A civil szervezeteknél gyakran tapasztalom, hogy az ÁFA kérdésköréről egyszerűen nem vesznek tudomást, annak ellenére, hogy az ÁFA szabályok bizony…
NAV 1% problémák az egyesületeknél, alapítványoknál
Felelősen igényelj 1%-ot!
Sok civil szervezet életében – legyen az egyesület vagy alapítvány – kardinális szerepet játszik a NAV 1% igénylése, fogadása, és mi tagadás, ezen a területen van jó néhány tévhit, melyet el kell oszlatni.
Az egyik ilyen tévhit, hogy civil szervezetnek közhasznú státusszal kell rendelkeznie a NAV 1% igényléséhez. Nos, ez koránt sincs így. E tekintetben egyetlen feltétel a közhasznú tevékenység végzése, státusztól függetlenül. A közhasznú tevékenység nem egyenlő a közhasznú státusszal! A közhasznú státusz egyik feltétele a közhasznú tevékenység végzése, ugyanúgy, mint a NAV 1% igénylésénél!
Mint szinte minden, a civil szervezetek életében ez is az alapító okiratnál, alapszabálynál kezdődik, ezért – az esedékes módosítások előtt – célszerű újra és újra átismételni, hogy mindenben megfeleljünk a kritériumoknak.
A már most is NAV 1%-ot fogadó szervezetek figyelmét fel kell hívni arra, hogy bár a regisztrációjukat megújítani nem kell, de a feltételeknek meg kell felelniük – így azt mind az alapító okirat, alapszabály, mind pedig a működés szintjén le kell követni -, hiszen egy esetleges támogatás ellenőrzésnél nagy gond származhat belőle, ami akár a NAV 1%-os tételek visszafizetését is megalapozhatja!
Az alábbiakat mindképpen célszerű tartalmazni az alapszabálynak a NAV 1% biztonságos fogadásához:
- közhasznú tevékenység folytatása (jogszabályhellyel megjelölni az alapító okiratban!!!);
- nem folytat közvetlen politikai tevékenységet;
- eredményét nem osztja fel;
- gazdasági – vállalkozási tevékenységet csak támogató jelleggel, alapcélját nem veszélyeztetve folytat.
A részesülés további feltételei, hogy a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt két évvel korábban, bíróság által nyilvántartásba vett egyesület, alapítvány, közalapítvány legyen, valamint belföldi székhellyel rendelkezzen. (Természetesen a törvény ezen szervezeteken felül is felsorol néhány speciális szervezetet, akik részesülhetnek ebből az igénylésből!)
Az egyik pillér tehát az alapító okirat, alapszabály megléte, melyet egy regisztrációs eljárás kell, hogy kövessen az alábbiak szerint:
- a feltételek fennállása esetén az EGYREG kérelmen keresztül kerülhet az adott civil szervezet az 1%-os címjegyzékbe, melyet a NAV a honlapján folyamatosan frissít;
- amennyiben változik valami, adott esetben a vezetőség felelőssége a névjegyzékből való törlés kérése is!
Tapasztalatom szerint ez a változás-bejelentés sokszor elmarad, még akkor is, ha valamiért az alapítvány, egyesület már nem lenne jogosult az 1%-ot fogadni!
Bajban lehetnek a közhasznú tevékenység kitétellel azon alapítványok, egyesületek, akik alapszabályukat, alapító okiratukat még nem újították meg az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (Civil tv.) és a Polgári Törvénykönyvről 2013. évi V. törvény (Ptk.) hatására sem. És bajban lehetnek azon szervezetek is, akik – közhasznú státuszuk nem lévén – nem fogalmazták bele a megújított alapító okiratukba, alapszabályukba az új Civil tv.-nek megfelelő közhasznú tevékenységet. Sok esetben a hiba annyiban áll csupán, hogy az adott tevékenység jogszabályhellyel való megjelölése elmaradt, holott ezt az új Civil tv. egyértelműen megköveteli.
A regisztrációt egyszer kell elvégezni. Minden év szeptember 30-ig lehet az újonnan regisztrálni kívánóknak ebbe a jegyzékbe bekerülni és ez a határidő jogvesztő! A regisztrációs nyomtatványhoz mellékelni kell a jelenleg hatályos alapító okiratot, alapszabályt pdf csatolmányként! Mivel a határidő jogvesztő, ezért javaslom a regisztrációs folyamatot akkor is megkezdeni, ha az alapító okirat, alapszabály módosítása jelenleg folyamatban van, tekintettel arra, hogy az adóhatóság e tekintetben mindig is igen rugalmas hozzáállást tanúsított! A múlt hét során megjelent a 16EGYREG nyomtatvány. Cikkem írásának időpontjában jelenleg ezen a nyomtatványon kérjük az új regisztrációt, és jelentjük be a változásokat is!
A másik fontos kérdés, hogy a beszámolóban a közhasznú tevékenységből származó bevételek és ráfordítások sor kitöltetlenül marad, így – véleményem szerint – ránézésre nem bizonyítható, hogy a szervezet ténylegesen folytatott közhasznú tevékenységet, holott az elengedhetetlen feltétele az 1%-ból történő folyamatos részesülésnek.
Szintén típushiba a közhasznúsági melléklet kitöltésének és közzétételének elmaradása, mely – véleményem szerint – szintén veszélyezteti az 1%-os támogatásból történő részesülést és egy esetleges ellenőrzés során akár visszafizetési kötelezettséget is eredményezhet! Arról már nem is beszélve, hogy elméletileg a melléklet közzététele – státusztól függetlenül – kötelező!
Sokszor hallom: „de hiszen üres”… Gondoljunk csak bele, hogy hány esetben kell üres bevallást benyújtani, mert azt jogszabály írja elő!? Sajnos, sok esetben. Régen rossz, ha valaki azt állítja, hogy üres a melléklet, hiszen azonosító adata minden szervezetnek van, sőt – továbbmegyek – cél szerinti tevékenysége is minden szervezetnek van, függetlenül attól, hogy annak csak egy része vagy egésze minősül közhasznú feladatnak.
A NAV 1%-os támogatás elszámolással terhelt támogatás és felhasználásának elszámolása az érintett év KOZ nyomtatványán történik, melyet a könyvvezetés során is le kell követni. Természetesen már a gazdálkodás során is figyelemmel kell lenni a felhasználásra vonatkozó szabályokra, hiszen annak elszámolása már a felhasználást követően történik!
A NAV 1% költségvetési támogatásnak minősül és felhasználási szabályai az alábbiak szerint alakulnak:
- korlátlanul felhasználható cél szerinti közhasznú tevékenység megvalósítására;
- fenntartással, működéssel kapcsolatos költségek finanszírozására, a felhasználás évében, max. a felhasznált összeg 25%-ig, de max. 25 MFt összegig – ezen belül reklám és marketing célokra maximum 10%, de max.10 MFt összeghatárig – használható fel.
Jelen cikkemben vázolt NAV 1% körüli problémák a civilek életében csak a „jéghegy csúcsát” alkotják. Véleményem szerint e bonyolult szabályozási környezetben kizárólag a civil szervezet felelős vezetősége és a könyvelő közös együttműködése során lehet ésszerűen és hatékonyan gazdálkodni…
* * *
Amennyiben a civilek gazdálkodásával kapcsolatos további részletek is érdekelnek, akkor jelentkezz 2016. szeptember 10-ig kedvezményesen A nonprofit szervezetek gazdálkodása, különös tekintettel az alapító okirat, alapszabály aktuális kérdéseire címmel 2016. október 10-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megbeszélhetjük felmerülő kérdéseidet!
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás