2024. október 29-én került benyújtásra a Parlament elé az egyes adótörvények módosításáról szóló T/9724. számú törvényjavaslat, amely a várakozásokkal ellentétben…
Art. változások – 2. rész
A meghatalmazások különböző fajtáinak bejelentési szabályai
Cikksorozatunk előző részében összefoglaltuk az adózó képviseletére vonatkozó változásokat. Ebben a cikkben a meghatalmazás bejelentési szabályait tekintjük át a törvényes képviselő jogosultságától a képviseleti jog megszűnéséig.
Meghatalmazás bejelentési szabályai
Új és változó rendelkezések a Vhr. alapján
- Törvényes képviselő jogosultsága
A nem természetes személy adózó a rá vonatkozó jogszabályok szerint önálló képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselője minden egyéb cselekmény nélkül jogosult az adózó adóügyeinek intézésére, e jogának biztosítása érdekében az állami adó- és vámhatóság hivatalból eljár.
- Törvényes képviselő együttes képviseleti joga
Ha a törvényes képviselő együttes képviseleti joggal rendelkezik, – elektronikus azonosítási szolgáltatás igénybevételét követően – az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen nyilatkozik arról, hogy az adóügyek intézésére mely törvényes képviselővel együtt jogosult. Ilyenkor az adóügyek intézése az érintett törvényes képviselők jóváhagyását követően lehetséges.
Együttes képviseleti jogosultság esetén, a képviselő által benyújtott elektronikus űrlap akkor tekinthető benyújtottnak, ha a benyújtóval együttesen eljáró képviselő – elektronikus azonosítási szolgáltatás igénybevételét követően – az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen a benyújtást követő három napon belül nyilatkozik, hogy az elektronikus űrlap benyújtását jóváhagyja. Az állami adó- és vámhatóság a jóváhagyásra váró elektronikus űrlapról az együttes jóváhagyásra jogosult képviselőt – a következményekre kiterjedően – tájékoztatja.
Ha az elektronikus űrlap esetében három napon belül az együttes jóváhagyás nem történik meg, az elektronikus űrlap feldolgozását az állami adó- és vámhatóság elutasítja. A jóváhagyás hiánya miatti elutasításról az adóhatóság az adózót, továbbá valamennyi, az adott elektronikus űrlap benyújtására, illetve jóváhagyására jogosult képviselőt értesíti elektronikus tárhely útján.
- Természetes személy törvényes képviselőjére vonatkozó bejelentés
A természetes személy adózó törvényes képviselője az állandó meghatalmazottra, megbízottra irányadó szabályok szerint jelenti be képviseleti jogosultságát. A természetes személy törvényes képviselője képviseleti jogosultságát saját kezű aláírásával ellátott, az állami adó- és vámhatóság által erre a célra rendszeresített nyomtatványon papír alapon is benyújthatja az állami adó- és vámhatósághoz. A törvényes képviselő a bejelentéshez csatolni köteles a képviseleti jogosultságát igazoló eredeti okiratot, melyet az állami adó- és vámhatóság a bejelentés nyilvántartásba vételét követően részére haladéktalanul visszaszolgáltat az adózó részére.
Az állami adó- és vámhatóság előtt az elektronikus ügyintézésre nem kötelezett természetes személy adózó állandó meghatalmazottja, megbízottja – ha adóügyeit elektronikusan kívánja teljesíteni – képviseleti jogosultságát saját kezű aláírásával ellátott, az állami adó- és vámhatóság által erre a célra rendszeresített nyomtatványon papír alapon is bejelentheti az állami adó- és vámhatósághoz. Az állandó meghatalmazott, megbízott a bejelentéshez csatolni köteles az eredeti állandó meghatalmazást, megbízást.
- Állandó meghatalmazott bejelentése
Az állandó meghatalmazott a hiteles elektronikus irattá alakított meghatalmazás, megbízás, vagy a meghatalmazást, megbízást tartalmazó, legalább az adózó, illetve törvényes képviselője minősített elektronikus aláírásával vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással hitelesített elektronikus irat egyidejű csatolásával – az állami adó- és vámhatóság által rendszeresített elektronikus űrlapon jelenti be képviseleti jogosultságát.
Az adózó vagy törvényes képviselője az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen – elektronikus azonosítási szolgáltatás igénybevételét követően – jelenti be az állandó meghatalmazottja, megbízottja képviseleti jogosultságát. Az elektronikus felületen tett bejelentést az állandó meghatalmazottnak, megbízottnak az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen – elektronikus azonosítási szolgáltatás igénybevételét követően – jóvá kell hagynia.
- Állandó meghatalmazott nyilatkozatai
Az állandó meghatalmazott, megbízott a képviseleti jogosultságának bejelentése során nyilatkozni köteles arról, hogy
a) a képviseleti jogosultsága a bejelentéskor érvényes teljes bizonyító erejű magánokiraton vagy közokiraton alapul,
b) természetes személyként a természetes személy adózó meghatalmazó, megbízó nevében az állami adó- és vámhatóság előtti képviselet ellátására személye alkalmas,
c) a képviseleti jogosultsága az adóigazgatási eljárásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) 17. §-ának mely jogcímén alapul,
d) a ténylegesen az adózó nevében eljáró képviselő mely képviseletre jogosult jogi személy vagy egyéb szervezet, illetve ügyvédi iroda alkalmazottjaként, tagjaként jár el,
e) a képviseleti jogosultság – az időtartam megjelölésével – határozott vagy határozatlan időre szól,
f) a képviseleti jogosultság mely adóügyek intézésére terjed ki, illetve
g) a képviseleti jogosultság az elektronikusan intézhető adóügyek tekintetében önálló vagy együttes.
- Képviseleti jogcím választás
Ugyanazon képviselt adózóra vonatkozóan a képviselő egyidejűleg csak egy képviseleti jogcímet jelenthet be. Ha a képviselő egyidejűleg több jogcímen is képviselheti az adózót, akkor a bejelentés során olyan jogcímet köteles választani, mely az általa bejelentett valamennyi adóügy intézésére jogosít.
- Meghatalmazott, megbízott, képviselő eljárási jogosultságának ellenőrzése
A bejelentés alapján az állami adó- és vámhatóság az állandó meghatalmazott, megbízott képviselő eljárási jogosultságát, különösen az Air.-ben meghatározott személyi és képesítési követelmény teljesülését a rendelkezésére álló adatok alapján ellenőrzi. Ha az ellenőrzés alapján a képviseleti jogosultság igazoltnak tekinthető, azt az állami adó- és vámhatóság az adóalanyok nyilvántartásának részét képező képviseleti nyilvántartásába bejegyzi, melyről az adózót és a képviselőt értesíti.
Ha a képviseleti jogosultság nem tekinthető igazoltnak, a képviseleti jogosultság hiányáról az adóhatóság az elektronikus űrlapot benyújtó személyt értesíti, és egyidejűleg felhívja arra, hogy a képviseleti jogosultságát három munkanapon belül jelentse be. Ha a képviseleti jogosultság bejelentése három munkanapon belül nem történik meg, az állami adó- és vámhatóság az elektronikus űrlap benyújtását elutasítja.
- Képviseleti jogosultság lekérdezési lehetősége
Az adózó, illetve törvényes képviselője, valamint az állandó meghatalmazott, megbízott számára a nyilvántartásba vett képviseleti jogosultság valamennyi adata lekérdezhető az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen.
- Képviseleti jogosultság változásának bejelentése
Ha az első bejelentést követően a képviseleti jogosultság tartalmában vagy a képviseleti jogosultság terjedelmét nem érintő bejelentett adatokban változás következett be, azt – az első bejelentésre irányadó szabályok szerint – a bejelentéskor meglévő valamennyi jogosultságra és érvényes adatra kiterjedően kell bejelenteni.
- Határozott időre szóló képviseleti jogosultság megszűnéséről értesítés
Ha az állandó meghatalmazáson, megbízáson alapuló képviseleti jogosultság határozott időre szól és az harminc napnál hosszabb, a határozott idő lejártát megelőző nyolcadik napon az állami adó- és vámhatóság a képviseleti jogosultság határozott idő leteltét követő naptól beálló érvénytelenségéről az adózót és az állandó meghatalmazottat, megbízottat előzetesen értesíti.
- Képviseleti jogosultság megszűnésének bejelentése
Az állandó meghatalmazott, megbízott, illetve az adózó vagy törvényes képviselője a bejelentett képviseleti jogosultság megszűnését – az első bejelentésre irányadó szabályok szerint – haladéktalanul köteles bejelenteni az állami adó- és vámhatósághoz. Az állami adó- és vámhatóság a nyilvántartásból való törlésről az adózót, illetve az állandó meghatalmazottat, megbízottat értesíti.
* * *
Amennyiben az adózás rendjével kapcsolatos változások részletesebben is érdekelnek, akkor jelentkezz most még kedvezményesen Az adóeljárás, az adóper új szabályai 2018 címmel március 28-án, valamint az Adóellenőrzések és adóperek, adóhatósági kapcsolattartás az új Art., Air alapján – Új helyzetben a gazdálkodók 2018-tól! címmel május 3-án a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásokra.
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás