A Magyar Közlöny 2023/105. számában két törvény és egy kormányrendelet jelent meg az adómódosításokkal kapcsolatban. 2023. évi LVIII. törvény a helyi…
Ellenőrzésekkel kapcsolatos számviteli feladatok az államháztartás szervezeteinél – 2. rész
Az ellenőrzések során feltárt hibák és hibahatások kezelésének bemutatása esettanulmányon keresztül az államháztartás szervezeteinél

A külső és belső ellenőrzések során feltárt eltéréseket, hibákat a költségvetési szervek esetében is szükséges javítani. A feltárt hibák osztályozásának és javításának sajátos módszertanát alapvetően a jogszabályi környezet határozza meg. A cikk első részében áttekintettük, hogy milyen esetekben beszélünk a költségvetési szerveknél számviteli szempontból végrehajtott ellenőrzésről, hibáról és hibahatásokról, jelentős összegű hibáról. Ismertetésre került, hogy ezeket a hibákat milyen módon kell megállapítani, kezelni és az éves költségvetési beszámolóban szerepeltetni. Az elméleti ismereteket kiegészítve, a könnyebb értelmezhetőség érdekében egy esettanulmányon keresztül kerül szemléltetésre a hiba javítás folyamata.
Az ellenőrzések során feltárt hibák javításának folyamata
Az esettanulmány megoldása előtt szükséges áttekinteni a hibajavítás folyamatát, a hiba feltárását követően elvégzendő számviteli és elemzési feladatokat, melyek a következők:
- A gazdasági események helyes és helytelen könyvviteli elszámolásának szembeállítása
- Jelentőség vizsgálat során a hibák egyedileg történő megállapítása, a költségvetési évet érintő összes hiba és hibahatás együttes minősítése
- A tárgyévi könyvelés keretein belül a hibák és hibahatások rendezése
- A jelentős összegű hibák eredményhatásainak átvezetése a felhalmozott eredményre
- A jelentős összegű hibák megjelenítése a mérlegben és eredménykimutatásban (itt az ellenőrzés évében feltárt összes beszámolóval lezárt költségvetési évnek a hibái és hibahatásai együttesen szerepelnek)
Az ellenőrzések során megállapított hibákról és hibahatásokról részletes dokumentáció szükséges, ami a javításhoz kapcsolódó gazdasági események elszámolásának is az alapja.
A hibák és hibahatások kezelésének bemutatása esettanulmányon keresztül
Esettanulmány: Egy központi költségvetési szerv egy másik központi költségvetési szervtől térítés nélkül átvett egy tárgyi eszközt (egyéb berendezés) 2021-ben. Az eszköz bruttó értéke az átadónál 5.000 eFt, halmozott ÉCS-je 1.500 eFt. Piaci forgalmi értéke 4.000 eFt, az áfa nem került átterhelésre. Az éves amortizációja az eszköznek 800 eFt. Üzembe helyezés 2021. július 1-jén történt.
2022. júniusában, a 2021-as beszámoló pénzügyi jóváhagyását követően, egy ellenőrzés során került feltárásra, hogy az átvett berendezés könyvviteli elszámolása tévesen eredményágon történt könyvelésre, a tőkeág helyett. Az átvétel dokumentációja a hiba feltárást követően helyesbítésre került. Tőkeágon történő átvétel esetén az eszköz éves terv szerinti értékcsökkenési leírása 1.000 eFt. A 2021. év beszámolójának visszanyitására és javítására már nincs lehetőség.
Feladat:
Végezze el a hibák és hibahatások jelentőség vizsgálatát 2021. évre vonatkozóan, végezze el a szükséges javításokat, és mutassa be a hibák javításának hatását a költségvetési beszámolóban, ha a költségvetési szerv mérlegfőösszege 2021-ben 500.000 eFt volt. A fentieken túl más hiba nem érinti a 2021. költségvetési évet.
1. A feltárt hiba oka, elméleti háttere
Korábban megjelent, a „Nem minden térítés nélküli átvétel, ami annak látszik” cikkünkben részletesen szó esett arról, hogy térítés nélküli átvétel esetén mely esetekben kell a költségvetési szerveknek eredményágon, és mely esetekben kell tőkeágon átvenniük az eszközöket. Jelen esettanulmányban az átvevő fél helytelenül, eredményágon vette át az egyéb berendezést, pedig nem történt tulajdonosváltás. Az átvételt a vagyonkezelésbe vétel szabályai szerint kellett volna elszámolni. Ennek következtében a hibát mindenképpen szükséges javítani, el kell végezni a hibajavítás folyamatát.
Jelen esettanulmány a fent említett korábban megjelent cikkhez is kapcsolódik, jól szemlélteti az ott leírtakat.
2. A gazdasági események helyes és helytelen könyvviteli elszámolásának szembeállítása
A gazdasági események elszámolásának módját az államháztartásban felmerülő egyes gyakoribb gazdasági események kötelező elszámolási módjáról szóló 38/2013. (IX. 19.) NGM rendelet tartalmazza.
A szemléltetés az jogszabályban leírtak alapján történik.
Ssz. | Gazdasági esemény megnevezése | Számla | Összeg
(eFt) |
|
Tartozik | Követel | |||
2021. Helytelen könyvelés az átvevőnél: | ||||
1. | Térítés nélküli átvét piaci értéken | 151 | 9242 | 4.000 |
2. | Halasztott bevétel elszámolása | 9242 | 443 | 4.000 |
3. | Üzembe helyezés | 131 | 151 | 4.000 |
4. | Értékcsökkenési leírás (800×6/12) | 56 | 139 | 400 |
5. | Halasztott bevétel feloldása | 443 | 9242 | 400 |
2021. Helyes könyvelés az átvevőnél: | ||||
1. | Bruttó érték átvétele | 131 | 412 | 5.000 |
2. | Halmozott értékcsökkenés átvétele | 412 | 139 | 1.500 |
3. | Értékcsökkenési leírás (1.000×6/12) | 56 | 139 | 500 |
3. Hibák és hibahatások megállapítása, jelentőség vizsgálat
A helyes és helytelen gazdasági események elszámolását követően a hibás beszámolót érintő főkönyvi számok esetében megállapíthatók az eltérések mind előjel-helyesen, mind abszolút értékben. Ezek alapján már egy egyszerű elemzéssel levezethető, hogy mennyire és milyen mértékben hibás a mérleg és az eredménykimutatás, és összegezhető az összes hibaérték a jelentőség vizsgálat minősítéséhez.
adatok eFt-ban
Megnevezés | Térítés nélküli átvét | Vagyonkezelésbe vétel | Eltérés előjelesen | Eltérés előjel nélkül | Hiba EK | Hiba mérleg |
131. Gépek, berendezések, felszerelések, járművek | 4.000 | 5.000 | -1.000 | 1.000 | 0 | 1.000 |
443. Halasztott eredményszemléletű bevételek | 3.600 | 0 | 3.600 | 3.600 | 0 | 3.600 |
9242. Térítés nélkül átvett részesedésnek vagy értékpapírnak nem minősülő eszközök | 400 | 0 | 400 | 400 | 400 | 0 |
56. Értékcsökkenési leírás | 400 | 500 | -100 | 100 | 100 | 0 |
139. Gépek, berendezések, felszerelések, járművek terv szerinti értékcsökkenés | 400 | 2.000 | -1.600 | 1.600 | 0 | 1.600 |
412. Nemzeti vagyon változása | 0 | 3.500 | -3.500 | 3.500 | 0 | 3.500 |
416. Mérleg szerinti eredmény | 0 | -500 | 500 | 500 | 500 | |
Minősítésnél számításba vett hibaérték összesen | 500 | 10.200 | ||||
10.700 |
A fenti táblázatban jól látható, hogy a helytelen elszámolás következtében a beszámolóban hibák jelentek meg. Olyan vagyonelemek jelentek meg a gazdasági események elszámolása során, melynek nem kellett volna (halasztott eredményszemléletű bevételek), vagy nem szerepeltek olyan vagyonelemek, melyeknek kellett volna (nemzeti vagyon változása), vagy a tételek rossz értékkel kerültek elszámolásra. Ugyanez állapítható meg az eredménnyel kapcsolatosan is.
Ennek a tévesen elszámolt átvételnek több hibahatása is van. Egyrészt a tárgyi eszközök, a saját tőke és a passzív időbeli elhatárolások értéke helytelen, másrészt az eredmény is pontatlan. Az eredménykimutatásban abszolút értéken 500 eFt hiba található, a mérlegben pedig 10.200 eFt. Ez együttesen a 2021. évi éves költségvetési beszámolóban 10.700 eFt hibát „eredményezett”. A mérlegfőösszeg a 2021. évben 500.000 eFt, aminek a 2%-a 10.000 eFt. Ennek ismeretében kijelenthető, hogy a 2021. költségvetési évre vonatkozólag az a hibák és hibahatások együttes értéke jelentős összegűnek minősül.
4. A tárgyévi könyvelés keretein belül a hibák és hibahatások rendezése
A hibák és hibahatások a minősítést követően a tárgyévi könyvelésben megfelelően javíthatók. A gyakorlatban az alkalmazott ügyviteli szoftver lehetőségeitől függ, hogy ez a javítás miként történhet meg. A példában az egyik lehetséges mód kerül bemutatásra.
Ssz. | Gazdasági esemény megnevezése | Számla | Összeg
(eFt) |
|||
Tartozik | Követel | |||||
1. | Egyéb bevételek rendezése | 9242 | 443 | 400 | ||
2. | Értékcsökkenési leírás rendezése | 56 | 139 | 100 | ||
3. | Bruttó érték rendezése | 131 | 414 | 1.000 | ||
4. | Halasztott bevétel rendezése (3.600 + 400) | 443 | 414 | 4.000 | ||
5. | Halmozott terv szerinti értékcsökkenés rendezése (1.600 – 100) | 414 | 139 | 1.500 | ||
6. | Nemzeti vagyon változás rendezése | 414 | 412 | 3.500 | ||
7. | Egyéb bevétel átvezetése | 414 | 9242 | 400 | ||
8. | Értékcsökkenési leírás átvezetése | 414 | 56 | 100 |
Példánkban a hibák és hibahatások együttesen jelentős összegűnek minősültek, ezért az eredményt érintő tételeket a felhalmozott eredménnyel szemben kellett rendezni, mert a hiba nem az ellenőrzés évének eredményét befolyásolja. A beszámolóban történő megjelenítésnél figyelni kell, hogy a középső oszlopban ettől függetlenül ott szerepeljen a tétel, ahol kellett volna.
Abban az esetben, ha nem jelentős összegű a hiba, az elszámolás annyiban módosul, hogy az eredményt érintő tételek nem kerülnek átvezetésre a felhalmozott eredményre, hanem a feltárás évének eredményét érintik. Ha a hiba keletkezésének és feltárásának időszaka megegyezik, akkor a helyesbítés a helytelen könyvelés stornózásával, és a helyes könyvelés elszámolásával történik. Ezekben az esetekben a hibák hatása nem szerepel a középső oszlopban, hanem a tárgyidőszak mérleg és eredménykimutatás adataiban jelenik meg.
5. A jelentős összegű hibák megjelenítése a mérlegben és eredménykimutatásban
A helyesbítések elszámolását követően a jelentős összegű hibákat és hibahatásokat a mérleg és eredménykimutatás „Módosítások ( +/- )” oszlopában kell szerepeltetni.
Fenti példánk egy kivonatos mérlegben és eredménykimutatásban kerül szemléltetésre.
2021. |
adatok eFt-ban |
||
Mérleg | Előző időszak | Módosítások ( +/- ) |
Tárgyidőszak |
A/II/2 Gépek, berendezések, felszerelések, járművek | -600 | ||
A/II Tárgyi eszközök (=A/II/1+…+A/II/5) | -600 | ||
A) NEMZETI VAGYONBA TARTOZÓ BEFEKTETETT ESZKÖZÖK (=A/I+A/II+A/III+A/IV) | -600 | ||
ESZKÖZÖK ÖSSZESEN (=A+B+C+D+E+F) | -600 | ||
G/II Nemzeti vagyon változásai | 3 500 | ||
G/VI Mérleg szerinti eredmény | -500 | ||
G) SAJÁT TŐKE (= G/I+…+G/VI) | 3 000 | ||
J/3 Halasztott eredményszemléletű bevételek | -3 600 | ||
J) PASSZÍV IDŐBELI ELHATÁROLÁSOK (=J/1+J/2+J/3) | -3 600 | ||
FORRÁSOK ÖSSZESEN (=G+H+I+J) | -600 | ||
2021. |
adatok eFt-ban |
||
Eredménykimutatás | Előző időszak | Módosítások ( +/- ) |
Tárgyidőszak |
09 Különféle egyéb eredményszemléletű bevételek | -400 | ||
III. Egyéb eredményszemléletű bevételek (=06+07+08+09) | -400 | ||
VI. Értékcsökkenési leírás | 100 | ||
A) TEVÉKENYSÉGEK EREDMÉNYE (=I±II+III-IV-V-VI-VII) | -500 | ||
C) MÉRLEG SZERINTI EREDMÉNY (=±A±B) | -500 |
A „Módosítások ( +/- )” oszlop kitöltésénél a következőkre kell figyelni:
- Csak a jelentős összegű hibák hatásai jelenhetnek meg benne (itt előjelnek megfelelően). Gyakori hiba, hogy az összes sor töltve van mind a mérlegben és mind az eredménykimutatásban, ilyenkor az előző évről tárgyévre történő változás szerepel ott, ami program hiba következménye, és rosszul kerül az adatállomány átadásra a KGR-be.
- A mérlegben itt is ugyanúgy érvényes, hogy az eszköz és forrás oldal összegző sorának meg kell egyeznie.
- Az eredménykimutatás középső oszlopában szereplő mérleg szerinti eredménynek meg kell egyeznie a mérleg középső oszlopában lévő mérleg szerinti eredményével
6. Következtetések
Egy egyszerű gazdasági eseményen keresztül történt a hibajavítás folyamatának szemléltetése. Azért esett a választás erre a példára, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy az államháztartás szervezeteinél a térítés nélküli átvétel témája jelenleg is okoz gondot a gazdálkodási egységeknek. Gyakran tévesen kerül a gazdasági esemény besorolásra, és hibásan eredményágon történik meg az elszámolás a tőkeág helyett, vagy fordítva. Másik tipikus „mulasztás”, hogy ha helyesen is történik az elszámolás eredményágon, elmarad a halasztott eredményszemléletű bevételek elszámolása. Fentiekben egyetlen egy hibát tekintettünk át, mely a példában csak egy naptári évet érintett, de ebből is látszik, hogy egy tévedés helyrehozása rengeteg többletmunkával járhat. A gyakorlatban egy költségvetési évet érintően több hiba is felmerülhet (pl. helytelen leírási kulcs alkalmazása, rossz (nem teljesítéskori) devizaárfolyam alkalmazása stb.) vagy egyetlen hibának a hatása több évet is érinthet. Elmondható, hogy gyakorlatilag a hibák lehetősége végtelen.
Összegzés
A két részes cikksorozatban áttekintésre került, hogy az államháztartás szervezeteinek milyen módon kell a feltárt hibákat számvitelileg kezelnie. Az első részben tisztáztuk, mikor beszélünk ellenőrzésről, jelentős összegű hibáról és azt, hogy milyen előírások vannak ezek kezelésére. A második rész a javítás folyamatának gyakorlati szemléltetését szolgálta, ezzel nyújtva segítséget a szakembereknek. Ezek mellett a cikksorozat egy korábbi bejegyzéshez kapcsolódóan olyan témákat is érint, amelyek évek óta problémát jelentenek a mindennapokban az államháztartási számvitel területén. A jelenlegi és a hivatkozott szakmai írások célja, hogy tisztázásra kerüljenek a térítés nélküli átvétel szabályai, és hogy a hiba javítás számviteli módszertana is tisztázásra kerüljön a költségvetésben.
* * *
Cikkünk második részében bemutatásra kerül a hibajavítás folyamata.
- Mi(k) a hiba oka?
- Mivel van összefüggésben a hibahatás?
- A különböző esetekben mi a hibajavítás folyamata és számviteli módszertana?
- A helytelen és helyes könyvelési tételek szemléletes módon adnak választ ezekre a kérdésekre.
Szeretnél jobban eligazodni az államháztartás rendszerében és többet megtudni a költségvetési speciális könyvelési és elszámolási feladatokról? Szeretnél biztos tudást szerezni a költségvetési és pénzügyi számvitel területén?
Erre kínál megoldást a PENTA UNIÓ Államháztartási Mérlegképes könyvelői képzése távoktatásban, így rugalmasan a saját tempójában, az időd beosztva szerezhetsz szakmai tudást a fenti szakterületen.
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás