2024. október 29-én került benyújtásra a Parlament elé az egyes adótörvények módosításáról szóló T/9724. számú törvényjavaslat, amely a várakozásokkal ellentétben…
Az elektronikusan nyújtott szolgáltatások bemutatása, adójogi meghatározása III.
Társszerző: Dr. Tényi Géza
Mai írásunkban cikksorozatunk első és második részében felvázolt szempontrendszert egymásra vetítve határozzuk meg azokat a szempontokat, amelyek egy adott szolgáltatás elektronikus szolgáltatásként való besorolását, és a vonatkozó Áfa szabályozás alkalmazását szükségessé teszik.
Ehhez – együttesen értelmezve az elektronikus kereskedelmi és adójogi szabályozást – az alábbi kérdésekre kell igen választ kapnunk a szolgáltatás megvizsgálását követően:
- kérdés – A szolgáltatás nyújtása elektronikus hírközlési hálózat igénybevételével történik?
- kérdés – A szolgáltatás célja nem valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog, ingatlan, illetve vagyoni értékű jog üzletszerű értékesítése, beszerzése, cseréje vagy más módon történő igénybevétele, vagyis nem termékértékesítés?
- kérdés – A szolgáltatás elektronikus jellege a szolgáltatás lényegi részét képezi, nem csak kiegészítő jellemzője a főszolgáltatásnak, amely nem elektronikus úton valósul meg? (Lásd: korábbi felsorolás és példák)
- kérdés – A szolgáltatás nem hírközlési szolgáltatásra vagy műsorszolgáltatásra irányul?
- kérdés – A szolgáltató főszabályként és az adott szolgáltatás tekintetében nem közvetítő szolgáltató?
Amennyiben tehát a fenti kérdések mindegyikére igen választ lehet adni, úgy nagy valószínűséggel elektronikus szolgáltatásról van szó, és a vonatkozó Áfa szabályozás alkalmazásra kerül.
Egyértelműen ilyen szolgáltatások azok, amelyek igénybevétele nem csak egyszerűen elektronikus hírközlési hálózaton keresztül történik, de azok léte a kibertéren kívül elképzelhetetlen lenne.
Ilyen tehát, az
- online használt szoftverek (felhő alapú beszerzési, számviteli programok) letöltése, frissítése, online karbantartása,
- online adattárolás, amely lehetővé teszi meghatározott adatok elektronikus úton történő tárolását és lehívását,
- filmek online megtekintése, letöltése,
- online zene, csengőhangok, játékok, asztaltémák, képernyőkímélők letöltése,
- e-könyvek online megtekintése, letöltése,
- automatizált online szerencse-játékok használata,
- olyan online játékok elérése, amelynek során a különböző játékosok földrajzilag távol vannak egymástól,
- online társkereső oldalak működtetése,
- hirdetések weboldalakon,
- minden olyan szolgáltatás, ami weboldalak, online felületek működtetéséhez kapcsolódik, mint pl. hirdetés megjelenítését gátló szoftver (Bannerblocker), szűrők és tűzfalak online automatizált telepítése, stb.
A felsorolt szolgáltatások esetén az elektronikus (online) jelleg vitathatatlanul domináns. E szolgáltatások könnyű besorolása azonban annak is köszönhető, hogy ezek széles körben elterjedtek és a működésüket biztosító technológiai és üzleti folyamat is jól ismert.
Egészen más azonban a helyzet, ha egy új elektronikus szolgáltatási megoldással találkozunk, amely esetében a fenti 5 pontot erre az új termékre kell alkalmaznunk.
A gyakorlatban sokszor gondot okoz annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy a szolgáltatás elektronikus jellege mennyiben érdemi szolgáltatási elem, és ha az is, akkor nem minősül-e hírközlési szolgáltatásnak vagy műsorszolgáltatásnak.
Így például
- pdf dokumentum manuális közreműködéssel emailben történő megküldése ugyan hordoz elektronikus jelleget, de nem elektronikusan nyújtott szolgáltatás az automatikus folyamat hiánya miatt,
- ugyanezen szolgáltatás automatikus küldés esetében elektronikusan nyújtott szolgáltatásnak minősül,
- ugyanígy elektronikusan nyújtott szolgáltatás pdf dokumentum vagy fénykép letölthetővé tétele adott weboldalról,
- élő webes szeminárium (webinar) nyújtása nem elektronikusan nyújtott szolgáltatás, hanem műsorszolgáltatás,
- online oktatás előre felvett tartalmakkal és letölthető pdf dokumentumokkal elektronikusan nyújtott szolgáltatás,
- ugyanez a szolgáltatás élőben nyújtott személyes előadással már nem az,
- online letölthető tartalomhoz nyújtott link megküldése viszont az!
A besorolás nehézségét jól példázzák azok a hibrid csomagok, melyek termékértékesítésnek számítanak ugyan, de az értékesített termék valójában egy elektronikus szolgáltatás értékesítését takarja.
Ilyenek például:
- online tartalomletöltést is biztosító DVD,
- online kiegészítő tartalom elérését lehetővé tevő technikai folyóirat,
- online tartalomletöltést is lehetővé tevő zenei CD értékesítése.
Az egyes új termékeknél megmutatkozó besorolási nehézségek ellenére, úgy gondoljuk sikerült az elektronikus szolgáltatások lényegi elemeit körülírni és azok meghatározását megkönnyíteni.
A következő cikkben azt fogjuk bemutatni, hogy a HÉA rendszerében hogyan kell megítélni azokat a szituációkat, amikor a fogyasztó vagy az adóalany egyidejűleg vesz igénybe hírközlési szolgáltatást és egy vagy akár több elektronikus szolgáltatást (tartalomszolgáltatást).
* * *
Az 5percAdó rendezvény-ajánlata adózás témakörében:
Amennyiben érdeklődsz az adóváltozások iránt, akkor a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében idén is számítunk részvételedre a mérlegképes könyvelők kötelező továbbképzésén. A hagyományos, kétnapos továbbképzésre itt jelentkezhetsz! >>> Jelentkezem
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás