A civil szervezeteknél gyakran tapasztalom, hogy az ÁFA kérdésköréről egyszerűen nem vesznek tudomást, annak ellenére, hogy az ÁFA szabályok bizony…
Alapító okirat, alapszabály – mint a civil szervezetek “működési” szabályzata
Módosíts körültekintően!
A civil szervezetek körében a jogszabályi könnyítésnek köszönhetően az alapító okiratot, alapszabályt 2017. március 15-ig kötelező módosítani annak érdekében, hogy a civil szervezet az új Ptk. hatálya alá helyezkedjen. A bírósági ügyintézés átfutási idejét figyelembe véve, már most célszerű elkezdeni a munkát, hogy időben benyújtásra kerülhessen a vezető testület által jóváhagyott, módosított alapszabály, alapító okirat.
A létesítő okiratban figyelemmel kell lenni az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (Civil tv.) és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (új Ptk.) szabályrendszerére is, különösen azon civil szervezeteknek, akik már rendelkeznek közhasznú státusszal, vagy a jövőben kívánnak közhasznú státuszúvá válni.
Mai napig hiszem és vallom, hogy jó alapító okirat, alapszabály a könyvelő, a szervezet vezetősége és az ügyvéd – bár ügyvéd kényszer egyelőre nincs – hatékony együttműködésének eredményeként jöhet csak létre.
A fentiek miatt talán nem hiábavaló, ha összegyűjtjük a feladatokat és könyvelőként időben tájékoztatjuk az ebben érintett ügyfeleinket, hogy merre is induljanak…
A szervezeteket több csoportba sorolhatjuk annak érdekében, hogy könnyebb legyen megmondani, kit érint igazán az alapszabály, alapító okirat módosítási kötelezettség, és kit nem.
- Azon szervezeteknek, amelyek már az új Ptk. hatálya alatt alakultak, módosítási kötelezettségük nagy valószínűséggel nincs, de célszerű áttekinteni azt!
- Azon szervezeteknek, akik még az új Ptk. hatályba lépése előtt alakultak, de időközben történt az életükben változás, elvileg már az első új Ptk. hatálya alatti időszakban bekövetkezett változás-bejegyzéskor meg kellett feleltetniük alapdokumentumukat az új szabályoknak. (Tapasztalataim szerint a – fentiek ellenére – ez több esetben nem történt meg, ezért célszerű lehet megvizsgálni ezen alapító okiratokat, alapszabályokat is!)
- Biztosan kötelező módosítani azoknak, akik 2012. január 1-nél korábbi bejegyzésű civilek és nem rendelkeznek közhasznú státusszal, vagy közhasznúak ugyan, de azt még 2014. március 15. előtt kérték megújítani.
- Biztosan kötelező módosítani azoknak, akik 2014. március 15. előtt kerültek bejegyzésre, és azóta nem eszközöltek módosítást.
Az új Ptk. szerinti módosítással egyidejűleg az alapító okiratot, alapszabályt a más jogszabályok által deklarált szempontok szerint is javasolt felülvizsgálni!
Az egyik és legfontosabb kérdés, hogy szükséges-e a közhasznú státusz megléte a civilek életében? A NAV 1% tekintetében még mindig sokakban él az a tévhit, hogy szükséges a közhasznú státusz megléte az 1%-ból történő részesüléshez.
A NAV 1%-ból való részesülés feltétele a közhasznú tevékenység folyamatos folytatása és nem a közhasznú státusz megléte, a kettő nem ugyanaz!
Közhasznú tevékenység az a jogszabályhellyel megjelölt tevékenység, közfeladat, amit a civil szervezet vállal át a közjó érdekében. A közhasznú státusznak csak az egyik feltétele mindez, de további két feltételnek is teljesülnie kell: ez a megfelelő erőforrás és a megfelelő társadalmi támogatottság kimutatása.
Típushiba, hogy a közhasznú tevékenység a civil szervezetek alapító okiratában, alapszabályában egyáltalán nem, vagy pedig nem jól jelenik meg. Közhasznú státuszról nem lévén szó, a jogi képviselők is hajlamosak átlépni a kérdésen, pedig nagyon sok problémát okozhat jövőben.
Tehát, ha közhasznú tevékenységet végzünk, akkor a civil törvény fogalmiságát magunkévá téve az összes létező közhasznú tevékenységünket – jogszabályhellyel megjelölve, státusztól függetlenül – jelenítsük meg!
További típushiba, hogy sem a könyvvezetés, sem a beszámolókészítés során nem figyelnek a civilek e paraméterek megjelenítésére, megsértve ezzel törvényi kötelezettségünket is.
A NAV 1%-ot fogadó civilek beszámolójában nemegyszer sem a közhasznú tevékenységből elért bevétel, sem az eszközölt ráfordítás nem kerül kimutatásra. Ennek hiányában viszont nehéz bizonyítani a közhasznú tevékenység folytatását!
Célszerű a közhasznú státusz fenntartása vagy életre hívása:
- a sok pályázatból gazdálkodónak (itt általában kritérium);
- közszolgáltatási szerződés kötése esetén;
- nagymértékű vállalkozási szférából érkező támogatás esetén, tekintve, hogy a közhasznú státuszhoz kedvezőbb feltételek tartoznak;
- vállalkozási tevékenységet végző civileknek, hiszen így több minősülhet kedvezményezett mértéknek és belép a célzott kedvezmény is;
- ösztöndíj, szociális segélyezés esetén.
Ha egy szervezet eldöntötte, hogy a közhasznú státuszba vételi kérelmet is megindítja, akkor a korábbiakon túl az alábbi paramétereknek is meg kell felelnie:
Megfelelő az erőforrás, ha az előző két lezárt üzleti évre vonatkozóan az alábbi feltételek közül legalább egy teljesül:
- Átlagos éves bevétele (azaz a két év átlaga) meghaladja az egymillió forintot vagy
- két év egybeszámított adózott eredménye együtt nem negatív vagy
- a személyi jellegű ráfordítások – a vezető tisztségviselőknek kifizetett juttatások nélkül – elérik az összes ráfordítás egynegyedét mindkét évben (tehát évenként külön-külön).
Megfelelő a társadalmi támogatottság, ha az alábbi három feltétel közül legalább egy feltételnek megfelel:
- Az Szja meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló törvény (Szftv.) alapján a szervezetnek felajánlott összegből a részére kiutalt összeg eléri vagy meghaladja a számított éves bevétel 2%-át, mindkét évben (nem átlag!) vagy
- közhasznú tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét (két év átlagában) vagy
- közhasznú tevékenység ellátást tartósan, két év átlagában legalább 10 közérdekű önkéntes segíti a Köt. törvénynek megfelelően.
A mindennapi életben sok civil szervezet életét keseríti meg, hogy az alapító okiratban, alapszabályban nem szerepel az a kitétel, hogy vállalkozási tevékenységet, alapcélját nem veszélyeztetve, támogató jelleggel folytathat. Ennek hiányában a szervezet ugyanis képtelen szabályszerűen lebonyolítani, megszervezni, amit eltervezett, mert így az adott tevékenység az alapcéljaiba nem fér bele, vállalkozási tevékenységet pedig elvileg nem folytathat. A szervezet ilyenkor kényszerpályára kerül, de a legfőbb probléma az, hogy mindez sokszor csak hetekkel, hónapokkal később derül ki, amikor szakember kezébe kerül az anyag.
Ha már a tevékenységeknél tartunk: célszerű átgondolni és – szükség esetén – kibővíteni a tevékenységeinket, valamint javasolt „újragondolni” a közhasznú tevékenységeink körét is. Nagyon fontos, hogy ezek a tevékenységek alaposan körülírva kerüljenek az alapító okiratba.
Természetesen a fentieken túl még jó néhány szempontot figyelembe kell venni az alapító okirat, alapszabály “átgyúrása” során!
* * *
Amennyiben a civilek gazdálkodásával kapcsolatos további részletek is érdekelnek, akkor jelentkezz 2016. október 3-ig kedvezményesen A nonprofit szervezetek gazdálkodása, különös tekintettel az alapító okirat, alapszabály aktuális kérdéseire címmel 2016. október 10-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megbeszélhetjük felmerülő kérdéseidet!
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás