A közszféra cafetéria rendszere – 2023

Cafeteria keret, adható juttatási formák és mértékek az államháztartási szférában dolgozók részére

illetményalap
A közszférában a munkavállalók javadalmazási rendszere a munkabérből (illetményből), és kapcsolódó bérelemekből, valamint a béren kívüli juttatásokból állhat, ezeknek jogszabályi hátterét a munkajogi, az ágazati jogszabályok és az adótörvények együttesen alkotják.
Cikkünk a közszféra cafeteria rendszerét veszi górcső alá, kitérve az illetményalap és a cafeteria keret összefüggéseire, az egyes ágazati szabályokra (közalkalmazottak, köztisztviselők, önkormányzatok speciális szabályaira), valamint az Szja törvény vonatkozó rendelkezéseire.
Ugyanakkor 2023. január 1-től módosultak a közszférát érintő munkajogi szabályok, így ezúton tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy 2023. január 27-én, a PENTA UNIÓ Zrt. által megrendezésre kerülő Közigazgatás ’23 konferencián sorra vesszük a a köztisztviselői és a kormánytisztviselői jogállást, valamit a közszolgálatban munkaviszonyban állókat érintő változásokat.

Az államháztartási szférában dolgozók számára minden évben izgalmas, hogy az illetményen (illetménykiegészítésen) kívül milyen jogcímen és mekkora összeggel honorálhatja munkájukat a munkáltatójuk. A lehetséges juttatások szabályozása – különösen a központi alrendszerben dolgozók számára – igen összetett. A juttatási keret és az egyes juttatási elemek meghatározása során mindig az adott évre vonatkozó költségvetési törvény szabályaiból kell kiindulni. Ez azonban sok esetben kevés, mert a költségvetési törvény szövegében visszautalás található az egyes jogállási törvényekre. Ennek következtében nem lehet egy mondattal leírni, hogy az államháztartási szférában dolgozók esetében hány forint a cafetéria keret és az milyen juttatásokat tartalmaz. Ez azért nagyon fontos, mert sokan összetévesztik a kell és a lehet, a nettó és bruttó, valamint a SZÉP-kártya és a cafetéria juttatás kifejezéseket, szabályokat.

Az illetményalap

Egyes jogállási törvények a cafetéria juttatásokat az illetményalap függvényében szabályozzák. Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 65. § (1)-(3) bekezdései alapján az illetményalap 2023-ban az alábbiak szerint alakul:

A közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény szerinti illetményalap A rendvédelmi illetményalap A honvédelmi illetményalap
38 650 forint/hó 38 650 forint/hó 44 600 forint/hó

A helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletben a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatalánál, közterület-felügyeleténél, illetve a közös önkormányzati hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában 38 650 forintnál magasabb összegben állapíthatja meg az illetményalapot. Az illetményalapot kell alkalmazni a polgármesteri foglalkoztatási jogviszony esetében is.

A költségvetési törvény szabályozása

A 2023. évi költségvetési törvény 65. §. (4) bekezdése értelmében a költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafetéria-juttatásának kerete, illetve cafetéria-juttatást nem nyújtó költségvetési szervek esetében az egy foglalkoztatottnak éves szinten adott – az Szja tv. 71. § (1) bekezdésében meghatározott – juttatások összege, törvény eltérő rendelkezése hiányában, 2023. évben nem haladhatja meg a nettó 400 000 forintot. A költségvetési törvény tehát megkülönbözteti a cafetéria kerettel rendelkező és a cafetéria kerettel nem rendelkező költségvetési szerveket.

  • A cafetéria kerettel rendelkező költségvetési szervek esetében a költségvetési törvény csupán a cafetéria keretet korlátozza, az adható juttatási formákra viszont nem tér ki. A keretösszeg legfeljebb évi nettó 400 000 forint. Ezt az összeget azonban óvatosan kell kezelni, mert a költségvetési törvény más törvényre is utal. Ez a más törvény azonban- értelemszerűen – nem lehet a személyi jövedelemadó törvény. Úgy vélem, hogy az egyes jogállási törvények szabályaira kell gondolni és máris felvetődik a bruttó/nettó összegek kérdése.
  • A cafetéria juttatást nem nyújtó költségvetési szervek esetében a megjelölt jogszabályi hely a SZÉP-kártya juttatási lehetőséget tartalmazza. Az Szja törvény alapján béren kívüli juttatásként évente 450 000 forint SZÉP-kártya juttatás adható. Ugyanakkor a költségvetési törvény hivatkozott 65. § (4) bekezdése ez esetben is éves szinten legfeljebb 400.000 forint összegű nettó juttatást tesz lehetővé. Máris látható a két összeg közötti eltérés, a bruttó/nettó probléma és a más törvényi szabályozásra való utalás.

Úgy vélem, hogy a költségvetési törvény szabályozása irányadó, azonban feltétlenül figyelembe kell venni az egyes jogállási törvények előírásait is.

A közalkalmazottak

A közalkalmazottak jogállását szabályozó 1992. évi XXXIII. törvény a cafetéria juttatásokra a költségvetési törvénytől eltérő szabályozást nem tartalmaz. A jogállási törvény kötelezően adandó cafetéria juttatást sem ír elő. Csupán annyit tartalmaz, hogy részmunkaidő esetén a jogviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni juttatás tekintetében az időarányosság elve alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével összefügg. A cafetéria juttatások esetében ilyen jogszabályi előírás nincs.

A kormánytisztviselők

A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 147. §-a tartalmazza a cafetéria-juttatások szabályait. A 147. § (1) bekezdése értelmében a kormánytisztviselő cafetéria-juttatásként a költségvetési törvényben maghatározott mértékig, vagyis nettó 400 000 forintig jogosult SZÉP-kártya juttatásra. A 147. § (2) bekezdése azonban úgy fogalmaz, hogy a cafetéria-juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő kormányzati igazgatási szervet terhelő közterhek megfizetésére is. Hát most ismét el lehet gondolkodni, hogy akkor a 400 000 forint bruttó vagy nettó összeg.

A törvény 159. §-a alapján a gyermeket nevelő kormánytisztviselőnek a gyermek tízéves koráig magasabb összegű cafetéria-juttatás nyújtható.

A jogállási törvényhez kapcsolódó 88/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet 57. §-a alapján a kormánytisztviselő költségvetési törvényben meghatározott éves cafetéria-juttatásának kerete gyermekenként legfeljebb 50 000 forinttal (gyermekenként azonos összegben) növelhető a közszolgálati szabályzatban foglaltak szerint. A cafetéria-juttatás összege tartalmazza a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterheket is. Ez tehát egyértelműen bruttó összeg.

A közszolgálati tisztviselők

A közszolgálati tisztviselők jogállását szabályozó 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdése alapján a kormánytisztviselő cafetéria juttatásként – választása szerint – a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 71. § (1) bekezdésében felsorolt juttatásokra, legfeljebb az ott meghatározott mértékig és feltételekkel a Kormány által meghatározott rendben jogosult. A kormánytisztviselőt megillető cafetéria juttatás éves összege nem lehet alacsonyabb az illetményalap ötszörösénél (jelenleg 193 250 forint). A cafetéria juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is. Bruttó vagy nettó?

A közszolgálati tisztviselők cafetéria juttatásainak részletszabályait a közszolgálati tisztviselők részére adható juttatásokról és egyes illetménypótlékokról szóló a 249/2012. (VIII. 31.) Korm. rendelet szabályozza.

Az önkormányzatok

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény cafetéria juttatásokról külön nem rendelkezik.

A Nemzeti Adó és Vámhivatal

2020. évi CXXX. törvény a Nemzeti Adó- és Vámhivatal személyi állományának jogállásáról 168.§ alapján a NAV teljes személyi állománya cafetéria-juttatásként – választása szerint – az Szja tv. 71. § (1) bekezdésében felsorolt juttatásokra (jelenleg csak a SZÉP-kártya juttatás), legfeljebb az ott meghatározott mértékig és feltételekkel jogosult. Az Szja törvény 71. §-a alapján a SZÉP-kártya éves rekreációs kerete nettó 450 000 forint. Ez már több, mint a költségvetési törvényben meghatározott nettó 400 000 forint. Igen ám, de a szabályozás azt is meghatározza, hogy a cafetéria-juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő NAV-ot terhelő közterhek megfizetésére is.

A bíróságok

A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény 183. § (1) bekezdése alapján a bíró cafetéria-juttatásként az Szja törvény 71. § (1) bekezdésében felsorolt juttatásokra, legfeljebb az ott meghatározott mértékig jogosult. Ez nem más, mint a SZÉP-kártya juttatás. Az OBH elnöke szabályzatban további választható juttatásokat is meghatározhat, illetve az egyes juttatások választható mértékét magasabban is meghatározhatja. Ez a törvény már kissé rugalmasabb cafetéria szabályzat és juttatási rendszer kialakítását teszi lehetővé. A cafetéria-juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is. A törvény eme megjegyzése egyértelműen bruttó alapú cafetéria-rendszerre utal.

Az ügyészségek

2011. évi CLXIV. törvény a legfőbb ügyész, az ügyészek és más ügyészségi alkalmazottak jogállásáról és az ügyészi életpályáról szóló törvény sem feledkezik meg a cafetéria-juttatásokról.

A jogállási törvény 71. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az ügyész cafetéria-juttatásként – választása szerint, az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 12. § (3) bekezdésére is figyelemmel – a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 71. § (1) bekezdés a)-f) pontjaiban, továbbá (3) bekezdésében felsorolt juttatásokra, legfeljebb az ott meghatározott mértékig jogosult. A legfőbb ügyész utasításban további választható juttatásokat is meghatározhat, illetve az egyes juttatások választható mértékét magasabban is meghatározhatja.

Megjegyzendő, hogy az Szja törvény 71. §-a jelenleg csak a)-c) pontokat tartalmaz, az Szja törvény 71.§-ában d) és f) pontok nem találhatók. A (3) bekezdésben felsorolt juttatások kitétel sem a jogállási törvény, sem az Szja törvény alapján nem értelmezhető.

A pénztári törvényre való utalás pedig azt jelenti, hogy a munkáltatói hozzájárulás minden pénztártag munkavállalóra nézve azonos összegű vagy a munkabérének azonos százaléka, amelyet a munkáltató köteles az alkalmazott által választott pénztártól függetlenül egységesen megállapítani. A munkáltató a hozzájárulás megállapításakor pénztártípusonként különbséget tehet. A munkabér százalékban meghatározott munkáltatói hozzájárulás esetén a munkáltató meghatározhatja a hozzájárulás legkisebb és legnagyobb összegét is. Azt meg kell jegyezni, hogy a pénztári hozzájárulás összege jogviszonynak megfelelően adóztatandó.

Konklúzió

A fentiekből is látható, hogy az államháztartás egyes munkahelyein dolgozók cafetéria juttatásának szabályait nem könnyű megállapítani. A keretösszegek és a nyújtható juttatási elemek meghatározása okozza a feladat nehézségét. Adóztatásban különbség nincs, hiszen az Szja törvény, a Szocho törvény és a TBJ szabályok minden munkáltatóra és munkavállalóra nézve azonosak.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM