Költségvetési jelentések ellenőrzésének tapasztalatai (MÁK/PM) 2. rész

A cikk a Magyar Államkincstár Vas Megyei Igazgatóság Államháztartási Irodájának tapasztalatai alapjàn mutat rà a kincstári adatszolgàltatás fontosságára, a közölt adatokból számított mutatók és az önkormànyzati költségvetés kapcsolatára.

támogatások

A mutatószámok mellett fontos tényező az ebr42 és a KGR rendszerek kapcsolata. Az ebr42 rendszerben történik a támogatások megállapításához szükséges mutatószámok, valamint azok évközi változásainak felmérése is. Az ott közölt adatokból számítódik az önkormányzatot megillető támogatások összege. A jellemzően november hónapban zajló felmérés eredményei alapján áll össze a következő évi támogatások eredeti előirányzata. A költségvetési törvény előírása szerint évente két alkalommal van lehetőség a mutatószámok módosítására, május és október hónapokban. Az Áht. finanszírozásra vonatkozó szabályai alapján a módosítások állami támogatásra gyakorolt hatásának átvezetése a felmérést követő második hónaptól kezdődik, azaz a májusi felmérés hatása július hónaptól, az októberi felmérés hatása pedig december hónapban jelentkezik. A korrekcióból származó eltérések (akár pozitív, akár negatív előjelű) egyenletes elosztása miatt a korábban alkalmazott módszertől eltérően havi egyenlő mértékben kerülnek beszámításra, a májusi korrekció júliustól decemberig havonta 1/6-od mértékben. Az októberi korrekció december hónapban egy összegben kerül átvezetésre a támogatásokon.

A támogatások kérdésénél beszélni kell a kieső helyi iparűzési adó bevételek kompenzálása miatt megállapított támogatásokról is. A 2021. évi szabályozás szerint ez a támogatás a 25.000 főnél alacsonyabb lakosságszámú településeket illette meg. A támogatás utalása két részletben történt, a 2021. június és október havi nettó finanszírozás során. Az elszámolásra 2022. október hónapban került sor, amelynek eredménye (kiegészítő vagy befizetendő támogatás) a 2022. november havi nettó finanszírozásban fog megjelenni. Ettől eltérően került szabályozásra a 2022. évben kiesett helyi iparűzési adó bevételek kompenzálása. Az idei évben már részesülhettek a támogatásból a feltételeknek megfelelő 25.000 fő lakosságszámnál nagyobb települések is, a támogatás folyósítása pedig 2022. június és október hónapban történt ugyan, de nem a nettó finanszírozás keretében. A 2022. évi támogatás elszámolása 2023. őszén történik.

A 2022.-es év az önkormányzatok gazdálkodásában is jelentős változásokat hozott. Ennek kezelésre már készültek felmérések, az egyetemes szolgáltatások változása miatt érintett önkormányzatok részvételével. Az idei évben jelentős mértékben emelkedett a rendkívüli támogatást (régi nevén ÖNHIKI) igénylő önkormányzatok száma. Ez is arra utal, hogy egyéb módon már nem tudnak az önkormányzatok feltárni saját bevételeket, amely a kötelező feladatok ellátását is veszélyeztetheti.

A 2023. évi mutatószám felméréshez szükséges a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény azon előírásainak alapos áttekintése, amely az egyes támogatások felhasználásának szabályaival foglalkozik. Több változás is található a törvény 2. mellékletében a korábbi évekre hatályos költségvetési törvényekhez képest. A támogatások felhasználásának elszámolásánál problémát okozott például a 018030 Támogatási célú finanszírozási műveletek kormányzati funkción kimutatott kiadások figyelembe vétele, most a II.1.8 pont kitér ennek használatára is. A közös hivatalokhoz tartozó kirendeltségek költségeinek elszámolása is minden évben felmerül, a II.3.10 pont rendelkezik az ezen kirendeltségeken dolgozók személyi juttatásainak elszámolási lehetőségéről és feltételeiről. Az egyik legnagyobb gondot a közüzemi díjak elszámolása okozta, a 2023. évi költségvetési törvényben erre is kitér a jogalkotó, a II.3.11, II.13.3.2 és II.21.1.8 pontokban a közös hivatali kirendeltségek, a köznevelési intézmények és a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátása kapcsán felmerülő közüzemi díjak támogatással szemben történő elszámolásának feltételeit rögzíti. Erre érdemes különösen nagy hangsúlyt fektetni, hiszen adott esetben a közüzemi szolgáltató felé is változtatási kérelemmel kell élnie az önkormányzatnak a költségvetési törvény előírásainak nem megfelelő feladatellátás miatt. Szintén problémát okozott az elszámolásoknál az a helyzet, ha a szociális étkeztetés esetében az étel előállítása nem a szolgáltatást biztosító intézmény konyháján történik. Erre vonatkozóan a II.21.1.9 pont alatt találunk külön szabályokat, kitérve a másik önkormányzattól átvett ételek számviteli elszámolására is.

Elkészült a Pénzügyminisztérium Tájékoztató levele a 2023. január 1-től érvényes adómaximumokról. Azért is érdemes ezt a Tájékoztatót komolyan venni, mert a lépés arra utal, hogy eltérően az előző két évtől, 2023-ban nem várható az adómértékek emelésére vagy új adónem bevezetésére vonatkozó tilalom.

***

Szerezd meg kreditpontjaidat a PENTA kreditpontos továbbképzéséin, ahol akár 3 képzési forma közül választhatsz:

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!