A könyvelő nem pszichológus

Meddig köteles valaki hallgatni másnak a bajait?

Érezted már magad kínosan, mert az ügyfél, vagy egy kolléga rendszeresen panaszáradatot zúdít rád? Meddig vagyunk kötelesek hallgatni? És vajon az ügyfelek miért nekünk, könyvelőknek panaszkodnak?

Az a helyzet, hogy ezek az emberek  jó eséllyel nem csak nekünk panaszkodnak, hanem jóformán mindenkinek.

Vagy ilyen a személyiségük, vagy éppen egy olyan élethelyzetben vannak, amikor olyan problémával állnak szemben, amit nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak megoldani és ez frusztrálja őket. Ezt a feszültséget oldják sokan azzal, hogy újra és újra elmesélik a bajukat, panaszkodnak. Persze van olyan is, amikor valaki egyszerűen imád panaszkodni…

A panaszkodás is egyfajta kommunikációs stílus. Közölni szeretnénk valamit és szeretnénk megkapni a másiktól a tőle telhető legtöbb figyelmet és jelenlétet. Bárkinél, bárhol, bármikor.

Az a baj, hogy…

Vajon tudod-e, hogy mire vágyik leginkább egy átlagos panaszkodó? Ha azt gondolod, hogy mindössze arra, hogy valakinek kiöntse a lelkét, akkor félig igazad is van. De csak félig.

Ha hiszed, ha nem, sokan nem is tudják miért panaszkodnak, mire van szükségük a panaszkodás pillanatában. Hát akkor mi honnan tudnánk? Lehet, hogy az segít a legtöbbet, ha meghallgatjuk, tanácsot adunk. De kinek van erre ideje, energiája? És nem is kötelező, hogy legyen…

Nem vagy köteles meghallgatni senkit

Tudnod kell, hogy nem vagy köteles megadni senkinek a figyelmet, csak ha te úgy akarod. Hogy világos legyen: a te időd, a tiéd, amiről te rendelkezel, hogy mire fordítod. Akár meghallgathatod a másikat, akár nem, a te döntésed kell, hogy legyen. Viszont legyél következetes, határozott, egyértelmű és ha csak lehet ne légy bántó. Hogyan?

Ha ilyenkor a figyelmed a legtöbb, amit adhatsz, akkor jó ha tudod, hogy többféleképpen ki lehet mutatni azt. Gondoltad volna, hogy például az is a figyelem jele,

  • ha tudtára adod a másiknak, hogy figyelni szeretnél rá, de most nem tudsz, mert valami megakadályoz ebben – akár lehet ez egy fejfájás, éhség, vagy mert dolgod van,
  • ha – akár kegyes hazugsággal élve – arra hivatkozol, hogy téged ez a téma frusztrál, zavarba ejt, kellemetlenül vagy épp érzékenyen érint, és nem szeretnél többet erről beszélni vele, amennyiben lehetséges az ügyfélfogadás ideje alatt,
  • vagy, ha csöndben meghallgatod, és még csak nem is kérdezel bele vagy tanácsolsz,
  • végül, ha akarod hozzáteheted, hogy mikor lesz egy fél órád, és ha van kedve, akkor elmesélheti, amit szeretne.

Ha viszont egyáltalán nincs időd a másikat meghallgatni, azt is jelezni kell felé. Hadd adjak a határozottságra egy másik példát, hátha ötletet tudsz belőle meríteni.

Egy állatorvos árjegyzékben rögzítette a szabályait. A honlapján elérhető árjegyzékben a  következő szerepelt:

  • Vizsgálati díj: 3 000,- Forint
  • Vizsgálati díj politizálással, a kormány és/vagy ellenzés szidásával: 5 000,- Forint

Ebben minden benne van, ami az egyértelmű kommunikációhoz szükséges.

Próbáld ki a legtesthezállóbb ötletet a gyakorlatban és könyvelj el sikereket.

Ha tetszett a cikk, lájkold és oszd meg másokkal. Ha pedig érdekelnek hasonló témák és cikkek, lájkold az 5percAdó Facebook oldalát.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM