A PENTA UNIÓ Zrt. 2019-ben három szakmai versenyt hirdetett, melyeknek első fordulós online tesztsorát december 13-ig volt lehetőség kitölteni az…
Munkavégzés otthonról
Hogyan alakítsuk ki a dolgozósarkot?
Manapság egyre népszerűbb a távmunka. Többek között a könyvelők tevékenysége is nagyrészt végezhető távolról, például otthonról. Előfordulhat olyan helyzet is, amikor videóhívással értekezünk az ügyféllel. Ezért, valamint a minél hatékonyabb munkavégzés érdekében is szükség van egy dolgozósarok kialakítására.
Bár fizikailag nincs másra szükség, mint egy íróasztalra, székre, valamint a laptopra vagy asztali számítógépre, a megfelelő munkakörnyezet kialakításánál sokféle szempontot figyelembe kell venni.
A megfelelő munkahelyi környezet kialakítása otthon is fontos
Először is, a dolgozósarkunk lehetőleg ne a nappaliban legyen, ahol a családtagok általában tartózkodnak, szól a tévé, játszanak a gyerekek. Ideális esetben legyen egy pici dolgozószobánk. Ha ez nem megoldható, akkor keressünk egy olyan helyiséget, ahol egyedül lehetünk és ez lehetőleg ne a nappali vagy a hálószoba legyen. Ha mindenképpen választani kell a két helyiség közül, akkor természetesen a nappali egy sarka is megfelel.
Itt jön be azonban egy másik nagyon fontos szempont, a háttér. A munkahelyünkön általában funkcionális bútorok vannak. Így mögöttünk lehet ablak, szekrény, polc. Otthon azonban körülvesznek a személyes tárgyak, amiket mi megszoktunk, de, ha egy ügyféllel beszélünk videón keresztül, a professzionális hatást rontja, ha az illető a száradó ruhákat, vagy a gyerekek által szétdobált játékhalmot, esetleg az egy hete gyűlő mosatlan edényeket látja. A háttér legyen lehetőleg semleges, a fal, esetleg egy szép képpel vagy a rendezett könyvszekrény. Nekünk is könnyebb egy munkára serkentő környezetben dolgozni, például a könyvespolc előtt, mintha a szemünk sarkából a ránk váró háziasszonyi feladatokat látnánk. Ez elvonja a figyelmünket a munkáról, hajlamosak vagyunk „5 perc kávészünetet” tartani, amikor gyorsan felteregetünk, elmosogatunk, rendet rakunk. Majd hirtelen azon kapjuk magunkat, hogy elment a délelőtt anélkül, hogy érdemben a könyveléssel foglalkoztunk volna.
Tartsuk be a munkaidőt
Ha egy iroda alkalmazottjaként dolgozunk, fix munkaidőnk van. Ha valamiért otthonról végezzük a munkát, akkor is tartsuk be az előre meghatározott munkaidőt. Más a helyzet, ha vállalkozók vagyunk, és magunk osztjuk be az időnket. Ilyenkor célszerű a napirendünkhöz, életritmusunkhoz alkalmazkodni. Van, aki reggel pörög, míg más este hatékony. Azonban mindenképpen jelölünk ki magunknak ekkor is egy napi 8 órás munkaidőt, akár megszakítással is, rugalmasan. Ha tudjuk az időkeretet, sokkal hatékonyabban tudunk összpontosítani, mintha napközben meg-megszakítjuk a munkát magántelefonnal, mosogatással, teregetéssel, majd éjszaka igyekszünk bepótolni az elmaradt, határidős feladatokat.
Munka és magánélet szétválasztása
Az otthon végzett munka előnye, hogy nem kell az utazással vesződnünk, így időt spórolunk. Hátránya viszont, hogy könnyen egybefolyik a munka és a magánélet. Ezért mindig törekedjünk a kettő szétválasztására, különösen, ha együtt dolgozunk a párunkkal is. Növeli a hatékonyságot, ha tartjuk magunkat az általunk megszabott munkaidő betartásához, nem folyik szét a nap, és jut idő a magánéletre is.
Neked milyen tipped, trükköd van az otthon dolgozáshoz?
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás