Cafeteria átalakulás 2019 – 1. rész

Megtörtént a SZÉP kártya átváltozása

A munkáltatók az elmúlt év végén sorra kapták a Széchenyi Pihenő Kártyát (SZÉP kártyát) kibocsátóktól a tájékoztatást az új SZÉP kártya rendelettel összefüggő változásokról, illetve az ezzel kapcsolatos teendőikről.

A 76/2018. (IV.20.) Kormányrendelet a kártya működési hátterét teljesen átalakította.

A korábbi szabályozás szerint a SZÉP kártya elektronikus utalványként funkcionált. A munkáltatói juttatás keretét a munkáltató és a SZÉP kártya kibocsátó közötti szerződés adta. A munkáltató saját döntése vagy a munkavállalók igénye alapján megrendelte a kártyákat, valamint alkalmanként egy adatszolgáltatással és egy darab átutalással elküldte a szolgáltatóhoz az erre szánt pénzt, aki a felosztási lista alapján jóváírta a munkavállalók kártyáján a megfelelő alszámlákra a megadott összegeket.

Ez a folyamat az új szabályozás szerint alapjaiban megváltozott.

A SZÉP kártya szolgáltatóval nem a munkáltató köt szerződést, hanem a munkavállaló. A munkáltató a továbbiakban már nem tud kártyát rendelni, nem küld adatszolgáltatást és főként nem egy összegben utalja el a munkavállalóknak szánt pénzt. Az átutalást személyenként és alszámlánként (zsebenként) külön-külön kell megtennie.

Mi változott?

A változás hátterében az áll, hogy 2019. január 5-ét követően a munkavállalók nem elektronikus utalványt kapnak, hanem minden SZÉP kártyához 3 darab korlátozott rendeltetésű fizetési számla (bankszámla) tartozik. A számlák tulajdonosa a magánszemély.

A számlák megnyitásához a kártyákat kezelő bankoknak a kártyabirtokosokkal kell szerződést kötniük. A már korábban kártyával rendelkezők számára a rendelet lehetővé tett egy egyszerűsített szerződéskötést, amihez nem volt szükséges személyesen bemenni a bankba, csak igazoltan át kellett venni a bank szerződési ajánlatát. Ez történhetett postai úton vagy elektronikusan. A január 5-ei határidőt követően azonban csak személyesen a bankfiókokban lehet a SZÉP kártya számlákat megnyitni és egyben kártyát igényelni.

Hogyan értesül a munkáltató a dolgozói számlaszámáról?

Erre a jogszabály nem tér ki, és különösen az adatvédelmi előírások miatt nem is egyszerű a kérdés. Az érintett bankok (jelenleg a K&H, az MKB és az OTP) más-más módon próbálják segíteni a munkáltatókat ebben. Alapvetően azonban a munkavállaló dolga és felelőssége, hogy a szükséges számlaszámokat a munkáltatójának átadja.

A váltás láthatóan komoly adminisztrációt ró a bankok mellett a munkáltatókra is. Egyrészt meg kell oldják az informatikai rendszereikben a számlaszámok kezelését, másrészt ahhoz, hogy ilyen juttatást adjanak, meg kell győződniük arról, hogy a munkavállaló megkötötte-e a szerződést.

Külön kihívás lesz, hogy miként fogják megoldani, ha esetleg téves utalás történik. A korábbi rendszerben sem volt egyszerű korrigálni, most még bonyolultabb lesz. A munkavállaló ugyanis, ha akarná se tudná visszautalni az összeget, tekintve, hogy átutalást ezekről a számlákról nem indíthat, ahogy készpénzfelvételre sem lesz módja.

Kártyahasználat

A jó hír viszont, hogy a meglévő kártyák változatlan módon használhatók, cserére nem kerül sor, csupán az alszámlákon lévő összegek a háttérben átvezetésre kerültek az új bankszámlákra.

Az egyes alszámlákról finanszírozható szolgáltatások körében sem történt változás, az új rendelet átvette a korábbiban meghatározott szolgáltatási kört.

A kártyákon lévő pénz felhasználhatóságának határideje sem változott, továbbra is a kártyára történt utalást követő második év május 31. Kedvező változás viszont, hogy a határidő leteltét követően nem vész el a maradványösszeg, továbbra is költhető, azonban a szolgáltató havi 3% költséget számíthat fel a lejárt összegekre.

Adózás

A SZÉP kártyán adott juttatás, mint a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) által egyedüliként béren kívüli juttatásnak minősített juttatásforma, a 2018-ashoz hasonló mértékkel adózik 2019-ben is, amennyiben a juttatott összeg a törvényi értékhatárt nem haladja meg. Változás, hogy a törvény 71.§ (1) pont szerinti kedvezményes értékhatárig már nem kell az 1,18-as szorzót alkalmazni a 15% személyi jövedelemadó számításakor, ellenben ezt a juttatást az Eho megszűnésével a 19,5% szociális hozzájárulási adó terheli. Így összességében 34,5% lett a közterhe ennek a juttatásnak, amelyet a munkáltató fizet meg.

Az értékhatár feletti összegeket továbbra is a 70.§ szerinti egyes meghatározott juttatásként kell kezelni, és a fent leírt adómértéket a juttatás értékének 1,18-szorosára kell vetíteni. A juttatás közterhe 2018-hoz viszonyítva változatlanul 40,71% (1,18 x (15 % szja, 19,5% szocho)).

Érdekesség még, hogy a szintén a 70.§ által meghatározott éves rekreációs keretösszeg, ami költségvetési szerv esetén 200.000 Ft, más munkáltatónál 450.000 Ft, továbbra is megmaradt. A szabályai azonban az összegek egybeesése ellenére sem egyeznek a SZÉP kártya alszámlák szabályaival.

* * *

Amennyiben részletesebben is érdekelnek a hazai cafeteria rendszer 2019. évi átalakításai, akkor jelentkezz ma még kedvezményesen a Cafeteria 2019 a gyakorlatban címmel 2019. január 22-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM