2024. november 25-én a Kormány és a munkaadói, valamint a munkavállalói oldal aláírta a hároméves bérmegállapodást, míg az Országgyűlés 2024.…
Promóciós kampányok, marketing akciók
Fontos az adózást is átgondolni!
Munkánk során sok társaságnál tapasztaljuk, hogy az adózással, számvitellel foglalkozó munkatársak csak késve, vagy egyáltalán nem kapnak információt a marketing osztályoktól a soron következő, vagy esetleg a már folyamatban lévő marketing akciókról, promóciós kampányokról. Megfelelő adózási tervezéssel ugyanakkor nagyságrendekkel csökkenthető ezen kampányok adókötelezettsége, ami a társaság szintjén nagyfokú költségcsökkentést eredményezhet.
A promóciós kampányok, marketing akciók tervezése során elsősorban azt kell átgondolni, hogyan határolhatóak be az egyes promóciós kampány, illetve marketing akció kategóriák a különböző adótörvényekben. Az előkészületek során a személyi jövedelemadóról szóló törvény, a társasági adóról szóló törvény, az általános forgalmi adóról szóló törvény, és egyes esetekben a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény rendelkezéseit is figyelembe kell, hogy vegyük.
Első lépésként természetesen azt kell eldöntenünk, hogy a marketing kampányt magánszemély vásárlóink részére, vagy üzleti partnereink részére szeretnénk-e meghirdetni. Magánszemélyek esetén a személyi jövedelemadó rendszerében beszélhetünk többek között üzletpolitikai célú árengedményről, visszatérítésről, ajándékról, árumintáról, szóróajándékról, csekély értékű ajándékról, üzleti ajándékról, ajándéksorsolásról (sorsolásos játék). Szinte csak a marketing csapat képzeletére van bízva, hogy miként próbálja meg az adott cég ösztönözni az eladásokat, márkahűséget, mindazonáltal adózási szempontból elsősorban a fenti kategóriák valamelyikébe szükséges besorolni a kérdéses kampányt.
Mindezek mellett azonban mind a magánszemélyeknek történő kampányok során, mind pedig az üzleti partnereink (társaságok) részére meghirdetett marketing akciók során is szükséges megvizsgálnunk a társasági adó és az általános forgalmi adóban felsorolt kategóriákat is, hogy a promóció adózását megfelelően kezelhessük. Nem megfelelő kezelés esetén ugyanis, főleg az Áfa kezelés miatt, nagymértékű adókockázatot jelenthet egy-egy ilyen marketing kampány.
A társasági adó rendszerében alapvetően a következő kategóriákról beszélhetünk: üzletpolitikai (reklám célú) juttatás, áruminta, munkavállalóknak adott juttatás, sorsolásos játék, ajándéksorsolás, térítés nélküli eszközátadás, reprezentáció, üzleti ajándék. Emellett az általános forgalmi adó szempontjából a következő kategóriákat kell átgondolnunk: árengedmények (skontó; értékesített termék, szolgáltatás mennyiségéhez kapcsolódó árengedmény), üzletpolitikai célú árengedmény, pontakció, háromszereplős akciók, ingyenes ügyletek, egycélú, és többcélú utalványok. A legfontosabb kérdés természetesen, hogy az esetlegesen felmerülő, adóalap utólagos csökkentését megfelelően kezeljük-e, és megfelelő dokumentációval támasztjuk-e alá, hiszen itt a 27%-os adómérték miatt nagyot bukhat a kitalált konstrukció.
Végül pedig, szükséges figyelembe venni a tervezés során azt is, hogy egyes sorsolásos játékok, és ajándéksorsolások szervezése a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény hatálya alá eshet. Ugyanakkor kis odafigyeléssel, és a részvételi és játékszabályok megfelelő kialakításával elkerülhető a többletadminisztrációs és többletadóteher.
Látszik tehát, hogy a különböző adótörvényekben nagyon sokféle kategóriát találunk, hol átfedésekkel, hol különbségekkel a fogalmak között, ezeket azonban sok esetben egyszerre kell figyelembe vennünk a marketing akciók és promóciós kampányok során. Érdemes tehát egy-egy új kampány előtt adózás szempontjából is előre tervezni, és a marketing csapatnak közösen egyeztetni házon belül az adózásért, vagy számvitelért felelős munkatársakkal.
* * *
Amennyiben részletesebben is szeretnél hallani, vagy kérdéseket feltenni a témával kapcsolatban, ajánlom figyelmedbe a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2019. március 26-án tartandó előadásunkat>> Promóciók és marketing akciók adózási kérdései, utalványok kezelésének változása
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás