Önkormányzattal kapcsolatos tudnivalók lakáskiadóknak

Működési engedély, bejelentkezés, határozat...

Működési engedély? Bejelentkezés? Határozat? Milyen dokumentum szükséges ahhoz, hogy valaki rövidtávú lakáskiadási tevékenységet – köznapi nevén „Airbnb-zést” – végezhessen? Mit kell tudni az önkormányzatokról és a tevékenység megkezdésekor benyújtandó dokumentumokról?

A hatályos jogszabályok bizonyos tevékenységek végzését feltételekhez, illetve engedélyekhez kötik. Nincs ez másképp a rövidtávú lakáskiadással kapcsolatban sem, ugyanis első lépésként az önkormányzatnál kell kezdeni a procedúrát.

A 239/2009 (X.20.) kormányrendelet alapján egy szálláshely-üzemeltetési engedély iránti kérelmet kell benyújtani a lakás címe szerint illetékes települési (kerületi) önkormányzathoz.

A legtöbb önkormányzat rendelkezik a rövidtávú lakáskiadásra vonatkozó önkormányzati rendelettel, mely speciális szabályokat is tartalmaz e tevékenységre vonatkozóan. A rendelet általában megtalálható az adott önkormányzat honlapján, illetve személyesen is megtekinthető ügyfélfogadási időben. A kérelem formanyomtatványa gyakorta az önkormányzati rendeletben is megtalálható, ám sok esetben letölthető az adott önkormányzat honlapjáról is. Ezt a dokumentumot érdemes már jóval előbb átnézni, mivel számos egyéb okiratot is kell csatolni hozzá.

Ilyenek lehetnek a következők:

  • bérelt ingatlan esetén a bérbeadó hozzájárulási nyilatkozata ahhoz, hogy a lakást a bérlő rövid távon hasznosíthassa;
  • egyéb, nem bérelt, ám nem is saját tulajdonú ingatlan esetén (pl. szívességi használatba kapott lakás, stb.) a tulajdonos/haszonélvező hozzájáruló nyilatkozata az ingatlan rövid távú hasznosításához;
  • saját tulajdonú, ám haszonélvezeti joggal terhelt lakás esetén, amennyiben a tulajdonos kívánja hasznosítani, a haszonélvező hozzájáruló nyilatkozata az ingatlan rövid távú hasznosításához;
  • közös tulajdonban álló szálláshely esetében, ha nem valamennyi tulajdonostárs a szálláshely-szolgáltató, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat;
  • gazdasági társaság esetében aláírási címpéldány;
  • képviseleti eljárás esetén két tanúval ellátott meghatalmazás;
  • alaprajz (akár saját kézzel készített is megfelel), mely tartalmazza a szobákban elhelyezett ágyak számát, méretét és elhelyezését is.

A fentiek mellett egyes önkormányzatok speciális dokumentumokat is kérnek (főként az utóbbi időben); ilyenek lehetnek például:

  • településképi bejelentés (pl. Budapest – V. kerület);
  • közgyűlési határozat – társasházban lévő lakás esetén gyakran kéri az önkormányzat az elmúlt hónapokban ezt a dokumentumot, melyben hozzájárulásukat adják a lakók ahhoz, hogy a lakás rövidtávon hasznosításra kerülhessen (ez számos jogértelmezési kérdést vet fel, ami folyamatos problémákhoz vezet, melyek orvoslása tényállástól függően történik);
  • társasházi szervezeti és működési szabályzat, mely tartalmazza, hogy az adott társasházban nincs megtiltva e tevékenység végzése (itt szintén jogorvoslati kérdést vet fel a „betiltás” kifejezés, mert erre a hazai jog nem ad lehetőséget, csupán bizonyos tevékenységek végzése korlátozható – bár a korlátozás mértékére nincs felső határ, így az lehet akkora mértékű is, hogy szinte már tiltásnak tekinthető).

Amennyiben a kérelmet hiánytalanul benyújtottuk, az önkormányzat jegyzője elbírálja azt és pozitív esetben lehetőséget ad a tevékenység folytatására. Ezt igazolandó, egy határozatot állít ki (mely korábban működési engedély nevet viselt) és ennek birtokában tudjuk az adott tevékenység végzését az adóhatóságnál bejelenteni, illetve akinek még nincs adószáma, e határozat birtokában tud adószámot kérni az adóhatóságtól.

Mindenkinek szeretném felhívni a figyelmét arra vonatkozóan, hogy a fent említett önkormányzati rendelet áttanulmányozása mellett az önkormányzatoknál érdemes személyesen érdeklődni a helyi szabályozásról és a tevékenységhez kapcsolódó adónemekről is, mivel önkormányzati hatáskörben bevezetésre kerülhet e tevékenységet érintően idegenforgalmi adó és az építményadó is, melyeknek helyi rendelet szerint különféle feltételei vannak és bizonyos keretek között más-más mértéke van.

* * *

Amennyiben részletesebben is érdekelnek a rövid- és hosszútávú lakáskiadás adózási és számviteli kérdései, akkor jelentkezz a mai napon kedvezményesen a Rövid- és hosszútávú lakáskiadás adminisztrációja, könyvelése, adózása A-tól Z-ig címmel szeptember 21-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is át tudjuk beszélni felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM