A kereskedelmi képviseletek szerepe és adókötelezettségei

Egy külföldi vállalkozás jelenléte belföldön

Sokszor merül fel kérdésként a Magyarországon piaci lehetőségek után kutató külhoni vállalkozások körében, hogy melyik az a megjelenési forma, amelynek választásával túlzott adminisztrációs terhek nélkül, de azért mégis egyfajta állandóságot képviselve jelenhetnek meg a belföldi piacon.

Az egyik kézenfekvő megoldás lehet a kereskedelmi képviselet nyitása, azonban nem árt tisztában lenni az adókötelezettségeket érintő előírásokkal annak érdekében, hogy a valóban ideális, a tényleges tevékenységnek minden tekintetben megfelelő szervezeti forma kerüljön kiválasztásra.

Mikor merülhet fel kereskedelmi képviselet alapítása? Egy külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi kereskedelmi képviseletet alapvetően abból a célból hozhat létre, hogy az a jövőben, nevében és javára kereskedelmi ügyleteket közvetítsen, tájékoztatási és reklámtevékenységet végezzen.

Az alapítás, működés keretfeltételeit a külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepeiről és kereskedelmi képviseleteiről szóló 1997. évi CXXXII. törvény szabályozza. Az itt található definíció alapján egyértelmű, hogy a kereskedelmi képviselet saját nevében vállalkozási tevékenységet nem folytathat, tehát a külföldi vállalkozás belföldi cégnyilvántartásba önálló cégformaként bejegyzett olyan szervezeti egysége, amely – a külföldi vállalkozás nevében és javára – szerződések közvetítésével, előkészítésével, megkötésével, az üzletfelek tájékoztatásával és a velük való kapcsolattartással összefüggő feladatokat lát el. Speciális esetben szerződést is köthet: megkötheti a külföldi vállalkozás nevében és javára a képviselet működtetésével összefüggő szerződéseket.

Máris látható tehát, hogy amennyiben ennél kiterjedtebb, érdemi vállalkozási tevékenységet kíván folytatni a külföldi vállalkozás, úgy a kereskedelmi képviseleti forma biztosan nem lesz megfelelő a számára.

A kereskedelmi képviseletet a külföldi cég olyan szervezeti egységének tekinthetjük tehát, amely nem önálló jogi személy, s polgári jogi jogalanyisággal sem rendelkezik, következésképpen a saját nevében szerződést sem köthet. A jogszabály nem teszi lehetővé a kereskedelmi képviselet számára, hogy az anyacég nevében és javára szerződéseket kössön. Ne feledjük, a kereskedelmi képviselet a külföldi vállalkozás számára a külföldi vállalkozás nevében szerződéseket közvetít!

Önálló cégformaként bejegyzett szervezeti egység, azaz a kereskedelmi képviselet a cégnyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre és ezt követően kezdheti meg működését. Abban a viszonylag ritka esetben, amennyiben a tevékenység engedélyköteles, úgy azt a képviseletnek is be kell szereznie. Előfordulhat természetesen, hogy a kereskedelmi képviselet megszüntetésére van szükség (akár a tevékenység megszűnése, akár pedig éppen a bővülése miatt – mely utóbbi esetben már nem megfelelő forma a kereskedelmi képviselet), ilyenkor ez viszonylag egyszerűen lebonyolítható. A Cégközlönyben szükséges egy felhívást megjelentetni és tájékoztatást kell adni arról, hogy az esetlegesen ki nem elégített követelések rendezésére milyen módon és eljárásban kerül sor.

Kérdésként merül fel, milyen számvitel előírásoknak kell megfelelnünk – itt viszonylag egyszerű dolgunk lesz: a számviteli törvény hatálya a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi kereskedelmi képviseletére nem terjed ki. Bár a bejelentkezés az ún. „egyablakos rendszer” keretein belül, a cégbíróság felé történik meg, azonban nem feledkezhetünk el arról, hogy bizonyos adatok bejelentése az adóhatóság felé szükséges. A kereskedelmi képviselet is kap adószámot és be kell nyújtania például a külföldi vállalkozás illetőségét igazoló (az ottani adóhatóságtól származó) igazolást is.

A külföldi vállalkozás kereskedelmi képviselete útján teljesített adóköteles kifizetés esetén a kereskedelmi képviseletet kifizetőnek kell tekinteni. A kereskedelmi képviseletek alkalmazottai esetében, amennyiben a hazai jogszabályok alapján biztosítottnak tekintendők, úgy természetesen fennáll az adó és járulék bevallási kötelezettség is. A kereskedelmi képviseletnél foglalkoztatottak a külföldi vállalkozással állnak jogviszonyban, a munkáltatói jogokat a külföldi vállalkozás a kereskedelmi képviseletén keresztül gyakorolja.

Mint már kitértünk rá, a kereskedelmi képviselet vállalkozási tevékenység végzésére saját nevében nem jogosult. Ennek megfelelően alapesetben a kereskedelmi képviselet nem alanya a társasági adónak, az általa végzett tevékenységek nem keletkeztetnek telephelyet a társasági adóról szóló törvény értelmében. Fel kell azonban hívni a figyelmet arra, hogy amennyiben a kereskedelmi képviselet a fent bemutatott tevékenységeken „túlterjeszkedik”, úgy beáll a társasági adófizetési kötelezettség – ezért is fontos előre felmérni, milyen típusú tevékenységek ellátására van szükség.

Talán nem meglepő, de a kereskedelmi képviselet nem szerezhet részesedést magyarországi bejegyzésű gazdasági társaságokban.

A kereskedelmi képviseletek általános forgalmi adót érintő kötelezettségei különleges helyzeteket eredményezhetnek és jónéhány problémát vethetnek fel, melyekről részletesebben a cikksorozat következő részében szólunk majd.

* * *

Ha személyesen is szeretnél velem találkozni, akkor jelentkezz március 29-ig kedvezményesen a Telephely keletkezése a társasági és a helyi iparűzési adó tekintetében – minősítési és bejelentési szabályok – címmel április 5-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

4 hozzászólás

    • Szabó Hajnalka
    • 10:24

    A kereskedelmi képviseletnél foglalkoztatottak a külföldi vállalkozással állnak jogviszonyban, a munkáltatói jogokat a külföldi vállalkozás a kereskedelmi képviseletén keresztül gyakorolja. Viszont melyik ország munkajogi törvényei vonatkoznak rá? Pl.: a próbaidő mértékénél melyik ország törvénye az irányadó? A Munkaszerződésen és a kilépő igazolásokon ki szerepeljen munkáltatóként? Nekem eddig ezt még nem tudták egyértelműen megválaszolni.

      • Kis Gábor
      • 07:53

      Kedves Szabó Hajnalka!

      A kereskedelmi képviselet foglalkoztathat munkavállalókat, akik a külföldi vállalkozással állnak jogviszonyban. A munkáltatói jogokat a külföldi vállalkozás a kereskedelmi képviseletén keresztül gyakorolja.

      A kereskedelmi képviselet kifizetőnek minősül, bejelentkezési és adószám igénylési kötelezettségének a T201-es nyomtatványon tehet eleget. A foglalkoztatott személyekre vonatkozóan kifizetőként a T1041 nyomtatványt kell kitölteni és legkésőbb a biztosítási jogviszony megkezdésekor az adóhatósághoz eljuttatni. Ezt követően havi rendszerességgel kell a külföldi vállalkozásnak, mint kifizetőnek, a járulékokat, SZJA előlegeket valamint a szociális hozzájárulási adót bevallani és megfizetni.

      Amennyiben a kereskedelmi képviselet munkavállaló(ka)t foglalkoztat és a munkavállaló(k) a munkavégzésre rendszerint Magyarországon köteles, abban az esetben a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi törvény 3. § (2) bekezdése alapján – eltérő rendelkezés hiányában – a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozik a foglalkoztatás, vagyis a foglalkoztatásra a magyar jogszabályok érvényesek (például próbaidő, rendkívüli munkavégzés, fizetett szabadság tekintetében).

      A Munka Törvénykönyve 20. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a munkáltató képviseletében jognyilatkozat tételére a munkáltatói jogkör gyakorlója jogosult. Amennyiben a munkáltatói jogokat a külföldi vállalkozás a kereskedelmi képviseletén keresztül gyakorolja, úgy a nyilatkozat megtételére a kereskedelmi képviselet jogosult, vagyis a munkaszerződések megkötése, a munkaviszony megszüntetése, stb. a kereskedelmi képviselet jogkörébe tartozik. Így a munkaszerződéseken, igazolásokon foglalkoztatóként a kereskedelmi képviseletnek kell szerepelnie.

      Üdvözlettel,
      Kis Gábor
      5percAdó szakértője
      adószakértő
      Finacont Szolgáltató és Tanácsadó Kft.

      Az oldalon bármilyen formában közzétett tartalom nem minősül tanácsadásnak, ezért azok alkalmazása és annak következményei a felhasználó kizárólagos felelősségi körébe tartoznak. A https://www.5percado.hu körültekintően gyűjti és mutatja be az oldalon található információs tartalmat, azonban nem vállal semmiféle felelősséget az oldal használatából bekövetkező anyagi vagy más jellegű esetleges károkért vagy károkozásért. Ezért az oldal felhasználói számára különösen javasolt megfelelő szakmai tanácsadás igénybevétele, mielőtt pénzügyi-számviteli-adózási-társadalombiztosítási kérdésekben vagy szabályozással kapcsolatban eljárnak.

    • Pálné Őri Mária
    • 11:31

    Kedves Kis Gábor!

    A mi cégünknek Szlovákiában van kereskedelmi képviselete.
    A magyarországi törvények alapján a cégautóadót annak kell megfizetni, aki a gépjárművel kapcsolatos költségeket elszámolja. De ki számolja el? Elsődlegesen a szlovák képviselet is elszámolja, hiszen ennek alapján adja be a bevallásokat Szlovákiában. Viszont Magyarországon is elszámoljuk, a szlovák képviselet könyvelését “átfordítva” a magyar főkönyvekre. Szlovákiában már fizetünk adót az ottani képviselők – szlovák rendszámú – cégautója után. Magyarországon is kellene cégautóadót fizetni ezek után a kocsik után?
    Válaszát előre is köszönöm!

      • Kis Gábor
      • 13:11

      Kedves Mária!

      A kereskedelmi képviselet a magyar cég része, így a Szlovákiában felmerült költségeket is könyvelni kell Magyarországon.

      A külföldi rendszámú, hatósági nyilvántartásban nem szereplő személygépkocsi után csak akkor áll fenn a cégautóadó fizetési kötelezettség, ha utána a számvitelről szóló törvény alapján költséget, ráfordítást számoltak el. A kereskedelmi képviselet magyarországi könyvelésével megvalósul a külföldi rendszámú gépkocsikkal kapcsolatos költségelszámolás, vagyis főszabályként fennáll a cégautóadó fizetési kötelezettség Magyarországon is. Mivel a hatályos cégautó szabályozás (17/D. §) nem mentesíti ezeket a járműveket a cégautóadó fizetési kötelezettség alól, ezek a gépjárművek magyarországi cégautóadó fizetési kötelezettség alá esnek.

      A kettős adóztatás elkerülése miatt érdemes megvizsgálni a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Pozsonyban, 1994. augusztus 5-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló 1996. évi C. törvényt. A törvény hatálya azonban nem terjed ki a gépjárművekkel kapcsolatos adókra.

      Így meglátásunk szerint a törvény szövege alapján fennáll a magyarországi cégautóadó kötelezettség. Mindezektől függetlenül érdemes lenne adóhatósági állásfoglalást kérni erre az esetre, hiszen a kereskedelmi képviselet általi foglalkoztatás, a gépjármű használata nem a magyar munkavállalók vonatkozásában merül fel.

      2. Jövedelemadónak vagy vagyonadónak tekintendők mindazok az adók, amelyekkel a teljes jövedelmet vagy a teljes vagyont, illetve a jövedelem vagy a vagyon egyes elemeit terhelik meg, beleértve az ingó vagy az ingatlan vagyon elidegenítéséből származó, valamint a vagyon értéknövekedése utáni adókat.
      3. Az Egyezmény különösen a jelenleg érvényben lévő következő adókra terjed ki:
      a) a Szlovák Köztársaságban
      (i) a magánszemélyek jövedelemadójára,
      (ii) a jogi személyek jövedelemadójára,
      (iii) az ingatlanadóra
      (a továbbiakban: szlovák adó);
      b) a Magyar Köztársaságban
      (i) a magánszemélyek jövedelemadójára,
      (ii) a társasági adóra,
      (iii) a földadóra,
      (iv) az építményadóra
      (a továbbiakban: magyar adó).

      Üdvözlettel,
      Kis Gábor
      5percAdó szakértője
      adószakértő
      Finacont Szolgáltató és Tanácsadó Kft.

      Az oldalon bármilyen formában közzétett tartalom nem minősül tanácsadásnak, ezért azok alkalmazása és annak következményei a felhasználó kizárólagos felelősségi körébe tartoznak. A https://www.5percado.hu körültekintően gyűjti és mutatja be az oldalon található információs tartalmat, azonban nem vállal semmiféle felelősséget az oldal használatából bekövetkező anyagi vagy más jellegű esetleges károkért vagy károkozásért. Ezért az oldal felhasználói számára különösen javasolt megfelelő szakmai tanácsadás igénybevétele, mielőtt pénzügyi-számviteli-adózási-társadalombiztosítási kérdésekben vagy szabályozással kapcsolatban eljárnak.

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM