Számlázó programok bekötése a NAV-hoz

Tesztidőszak indul...

Június végén jelent meg a Nemzetgazdasági Minisztérium régen várt rendelettervezete, amely az online számlázó programokkal kapcsolatosan tartalmaz konkrét előírásokat.

A nemrégiben kihirdetett adócsomag ugyan egy évvel elhalasztotta annak a rendelkezésnek a hatályba lépését, amely a számlázó programok NAV-hoz való bekötését és az online adatszolgáltatást írja elő, a kapcsolódó rendelettervezet azonban a fentiek szerint már elérhető és – bár a felkészülési idő így biztosított – mindenképpen hasznos olvasmány már most is.

Maga az új rendelet tulajdonképpen a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet módosítása. A tervezet legfontosabb része annak az alcímnek a beiktatása, amely előírja, hogy a számlázó programnak a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább az ÁFA törvény szerinti kötelező adattartalmát azonnal, de legfeljebb 24 órán belül, elektronikus úton továbbítania kell a NAV részére. Maga az adatszolgáltatás adózói regisztrációt követően kezdhető meg, amely magában foglalja az adatszolgáltató végpont és számlázó program regisztrálását is.

A konkrét dokumentum (számla) abban a pillanatban minősül majd kiállítottnak, amely időpontban a számlázó program a dokumentum adatait lezárja.

Előfordulhat nyilván, hogy a technikai háttér a fogadó oldalán valamiért korlátozott, de erre vonatkozóan is van előírás. Amennyiben a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat előállításának időpontjában a küldendő adatokat fogadó elektronikus rendszer üzemzavar, karbantartás vagy az internet-szolgáltatás elégtelensége miatt nem érhető el, a számlázó programnak az előállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat kötelező adattartalmát az akadály megszűnését követő 24 órán belül kell a NAV részére elektronikus úton továbbítania.

A miniszteri rendelettervezet leghosszabb része az adatszolgáltatás sémaállománya, amely az előírt adatstruktúrát tartalmazza, mely formában a számlázó programokkal kiállított számlákról az adatszolgáltatást teljesíteni kell – ez utóbbi rész tehát a számlázó programok fejlesztői számára igen fontos információ.

A tervezethez mellékelt hatásvizsgálat szerint a rendszer kifejlesztése 18,5 milliárd forint költségvetési forrást fog igényelni, ezen felül éves fenntartási költsége is tetemes lesz.

Ugyanakkor csökkenti a vállalkozások adminisztratív terheit, mivel kiváltja az utólagos számla szintű adatszolgáltatást. A rendszer bevezetésének további előnye, hogy a számlát befogadó vállalkozás is gyakorlatilag valós időben értesülni tud a számára kiállított számla tényéről és tartalmáról, megkönnyítve és meggyorsítva ezzel a bejövő számlákkal kapcsolatos ügyintézést.

A rendszer tesztidőszakát követően annak éles alkalmazása 2018. július 1-jén indul.

A tesztidőszak alatt elkészült fejlesztői XML állományok tesztelését a NAV Külső Online Bejelentő és Adatszolgáltatási Keretrendszerében (KOBAK) lehet majd elvégezni. A KOBAK rendszer a https://kobak.nav.gov.hu publikus webcímen érhető el, azonban annak használatához regisztráció és biztonsági okok miatt a böngészőbe telepített tanúsítvány, valamint fix IP cím lesz szükséges.

A KOBAK rendszer használatához és regisztrációjához szükséges információkat a https://onlineszamla.nav.gov.hu címen lehet elérni 2017. július 3-tól. Ezen a weboldalon kerülnek közzétételre az aktuális technikai információk, illetve az online számlához kapcsolódó aktuális sémaállomány.

* * *

Az 5percAdó rendezvény-ajánlata:

Amennyiben érdeklődsz a számvitelt és az adózást érintő változások iránt, akkor a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében idén is számítunk részvételedre a mérlegképes könyvelők kötelező továbbképzésén. A hagyományos, kétnapos továbbképzésre itt jelentkezhetsz! >>> Jelentkezem

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!