A dupla csapda – a cégautóadó és az áfa – 1. rész

Magánszemélyek elszámolása

Egy újabb adónem, amelynek részletszabályai ritkán változnak, ezért talán el is hanyagoljuk, elfeledkezünk a bevallási, befizetési és a nyilvántartási kötelezettségről, pedig ezek mulasztása késedelmi pótlék, adó- és mulasztási bírságok kivetését indukálhatják. Igen ez a cégautóadó! Cikksorozatunk első részében a magánszemélyek költségelszámolása szempontjából tekintjük át a kérdést.

Ha górcső alá vesszük, hogy hány magánszemély, egyéni- és társas vállalkozó használ személygépjárművet és közülük mennyien számolnak el belföldi vagy külföldi rendszámú személyautók miatt költséget, akkor senkit sem érhet meglepetés, ha a Nemzeti Adó és Vámhivatal netán ellenőrzést indítana meg ebben a témakörben. Figyeljünk hát oda, mert bármikor, bárkinél ellenőrzésre kerülhet sor. Az önkormányzatok, a gépjármű kereskedők, a lízingcégek adatbázisai, továbbá az illetékkiszabások kiváló információkkal szolgálnak a vizsgálandó témakör gépjármű tulajdonosaihoz, lízingbe vevőihez. Mindemellett utóbbiaknál egyben egy áfa vizsgálat is indulhat. A témakör könnyen ellenőrizhető és elég sok az elcsúszási pont.

Fontos meggyőződnünk arról, hogy a használni kívánt gépjármű tényleg kistehergépjármű vagy a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (Gjt.) alapján netán személygépkocsi? Erre azért van szükség, mert az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII.
törvény (Áfa tv.) és a Gjt. nem egyformán szabályoz. Ez utóbbi a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) személygépkocsi definiciójából indul ki és mentesíti a környezetkímélő gépkocsikat. Biztos, hogy minden bevallás benyújtásra került? Minden szükséges dokumentáció rendben van? Nem feledkeztünk el az áfáról a gépjárműadó vagy a cégautó bérleti díjhoz kapcsolódó továbbszámlázása során? Csak a lehetséges áfa került levonásra bérlet vagy nyíltvégű pénzügyi lízing esetén?

A cégautóadó fizetésének kötelezettsége magánszemélyek esetében elsősorban a tételes költségelszámoláshoz kötődik. Nem terheli tehát ez a kötelezettség – tételes költségelszámolás híján – az átalányadózókat, a kisadózó vállalkozók tételes adója alá tartozó egyéni vállalkozókat és az egyszerűsített vállalkozói adó alapján adózó egyéni vállalkozókat sem. Megjegyezném, hogy a figyelembe veendő költségek köre a számviteli törvény alapján meghatározott.

Magánszemély esetében (ideértve az egyéni vállalkozót is) a tételes költségelszámolás akkor jelenik meg, ha a magánszemély útnyilvántartás alapján a személygépkocsi után hivatali, üzleti célból megtett utak arányában tételesen számolja el a költségeket vagy akár értékcsökkenést vesz figyelembe. Teljesen közömbös, hogy a költségelszámolás saját tulajdonú vagy lízingelt gépjármű, esetleg szívességi használatba vett gépkocsi vonatkozásában történik-e. Magánszemélyek esetében sok esetben hiányzik az útnyilvántartás, vagy hiányosak annak adatai. Gyakori mulasztás, hogy:

  • A természetes személyek egy része úgy véli, hogy amennyiben gépjárműadót fizet, úgy az ő esetében a cégautóadó fel sem merülhet. Ez nincs így. A két adó – bár ugyanazon törvény keretein belül szabályozottak – nem ugyanaz. Egymástól függetlenül jelennek meg.
  • Az is tipikus hiba, hogy a cégautóadót a teljes gépjárműadó összegével csökkentik. Pedig ez helytelen, hiszen a cégautóadó csak az adott negyedév hónapjaira jutó és határidőben (vagy az előtt) megfizetett gépjárműadó összegével csökkenthető (a gyakorlatban évente két alkalommal, a március 15-ét és a szeptember 15-ét magába foglaló negyedévekben).
  • A magánszemély belföldi-külföldi kiküldetést teljesít és teljes üzemanyagköltség térítést kap. Itt akkor vetődik fel kérdés, ha az ár meghaladja a NAV által közzétett üzemanyagárat és a magánszemély ezzel szembeállítja a számlát (költséget számol el) és nem kalkulál és fizet a többletbevétele után személyi jövedelemadót. Amennyiben év végén dönti el a tételes költségelszámolást, akkor még a késedelmi pótlék is megjelenik, ha a cégautóadót az év során rendre nem fizette meg határidőben. Azt már csak remélni lehet, hogy a cégautóadó bevallásokat utólag pótolja, merthogy az negyedéves gyakoriságú. Sok magánszemély úgy véli, hogy a kiküldetési rendelvény mentesíti őt a cégautóadó fizetési kötelezettség alól. Ez nem így van. Sőt kötelező az útnyilvántartás vezetése is.
  • További tipikus hiba, hogy a magánszemélyek nem kapják meg a kiküldetési rendelvény másodpéldányát, vagy ha igen, akkor nem őrzik meg azt. Arról már ne is beszéljünk, hogy a kiküldetési rendelvények adattartalma sok esetben hiányos. Hiányzik a rendszám, a fogyasztási norma, a személygépjármű típusa. Fontos, hogy az eredeti példány egy későbbi adóellenőrzés tárgya lehet, nem is beszélve arról, hogy az archiválás szabályainak betartása szempontjából is meg kell tartani.
  • Az útnyilvántartásokkal kapcsolatban ugyanez a helyzet. Ott az előző adatokon kívül fel kell tüntetni a gépkocsi kilométeróra állását az év első és utolsó napján.
  • A következő specifikum, hogy egy munkavégzés kapcsán nem írnak kiküldetési rendelvényt, de megtérítik a gépjárműköltséget. Sok esetben ez a költség egy megbízási szerződés teljesítése kapcsán merül fel. A megbízási díjat bevallják, a költséget pedig nem. Ez komoly hiba, mert ez nem munkába járás költségtérítése, hanem bevétel és ezzel szemben lehet elszámolni – megfelelő nyilvántartás vezetése mellett – a költséget. Ez pedig cégautóadót generál akkor is, ha a térítés nem haladja meg a NAV által közzétett üzemanyagár és fogyasztási norma alapján kiszámolt összeget. Elfelejtettük a cégautóadót? Nagy esélye van, hogy igen.
  • Az egyéni vállalkozók és őstermelők gyakran úgy járnak el, hogy amennyiben indokoltnak tartják a személygépjármű használatot a havi 500 km átalány felett, akkor nem fizetnek cégautóadót, de még csak nyilvántartással sem rendelkeznek erről a tényről, csupán szóban magyarázkodnak. Ez nagy hiba. Üzemanyagszámlák, fogyasztási normák, a gépjármű km órájának állása alapján a megtett km megállapítható. Különösen kritikus, ha több az elszámolt üzemanyag, mintsem az indokolt. Ha az útnyilvántartás és a cégautóadó bevallásának hiánya megállapítható, mulasztási bírság, adóbírság, de még késedelmi pótlékra is számíthat az adózó.

Cikksorozatunk következő részében leírjuk, hogy a társas vállalkozók milyen úton-módon juthatnak személygépkocsihoz, amelyet vállalkozásuk érdekében használnak.

* * *

Tavaszi Konferencianaptár 2018 – Nehogy lemaradj! Írd be soron következő konferenciáink dátumait naptáradba és élj speciális kedvezményeinkk

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM