Tipikus őszi bajok

Mit tehetünk?

Ősszel nem csupán fáradékonyabbak vagyunk, esetleg rossz a közérzetünk a lehangoló időben. Hamarabb megbetegszünk például légúti fertőzés miatt, de az ízületi problémák is felerősödnek. Mit tehetünk?

Felső légúti megbetegedések

A nagy napi hőingás, a nyirkos idő, a stresszes munka mind az immunrendszer csökkenéséhez, és ezzel a betegségre való fogékonyság növekedéséhez vezet. Ráadásul a gyerekek minden „nyavalyát” hazahoznak az óvodából, iskolából. Sokszor a gyerek csak kicsit náthás, bágyadt vagy épp enyhén lázas, míg a fáradt szülőkön tör ki jobban a kór.

Ebben az időszakban tipikus megbetegedésnek számít: nátha, köhögés, influenza, hányós-hasmenős vírus.

Mit tehetünk? A legfontosabb a változatos, kiegyensúlyozott, vitamindús étrend. Együnk sok gyümölcsöt, zöldséget. Kiváló C-vitaminforrás például a savanyú káposzta. Aludjunk eleget, hiszen fáradtan fogékonyabbak vagyunk a vírusokra is. Emellett töltsünk annyi időt a szabadban, amennyit csak lehet.

Alapszabály, hogy aki beteg, az lehetőleg az első napokban, amíg erősek a tünetei, ne menjen közösségbe, se munkahelyre, se iskolába, se hivatalokba ügyintézni.  Ezzel megakadályozhatjuk a betegség tovább terjedését. A gyógyulófélben lévő embernek is gyengébb az immunrendszere, könnyebben visszakap vagy elkap egy másik betegséget. Sokszor jobb egy-két napot otthon tölteni, mint később a szövődmények miatt akár egy hétig szedni az orvosságot, adott esetben az antibiotikumot.

Mozgásszervi problémák

Rossz időben felerősödnek az alapbetegségek tünetei, ilyen például a magas vérnyomás, szív- és érrendszeri, keringési betegségek, valamint a mozgásszervi és az ízületi problémák. A kor előrehaladtával a régi csonttörések helye zsibog, fáj, nehezebben működnek az ízületek.

Mik a leggyakoribb tünetek? Tipikus a fejfájás, a derék- és nyakfájás, a térdízületek kattogása, fájdalma. A tüneteket súlyosbíthatja a túlsúly és a keringési problémák.

Mit tehetünk? A legfontosabb, hogy próbáljuk megelőzni a betegség kialakulását vagy súlyosbodását. Ügyeljünk testsúlyunkra, táplálkozzunk megfelelően, mozogjunk eleget. Fontosak a megelőző szűrővizsgálatok is. Amennyiben már panaszaink vannak, ne hanyagoljuk el magunkat, hanem mielőbb forduljunk szakemberhez. A tünetek enyhítésén túl fontos a probléma okát felderíteni és kezelni. Sokat segíthet egy jó gyógytornász például, de a reumára, köszvényre kiváló kúrák is léteznek.

Hangulatingadozások

Hajlamosak vagyunk elfogadni, hogy rossz időben a kedvünk is rossz. Pedig ennek nem kell feltétlenül így lennie. A kisebb hangulatingadozások természetesek, hiszen nem lehet mindenkinek örökké jó kedve. Azonban, ha már depresszióról, szorongásról esetleg pánikbetegségről van szó, akkor mielőbb forduljunk szakemberhez, mielőtt súlyosbodnának a problémák.

Mit tehetünk? Pihenjünk sokat, kerüljük a stresszt. Keressük a barátok társaságát, beszélgessünk sokat! Jó hatással lehet a hangulatingadozásokra például a fényterápia, de akár a szaunázás is.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!