Képzeljük el, hogy egy nagyvállalat pénzügyi osztályán dolgozunk, és épp most kaptunk egy feladatot, ami olyan bonyolultnak tűnik, mint egy…
Belföldi vállalkozások külföldi fióktelepeire vonatkozó általános előírások
Cégjogi, számviteli és transzferárazási kérdések
Alapszabály, hogy amennyiben magyarországi székhelyű vállalkozás külföldön fióktelepet hoz létre, akkor a külföldi fióktelep működésére a külföldi jog az irányadó (bejegyzés, tevékenység végzésének feltételei, könyvvezetési-, adózási kötelezettség stb.) – minden esetben körültekintően kell tehát eljárnunk, elengedhetetlen az adott ország vonatkozó szabályrendszerének ismerete.
Gyakran felmerülő kérdés, hogy ki kell-e mutatni a külföldi fiókteleppel kapcsolatos gazdasági eseményeket a magyar vállalkozás könyveiben, és ha igen, akkor milyen módon? Ilyen esetben azt kell szem előtt tartanunk, hogy a magyar vállalkozás külföldi fióktelepe a magyar vállalkozás jogi személyiséggel nem rendelkező, gazdálkodási önállósággal felruházott szervezeti egysége, és ez független attól, hogy az adott fióktelepet a magyar társaság székhelyének államától eltérő országban alapították.
Nem tekinthetünk el tehát attól, hogy a magyar vállalkozásnak könyvelnie kell mindazon gazdasági eseményeket, amelyeknek az eszközökre és a forrásokra, illetve a tárgyévi eredményre gyakorolt hatását a beszámolóban ki kell mutatni.
Nincs tehát jelentős különbség, ez olyan eset, mint amikor a magyar cégnek belföldön van telephelye – hiszen az ott bonyolított tranzakciókat is teljes körűen rögzíteni kell a könyvekben. A külföldi fióktelepeknek – mivel a külföldi jog az irányadó – az adott ország szabályai szerint kell beszámolót készítenie.
Mindannyian jól ismerjük a számviteli törvényben szabályozott teljesség elvét, ebből könnyen levezethető, hogy mivel a külföldi fióktelep jogi értelemben a magyar vállalkozás része, a fióktelepnél történt gazdasági eseményeket is könyvelni kell és a magyar cég beszámolójának teljeskörűen magában kell foglalnia a külföldi fióktelepen végzett összes tevékenységet. Másképpen fogalmazva minden gazdasági eseményt, a fióktelep eszközeit és kötelezettségeit, az azokban bekövetkezett változásokat tételesen és folyamatosan rögzíteni kell. Az eljárás tehát semmiben sem tér el attól, mintha belföldön végezte volna a tevékenységét a társaság.
Bár a külföldi fióktelep a magyarországi vállalkozásnak jogilag része, azonban a sajátosságoknak megfelelően mindenképp elkülönítve, vagyis külön alszámlákon szükséges kimutatni a külföldi fióktelep tevékenységéből származó bevételeket és az ezzel szemben felmerült költségeket, ráfordításokat.
A külföldi fióktelep eredménye a magyar vállalkozás könyveiben természetesen megjelenik, nem más, mint a fióktelep bevételeinek és ráfordításainak különbözete. A ráfordításokat a magyar előírásoknak, elsősorban a számvitel törvény szerinti előírásoknak megfelelően kell könyvelni éppúgy, mintha tevékenységet nem a fióktelepen, hanem bármely belföldi telephelyén végezné a cég. A fióktelep eredménye ennek megfelelően megjelenik a magyar vállalkozás eredménykimutatásában, eszközei és forrásai pedig a magyar vállalkozás mérlegében.
A cégtörvény előírásai szerint a magyar vállalkozások külföldi fióktelepét – a külföldi cégkivonat vagy a külföldi nyilvántartásba vételt igazoló más okirat alapján – be kell jegyeztetni a cégjegyzékbe. A külföldi fióktelep cégbírósági bejegyzését követően azt nem kell külön bejelenteni az adóhatósághoz, erről az adóhatóság szintén hivatalból értesül.
Abban az esetben, ha a külföldi fióktelep cégbírósági bejegyzésére nem került sor, a külföldi fióktelepet – a korábban már említett általános szabályoknak megfelelően – be kell jelenteni az adóhatósághoz.
Ne feledjük azt sem, hogy néhány éve változott a társasági adóról szóló törvény definíciója, melynek értelmében a belföldi vállalkozás és külföldi telephelyei is kapcsolt vállalkozásnak minősülnek, azt megelőzően csak a külföldi cég magyarországi telephelyei számítottak annak.
Mindkét esetben – amennyiben az ügyletek értéke meghaladja a mentesített értékhatárt – transzfer-dokumentációt kell készíteni, és amennyiben az alkalmazott árak nem egyeznek meg a piaci árakkal, úgy az adóalapot a piaci árnak megfelelően szükséges módosítani.
A telephely és központ közötti ügyleteket tehát úgy kell kezelni és társasági adó szempontból figyelembe venni, mintha két, egymástól független vállalkozás bonyolítaná őket.
Érdekesek azonban adójogi szempontból a telephely-központ között létrejövő ügyletek: a különleges kapcsolatból adódóan ezen tranzakciók az adózás előtti eredményt sosem érintik, hiszen jól tudjuk, egy jogi személyen belüli ügyletekről van szó. Kissé leegyszerűsítve az a feladat, hogy az adóalap megállapítása során az adózás előtti eredményt és a fióktelep jövedelmét úgy kell módosítani, hogy az a kettejük közötti ügyletet úgy tükrözze, mintha független felek vettek volna részt a tranzakcióban.
Alapesetben az önálló jogi személyek esetén a szerződés, illetve az ügylet könnyen azonosítható, egy telephely és a központ közötti tranzakciók azonban már bonyolultabbak lehetnek. Mivel ugyanazon társaságról van szó, sokszor előfordul, hogy a telephely a központ eszközeit használja, az alkalmazottakat pedig gyakran a központ foglalkoztatja. Nem mindig tűnik ki, hogy az eszközök átadásával a központ szolgáltatást nyújt a telephely részére – különálló jogi személyek esetén pedig ez nem is lenne kérdés.
A telephely által használt tárgyi eszközök átadása kapcsán az átadás jogcímétől – értékesítés, apport, bérlet – függően akár más és más lehet az alkalmazandó piaci ár.
A központ által ellátott funkciók, mint a marketing, az informatikai szolgáltatások, az adminisztrációs szolgáltatások és a ügyfélkezelés sok esetben a fióktelep érdekeit is szolgálják, így e nyújtott szolgáltatásokhoz kapcsolódóan is meg kell állapítani a szokásos piaci árat. Pénzeszköz átadásnál alapvető fontosságú, mennyi a saját tőke és mennyi a fióktelep számára nyújtott kölcsön – utóbbira ugyanis (piaci mértékű) kamatot kell felszámítani.
Ebben a relációban meglehetősen komplex lehet tehát a transzferárazás kérdése, a működés sajátosságai, az összefonódás miatt számtalan kapcsolt ügylet azonosítható, melyekről – miután egyesével azonosítottuk őket – el kell dönteni, hogy transzferár-dokumentáció készítési igény felmerül-e.
Bár nem kapcsolódik szorosan a témánkhoz, de ne feledjük: a 2018-as naptári évben kezdődő üzleti évben megvalósult, kapcsolt vállalkozások közötti tranzakciók dokumentálására már nem alkalmazható a korábbi, 22/2009. (X. 16.) PM rendelet előírásai szerinti önálló nyilvántartás.
2017. november 18-án hatályba lépett a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet, mely hatályon kívül helyezte a 22/2009. PM rendeletet.
* * *
A PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében 2019. szeptember 26-án tartandó előadásunk során bemutatjuk a telephelyekre és fióktelepekre vonatkozó legfontosabb adózási és számviteli előírásokat, emellett megemlítésre kerülnek azon területek, amelyek esetében nemzetközi előírások adnak iránymutatást az ellenőrzések során. Külön kitérünk a székhelyszolgáltatásra vonatkozó előírásokra, fókuszálva a közelmúltban bevezetett szigorúbb szabályozásra. Jelentkezz a konferenciára még kedvezményesen >> Telephely keletkezésének kérdései egyes adójogszabályok tekintetében, kapcsolódó számviteli előírások
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás