Dilemmák a céges gépkocsik körül

Avagy a cégautóadó mértékének a megemelését követően érdemes-e céges személygépjárművet tartanunk?

gépkocsi

Az alcímben szereplő „költői” kérdés minden bizonnyal, csak a KKV szektorban, azon belül is jellemzően a mikro-vállalkozásoknál (családi vállalkozásoknál) bír relevanciával, tekintettel arra, hogy ezeknél a társaságoknál a céges autó léte gazdaságossági számításokon alapult és nem egy munkavállalói (közép- vagy felsővezetői) juttatási csomag része volt eddig sem.

  1. Mit is vettünk/veszünk figyelembe, amikor latolgattuk, hogy az egyébként is szükséges személygépjárművet, mint magánszemély, vagy mint cég vásároljuk meg?

Jövedelemadózást tekintve a társasági adóalapnál (illetve a tételes költségelszámolást alkalmazó egyéni vállalkozóknál) volt/van lehetőség a gépjárműhöz kapcsolódó költségek (üzemanyag-, fenntartási-, karbantartási költségek, autópálya matrica stb) elszámolására.

Forgalmi adózás vonatkozásában a személygépjármű üzemeltetéséhez, fenntartásához (jellemzően javítási, szerelési munkálatokhoz) kapcsolódó szolgáltatások utáni áfa 50%-a levonásba helyezhető. Az Áfa törvény fogalmi rendszere szerinti bérlet esetében (nyílt végű pénzügyi lízing konstrukció, illetve tartós bérlet) a bérleti díjat terhelő áfa 50%-a a törvény erejénél fogva levonásba helyezhető, ugyanakkor, ha útnyilvántartás vezetését is vállalja a vállalkozás, úgy az útnyilvántartás alapján az üzleti-hivatali használat mértékének megfelelően gyakorolható az adólevonási jog, nyilván ennek akkor van létjogosultsága, ha a hivatali használat mértéke meghaladja az 50%-t.

A gazdaságossági számításunk harmadik pilléreként említhetjük, hogy a cégautóadóból levonható a határidőben megfizetett gépjárműadót, feltéve, ha mindkét adónem alanya ugyanaz a személy (azaz a tulajdonos és az üzembentartó személye nem válik el). Ugyanakkor a gépjárműadó fizetési kötelezettség abban az esetben is felmerül, ha magánszemélyként tulajdonoljuk az adott gépjárművet.

Mindezen kedvező lehetőségek mellett természetesen a biztosítási szerződés megkötésekor szembesültünk azzal, hogy más kategóriában kerül besorolásra a céges szerződő.

  1. Cégautóadó mérték változása

Az 5PercAdó felületen, Sándorné Új Éva cikkéből Kedves Olvasóink már értesülhettek az adómérték változásról, azonban a téma indokolja, hogy tételesen idézzük a 2020. június 30-ig, majd 2022. július 1-től hatályos adómértékeket.

Gépjármű hajtómotorjának teljesítménye (kw) Környezetvédelmi osztályjelzés
„0”-„4” osztályjelzések esetén „6”-„10” osztályjelzések esetén „5”; „14-15” osztályjelzések esetén
2022.06.30-ig 2022.07.01-től 2022.06.30-ig 2022.07.01-től 2022.06.30-ig 2022.07.01-től
0-50 16.500 Ft 30.500 Ft 8.800 Ft 16.000 Ft 7.700 Ft 14.000 Ft
51-90 22.000 Ft 41.000 Ft 11.000 Ft 20.000 Ft 8.800 Ft 16.000 Ft
91-120 33.000 Ft 61.000 Ft 22.000 Ft 41.000 Ft 11.000 Ft 20.000 Ft
120 felett 44.000 Ft 81.000 Ft 33.000 Ft 61.000 Ft 22.000 Ft 41.000 Ft
  1. Az új helyzethez kapcsolódó mértlegelési szempontok

Minden vállalkozásnál a lentebbi szempontok figyelembevételével érdemes hozzávetőleges számításokat végezni. Nagy igazságok nem jelenthetők ki, csak mérlegelési szempontok adhatók, melyek alapján mindenki a saját használatára, költségeire vonatkozó adatokkal számolva hozhat számszakilag megalapozott döntést. Mindezek mellett figyelemmel kell lennünk arra is, hogy minden változik, ha a számítások eredménye az, hogy éppen a határán vagyunk annak, hogy érdemes a céges autót megtartani, akkor talán bölcsebb nem változtatni a kialakított gyakorlaton, hiszen ha az adómértékek vélhetően máról holnapra újra nem módosulnak, az üzemanyag árakra és egyéb költségekre ugyanez a kijelentés nem tehető meg.

Amennyiben 2022. július 1-t követően is kitartunk a céges gépjármű mellett, úgy a második oszlopokban szereplő adótételek megfizetésével kell számolnunk.

A gépjárműadó fizetési kötelezettség „döntés semleges”, hiszen azt magán-, illetve céges tulajdon esetén is meg kell fizetni.

Amivel viszont kalkulálnunk kell, az az üzemeltetés, fenntartás költségeinek elszámolási lehetősége a társasági adóalapnál, illetve a vállalkozói személyi jövedelemadó alapnál, valamint a forgalmi adó kérdésköre.

Az üzemanyag-költség jelentheti a legnagyobb költségtényezőt, amely a jelenlegi- és várható üzemanyag-árak mellett számolva, és azt a társasági (vállalkozói szja) adómegtakarításra vetítve, akár már önmagában is fedeztet nyújthat a megnövekedett cégautóadó összegére.

Ugyanakkor, ha arra jutunk, hogy nem „kifizetődő” a céges gépjármű és annak értékesítése mellett döntünk, mármint eladja a cég – vélhetően – a saját tulajdonosának, úgy az alábbi adókonzekvenciákra kell figyelemmel lennünk:

  • Társasági adóalapnál megjelenik adóalap-növelő tételként a ráfordításként elszámolt könyv szerinti érték, míg adóalap-csökkentőként a számított nyilvántartási érték (mivel számvitelben maradványértékkel kellett számolnunk, így a két összeg nem lehet azonos, vélhetően a könyv szerinti érték lesz a magasabb, különösen akkor, ha fejlesztési tartalékot is feloldottunk a személygépjármű beszerzésekor)
  • Társasági adónál maradva az eladási ár megjelenik a bevételek között. A kimutatott eladási árat a piaci árak figyelembevételével kell meghatároznunk, hiszen szinte biztos, hogy az eladó és vevő nem független fél, a vevő nagy valószínűséggel a társaság tulajdonosa, esetleg ügyvezetője. Az elmúlt időszakban pedig a használt autók ára is igencsak megnövekedett.
  • Forgalmi adó vonatkozásában, ha átkerül magántulajdonba a személygépkocsi, úgy valamennyi adó-levonási lehetőséget elveszítjük, de érdemes végig gondolni, hogy az értékesítés esetlegesen nem jár-e forgalmiadó fizetési kötelezettséggel. A használt gépjárművek értékesítése többféleképpen adózhat:
    • Ha beszerzéskor áfa-t tartalmazó számlát kapott a társaság, de nem vonhatta le az adót, mivel nem bérbeadási vagy taxisszolgáltatási célból vásárolta a személygépjárművet, akkor a későbbi értékesítéskor adómentesen kell a számlát kiállítani (Áfa tv. 87. §). Ha az értékesítés következtében kikerül a jármű másik tagországba vagy harmadik országba, úgy „kétszeresen is adómentes” az ügylet.
    • Ha a beszerzéskor valamilyen okból levonható volt az adó (taxi-szolgáltatást, vagy bérbeadási célt szolgált a gépjármű), akkor az értékesítés adóköteles lesz belföldön. Ha az értékesítés külföldre irányul és a 89. vagy a 98. §-ban szereplő adómentességi feltételek fennállnak, akkor az értékesítés adómentes.
    • Ha a beszerzéskor nem volt felszámított adó a számlán, és ezen okból nem vonhatott le adót a beszerző, akkor is a 87. §-ban szereplő adómentesség alkalmazható. Ha az értékesítés külföldre irányul és a 89. vagy a 98. §-ban szereplő adómentességi feltételek fennállnak, akkor az értékesítés kétszeresen is adómentes.
  • Vagyonszerzési illetékről se feledkezzünk meg, hiszen ha eladjuk magunknak a gépjárművet, úgy tulajdonosváltozás következik be, az ehhez kapcsolódó valamennyi kötelezettséget (eredetiség vizsga, biztosítási szerződések megszüntetése és újak kötése) is teljesítenünk kell.

* * *

A Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete (MOKLASZ), a partner szakmai szervezetekkel közös szervezésben, a NAV támogatásával, immár tizenhatodik alkalommal szervezi meg az Adózás Európában XVI. – Nemzetközi adózás atipikus gazdasági környezetben című konferenciát, 2022. augusztus 29-30. között. Jelentkezz a konferenciára most >> Adózás Európában XVI. Nemzetközi Adókonferencia

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM