A civil szervezeteknél gyakran tapasztalom, hogy az ÁFA kérdésköréről egyszerűen nem vesznek tudomást, annak ellenére, hogy az ÁFA szabályok bizony…
Civil szervezetek mindennapjai, a közhasznú tevékenység és jogállás tükrében
A közhasznú tevékenység és a közhasznú státusz
Civil szervezetek számára a beszámoló elkészülte a közhasznú jogállásra jelentős befolyással bír. Ugyanakkor sokszor szembesülök azzal, hogy a civil szervezetek vezetői a közhasznú jogállásról nem vesznek tudomást, vagy egyáltalán nem is tudnak róla. Pedig nagyon fontos, hogy a beszámoló elfogadásakor a közhasznú jogállásról is essék szó. Könyvelőként, gazdasági vezetőként a maximum, amit tehet az ember, az az, hogy felhívjuk a vezetőség figyelmét mutatószámok esetleges anomáliáira.
Még mielőtt a közhasznú jogállásról ejtenénk szót, fontos megemlíteni, hogy a közhasznú tevékenység folytatása nem egyenlő a közhasznú státusszal, ugyanakkor a közhasznú státuszú civil szervezetnél biztosan kell lennie közhasznú tevékenységnek is. Egy civil szervezet életében alapvetően két típusú tevékenység létezik:
- a cél szerinti, és
- a vállalkozási tevékenység.
A közhasznú tevékenységek a cél szerinti tevékenység egy részhalmazát teszik ki általában, de természetesen elképzelhető olyan eset, amikor ez a két részhalmaz egybeesik. Rendre problémát okoz a civil szervezeteknél, hogy adott esetben foggal-körömmel ragaszkodnak a közhasznú jogállásukhoz (de amikor rákérdezek – kisebb szervezet lévén – az egyetlen ok, amit itt fel tudnak hozni, a NAV 1%, mint olyan, amiért a jogállásra szükségük van). Felhívom a figyelmet, hogy NAV 1%-ból részesülés feltétele a közhasznú tevékenység folytatása, nem pedig a közhasznú státusz megléte!
Egy civil szervezet életében fontos lehet a közhasznú jogállás – például ha forrásteremtés kapcsán szívesen és rendszeresen pályázik, ha a szervezet működéséhez jelentős anyagi forrást kap természetben (értsd: ingyen kapott eszközök, anyagok, ingyen kapott szolgáltatások), ha végez vállalkozási tevékenységet is jelentősebb volumenben stb.).
A civil szervezetek beszámolójának kötelezően kitöltendő része a közhasznúsági melléklet, és az abban rejlő, közhasznú jogállás mutatóit tartalmazó adatlap. Ahhoz, hogy ez az adatlap jól készülhessen el, alaposan oda kell figyelni a beszámoló mérlegének és eredménykimutatásának adattal való feltöltésére! Nagyon fontos egy közhasznú szervezet esetén, hogy a közhasznú tevékenység bevételei és ráfordításai soron pontos összeg szerepeljen. Felhívom a figyelmet arra, hogy amely szervezet közhasznú jogállás nélkül végez közhasznú tevékenységet, annak is tartalmaznak ezen sorok adatot! Jól kitölteni ezt a sort a könyvelő és a civil szervezet vezetősége akkor tudja ha részletesen ismeri a szervezet tevékenységét. Nagyon fontos, hogy a civil szervezetek maguk is tisztában legyenek egy – egy sor, vagy tétel jelentőségével.
Sajnos típushibaként van jelen, hogy ezen sorok kitöltése egyszerűen elmarad, holott a közhasznú jogállást meghatározó mutatók megképzésénél ennek rendkívüli jelentősége van. Ezen állhat vagy bukhat egy-egy civil szervezet közhasznú jogállása, ami kőkemény felelősségi kérdéseket is felvet.
Köztudott tény, hogy a kétszer hármas mutatópáros közül legalább egynek-egynek meg kell felelni a beszámolóban – folyamatosan – a közhasznú jogállás fennállása alatt!
Nézzük át, konkrétan hogyan is kapcsolódik össze a beszámoló a közhasznúsági melléklettel!
Megfelelő erőforrással rendelkezik a szervezet, ha az alábbi három tétel közül legalább egynek megfelel:
Előző két lezárt üzleti évre vonatkozóan az alábbi feltételek közül legalább egy teljesül:
- Átlagos éves bevétele (azaz a két év átlaga) meghaladja az egymillió forintot, VAGY
- Két év egybeszámított adózott eredménye együtt nem negatív, VAGY
- A személyi jellegű ráfordításai (kiadásai) – a vezető tisztségviselők juttatásainak figyelembevétele nélkül – elérik az összes ráfordítás (kiadás) egynegyedét, ideértve a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény alapján közérdekű önkéntes tevékenységet végző személyek által összesen teljesített munkaóráknak a civil szervezetek gazdálkodása, az adománygyűjtés és a közhasznúság egyes kérdéseiről szóló 350/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet szerinti értékét is.
Megfelelő a társadalmi támogatottsága a szervezetnek, ha az alábbi három tétel közül legalább egy paraméternek megfelel:
- Az Szja meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló törvény (Szftv.) alapján a szervezetnek felajánlott összegből a részére kiutalt összeg eléri az 54.§ nélkül számított összes bevétel 2%-át, mindkét évben (nem átlag!) VAGY
- Közhasznú tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét (két év átlagában) VAGY
- Közhasznú tevékenység ellátást tartósan, két év átlagában legalább 10 közérdekű önkéntes segíti a Köt. törvénynek megfelelően.
Az első két pontnál egyértelműen láthatóak az eredménykimutatással a kapcsolódások. A harmadik pont több kérdést is felvet. Először is fontos kijelenteni, hogy az önkéntes kérdésben sokszor tévúton járnak a szervezetek. Ebben a mutatóban kizárólag a Köt. hatálya alatt foglalkoztatott közérdekű önkéntes szerepeltethető! Közérdekű önkéntest fogadó szervezet rendelkezik minisztériumi regisztrációval, az önkéntesekkel szóban és/vagy írásban (javaslom ez utóbbit) szerződést köt, az önkéntesekről vezetett nyilvántartásba felvezeti őket, majd dokumentálja, hogy mennyi időt foglalkoztatja az adott önkéntest. Fontos, hogy erről a könyvelőt is tájékoztassa, hiszen információ hiányában esetleg egy teljesíthető mutatószám kitöltése elvész. Fontos megjegyezni, hogy a jogszabályok lehetőséget adnak a közérdekű önkéntesek munkaideje alapján a könyvelésben való szerepeltetésére is, mely véleményem szerint több, mint célszerű. Annál is inkább, mert a mutatókban is jelentkezik az így lekönyvelt tétel, és egyre több pályázatnál lehet elszámolni az önkéntesek munkaóráit, mint önerőt.
Ha kiderül, hogy minden követ megmozgatva sem felel meg a szervezet a közhasznú jogállás feltételeinek, akkor első körben változásbejegyzési eljárás keretében töröltetnie kell a közhasznú jogállását. A törlés nagyon fontos, hiszen több tekintetben is mérvadó lehet a jogállás (hogy csak kettő nagyon fontosat említsek: társasági adónál a mentes rész megállapítása, illetve az igazolások kiállítása esetén, ha a közhasznú jogállás elveszett, akkor az felvethet egyéb – akár áfa, akár társasági adó – kérdéseket is). Nem biztos, hogy ezek a gondok a szervezetnél magánál merülnek fel, de úgy gondolom, a civil szervezetek felelőséggel tartoznak a nekik forrásokat juttatók irányába is. Arról már nem is beszélve, hogy milyen forrás- és presztízsvesztéssel járhat, ha nem megfelelő adattartalmú igazolás kiállítására kerül sor, és ez utóbbira később fény derül.
* * *
Amennyiben civil szervezet vezetője, gazdasági szakembere vagy, esetleg civil szervezetet könyvelsz és érdekel, hogy hogyan működj hatékonyan, hogyan néz ki egy költségvetés, hogyan kell elfogadni a beszámolót, ahhoz, hogy az letétbe helyezhető legyen, és számos egyéb a mindennapi működés során felmerülő kérdésről ejtünk szót a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2019. március 25-én megrendezésre kerülő konferenciámon, melyre még kedvezményesen várom jelentkezéseteket>> Civil szervezetek mindennapjai, avagy működésről hatékonyan
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás