Az ügyfeleket a profi tudáson kívül az is érdekli, milyen környezetben fogadják őket a könyvelők. Egy iroda berendezése, látványa sok…
A könyvelő nem pszichológus
Meddig köteles valaki hallgatni másnak a bajait?
Érezted már magad kínosan, mert az ügyfél, vagy egy kolléga rendszeresen panaszáradatot zúdít rád? Meddig vagyunk kötelesek hallgatni? És vajon az ügyfelek miért nekünk, könyvelőknek panaszkodnak?
Az a helyzet, hogy ezek az emberek jó eséllyel nem csak nekünk panaszkodnak, hanem jóformán mindenkinek.
Vagy ilyen a személyiségük, vagy éppen egy olyan élethelyzetben vannak, amikor olyan problémával állnak szemben, amit nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak megoldani és ez frusztrálja őket. Ezt a feszültséget oldják sokan azzal, hogy újra és újra elmesélik a bajukat, panaszkodnak. Persze van olyan is, amikor valaki egyszerűen imád panaszkodni…
A panaszkodás is egyfajta kommunikációs stílus. Közölni szeretnénk valamit és szeretnénk megkapni a másiktól a tőle telhető legtöbb figyelmet és jelenlétet. Bárkinél, bárhol, bármikor.
Az a baj, hogy…
Vajon tudod-e, hogy mire vágyik leginkább egy átlagos panaszkodó? Ha azt gondolod, hogy mindössze arra, hogy valakinek kiöntse a lelkét, akkor félig igazad is van. De csak félig.
Ha hiszed, ha nem, sokan nem is tudják miért panaszkodnak, mire van szükségük a panaszkodás pillanatában. Hát akkor mi honnan tudnánk? Lehet, hogy az segít a legtöbbet, ha meghallgatjuk, tanácsot adunk. De kinek van erre ideje, energiája? És nem is kötelező, hogy legyen…
Nem vagy köteles meghallgatni senkit
Tudnod kell, hogy nem vagy köteles megadni senkinek a figyelmet, csak ha te úgy akarod. Hogy világos legyen: a te időd, a tiéd, amiről te rendelkezel, hogy mire fordítod. Akár meghallgathatod a másikat, akár nem, a te döntésed kell, hogy legyen. Viszont legyél következetes, határozott, egyértelmű és ha csak lehet ne légy bántó. Hogyan?
Ha ilyenkor a figyelmed a legtöbb, amit adhatsz, akkor jó ha tudod, hogy többféleképpen ki lehet mutatni azt. Gondoltad volna, hogy például az is a figyelem jele,
- ha tudtára adod a másiknak, hogy figyelni szeretnél rá, de most nem tudsz, mert valami megakadályoz ebben – akár lehet ez egy fejfájás, éhség, vagy mert dolgod van,
- ha – akár kegyes hazugsággal élve – arra hivatkozol, hogy téged ez a téma frusztrál, zavarba ejt, kellemetlenül vagy épp érzékenyen érint, és nem szeretnél többet erről beszélni vele, amennyiben lehetséges az ügyfélfogadás ideje alatt,
- vagy, ha csöndben meghallgatod, és még csak nem is kérdezel bele vagy tanácsolsz,
- végül, ha akarod hozzáteheted, hogy mikor lesz egy fél órád, és ha van kedve, akkor elmesélheti, amit szeretne.
Ha viszont egyáltalán nincs időd a másikat meghallgatni, azt is jelezni kell felé. Hadd adjak a határozottságra egy másik példát, hátha ötletet tudsz belőle meríteni.
Egy állatorvos árjegyzékben rögzítette a szabályait. A honlapján elérhető árjegyzékben a következő szerepelt:
- Vizsgálati díj: 3 000,- Forint
- Vizsgálati díj politizálással, a kormány és/vagy ellenzés szidásával: 5 000,- Forint
Ebben minden benne van, ami az egyértelmű kommunikációhoz szükséges.
Próbáld ki a legtesthezállóbb ötletet a gyakorlatban és könyvelj el sikereket.
Ha tetszett a cikk, lájkold és oszd meg másokkal. Ha pedig érdekelnek hasonló témák és cikkek, lájkold az 5percAdó Facebook oldalát.
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás