Módosult és változik a Munka Törvénykönyve

Az Mt. újdonságai és megszűnő szabályai

A Magyarország 2017. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2016. évi LXVII. törvény módosította a 2012. évi I. törvényt a munka törvénykönyvéről [Mt.]. A rendelkezések többsége június 18-án életbe lépett, de van egy olyan szabály is, ami csak 2017. január 1-től hatályos.

Mely esetben vonható vissza a felmondás?

Az Mt. 65. § (5) bekezdése szerint a munkavállaló felmondási tilalomként a várandósságra, illetőleg a nőnek a jogszabály szerinti, az emberi reprodukciós eljárással összefüggő kezelés első hat hónapjára felmondási tilalomként akkor hivatkozhat, ha erről a munkáltatót tájékoztatta. E bekezdés kiegészült egy új mondattal: a felmondás közlését követő munkavállalói tájékoztatástól számított tizenöt napon belül a munkáltató a felmondást írásban visszavonhatja.

Ha például a munkavállaló a felmondás átvételét követően szerez tudomást várandósságáról, és tájékoztatja a munkáltatót felmondási tilalmat eredményező állapotáról, utóbbi e közlést követő 15 napon belül a felmondást írásban visszavonhatja.

Mindezzel az Mt.-módosítás lehetőséget ad a munkáltatónak a jogszerű állapot helyreállítására. Eltérően a törvény általános szabályától, miszerint az egyoldalú jognyilatkozat (ilyen a felmondás is) a címzettel való közlést követően csak a címzett hozzájárulásával vonható vissza [Mt. 15. § (4) bek.], a munkaadói felmondás-visszavonás nem igényli a munkavállaló hozzájárulását.

A felmondás visszavonása után…

Az Mt. 65. § módosított (6) bekezdése szerint a felmondás visszavonása esetén az Mt. 83. § (2)-(4) bekezdését kell alkalmazni (e bekezdések tartalmazzák azokat a munkáltatói jogellenes munkaviszony-megszüntetéshez kapcsolódó jogkövetkezményeket, amely esetben a munkavállaló kérelmére kötelező a bíróságnak visszahelyezni munkaviszonyába).

E rendelkezések alkalmazásának csak akkor van szerepe, ha a munkáltatói felmondási visszavonás közlésére a munkaviszony megszűnése, azaz a felmondási idő letelte után kerül sor. Akkor, ha a munkavállaló felmondási tilalmat jelző tájékoztatására a munkaadói felmondás-visszavonás közlése a felmondási idő letelte utáni időpontra esik:

  • a munkaviszony helyreállítását követően keletkezett, a munkaviszonyban töltött időhöz kapcsolódó jogosultság tekintetében a munkaviszony megszüntetése (megszűnése) és annak helyreállítása közötti tartamot munkaviszonyban töltött időnek kell tekinteni (pl. a végkielégítésre való jogosultság vagy a felmondási idő tekintetében);
  • meg kell téríteni a munkavállaló elmaradt munkabérét, egyéb járandóságát és ezt meghaladó kárát (elmaradt munkabérként távolléti díjjal kell számolni);
  • az elmaradt munkabér és egyéb járandóság összegének számításánál le kell vonni, amit a munkavállaló megkeresett, vagy az adott helyzetben elvárhatóan megkereshetett volna, továbbá a munkaviszony megszüntetésekor kifizetett végkielégítés is levonásra kerül.

Véleményem szerint, ha a munkavállaló kellő indok nélkül késlekedik a felmondási tilalmat jelentő állapotának bejelentésével, és emiatt jóval a felmondási idő letelte után tudja csak a munkáltató visszavonni a felmondást, nem köteles feltétlenül a teljes kieső időre járó munkabért megfizetni. Csak annyit, ami a munkavállalónak az adott helyzetben általában elvárható magatartása (a felmondás postai átvételét követően haladéktalanul tájékoztat a várandósságáról) teljesülése esetén maradna el.

A napi pihenőidő minimális tartama – két újdonság

Az Mt.-módosítást megelőzően a nyári időszámítás kezdetére eső napi pihenőidőként legalább hét órát kellett biztosítani, miután éjjel eggyel előre kell állítani az órát [Mt. 104. § (3) bek.].

A törvénymódosítás értelmében a napi pihenőidő, ha az a nyári időszámítás kezdetének időpontjára esik, általában legalább 10 óra, és csak akkor szállítható le a minimális időtartam 7 órára, ha a munkavállalónak az Mt. 104. § (2) bekezdése szerint napi 11 helyett 8 óra is biztosítható (osztott munkaidő-beosztásban, megszakítás nélküli, több műszakos vagy idényjellegű tevékenység keretében, illetve készenléti jellegű munkakörben dolgozók esetén).

Mindennél jelentősebb módosítás, hogy ha a munkáltató nem biztosít a munkaidő-beosztás szerint két munkanap között legalább 11 óra pihenőidőt, mert

  • a fentebb idézett Mt. 104. § (2) bekezdése alapján elegendő legalább 8 óra napi pihenőidő is, vagy
  • a nyári időszámítás kezdete miatt 10 vagy 7 óra a napi pihenőidő,

a két egymást követően beosztott napi pihenőidők együttes tartama legalább 22 óra kell, hogy legyen.

Ha például a munkavállalónak kedd és szerda között 8 óra volt a napi pihenőidő, szerda és csütörtök között legalább 14 óra napi pihenőidőt kell biztosítani – hogy meglegyen a törvénymódosítás szerinti, legalább 22 óra.

E rendelkezés ugyanakkor csak az újév első napján lép életbe.

Készenléti jellegű munkakör – szombaton és vasárnap is beosztás szerinti munkaidőben

A törvénymódosítás hatályon kívül helyezte az Mt. 101. § (3) bekezdésének azon korlátozó rendelkezését, miszerint, ha a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére vasárnapra rendes munkaidőt osztottak be, számára a közvetlenül megelőző szombatra rendes munkaidő nem osztható be. Így nincs akadálya, hogy a készenléti jellegű munkakört betöltők beosztás szerinti munkaidőben munkahelyükön töltsék hétvégéjüket.

A munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetése

Változott az Mt. 297. §-a a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló 96/71/EK irányelv érvényesítéséről és a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről szóló 1024/2012/EU rendelet módosításáról 2014/67/EU irányelv 9. és 12. cikkének átültetése érdekében.

Az Mt.-módosítás megteremti a külföldi munkáltató (pl. egy horvát székhelyű cég vállalkozóként tevékenykedik – és ennek keretében foglalkoztat horvát alkalmazottakat – Magyarországon működő megrendelő részére) és a szolgáltatás jogosultjának (pl. a magyar megrendelő) felelősségét a visszaélések megelőzése céljából.

Diákmunka – megszűnik az Mt. szabályozása

2016. szeptember 1-től az egyes iskolaszövetkezetekkel összefüggő törvények módosításáról szóló 2016. évi XLIX törvény rendelkezései alapján a szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvénybe (Szöv. tv.) helyezi át a jogalkotó azon szabályokat, melyek megállapítják, miként dolgozhat az iskolaszövetkezet, mint munkáltató és a nappali tagozatos tanuló, hallgató tagja munkavállalóként harmadik személyrészére nyújtott szolgáltatás teljesítése érdekében határozott idejű munkaviszonyban.

* * *

Ha részletesebben is érdekelnek a munkajogi változások és aktualitások, akkor jelentkezz szeptember 17-ig kedvezményesen Munkaügyeink – ami változott a nyáron, és ami még mindig magyarázatot igényel címmel október 17-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM