Gépjármű bérleti konstrukciók előnyei és hátrányai

Tisztában vagy az elszámolás szabályaival?

Előző cikkemben a pénzügyi lízing típusait vázoltam, illetve annak számviteli, adózási kérdéseit vetettem fel. Mai írásomban a bérleti konstrukciók előnyeire és hátrányaira szeretném felhívni a figyelmet.

A bérleti konstrukcióknak több típusa ismert. A bérlet tárgya lehet ingatlan, jármű, illetve bármilyen dolog. Az ingatlan bérbeadás egy külön témát kíván, ezért ezt most figyelmen kívül hagyjuk. Ebben a cikkben a járművek bérbe vételéről lesz szó.

Bérleti díj

A bérleti szerződés lehet eseti vagy folyamatos, valamint rövid távú, hosszú távú egyaránt, illetve beszélhetünk tartós bérletről is.

Az eseti bérleti szerződésnek nincs különösebb hatása, csak a bérleti díj, amit költségként számolunk el, és a kaució, ami visszajár. A folyamatos bérlet esetén már szóba kerül az időtartam is, ami rövid és hosszú táv.

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) szerint rövid távúnak minősül a 30 napot meg nem haladó jármű bérlet (kivéve a vízi járműveket). Ez azért érdekes, mert a rövid időtartamú bérbeadás esetében a teljesítés helye az a hely, ahol a közlekedési eszközt ténylegesen a bérbevevő birtokába adják. Tehát, ha rövidtávra bérbe adunk egy autót egy külföldinek, akkor a vevő hiába lobogtatja a közösségi adószámát azzal, hogy áfa mentes számlát szeretne, a bérbeadási szolgáltatás áfás lesz.

A hosszú távú (30 napot meghaladó) bérbeadás-bérbevétel esetében a főszabály szerint kell meghatározni az áfa teljesítés helyét, azaz a vevő legközvetlenebbül érintett telephelye szerinti államban kell megállapítani a fizetendő áfát.

Tartós bérletről akkor beszélünk, amikor 1 éven túli, vagy határozatlan időszakra adnak bérbe egy járművet és az üzembentartó jogát a hatósági nyilvántartása bejegyezték.

Folyamatos bérleti szerződés alapján 2016-ban az új, időszakos elszámolás szabályai szerint kell számlázni az ügyletet. Azaz nem mindegy, hogy a bérleti díjat előre – az időszak utolsó napja előtt – vagy utólag kell kifizetni, mert az áfa fizetési kötelezettség is eszerint alakul.

Egy több éves bérleti szerződés esetén figyelni kell a költségek eloszlására is, hiszen tartós bérlet esetén előfordulhat, hogy időbeli elhatárolással kell a bérleti díjakat az évek között kimutatni.

Viszont itt valószínűleg nem kell bajlódni az árfolyam átértékeléssel év végén, hiszen nem lesz kötelezettség – amit devizás szerződés esetén át kellene értékelni -, mint a pénzügyi lízing vagy a részletre vétel esetében.

Kaució

A bérleti díjhoz szorosan kapcsolódik a kaució témakör is, mivel szerződéskötéskor gyakran felmerül. A kaució átadásakor vizsgálni kell, hogy a bérleti időszak végén – vagy, ha kár keletkezik, akkor akár közben – a fizetett kaució beszámítható-e a bérleti díj ellenértékébe? Ha ily módon a kaució ellenértéknek minősülhet, akkor áfásan kell számlázni, egyébként elegendő egy számviteli bizonylat kiállítása is.

A kauciót számviteli szempontból is érdemes minősíteni, mert kérdés, hogy mikor jár vissza?

Ha 1 éven belül lejár a szerződés és a kaució visszajár, akkor egyéb követelésként, ha éven túli a szerződés, akkor a befektetett pénzügyi eszközök között tarjuk nyilván. Ezen kívül felmerülhet még a devizás átértékelés is.

A bérlő kényelme

A bérlő nem fizet gépjármű adót és, ha 1 éven belüli a bérleti szerződés, akkor cégautó adót sem. Egy éven túli vagy határozatlan idejű bérleti szerződés esetén (tartós bérlet) fennáll a cégautó adó fizetési kötelezettség.

A pénzügyi lízinggel összehasonlítva: a bérleti díj esetében nincs kamat, nincs átértékelés, és nem vezetünk tárgyi eszköz-nyilvántartást sem a bérelt eszközről.

Adótervezés

Előző cikkemben a pénzügyi lízing típusairól, most a bérletről mutattam egy kis ízelítőt, de, hogy hogyan néz ki ezek összehasonlítása, adótervezése, azt a konferencián fogom megmutatni – természetesen példákon keresztül -, ahogy az erről készített összehasonlító táblázatot is, ahol levezetem a különböző konstrukciók eredmény hatását, amely alapján sokkal könnyebb lesz eligazolni a gépjármű kereskedők szerződés kínálataiban.

Íme, néhány kérdés, amely felkelti az érdeklődésed és további kérdéseket fogalmazhat meg benned:

  • Hogyan lehet adómegtakarítást elérni az iparűzési adónál a bérleti díj vagy a lízing esetében?
  • Milyen feltételek mellett lehet a bérleti díj, illetve a különböző lízing ügyletek áfáját visszaigényelni?
  • Mi az a cégautó szabályzat… Mire jó ez?

* * *

Akár könyvelőként, akár autó-imádóként olvasod a cikket, és érdekelnek az egyes lízing és bérleti konstrukciók közötti különbségek, valamint a velük kapcsolatos számviteli és adózási kérdések, akkor jelentkezz március 24-ig kedvezményesen a Lízing és bérlet – könyvelői szemmel címmel március 31-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM