Munkáltatói útkeresés az egészségügyi juttatásokban

Milyen szolgáltatási körrel van jelen egy-egy cég juttatási rendszerében az egészségügy?

2019 év végével letelt az a haladék, amit a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 95.§ (6) pontja nyújtott a munkáltatóknak. A dolgozóiknak fizetett kockázati személy – és ezen belül egészség – biztosítás adómentességét még megnyújthatták a 2018-ban kezdődő biztosítási év végéig – de legfeljebb 2019. december 31-ig.

Számos cég, ahol a munkavállalók megszokták a magánegészségügyi szolgáltatás kényelmét, azt, hogy rövid időn belül hozzájutnak a megfelelő ellátáshoz, szeretné továbbra is fenntartani ezt a juttatást. Azon felül, hogy dolgozói igényt elégít ki, a munkáltató szempontjából is hasznos, mivel lényegesen lerövidülhet a betegségek miatti hiányzások ideje, ami komoly költségmegtakarítást eredményez.

Hogy milyen formában és milyen szolgáltatási körrel van jelen egy-egy cég juttatási rendszerében az egészségügy, az nagyon változó. Az egyik véglet a minimális foglalkozás-egészségügyi ellátás, ami sajnos sok esetben csak egy adminisztratív dokumentálás a kötelezettség teljesítésére. A másik véglet pedig a teljes egészségügyi finanszírozás a járóbetegellátástól akár a kórházi kezelésekig. A munkáltatók többsége a két véglet között szeretné megtalálni a megfelelő megoldást a betegségek mielőbbi felismerésére és hatékony kezelésére.

Az egészségügyi szolgáltatók, a biztosítók és az önkéntes egészségpénztárak sokféle szolgáltatási csomaggal igyekeznek kielégíteni az igényeket. A szakembereknek azonban nincs könnyű dolga, amikor egy-egy konkrét termékről vagy szolgáltatásról kell megállapítani az arra vonatkozó adózási szabályokat: mi az, ami adómentesen adható, mi után kell a munkáltatónak adóznia, és mi az a juttatás, ami már a munkavállaló adóköteles jövedelme lesz. A határok sokszor igen keskenyek, lehet, hogy nem elegendő a törvény betűjét értelmezni, érdemes ismerni a különböző szakmai álláspontokat. Előfordulhat, hogy ugyanaz a juttatás az egyik cégnél egyes meghatározott juttatásnak minősül, míg a másiknál a dolgozók adóköteles jövedelme.

Az Szja tv. 3.§ 89. pontja az adóköteles biztosítási díjra 2019. január 01-től új definíciót határozott meg.

Adóköteles biztosítási díj:

a) magánszemély biztosítottra kötött biztosítási szerződés alapján más személy által fizetett díj (ide nem értve a magánnyugdíjpénztár által biztosítóintézettől történő járadékvásárlás ellenértékét) a biztosított magánszemélynél,

b) csoportos biztosítás esetén

ba) – ha az a biztosítási szerződés alapján másként nem határozható meg – a csoportos biztosítás díjának a magánszemélyre arányosan jutó része, vagy

bb) – ha a magánszemélyre jutó díj arányosítással sem állapítható meg – a csoportos biztosítás díja.

Ennek gyakorlati alkalmazása várhatóan sok kérdést vet majd fel, különösen, ha hozzátársítjuk a 70.§ (6) b) pontját, amely szerint egyes meghatározott juttatás „az olyan ingyenes vagy kedvezményes termék, szolgáltatás révén juttatott adóköteles bevétel, amelynek igénybevételére egyidejűleg több magánszemély jogosult, és a kifizető – jóhiszemű eljárása ellenére – nem képes megállapítani az egyes magánszemélyek által megszerzett jövedelmet”.

* * *

A béren felüli juttatásokat érintő sok más kérdés mellett, a fenti problémakör hangsúlyos témája lesz a 2020. február 6-án megrendezésre kerülő Cafeteria 2020 – megtartani, fejleszteni vagy leépíteni? című konferenciának. Jelentkezz most még kedvezményesen.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM