A folyamatban lévő adómódosítások – 1. rész

A benyújtott törvényjavaslatok

törvényjavaslat

Már olvasható a parlament honlapján a 2021. november 23-án benyújtásra került a minimálbér és a garantált bérminimum 2022. évi emelésével összefüggésben szükséges adóintézkedésekről, valamint egyes más intézkedésekről szóló T/17668. számú törvényjavaslat. Ugyancsak a parlament elé került a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló T/17671. számú törvényjavaslat, amelyek elfogadása estén több adózást érintő szabály is változtatásra kerül. E cikksorozat keretében a várhatóan elfogadásra kerülő, legfontosabb adóváltozások kerülnek bemutatásra.

Az adóalap százalék változása

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja tv.) adóztatás alá von olyan jövedelmeket is, amely jövedelmek után a jövedelmet szerző magánszemély szociális hozzájárulási adó fizetésére kötelezett. Az Szja tv. 29. §-a úgy rendelkezik, hogy ha a jövedelem után a magánszemély kötelezett a szociális hozzájárulási adó megfizetésére (kivéve, ha az költségként elszámolható, vagy azt számára megtérítették), a megállapított jövedelem 87 százalékát kell jövedelemként figyelembe venni. Tekintettel arra, hogy 2022. január 1-jétől a szociális hozzájárulási adó mértéke csökken, az szja és a szocho alapjának százaléka is módosításra került. 2022. január 1-jétől az Szja tv. 29. §-ában található 87 százalék 89 százalékra módosul.

Tételezzük fel, hogy egy gazdasági tevékenységet folytató magánszemély e tevékenységéből származó bevétele 6 000 000 forint. A tevékenységgel kapcsolatban elszámolható költsége 1 800 000 forint. Ebben az esetben a magánszemély jövedelme (6 000 000 – 1 800 000) = 4 200 000 forint. Az adóalapja 4 200 000 x 0,89 = 3 360 000 forint lesz. az adóalap után 15 százalék személyi jövedelemadót és 13 százalék szociális hozzájárulási adót kell fizetnie.

Az Szja tv. 47. § (5) bekezdésének módosítása kapcsán ugyanezt a szabályt kell alkalmazni az adóelőleg alapjának megállapításakor is.

A szociális hozzájárulási adó

A szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény (továbbiakban: Szocho tv.) szociális hozzájárulási adó mértéke jelenleg 15,5 százalék. A kihirdetett módosító törvény értelmében 2022. július 1-jétől megszűnik a szakképzési hozzájárulás és 0,5 százalékkal csökken a szocho mértéke. A T/17668. számú törvényjavaslat értelmében ez a dátum egy félévvel előbbre kerül. 2022.január 1-jétől a szocho mértéke 2,5 százalékkal mérséklődik, a szakképzési hozzájárulás pedig megszüntetésre kerül. Ez azt jelenti, hogy a munkáltató, kifizető élőmunka díjazásával kapcsolatos adóterhelése 17 százalékról 13 százalékra mérséklődik.

A szakképzési hozzájárulás kivezetése következtében a Szocho tv II. Fejezete kiegészítésre kerül. Bővül a szocho-ból igénybe vehető adókedvezmények köre. Az új kedvezmények a Szocho tv. 250. §-a szerinti adókedvezményeket követő sorrendben vehető igénybe. A Szocho tv.  250. §-a a védett korban elbocsátott köztisztviselők foglalkoztatása után érvényesíthető kedvezmény feltételeit tartalmazza. Az újonnan igénybe vehető kedvezmények a szakképzésben való részvétellel kapcsolatosak. Lényegében a szakképzést szabályozó 2019. évi LXXX. törvény szakképzési hozzájárulásból igénybe vehető kedvezményei kerülnek átemelésre a Szocho törvénybe.

A szakképzési hozzájárulás

A T/17668. számú törvényjavaslat értelmében 2022. január 1-jétől megszűnik a szakképzési hozzájárulás. 2021. december hónapra nem kell fizetni szakho előleget. A 2021. adóévben befizetett előleg és a 2021. adóévre vonatkozó nettó kötelezettség különbözetét 2022. január 12-éig kell megfizetni, illetve visszaigényelni. A 2022. február 1-jétől szakképzési hozzájárulás adónemre befizetett bevételt szociális hozzájárulási adóként kell nyilvántartani, a fennálló követeléseket és kötelezettségeket a szociális hozzájárulási adó terhére kell rendezni.

Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás

Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény szabályozása alapján a kifizetők által fizetendő egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás jelenlegi mértéke 15,5 százalék. A kifizetői ekho kiváltja a szociális hozzáárulási adót. A szociális hozzáárulási adó mértéke 15,5 százalékról 13 százalékra módosul, ennek következtében a kifizetői ekho mértéke is 13 százalékban kerül megállapításra 2022. január 1-jétől.

A kisadózó vállalkozók ellátási alapja

A főfoglalkozásúnak bejelentett kisadózó egyéni és társas vállalkozók eldönthetik, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (továbbiakban: Katv.) rendelkezései alapján havonta 50 000 forintot fizetnek vagy élnek azzal a választási lehetőséggel, hogy 50 000 forint helyett 75 000 forint fizetést teljesítenek. A fizetett összegnek az ellátási alap és nyugdíjnál figyelembe vehető szolgálati idő kiszámításánál van jelentősége. A törvényjavaslat alapján az ellátási alapok az alábbiak szerint alakulnak:

2021. 2022.
Tétteles adó (Ft) 50 000 75 000 50 000 75 000
Ellátási alap (Ft) 102 000 170 000 108 000 179 000

A minimálbér összegének függvényében (várhatóan 200 000 forint), még a 75 000 forint fizetése esetén is gond lehet a nyugdíj megállapításakor, hiszen a 179 000 forint alatta marad a minimálbérnek.

A kisvállalati adó mértéke

A Katv. alapján a kisvállalati adó mértéke jelenleg 11 százalék. A kisvállalati adó kiváltja a szociális hozzájárulási adót és a szakképzési hozzájárulást. A szocho mértékének csökkentése és a szakképzési hozzájárulás megszüntetése következtében a kisvállalati adó mértéke 2022. január 1-jétől 11 százalékról 10 százalékra csökken.

Az iparűzési adó mértéke

A T/17668. számú törvényjavaslat értelmében azok a vállalkozások, amelyek a 2004. évi XXXIV. törvény (KKV tv.) feltételeinek megfelelnek és a mérlegfőösszegük vagy nettó árbevétel legfeljebb 4 milliárd forint legfeljebb 1% iparűzési adó megfizetésére kötelezettek abban az esetben, ha a helyi iparűzési adórendelet ettől magasabb mértéket tartalmaz. Ez a rendelkezés a 2021-ben és a 2022-ben végződő adóévre is vonatkozik.

Az 1 százalékos adómértéket a feltételeknek megfelelő, naptári évtől eltérő üzleti évet választó mikro-, kis- és középvállalkozások esetében a 2021-ben és a 2022-ben kezdődő adóévre kell alkalmazni.

Az iparűzési adóelőleg

A javaslat a csökkentett adómérték hatását – a 2021. évi helyzettel azonos módon – a 2022. évben esedékes előleg-részleteknél is érvényesíteni rendeli. Az adóelőleg mérséklésére vonatkozó szabályok is meghosszabbításra kerülnek. A 2022. évben az önkormányzati rendelet szerinti adómértékkel bevallandó iparűzési adóelőleg 50 százalékát kell megfizetni azoknak a vállalkozásoknak, amelyek

  • február 25-éig bejelentették az NYHIPA nyilatkozaton, hogy a feltételek megfelelő kkv-nak minősülnek
  • a kisadózó vállalkozásoknak (nekik nem kellett bejelentést tenniük),
  • február 25-éig bejelentik, hogy a feltételeknek megfelelnek.

A nem fizetendő előlegrészlet összegével az adóhatóság a mikro-, kis és középvállalkozás iparűzési adóelőleg-kötelezettsége összegét hivatalból, határozathozatal nélkül csökkenti.

Időbeli hatály változásai

Nem lép hatályba az egyes adótörvények módosításáról szóló 2021. évi LXIX. törvény

a) 83. §-a, amely a szocho tv. 17/A §-sal történő kiegészítéséről rendelkezik.

b) 86. §-a, amely a szocho tv. 36/D §-sal történő kiegészítéséről rendelkezik.

c) 87. §-a, amely a szocho tv. 36/E §-sal történő kiegészítéséről rendelkezik.

d) 88. § a) pontja, amely a szocho mértékének 0,5 százalékkal történő csökkentéséről rendelkezik.

Hatályát veszti a 2021. évi LXIX. törvény 176. § (8) bekezdésében a „, 82. §, 83. §, 86. §, 87. § és 88. § a) pontja” szövegrész., amely egyes módosítások 2022. július 1-jai hatálybaléptetéséről rendlelkezik.

Hamarosan újabb részletekkel jelentkezünk…

* * *

Értesülj első kézből a 2022. évi jogszabályváltozásokból, és az elfogadott adócsomagról. Tedd fel kérdéseid a Penta előadóinak! Biztosítsd be helyed még ma! >> Adóegyetem 2022

 

Személyre szabott böngészési élmény?

Az 5percadó sütiket használ információk tárolására az eszközödön, valamint személyes adatokat dolgoz fel, hogy személyre szabott tartalmakat és hirdetéseket jelenítsen meg, mérje azok teljesítményét, és továbbfejlessze szolgáltatásait.
Az alábbi lehetőségek közül választva elfogadhatod, elutasíthatod, illetve személyre is szabhatod az adataidnak a feldolgozását. A beállításaidat 6 hónapig a "consent" nevű cookie tárolja. Beállításaidat bármikor módosíthatod, ha a láblécben a "Süti beállítások" menüpontra kattintasz. A weboldal adatkezelője a PENTA UNIÓ Oktatási Centrum Zrt.

Ezek a sütik az oldal alapvető működéséhez szükségesek, nélkülük a weboldal nem tud megfelelően működni.
Személyes adatokat nem tárolnak, és kizárólag technikai célokat szolgálnak.

Elengedhetetlen sütik

Ezek a sütik segítenek megérteni, hogyan használják látogatóink a weboldalt – például mely oldalakat keresik fel, mennyi időt töltenek az egyes tartalmakon vagy milyen eszközről érkeznek.
Személyes azonosítás vagy hirdetési célú adatfeldolgozás nem történik, az adatok kizárólag statisztikai és teljesítmény-elemzési célra kerülnek felhasználásra, hogy fejleszthessük a weboldal tartalmát és működését.

Funkcionális sütik

A marketing célú sütik segítségével a Google Analytics és más szolgáltatók (pl. Google Ads, Facebook Pixel) adatokat gyűjtenek arról, hogy a látogatók milyen tartalmak és szolgáltatások iránt érdeklődnek. Ezek lehetővé teszik a személyre szabott hirdetések, remarketing kampányok és konverzió-mérések megjelenítését.
Az elfogadással hozzájárulsz ahhoz, hogy a Google és partnerei a böngészési tevékenységhez kapcsolódó adatokat (pl. IP-cím, érdeklődési kör, látogatási útvonal) marketing és elemzési célokra használják a Google Adatvédelmi irányelveinek megfelelően

Marketing

Beállításaidat bármikor módosíthatod, ha a láblécben a "Süti beállítások" menüpontra kattintasz.

Összes elfogadása Beállítások mentése