Marketing célú juttatások a személyi jövedelemadóban 2024 – Horváthné Szabó Beáta

Milyen feltételekkel juttathatunk adómentesen ajándékot, szervezhetünk promóciót?

Marketing célú juttatások a személyi jövedelemadóban 2024

Marketing célú juttatásokkal a Személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvényt (a továbbiakban: Szja törvény) lapozgatva akkor találkozhatunk, amikor valamely magánszemély részesül üzletpolitikai célú juttatásban. A gyártó, szolgáltató és kereskedő cégek különféle promóciókkal kívánják elősegíteni a potenciális vevők vásárlási hajlandóságát, oly módon, hogy a fogyasztók a reklámozott terméket kipróbálhatják és/vagy különféle engedményekkel megvásárolhatják.

A személyi jövedelemadó nem tartalmaz felsorolást az ide tartozó eseményekről, csupán keretszabályokat állapít meg, mely rendelkezések alapján kell meghatározni, hogy az adott vagyoni érték, amelyben a magánszemély vásárló, potenciális vásárló vagy az üzleti kapcsolatokban meghatározó szerepet betöltő személy részesül, az adómentes, vagy az adóköteles kategóriába sorolandó.

Üzletpolitikai célú esemény lehet egy termékbemutató, kóstoltatás, verseny vagy nyereményjáték. Talán a legszélesebb kört a mindennapokban a szinte mindenki számára azonos feltételek mellett elérhető engedmények, árengedményre jogosító kuponok, a különféle reklámajándékok vagy áruminták teszik ki. Sőt, az is lehetséges, hogy a juttatás (engedmény) kifizetése pénzben történik, esetleg bankkártyán írják jóvá.

Az üzletpolitikai célú juttatás a magánszemélyek azon körét is érinti, akik magánszemélyként valamely üzleti partner képviseletében részesülnek juttatásban. Ez a juttatás egyaránt lehet áruminta és üzleti ajándék is. Továbbá ezen témakör feldolgozásakor nem feledkezhetünk meg a céges rendezvényekkel kapcsolatos adózási szabályok ismertetéséről sem.

Egy marketing kampány tervezésekor számos törvény előírását szükséges ismerni, úgymint a személyi jövedelemadót, a társasági adót, az általános forgalmi adót, sőt, még a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény egyes rendelkezéseire is figyelni kell.

Az Szja törvény alapján az üzletpolitikai célú juttatások két fő csoportba sorolhatók.

Adómentes juttatások

Adómentesen adható juttatások közé tartozik az árengedmény, visszatérítés, vásárláshoz kapcsolódó más kedvezmény, áruminta. Ide sorolható továbbá a vásárláshoz kapcsolódóan, vagy azon túl is a potenciális vásárló részére adott sport és kulturális belépő, mely a 2024-es futball Európa-bajnokságra, vagy a párizsi olimpiára gondolva a vonzó promóciós juttatások közé tartozik. Akárcsak az egyes fesztiválokra szóló belépők, melyek növelik a promotált termék, szolgáltatás sikerét. Persze a mentességnek „ára” van, a kifizető olyan nyilvántartást köteles ugyanis vezetni, melyből megállapítható, hogy ugyanazon személy az adóévben nem kap a minimálbért meghaladó összegű belépőjegyet.

Adóköteles juttatások

Ide tartoznak az egyes nyereményjátékok, például vetélkedőn, versenyen nyert nyeremények, kivéve a sorsolásos játékok, melyek – a törvényi feltételek megvalósulásakor – nem eredményeznek adófizetést. Ugyanakkor a hagyományos értelemben vett ajándéksorsolás „kakukktojás”, már nem található meg az Szja törvényben, melynek részleteiről ide kapcsolódó előadásomban is szót fogok ejteni.

Adóköteles juttatások közé sorolandók az üzleti partnernek részére adott juttatások, függetlenül attól, hogy a juttatás rendezvény, vagy ajándékozás formájában nyilvánul meg. Az adóköteles körbe tartoznak továbbá az üzleti partnerek, valamint potenciális magánszemély vásárlók részére szervezett szórakoztató programok, vásárláshoz kapcsolódó céges rendezvények is.

Ezen események szervezésével összefüggésben közös, hogy a rendezvény egyes kiadásai után attól függően keletkezik szja és szocho fizetési kötelezettség, hogy a ráfordítás a marketing célú rendezvény lebonyolításának feltétele, vagy döntő részben szórakoztató programok helyszíne. Ez utóbbi esemény reklám értéke vitathatatlan, de mintegy 33%-os többlet ráfordítást eredményezhet, melyet már a promóció tervezése során érdemes figyelembe venni.

Ajándék

Az üzleti forgalom növelése érdekében a kifizetők gyakran adnak ajándékot. Az ajándék átadása történhet céges rendezvényeken, de attól függetlenül is.

A promócióban résztvevőknek adott ajándék minősülhet adómentes juttatásnak, gondoljanak csak arra, hogy a vásárláshoz kapcsolódó más kedvezmény milyen széles kört fedhet le. Adómentesen adható az áruminta is, mely az üzleti forgalom növelése érdekében valamely termék megismertetése céljából kerül átadásra. Itt fontos kiemelni, hogy árumintának minősül a képviselt termék olyan jellemző kisebb része, vagy mennyisége, amely kizárólag a képviselt termék bemutatására szolgál, és amely fizikai állapotánál, vagyoni értékénél fogva tartós használatra és más cél elérésére nem alkalmas. [Szja törvény 1. sz. mellékletének 8.14 pont b) alpontja]

Egyes meghatározott juttatások köre

Amennyiben az ajándék nem felel meg az adómentes kritériumoknak, akkor a jövedelem többnyire az egyes meghatározott juttatások körébe tartozik, mely lehet:

  • csekély értékű ajándék, amikor a kifizető nyilvántartás vezetése mellett legfeljebb a minimálbér 10 %-át adhatja, legfeljebb évi három alkalommal;
  • üzleti ajándék, mely üzleti, szakmai kapcsolatok keretében adható összegbéli korlátozás nélkül, feltéve, hogy az nem tekintendő valamely tevékenység ellenértékének. Üzleti ajándékról akkor beszélünk, amikor az ajándék a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti kapcsolatok keretében kerül átadásra, mely lehet ingyenesen vagy kedvezményesen adott termék, nyújtott szolgáltatás, valamint a kizárólag erre szóló utalvány is;
  • marketing eseménnyel összefüggésben adott ajándék, mely árumintának és üzleti ajándéknak sem minősíthető, és nem tartozik a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény hatálya alá sem. Ide tartoznak tipikusan azok a marketing célokat szolgáló ajándékok összeghatártól függetlenül, amelyeknek nem feltétele a termék, szolgáltatás megvásárlása, elegendő például a cég honlapján való regisztráció, vagy a játékban résztvevőnek csak különösebb felkészültséget nem igénylő kérdéseket kell megválaszolnia, mely nem minősíthető vetélkedőnek. Ide sorolható a Facebookon futó játék keretében adott ajándék is, amikor a termék népszerűsítése a like-ok és a megosztások számában mérhető;
  • szórakoztató rendezvényen részesülhet a magánszemély ajándékban, mely tárgy (nem utalvány), és értéke nem haladja meg a minimálbér 25%-át. (Ez alól kivétel a tombolával nyert ajándék, mely bizonyos feltételek mellett mentes az adó alól.)

Az adókötelezettség megállapítása

Végül, de nem utolsó sorban megemlítendő, hogy az üzletpolitikai célú juttatásokkal kapcsolatos szja adókötelezettség alapvetően azt a társaságot terheli, akinek vagyona terhére részesül a magánszemély a juttatásban. Ugyanakkor a rendezvényszervező cég is vállalkozhat a teljes promóció lebonyolítására. Az adókötelezettséget a felek között kötött szerződés alapján kell megítélni. Előfordulhat, hogy a játékban résztvevő magánszemélynek kell adót fizetni, mely befolyásolhatja a promóció népszerűségét. Az adókötelezettség megállapításakor figyelni kell arra is, hogy a játék szervezője és a juttatásban részesülő személy belföldi-, vagy külföldi- magánszemély, társaság, vagy esetleg üzleti partner.

Külföldi társaság marketing célú juttatásai

Figyelmesen kell eljárni, ha munkánk során regionális marketing akcióval találkozunk, amikor egy külföldi társaság népszerűsíti a termékét, szolgáltatását.

Amennyiben külföldről adóköteles juttatásban részesül egy magyar illetőségű személy, akkor – a felek közötti jogviszony hiányában – a juttatás ellenértéke egyéb jövedelemként adózik. A magánszemélynek a külföldi cégtől kapott igazolás alapján az ajándék értéke után 15% szja és 13% szocho fizetési kötelezettsége keletkezik, mely után még előleg fizetési kötelezettség is keletkezik. Öröm az ürömben, hogy egyéb jövedelemnél adóalapnak a bevétel 89%-át kell tekinteni, ha a szocho a magánszemélyt terheli, azaz azt részére nem térítik meg. [Szja tv. 29. §.]

A külföldről kapott jövedelmet kifizetői adatszolgáltatása hiányában a bevallási tervezet nem tartalmazza, ezért azt a magánszemélynek kell önadózás keretében bevallania. Kivételt képez a külföldről kapott ajándék, melyet a magánszemély üzleti kapcsolatok keretében kap, miután az Szja törvény a külföldről érkezett üzleti ajándékot olyan jövedelmek között nevesíti, melyet a jövedelem megállapításakor bevételként nem kell figyelembe venni. [Szja tv. 7. §(1) bekezdés p) pontja]

***

5percAdó konferenciaajánló

Minden marketing eseményt megelőzően fontos a vonatkozó jogszabályok megismerése, hogy senkit ne érjen meglepetés egy esetleges adóellenőrzés során. A PENTA UNIÓ Zrt. 2024. 08. 22-i Marketing célú juttatások adózása >> című konferenciáján Horváthné Szabó Beáta gyakorlati példákkal szemlélteti az adómentes és adóköteles promóciók közti különbséget, valamint az ajándékozás különböző formáit. Az előadás során feldolgozott rendelkezések ismerete nem csak az adózással foglalkozó szakemberek, hanem a marketing szakemberek munkáját is segíti. 

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM