A közhasznú jogállás és a beszámoló összefüggései

Ezen áll vagy bukik a közhasznú jogállás...

A civil szervezetek számára a beszámoló elkészülte jelentős befolyással van a közhasznú jogállás megítélésére, ugyanakkor gyakran szembesülök vele, hogy a közhasznú jogállás mutatatóinak eredményéről a civil szervezetek vezetői egyszerűen nem vesznek tudomást, vagy nem is tudnak róla. Pedig nagyon fontos, hogy a beszámoló elfogadásakor a közhasznú jogállásról is szó essen! Ezzel kapcsolatban a könyvelői felelősségünk legfeljebb addig terjedhet, hogy felhívjuk a vezetőség figyelmét a mutatószámok esetleges anomáliáira.

Már jó néhány éve a civil szervezetek beszámolójának kötelezően kitöltendő része a közhasznúsági melléklet, és az abban található közhasznú jogállás mutatóit tartalmazó adatlap.

Ahhoz, hogy ez az adatlap jól készülhessen el, alaposan oda kell figyelni a beszámoló mérlegének és eredménykimutatásának adattal való feltöltésére! Nagyon fontos egy közhasznú szervezet esetén, hogy a közhasznú tevékenység bevételei és ráfordításai soron pontos összegek szerepeljenek! Felhívom a figyelmet arra, hogy amely szervezet közhasznú jogállás nélkül végez közhasznú tevékenységet, annál is tartalmaznia kell adatokat ezen soroknak! Helyesen kitölteni viszont kizárólag a könyvelő és a civil szervezet vezetőségének együttműködésével, és a tevékenység részletes ismerete birtokában lehet! Ezért fontos, hogy maguk az érintett civil szervezetek is legyenek tisztában ennek jelentőségével! Sajnos típushiba, hogy e sorok kitöltése egyszerűen elmarad, holott a közhasznú jogállást meghatározó mutatók képzésénél rendkívüli jelentősége van. Ezen állhat vagy bukhat az adott civil szervezet közhasznú jogállása, ami további felelősségi kérdéseket is felvet!

Köztudott tény, hogy a „kétszer hármas” mutatópáros legalább egy-egy feltételének meg kell felelni folyamatosan a közhasznú jogállás fennállása alatt! Nézzük át, hogyan is kapcsolódik össze a beszámoló a közhasznúsági melléklettel!

Megfelelő az erőforrás, ha az előző két lezárt üzleti évre vonatkozóan az alábbi feltételek közül legalább egy teljesül:

  • átlagos éves bevétele (azaz a két év átlaga) meghaladja az egymillió forintot vagy
  • két év egybeszámított adózott eredménye együtt nem negatív vagy
  • a személyi jellegű ráfordítások – a vezető tisztségviselőknek kifizetett juttatások nélkül – elérik az összes ráfordítás egynegyedét mindkét évben (tehát évenként külön-külön).

Megfelelő a társadalmi támogatottság, ha az alábbi három feltétel közül legalább egy feltételnek megfelel:

  • az Szja meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló törvény () alapján a szervezetnek felajánlott összegből a részére kiutalt összeg eléri vagy meghaladja a számított éves bevétel 2%-át, mindkét évben (nem átlag!) vagy
  • közhasznú tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét (két év átlagában) vagy
  • közhasznú tevékenység ellátást tartósan, két év átlagában legalább 10 közérdekű önkéntes segíti a Köt. törvénynek megfelelően.

A mutatók feltételeit látva, egyértelmű az eredménykimutatással való kapcsolat. Azonban az önkéntes segítőkre vonatkozó feltétel több kérdést is felvet. Sajnos ebben a kérdésben komoly tévúton járnak a civil szervezetek. Önkéntesek alatt kizárólag a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény (Köt.) hatálya alatt foglalkoztatott közérdekű önkéntes értendő! Ehhez a fogadó szervezetnek rendelkeznie kell az illetékes minisztériumtól kapott regisztrációval, az önkéntesekkel szóban és/vagy írásban (javaslom ez utóbbit) szerződést kell kötnie, az önkéntesekről nyilvántartást kell vezetni és dokumentálni, hogy mennyi időt foglalkoztatja az adott önkéntest! Fontos, hogy az önkéntesek foglalkoztatásáról a könyvelő is tudomást szerezzen, mert információ hiányában lehet, hogy egy úgy egyébként teljesíthető feltétel veszik el a közhasznúsági melléklet kitöltésekor!

A jogszabályok lehetőséget adnak az önkéntes munka „ellenértékének” könyvelésben való szerepeltetésére is, mely véleményem szerint több mint célszerű!

Amennyiben a civil szervezet mégsem felel meg a közhasznú jogállás feltételeinek, akkor első ízben változásbejegyzési eljárás keretében töröltetnie kell a közhasznú jogállását. A közhasznú jogállás megléte/hiánya ugyanis több pontos is mérvadó lehet, csakhogy kettőt említsek ezek közül:

  • egyrészt társasági adóban az adómentes rész megállapításánál;
  • másrészt az igazolások kiállítása kapcsán.

A közhasznú jogállás hiánya akár általános forgalmi adó vagy társasági adó következményekkel is járhat, és nemcsak magánál, a szervezetnél… Éppen emiatt azt gondolom, hogy a civil szervezetek felelősséggel tartoznak a nekik forrásokat juttatók felé.

* * *

Amennyiben részletesebben is érdekel a civil szervezetek működési és gazdálkodási környezete, akkor jelentkezz, a mai napon kedvezményesen a Gazdálkodj okosan civil módra! Az alapítástól a megszűnésig címmel szeptember 7-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM