Csana káosz – avagy bérek a családi napköziben

Te vajon helyesen könyveled?

Családi napközi – sokan nem is tudják, konkrétan miről van szó… Akik könyvelnek ilyet, sokszor tanácstalanok, mind a bérek, mind a normatíva, mind pedig a könyvelés terén is. Ezért úgy gondoltam, itt az ideje ezzel kapcsolatosan helyretenni egy-két kérdést!

Minden családi napközinek – függetlenül attól, hogy részesül-e, akár részben, akár teljes finanszírozással normatív állami támogatásban – meg kell felelnie egy sor előírásnak, melynek a szakmai részébe, tekintve, hogy ez nem könyvelői feladat, nem bonyolódok bele, viszont könyvelőként nem hagyhatjuk figyelmen kívül sem a normatíva igénylést, sem a normatíva elszámolást, sem pedig a bérek kérdését.

Azon családi napközik, akik nem nonprofit szférában működnek, az állami normatíva 30%-ára, míg a nonprofit jellegűek általában teljes normatívára jogosultak.

Bérezésük tekintetében a tavalyi évben jelentős változások zajlottak. A családi napköziben dolgozók béreit a közalkalmazotti bértábla alapján kell besorolni, meghatározni, illetve számfejteni. 2015-ben már megjelent az ún. szociális ágazati bérpótlék, melyet véleményem szerint számfejteni kell, attól függetlenül, hogy e tekintetben kapott-e, kért-e kiegészítő normatívát az adott fenntartó. 2015. július 01. után pedig a szociális ágazat területén – így a csanáknál is – bevezetésre került az ún. szociális ágazati kiegészítő pótlék.

Ahhoz, hogy a bért, a pótlékok mértékét helyesen határozhassuk meg, egyértelműen be kell tudni sorolni a közalkalmazotti bértábla megfelelő oszlopába és sorába is az alkalmazottakat, figyelembe véve az eddigi szolgálati idejüket. A szolgálati idő feltérképezéséhez minden alkalmazottól be kell kérni az eddigi munka- és egyéb jogviszonyait igazoló valamennyi iratát, és azokat dokumentáltan – célszerű másolatban– rögzíteni annak érdekében, hogy a szolgálati idő számítása alátámasztható legyen.

Családi napköziben az alkalmazás jellemzően nem kimondottan végzettséghez, csupán egy pár napos tanfolyamhoz kötött.Véleményem szerint ezért kell a közalkalmazotti bértábla „A” oszlopában besorolni az itt foglalkoztatott alkalmazottakat. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ez csak akkor igaz, ha a fenntartó önmaga nem köti egyéb végzettséghez az alkalmazást, mert ha igen, akkor előfordulhat, hogy másik – a kikötött végzettségnek megfelelő – oszlopba kell besorolni az alkalmazottat!

Visszatérve tehát, a helyes besorolás az alfája és omegája mind a bér, mind az ágazati, illetve mind a kiegészítő ágazati bérpótlék besorolásának. Ha ez nem megfelelő, a bérezés megállapítása sem lesz helyes, melynek egyenes következménye lehet a normatíva részbeni, rosszabb esetben egészbeni visszavonása egy későbbi államkincstári ellenőrzés során. Tekintsük át a jó besorolás alapszabályait, ami talán azért nem felesleges, mert most még van lehetőség a javításra!

Az 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) szól a közalkalmazottak jogállásáról, így első körben ezt kell segítségül hívnunk. Ezen törvény V. fejezete szól a közalkalmazottak előmeneteli rendszeréről, és bérezéséről, így ezen jogszabályhely tanulmányozása elengedhetetlen!

Ebből tudhatjuk meg, hogy az alapfokú végzettséget igénylő munkakörök az „A” fizetési osztályba tartoznak, az ezt követő 63. § (1) bekezdése deklarálja, hogy a munkakörre előírt (azaz a fenntartó által meghatározott) végzettség alapján kell a besorolást elvégezni. A fizetési osztályok fizetési fokozatokra tagozódnak, melyeket a szolgálati idő alapján tudunk meghatározni. A fizetési fokozatok felülbírálását minden év január elsejei hatállyal szükséges elvégezni.

Az, hogy e tekintetben mi számít szolgálati időnek a Kjt. 87/A. § szakasza deklarálja. Ebből derül ki, hogy a rendelkezésünkre álló okirat alapján melyik kerül bele a szolgálati idő számításába és melyik nem. Jellemzően a munkaviszonyban töltött idő kerül figyelembe vételre, de nem kerül bele pl. a munkanélküli ellátás, stb. időszaka. A szolgálati időt napokra, majd évekre és napokra bontva lehet meghatározni, hogy ki melyik fizetési fokozatba tartozik. Fontos megemlíteni, hogy a jogviszonyokkal le nem fedett – tehát a nem igazolt – időszakok tekintetében az alkalmazottakat célszerű nyilatkoztatni arról, hogy nem áll rendelkezésére az adat, vagy azt az érintett időszak tekintetében nem kívánja rendelkezésre bocsátani! Egy-két éves, de akár pár napos eltérés is eredményezhet rossz besorolást!

Fizetési fokozatot minden harmadik év január elsején lépnek alkalmazottaink! Bér meghatározásához a törvény 3. sz. mellékletében szereplő táblát kell akként alkalmazni, hogy az 1-es fokozatban szereplő (jelenleg 69.000 Ft-os) alapilletményt kell a fizetési fokozatnál szereplő szorzóval felszorozni, de figyelemmel kell lenni arra, hogy legalább a mindenkori minimálbért elérje a bérezés! Természetesen – részmunkaidő esetén – itt is az arányos bérrel kell számolni, és ez igaz mind az ágazati-, mind pedig a kiegészítő ágazati bérpótlék összegére is!

Az ágazati bérpótlék és kiegészítő ágazati bérpótlék tekintetében a 257/2000. (XII. 26). Korm. rendelet 5. és 6. számú melléklete az irányadó, azzal, hogy az illetménypótlék számítási alapja jelenleg 20.000 forint a 2016. évi költségvetésről szóló törvényben meghatározottak alapján (ez igaz 2015-re is).

Én egy Excel táblát hívtam segítségül ahhoz, hogy a szolgálati időket, és az ehhez kapcsolódó besorolásokat rögzítsem, és minden évben karbantartom ezt a táblát, így könnyebbé válik követni és a 2015-ös normatíva elszámolásakor már az ágazati és kiegészítő ágazati bérpótlékokkal kapcsolatos számításokhoz is segítséget nyújtanak.

Felhívom a figyelmet, hogy véleményem szerint a havi számfejtések során a bérlapon is meg kell jeleníteni a pótlékokat, pótlékfajtánként külön-külön!

Információim szerint több családi napközi döntött úgy 2015. évben, hogy nem kíván élni az állami normatíva jogintézményével, egyszerűen visszamondta azt, és a működése során nem vesz tudomást a Kjt.-ből eredő kötelezettségeiről. Rossz hírem van: nem megfelelő az eljárás, mert a bérezés és a pótlékok megállapítása során nem releváns az, hogy kap-e a szervezet normatívát, avagy sem, ugyanis kizárólag a tevékenység fontos, az pedig továbbra is családi napközi maradt. Ezzel összhangban a felügyeleti szervük – a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) – is végez ellenőrzéseket! Más családi napköziknél pedig a besorolást kizárólag a fizetési osztály mértékig (A) tették meg és a szolgálati idő számítása hiányában az 1-es fizetési fokozatot vették alapul. Ezen eljárás véleményem szerint aggályos.

Tudom, hogy a bért, pótlékot megadni, az alkalmazottat besorolni nem könyvelői feladat, hiszen ez a munkáltató hatásköre, ugyanakkor – ha másért nem – a saját megnyugtatásunkra tisztában kell lennünk azon szabályokkal, melyek a csanák esetében eltérnek az általánostól. Erre kívántam rávilágítani a fentiekben. Az óvoda, a magániskolák bérezése a fentiektől is eltérő. Ott belép a pedagógus-bérezés, ezért kérem, hogy aki ilyen intézményt, fenntartót könyvel, az a fentiekben leírtakat csak ennek tudatában vegye figyelembe. Természetesen, amennyiben igény mutatkozik rá, azt is röviden összefoglalom a későbbiekben!

A csanák és más intézmények rejtegetnek még egyéb érdekes dolgokat is, így a nonprofit konferenciámon igyekszem kitérni ezekre a kérdésekre is, hiszen a gyakorlatban a számvitel terén is rengeteg problémát okoznak, okozhatnak ezek a kérdések: gondolok itt az intézményi térítési díj, az étkeztetés és ezek bizonylatolása, stb. kérdéskörére! Szeretettel várok mindenkit!

* * *

Ha részletesebben érdekelnek a családi napközikkel és hasonló atipikus foglalkoztatási viszonyokkal kapcsolatos egyéb kérdések (pl. az intézményi térítési díj, étkeztetés kérdésköre), akkor jelentkezz február 25-ig kedvezményesen Gazdálkodás, jogi környezet, tipikus és atipikus foglalkoztatási viszonyok a civil szférában címmel március 3-án a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM