ART

Az ingatlan bérbeadás és székhelyszolgáltatás elhatárolása

Hogyan válik egy magánszemély székhelyszolgáltatóvá?

Ingatlan bérbeadás vagy székhelyszolgáltatás kérdése számos esetben jön elő, mind a magánszemélyek, mind a társaságok esetében. Ebben a cikkben e két tevékenység egymástól való elhatárolását foglaltuk össze a székhelyszolgáltatókra vonatkozó új szabályok tükrében.

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) szerint székhely: eltérő rendelkezés hiányában a jogi személy alapszabályában, a cégbejegyzésben ekként megjelölt hely, ilyen hely hiányában, vagy ha több ilyen hely van, a központi ügyvezetés helye. Ha nemzetközi szerződés az adóügyi illetőséget az üzletvezetés helye szerint állapítja meg, az üzletvezetés helye szerint belföldi illetőségű adózónak minősülő külföldi személy esetén e törvény alkalmazása szempontjából az üzletvezetés helye székhelynek minősül.

Székhelyszolgáltató: az a személy, aki vagy amely üzletszerű gazdasági tevékenységként az adózó megbízásából gondoskodik az adózó üzleti és hivatalos iratainak munkaidőben történő átvételéről, érkeztetéséről, megőrzéséről, rendelkezésre tartásáról, valamint a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítéséről, így különösen a cég székhelyéhez és a cégiratokhoz kapcsolódó hatósági kényszerintézkedések tűréséről.

A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (Ct.) értelmében a cég székhelye a cég bejegyzett irodája. A bejegyzett iroda a cég levelezési címe, az a hely, ahol a cég üzleti és hivatalos iratainak átvétele, érkeztetése, őrzése, rendelkezésre tartása, valamint ahol a külön jogszabályban meghatározott, a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítése történik. A cégnek a székhelyét cégtáblával kell megjelölnie. A cég létesítő okirata úgy is rendelkezhet, hogy a cég székhelye egyben a központi ügyintézés (döntéshozatal) helye. Amennyiben a cég székhelye nem azonos a központi ügyintézés helyével, a központi ügyintézés helyét a létesítő okiratában és a cégjegyzékben fel kell tüntetni. A cégeljárás szempontjából székhelynek minősül a külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe, a külföldiek közvetlen kereskedelmi képviselete, valamint az európai gazdasági egyesülés telephelye is.

Cég székhelye, telephelye és fióktelepe olyan ingatlan lehet, amely a cég tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára – ideértve a székhelyszolgáltatás útján biztosított székhelyhasználatot is – a cég jogosult.

A székhelyszolgáltatásról szóló 7/2017. (VI. 1.) IM rendelet (Rendelet) 2017. július 1-jén lépett hatályba. A Rendelet – bár azóta módosításra került – számos olyan fontos szempontot rögzít, amelyek alapján az  ingatlan bérbeadást el lehet különíteni a székhelyszolgáltatástól.

A Rendelet szerint székhelyszolgáltatásnak minősül, vagy a törvényben meghatározott székhely szolgáltatási szerződéssel egy tekintet alá esik a felek bármely olyan írásbeli vagy szóbeli szerződése, ha annak eredményeként egy ingatlan bérbeadó/székhely szolgáltató biztosítja a cég a székhelyét, azonban a cég az ingatlant ténylegesen nem használja, és a székhelyhez kapcsolódó jogszabályi kötelezettségeknek nem a cég törvényes vagy szervezeti képviselője vagy alkalmazottja tesz eleget, hanem az ingatlan bérbeadó/székhely szolgáltató cég maga.

Ebből a definícióból az vezethető le, hogy ahhoz, hogy egy ingatlan használata ne minősüljön székhelyszolgáltatásnak, a cégnek ott kell a munkáját végeznie, illetve használnia kell az ingatlant, a székhelyhez kapcsolódó szabályok betartását pedig nem a székhelyszolgáltató végzi, hanem a bérlő cég maga.

A székhelyszolgáltatás végzéséhez – mint egy ingatlan bérbeadás és egyéb szolgáltatások kombinációja – kapcsolódó szabályok:

  • Székhelyül csak olyan ingatlan szolgálhat, amely a megbízott székhelyszolgáltató kizárólagos tulajdonában áll, vagy amelyre a megbízott használati jogát az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezték.
  • A szolgáltatás igénybe vevő társaság a szerződésben köteles meghatározni azon iratait (azok fajtáit), amelyeket a székhelyen kíván őrizni, rendelkezésre tartani. Ezen iratok köre legalább a cég cégiratait, hatósági engedélyeit, az adóhatósághoz történő adatbejelentési kötelezettségeivel összefüggő iratait, valamint a számviteli törvény szerinti beszámolóját jelenti.
  • A székhely szolgáltató köteles biztosítani, hogy a cég cégtáblája az ingatlanon, jól látható helyen kerüljön elhelyezésre.
  • A székhely biztosítása során a székhely szolgáltató köteles a cég iratait és esetleges ingóságait az egyéb megbízók, illetve a saját irataitól, ingóságaitól elkülöníteni.
  • A székhely szolgáltató köteles tételes és naprakész iratjegyzéket és ingóságra vonatkozó jegyzéket vezetni azon iratokról és ingóságokról, amelyeket a székhelyszolgáltatási szerződés alapján tart magánál.
  • A szerződés megszűnésekor a székhely szolgáltató köteles a nála lévő iratokat és az ingóságokat az azokra vonatkozó jegyzékkel együtt a cégnek átadni.
  • A székhely szolgáltató köteles gondoskodni a cégnek címzett küldemények átvételéről és ennek tényéről egy munkanapon belül értesítenie kell a céget. E körben nincs helye a küldemények székhely szolgáltató általi továbbküldésének és átirányításának.
  • A cég az adózás rendjéről szóló törvény szerint köteles az állami adóhatóságnak bejelenteni a székhelyszolgáltatásra vonatkozó adatokat.

A gyakorlatban, azonban előfordulnak olyan esetek, ahol e tevékenységek kombinációja fordul elő, vagyis a cég azzal bízza meg a székhely szolgáltatót, hogy biztosítson számára székhelyet, ugyanakkor ingatlan használatot is a székhelyen, azaz a cég alkalomadtán használja az ingatlan egy részét.

A jogszabályváltozás miatt 2017. július 1-jétől ezeket az eseteket külön kell kezelni és külön is javasolt számlázni, ugyanis eltérő szabályok vonatkoznak a két típusú szolgáltatásra.

Ingatlan bérbeadás vagy székhelyszolgáltatás magánszemélyek által?

Amennyiben egy magánszemély az ingatlanját bérbe adja, illetve székhelyszolgáltatást is nyújt, akkor az előbbiek szerint adószámot kell kérni az adóhivataltól és e tevékenységét székhelyszolgáltatásként kell számláznia, nem ingatlan bérbeadásként. Ebben az esetben nincs mérlegelési jogköre a magánszemélynek, hogy adószám nélkül vagy adószám birtokában végzi a tevékenységét, tehát kötelező számára az adóhivatalhoz történő bejelentkezés, ahol a 27% áfa helyett választhatja az alanyi adómentességet is évi 8 millió Ft-ig. 2017. július 1-jétől a magánszemélyeknek is be kell tartaniuk az előbbi szabályokat, a szolgáltatást igénybe vevő társaságnak pedig bejelentési kötelezettsége van a székhelyszolgáltatást nyújtó magánszemély adataira vonatkozóan is.

*****

Amennyiben részletesebben is érdekelnek az ingatlanok hasznosításával kapcsolatos további adózási és adótervezési kérdések, akkor jelentkezz a mai napon kedvezményesen Ingatlanok az ÁFA-ban és azon túl – Az ingatlanügyletekkel kapcsolatos ÁFA kérdések és egyéb adózási lehetőségek címmel 2017. szeptember 15-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM