Egyéni vállalkozás alapítása a gyakorlatban

Bejelentési kötelezettségek

Az egyéni vállalkozói forma adóoptimalizálási szempontból sok lehetőséget rejt magában, mégis sokan idegenkednek ettől a területtől, mert nincsenek tisztában a jogi és eljárási szabályozással. Ebben a cikkben szeretném összefoglalni, hogy milyen bejelentési kötelezettségek terhelik általánosan az egyéni vállalkozót a vállalkozási tevékenység megkezdése során.

Amennyiben egy előzetes kalkuláció során eljutottunk arra a döntésre, hogy az adott magánszemélynek egyéni vállalkozóként optimális végeznie az általa választott tevékenységet, első dolgunk, hogy adószámot igénylünk neki. Az adószám igénylése két módon történhet:

  • személyesen vagy
  • elektronikusan.

A személyes ügyintézésre a járási (kerületi) okmányirodában vagy kormányablakban van lehetőség, míg az elektronikus ügyintézés az ún. Webes Ügysegéd portálon történhet (https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/EgyeniVallalkozasKerelemInditasa.xhtml), melyhez ügyfélkapu hozzáférés szükséges a vállalkozó részéről. Kiemelném azt, hogy amennyiben személyesen intézi a vállalkozóként történő regisztrációt, és nem rendelkezik ügyfélkapus hozzáféréssel, érdemes ott helyben, már az ügyintézés során regisztrálnia az okmányirodában vagy kormányablakban, hiszen később szüksége lehet rá (pl. egy szüneteltetés bejelentése során, amely elektronikus úton történhet).

Az egyéni vállalkozóként történő regisztráció és adószám-igénylés során benyújtandó bejelentőlap kitöltésekor feltétlenül fontos figyelemmel lenni arra, hogy mindent megfelelően töltsünk ki – főként az adózással kapcsolatos választási lehetőségeket – ugyanis bizonyos pontok utólag már nem módosíthatók. Az egyéni vállalkozás esetén megtévesztő lehet, hogy – szemben a magánszemélyek adószám igénylési, 17T101 számú nyomtatványával – nem a 17T101E lapon kell a kezdeti adózási módokat (pl. KATA adózás vagy áfa alanyi mentesség) választani, hanem a bejelentőlapon.

Amennyiben például elmulasztjuk a KATA adózást bejelölni a bejelentőlapon, úgy a vállalkozás indulásától nem tudunk azonnal KATA adóalanyként adózni, hanem ezt az adózási módot csak egy változás-bejelentő nyomtatvány benyújtását követően, a következő hónap január 1-től tudjuk legkorábban választani.

Emellett a bejelentő lapon lesz mód az áfa tekintetében is bejelölni a választást, így itt is nagyon figyelni kell arra, hogy amennyiben pl. alanyi adómentességet szeretnénk alkalmazni, úgy a bejelentőlapon jelöljük majd be, hiszen utólag ez csak akkor módosítható, amennyiben kijavítási kérelemmel tudunk élni. Ellenkező esetben a következő év január 1-től tudunk csak – az egyéb feltételeknek megfelelően – alanyi áfamentességet alkalmazni.

Amikor megtörténik a regisztráció, a megadott adatokat a rendszer automatikusan továbbítja az adóhatóságnak és szinte azonnal kapunk egy adószámot is. Az erről szóló értesítőt mindenképp tartsuk meg, hiszen ez fogja igazolni a regisztrációt, és szükséges lesz rá, mikor pl. számlatömböt szeretnénk vásárolni vagy pl. egy engedélyt kívánunk megkérni.

Az adószám birtokában ne felejtsük el megtenni a többi szükséges bejelentést, melyek tevékenységenként eltérők lehetnek, de

  • minden esetben kötelező a területi kereskedelmi és iparkamaránál regisztrálni (kamreg.hu), valamint
  • kötelező benyújtani a NAV-hoz a kiegészítő információkat a 17T101E nyomtatványon (pl. legalább az iratőrzési hely bejelentése, stb.).
  • amennyiben nem KATA alanyok vagyunk, akkor a 17T1041-es nyomtatvány beküldése is kötelező, valamint
  • az önkormányzatnál az iparűzési adó hatálya alá is be kell jelentkezni – amennyiben az adott településen bevezetésre került ez az adónem.

A fentieken túl pedig érdemes utánajárni, hogy az adott tevékenységhez kapcsolódóan kell-e az önkormányzattól vagy egyéb hatóságtól, tűzoltóságtól engedélyt kérni vagy bármilyen bejelentést beadni, illetve kell-e bármilyen szakmai kamaránál, szervezetnél regisztráltatnia magát az adott magánszemélynek.

Itt szintén szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ez utóbbi bejelentések és engedélykérések mindenképpen az adott egyéni vállalkozó feladatai közé tartoznak, ezért szakemberként érdemes átgondolni, hogy vállaljuk-e az ebben történő segítségnyújtást vagy sem, de mindenképp legyünk tisztában azzal, hogy nem a mi feladatunk, és így nem is érdemes bármilyen felelősséget felvállalni e tekintetben.

* * *

Amennyiben részletesebben is érdekelnek az egyéni vállalkozók könyvelésének és adózásának szabályai, akkor jelentkezz a szeptember 25-ig kedvezményesen az Egyéni vállalkozók könyvelése, adózása A-tól Z-ig – egyszerűbb, mint gondolná! címmel 2017. október 25-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is át tudjuk beszélni felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM