezettségek a külföldi munkáltatót terhelik, illetve a magyar vagy külföldi munkavállaló Magyarországon történő munkavégzése során a munkajogi és egyéb kérdéseit egy külföldi – Magyarországon bejegyzésre nem kötelezett társaság – munkáltatóval kell elintézni, ami számos nehézséget okoz a gyakorlatban.

A bérszámfejtés ebben az esetben idegen nyelven készül, de a külföldi társaság könyveiben kerül lekönyvelésre, ami szintén okoz némi nehézséget. A járulékokat pedig a külföldi cég utalja a magyar adóhatóság számára.

Munkaerő-kölcsönzés előnyei

A munkaerő-kölcsönzés előnye abban áll, hogy egy magyar társaság – mint foglalkoztató – áll szemben a magyar vagy Magyarországon dolgozó külföldi munkavállalóval, illetve a magyar kölcsönbeadó és a külföldi társaság – magyarországi foglalkoztatás esetén – egyetemlegesen felelnek a munkavállalóval szemben. A magyar kölcsönbeadó számára a magyar jogszabályok követése könnyebb, mint a külföldi foglalkoztató számára, illetve a magyar munkavállalónak is egyszerűbb az ügyintézés a magyar kölcsönbeadó céggel kapcsolatban. A munkaerő-kölcsönzési szolgáltatás igénybevétele a külföldi cégek számára költséghatékonyabb megoldás lehet projekt jellegű vagy tartós munkák esetén, ha nem szeretnék Magyarországon közvetlenül képviseltetni magukat, csak a munkavállalóik nyomán.

* * *

Amennyiben részletesebben is érdekelnek munkaerő-kölcsönzés és a munkaközvetítés hazai és nemzetközi adózási és társadalombiztosítási következményei, akkor jelentkezz a mai napon kedvezményesen A munkaerő-kölcsönzés belföldi és nemzetközi szabályai címmel 2017. október 2-án a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM