A fordított adózás két fajtáját különböztetjük meg: a belföldi és a határon átnyúló fordított adózást. Belföldi fordított adózás A belföldi…
Új IFRS standard: IFRS 18 – Biróné Zeller Judit
A pénzügyi kimutatásokban közzétett információk egységesítésére irányuló szabályozás
Az IASB 2024. április 9-én közzétette az IFRS 18 – Prezentáció és közzététel a pénzügyi kimutatásokban című standardját, amely felváltja az IAS 1 – Pénzügyi kimutatások prezentálása standardot. Az új standard célja a pénzügyi kimutatásokban közzétett információk minőségének javítása.
A standardot az EU még nem fogadta be, az várhatóan a 2027. január 1-jén, vagy azt követően kezdődő éves időszakokra lesz kötelezően alkalmazandó, de korábbi alkalmazása is megengedett (Magyarországon csak akkor, ha azt az EU is befogadta).
Miért volt szükség az új standardra?
A pénzügyi kimutatások felhasználói azt jelezték, hogy összehasonlíthatóbb adatokat és az információk részletesebb bemutatását szeretnének látni a beszámolókban, hogy jobban megértsék az érintett gazdálkodó teljesítményét és lehetővé tegyék a vállalatok számadatainak összehasonlíthatóságát. Az IFRS-ekben nincs dedikált mérleg és eredménykimutatás formula, az IAS 1 csak bizonyos sorokat ír elő kötelező bemutatásra. Ezért például az üzemi eredmény összegét az IAS 1 standard alapján még az azonos iparágban működő vállalkozások is különböző módon állapíthatják meg, és ez megnehezíti a befektetők számára a vállalatok közötti összehasonlítást.
Több gazdálkodó vállalatspecifikus mutatószámokat (Management-defined Performance Measures – MPMs) állapít meg és tesz közzé pénzügyi kimutatásaiban a teljesítményeik és döntéseik következményeinek magyarázataként. A legtöbb vállalkozás azonban nem ad elegendő információt ahhoz, hogy a befektetők megértsék, hogyan számítják ki ezeket a mutatószámokat, és azok hogyan kapcsolódnak a gazdálkodó által megtett intézkedésekhez.
Az IFRS 18 hatálya és kapcsolódása más standardokhoz
Az új standard hatálya minden IFRS-eket alkalmazó gazdálkodóra kiterjed. Értelemszerűen a standard nem változtatja meg a megjelenítési és értékelési szabályokat, azonban hatással lesz a tételek bemutatására és közzétételére.
Az IAS 1 szabályait azonban nem kell teljesen elfelejtenünk, annak előírásait bizonyos változtatásokkal, kiegészítésekkel átvezették az IFRS 18-ba, vagy más standardokba.
Az IFRS 18 standard érinti az IAS 7 Cash-flow kimutatás standardot is, melyben módosul a kamat és osztalék bemutatásának módja és egyértelműen rögzítésre kerül, hogy az üzemi eredmény a kiindulópontja az indirekt módszerű cash-flow kimutatás összeállításának.
Az új standard főbb változásai az IAS 1-hez képest
1. A bevételeket és ráfordításokat a következő kategóriákba kell besorolni:
- Működés
- Befektetés
- Finanszírozás
- Jövedelemadó
- Megszűnt tevékenységek
A besorolás bizonyos esetekben eltér azoknál a gazdálkodóknál, amelyek fő tevékenységként finanszírozást nyújtanak az ügyfeleknek, vagy eszközökbe fektetnek be.
2. Az eredménykimutatásban a következő részeredménytételeket kötelezően be kell mutatni:
- működési eredmény (operating profit),
- pénzügyi és adózás előtti eredmény (profit before financing and income tax),
- adózás előtti eredmény.
Ezáltal jól elkülöníthetővé válik az eredménykimutatásban a működési, befektetési és finanszírozási (pénzügyi) tevékenység eredménye.
3. A standard részletes útmutatást ad az adatok összevonására és megbontására, amely célja, hogy a lényeges információk ne legyenek elfedve. A gazdálkodók tehát kötelesek azonosítani és közös jellemzők alapján csoportokba sorolni az egyedi ügyletekből vagy eseményekből származó eszközöket, kötelezettségeket, saját tőkét, bevételeket és ráfordításokat. A lényegtelen, eltérő jellemzőkkel rendelkező tételek összesítése is fontos, hogy így elkerüljék a lényeges információk elfedését.
4. A működési költségeket keletkezésük vagy funkció szerint kell besorolni. A prezentációt úgy kell elkészíteni, hogy a leghasznosabb strukturált összegzést adja a működési költségekről. A működési költségek funkció szerinti besorolása megköveteli a költségnemek (pl. értékcsökkenési leírás) összegének közzétételét is.
5. A vezetés által meghatározott teljesítménymérőszámokat és magyarázataikat közzé kell tenni a kiegészítő megjegyzésekben, melyekben például a következőkre kell kitérni:
- annak leírása, hogy a mérőszám miért hasznos a teljesítmény bemutatására,
- a mérőszám kiszámításának módja,
- annak leírása, hogy az intézkedés hogyan nyújt hasznos információkat a gazdálkodó pénzügyi teljesítményéről,
- a mérőszám egyeztetése az IFRS-ek által meghatározott összehasonlítható részösszeggel vagy összeggel stb.
A mutatószámot egyeztetni kell az IFRS kimutatásokban szereplő kapcsolódó adatokkal is, például a „korrigált nyereség vagy veszteség” számított adatot a nyereséggel vagy veszteséggel egyeztetve.
***
Szerezd meg könyvelői kreditpontjaid a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tantermi, élő online vagy e-learning videó keretében. A Penta 16 kreditpontos továbbképzéséhez 50% kedvezménnyel tekintheted meg az IFRS szakterületű e-learning videót! >> Könyvelői kreditpontos továbbképzések!
Érdekel az IFRS-ek világa, de még nem rendelkezel végzettséggel? Kezdd el az IFRS mérlegképes könyvelő tanfolyamot még júniusban, a képzés hatósági képzéssé alakulása előtt! Ne maradj le! >> Jelentkezem az IFRS mérlegképes könyvelő képzésre!
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás