A fordított adózás két fajtáját különböztetjük meg: a belföldi és a határon átnyúló fordított adózást. Belföldi fordított adózás A belföldi…
A társasági adózás közeljövője az Unióban
Európa vs. Multik
Az agresszív adótervezés káros gyakorlatának visszaszorítására vállalkozik az Európai Unió, amely a közelmúltban több, a társasági adózást jelentősen befolyásoló kezdeményezést indított.
A válság hatására megnövekedett a közvélemény érdeklődése a társaságok adózása felé, ami a nemzetközi szervezeteket is cselekvésre bírta: az OECD által elindított BEPS („base erosion and profit shifting”) program ösztönözte az EU által megalkotott „Adókikerülés Ellenes Csomagot” („Anti-Tax Avoidance Package”, röviden ATAP).
Az ATAP alapján a következő fontosabb lépéseket javasolja az Európai Bizottság:
- EU-s direktíva megalkotását az adóelkerülés ellen („ATA Direktíva”);
- A kötelező automatikus információcseréről szóló direktíva kiegészítését a BEPS által javasolt országonkénti jelentés („country-by-country reporting”, röviden CBCR) összehangolt bevezetése érdekében;
- Az OECD BEPS programjának beépítését a jogrendszerbe különös tekintettel a nemzetközi egyezmények eltéréseinek visszaélésszerű kihasználását tiltó rendelkezésekre;
- Az adózással kapcsolatos politika erősebb kommunikációját.
Az ATA Direktíva tervezete 6 pontban foglalta össze a javasolt lépéseket, amelyek részben a BEPS akciópontjaira épülnek, de tovább is lépnek egyes esetekben, így például a tőkekivonás adóztatása és a harmadik országból származó jövedelem minimális adózása témakörében. A tervezet minimális elvárásokat rögzít, amelyeken túl a tagországok saját szabályokat is alkothatnak a társasági adóalap védelme érdekében.
- A kamat levonhatósága: a javaslat korlátozná azt a kamatösszeget, amelynek levonására egy adózó egy adott adóévben jogosult. Mivel ez az irányelv egy minimális védelmi szintet állapít meg a belső piac tekintetében. A tervek szerint a levonhatósági ráta az OECD által javasolt tartomány (az adózó bruttó működési nyereségének 10–30 %) felső értékében kerül meghatározásra. A tagállamok így szabadon dönthetnek szigorúbb szabályok bevezetéséről.
- Tőkekivonás adóztatása: Jelentős adótervezési lehetőséget képvisel, ha az adózó más országbeli telephelyre helyezi át egyes eszközeit, ezáltal jövőbeli nyereségét is átcsoportosítja. Az EU célja a nem realizált nyereséget is képviselő eszközöknek a tulajdonjog átruházása nélküli áthelyezésének megadóztatása. Ebben a kérdésben további egyeztetések lesznek szükségesek a tőke és vállalkozás szabadsága elvének érvényesülése érdekében.
- Átállási záradék: A külföldön keletkező osztalék- és tőkejövedelmek után megfizetett adó beszámításának támogatása ezen jövedelmek mentesítése helyett.
- Visszaélés elleni általános szabály (“General Anti-Avoidance Rule”): A specifikus, adókikerülés elleni szabályokon túl szükséges egy általános, elkerülés elleni szabály bevezetése. A szabályrendszert az EU Bíróságának gyakorlatára figyelemmel kell kialakítani.
- Az ellenőrzött külföldi társaságokra (CFC) vonatkozó szabályok erősítése
- A hibrid struktúrák kezelésére vonatkozó keret célja, hogy egyes ügyleteket a tagállamok egyformán ítéljenek meg, az eltérések ne adjanak lehetőséget aluladóztatásra.
Az EU által javasolt direktíva kihirdetéséhez a tagállamok egyhangú jóváhagyása szükséges, azonban aláírását követően kötelezően érvényes minden tagállamban. A direktíva jelentős érdekütközéseket hozhat felszínre szemben a CBCR követelményekkel, amelyekkel kapcsolatosan már előrehaladottak a tárgyalások.
Az országonkénti jelentések célja, hogy a nemzeti adóhatóságok jobban áttekinthessék egy nemzetközi vállalatcsoport tevékenységét. A 2016 áprilisában elfogadott javaslat szerint a multinacionális vállalkozások – függetlenül attól, hogy európaiak vagy sem – kötelesek nyilvánosságra hozni egyes adózással összefüggő információikat minden egyes országra vonatkozóan, amennyiben az EU területén állandó jelenléttel üzleti tevékenységet végeznek és árbevételük meghaladja a 750 millió eurót. Az adóhatóság számára elérhető információk alapvető pénzügyi (árbevétel, adózás előtti eredmény, megfizetett adó) és általános, a tevékenységgel kapcsolatos kérdéseket (tevékenység, alkalmazottak száma) ölelnek majd fel a javaslat szerint.
* * *
Nehogy lemaradj! Írd be a konferenciáink dátumait a naptáradba és élj speciális kedvezményeinkkel! >> KEDVEZMÉNYES KONFERENCIANAPTÁR 2016 – TAVASZ
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás