Az EKÁER rendszerről

Tapasztalatok és kilátások

Bár az EKÁER rendszer már 2015 óta napi szinten munkát jelent a termékfuvarozással érintett piaci szereplőknek, ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy a szabályozás gyakorlati alkalmazása és az előírásoknak való megfelelés az adózók jelentős részének a mai napig tartogat kérdéseket. Ezzel párhuzamosan az Adóhatóság figyelme sem lankad, továbbra is jelentős erőforrásokat csoportosít az EKÁER kötelezettségek ellenőrzésére, valamint a rendszer fejlesztésére.

Az EKÁER rendszer eredményessége

Az NAV beszámolói alapján az EKÁER egyértelműen beváltotta a bevezetéséhez fűzött reményeket. Ezt jól példázza, hogy a rendszer indítását követően például egyes határátkelőknél drasztikus forgalomcsökkenés volt tapasztalható, bizonyos határszakaszokon ezres nagyságrendben mérhető forgalom-visszaesést tapasztaltak, mindez a korábban működő, termékek körbeutaztatását végző láncolatok megtorpanását jelzi. A NAV tájékoztatása alapján a bevezetés óta közel 180.000 gépjármű ellenőrzése történt meg, ezek – illetőleg a helyszíni ellenőrzések nyomán indított mélyebb vizsgálatok – eredményeképpen több mint 14.000 esetben derítettek fel bűncselekményt, szabálysértést vagy egyéb törvénysértést. Vagyis elmondható, hogy egy-egy EKÁER ellenőrzés sokszor csak a jéghegy csúcsát fedi fel, az ezek alapján kezdeményezett utólagos ellenőrzések viszont fényt deríthetnek az egyes elcsípett fuvarok mögött rejtőzködő, módszeresen felépített csalási láncolatokra.

Ugyanakkor, már önmagában az EKÁER kötelezettségek teljesítésére is érdemes figyelmet fordítani, ugyanis a kapcsolódó bírság meglehetősen magas lehet, annak összege a szabálytalansággal érintett áru értékének 40%-áig is terjedhet. Tapasztalatunk szerint a hatóság jellemzően méltányolja az eset összes ténykörülményét, és többnyire csak ismételt és csalárd esetekben alkalmazza a legmagasabb bírságtételt. Mindazonáltal több százmillió forintnyi áruérték esetén, a méltányossági okból az áru értékének mindösszesen 1 %-os mértékén megállapított bírságtétel is milliós büntetésterhet jelenthet.

Az EKÁER-ből nyert adatok felhasználása

Az EKÁER rendszerből nyert adatok nem csupán az áfa-csalásokra világítanak rá, ugyanis a hatóság a kapott információkat a kapcsolódási pontok révén más adónemek ellenőrzésére is felhasználja. Az áfa mellett a NAV a környezetvédelmi termékdíj, a jövedéki adó, és a népegészségügyi termékadó (chipsadó) kötelezettségekkel kapcsolatban is információkat kap az EKÁER rendszerből.

Minthogy a vámtarifaszámokat is fel kell tüntetni a rendszerben, könnyen megállapítható, ha például termékdíj-köteles áruval kereskedünk, ekkor a rendszerben azonnal látható, hogy adtunk-e be termékdíj bevallást, illetve, hogy a bevallásban szerepeltetett mennyiségek arányban vannak-e az EKÁER-ben lejelentett forgalmi adatokkal. Hasonlóképpen látja a rendszer, ha népegészségügyi termékadó köteles áruval kereskedünk, de nincs, vagy nem megfelelő adattartalmú a bevallásunk.

A jövedéki termékek ellenőrzésére a NAV ugyan így felhasználja az EKÁER-ből nyert adatokat, továbbá, nem csupán a jövedéki termékeket követi nyomon, hanem azt is, ha olyan termékekkel kereskedünk (pl.: kenőolajok), ami bár nem jövedéki termék, de forgalmazása, vagy Közösségből történő beszerzése jövedéki engedély köteles tevékenység.

Az EKÁER rendszer fejlődési iránya

Az EKÁER  rendszert már korábban összekapcsolták a HU GO (e-útdíj) rendszerrel. Ennek célja annak nyomon követése, hogy az egyes kamionok által megtett útvonal összhangban van-e az EKÁER rendszerben jelentettekkel. Emellett a NAV kommunikációja szerint az ún. VÉDA kapuk bekapcsolása is várható a közeljövőben, ezáltal is javítva a lefedettséget. További fejlesztés a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) telepítése és a rendszerbe történő integrációja. A TSM rendszer az ország 89 pontján képes lesz megállítás és leterelés nélkül automatikusan megállapítani a felette áthaladó járművek súlyát. A rendszer teljes kiépítése 2017 második félévében fejeződik be. A TSM rendszerrel még inkább felderíthetővé válik majd az adócsalásokra jellemző üres kamionok külföldre történő köröztetése, mindamellett, hogy a megfizetett útdíj összegét is könnyebben ellenőrizheti majd a hatóság.

Az EKÁER rendszer és az említett rendszerek összekapcsolása, valamint az integrált működés további fejlesztése egyértelműen azt jelzi, hogy az adóhatóság nagy erőkkel igyekszik felszámolni a szervezetten és kitervelt módon tevékenykedő adócsaló hálózatok működését. Tekintve, hogy ezt a célt kiszolgáló rendszer jelenlegi formájában jelentős többletterhet ró az egyébként jogkövető adózókra is, várható az ellenőrzések során alkalmazott kockázatelemzési folyamat finomítása is annak érdekében, hogy a kötelezettségüket jogszerűen teljesítő adózók ellenőrzése helyett a csalással érintett, vagy kimondottan ennek gyanújával érintett szereplők kamionjai kerüljenek célkeresztbe. Ennek részletei még kidolgozás alatt állnak, vagyis az EKÁER rendszer finomhangolása továbbra is folyamatban van.

* * *

Amennyiben a munkád során kérdésed merül fel az EKÁER rendszerrel kapcsolatban, akkor jelentkezz július 26-ig kedvezményesen  a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében szeptember 26-án megrendezésre kerülő EKÁER a gyakorlatban, bírságolási és ellenőrzési tapasztalatok című konferenciámra, ahol személyesen is megvitathatjuk a rendszer működésével kapcsolatos tapasztalatainkat.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM