Lehet, hogy érdemesebb bérelni, mint venni!

Mikor tervezel személyautó cserét?

A lízinggel ellentétben tartós bérleti szolgáltatást bármilyen vállalkozás nyújthat, ehhez nincs szükség külön engedélyre. Vannak-e ennek a konstrukciónak kockázatai? Milyen adómegtakarítással lehet számolni tartós bérlet esetén?

Mi az a bérleti szerződés?

Bérleti szerződés alapján (Ptk. 6:331.§) a bérbeadó köteles egy meghatározott dolog időleges használatának átengedésére, a bérlő pedig bérleti díjat fizet érte. Természetesen a Ptk. rögzíti még, hogy bérbeadó szavatolja a dolog működését, a bérlő csak rendeltetésszerű használatra jogosult…, stb. De a továbbiakban nézzük meg mit jelent ez konkrétan egy autó esetében.

Költségek

Ha bérelek egy autót – akár rövid, akár hosszú távra, de 1 éven belül – akkor a tulajdonosra eső adókat a bérbeadó fizeti. Ezzel megspórolom a gépjármű adó, a cégautó adó, és beszerzéskor a regisztrációs adó összegét, valamint a forgalomba helyezés költségeit, illetéket. Ezzel együtt a költségek között jelentkező amortizációt is a tulajdonos, azaz a bérbeadó számolja el az eredményben. Az értékcsökkenés helyett bérlőként jogosult vagyok a bérleti díj költségként való elszámolására.

Mi történik az autó meghibásodása, javítása esetén? Az attól függ, hogy milyen eredetű a hiba.

Például egy gyári hiba esetén – vagy ha az autó üzemképtelen – a bérbeadót terheli a javítás költsége. Ha pedig óvatlanságból – nem rendeltetésszerű használat miatt – keletkezik hiba, akkor a bérlő viseli a javítás költségeit. „A bérbeadó szavatol azért, hogy a bérelt dolog a bérlet egész tartama alatt szerződésszerű használatra alkalmas, és megfelel a szerződés előírásainak.” [Ptk. 3:332.§]

Az autókra kötött biztosítások egyértelműen a bérbeadót terhelik, hiszen ő köti meg a szerződést legkésőbb az üzembe helyezéskor. Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. (Áfa tv.) különbséget tesz rövid és hosszú távú bérleti szerződés között, erre is kitérünk majd személyesen, a konferencián.

Az 1 éven túli, határozott idejű bérleti konstrukció esetén tartós bérletről beszélünk. A tartós bérleti szerződés kiterjeszthető az üzemeltetéssel kapcsolatos költségekre is. Ekkor a bérleti díj összege magában foglalja a kapcsolódó szolgáltatásokat (pl. szerviz, gumicsere, assistant). Akkor is annyiszor vesszük igénybe, ahányszor, és amikor szükség van rá. Ha megnézzük a casco biztosítást, ott annak reményében fizetjük a havi díjat, hogy nem következik be a kár, de van, aki nem köt casco-t. Tartós bérlet esetén a hatósági nyilvántartásban (forgalmi engedélyben) a bérlő üzembentartóként szerepeltethető, ami opcionális. Ennél fogva, ha a bérlő a bejegyzett üzemeltető, akkor itt nem mentesül a gépjárműadó valamint a cégautóadó megfizetése alól. Ha viszont a bérbeadó nem ragaszkodik a bérlő bejegyzéséhez, akkor ezen adókat a bérbeadó fizeti.

Áfa visszaigénylés

Amikor személyautót vásárolunk, egyből felröppen az áfa levonási tilalom a szemünk előtt. Bérleti szolgáltatás esetén az áfa 2012. óta levonható. Az áfa levonást csak olyan arányban lehet levonásba helyezni, amilyen arányban a bérbevétel az adóköteles tevékenységet szolgálja. Tehát tévhit az, hogy a cégautóadó megfizetésével mentesülnénk minden adó alól, és nyugtázva lenne a magánhasználat. Az adóköteles használatot természetesen igazolni kell.

De mi történik akkor, ha mégis előfordul esetenként magánhasználat? Hogyan kell/célszerű mindezt dokumentálni? Mi lesz az áfával? Erre is választ kaptok a konferencián.

Az áfa tekintetében tehát elmondható, hogy a bérbevétel áfája levonható, míg a vásárlásé nem!

Az áfa kapcsán fontos megemlíteni, hogy a bérbeadó – mivel legalább 90%-ban bérbeadással hasznosítja az autót – a beszerzéskor az áfát teljes egészében visszaigényli. Ez azt is jelenti, hogy a bérleti díj kalkulálásakor a nettó összeg lesz a kiindulási alap!

Mikor jobb a bérlet, mint a vétel?

A fentiekből következik, hogy az áfa szempontjából egyértelműen a bérleti konstrukció előnyösebb. A gépjárműadó és a cégautóadó – cseppet sem elhanyagolható összege – attól függ, hogy a bérlő be van-e jegyezve a forgalmi engedélybe üzembentartóként. Bérlet esetén mentesülünk a forgalomba helyezéskor fizetendő akár 100-150 ezer Ft-os tételtől (pl.: regisztrációs adó, forgalomba helyezés, stb.).

A bérleti szerződés érvényessége alatt a bérlő bérleti díjat fizet, és ez költségként kerül elszámolásra, így csökkenti az eredményt. A bérleti díj a szerződésben meghatározott fix összeg, vagyis előre tervezhető! Vásárlás esetén értékcsökkenést számolunk el, ami szintén költségként jelenik meg az eredményben. Ha a vásárlás valamilyen részletfizetési konstrukcióban történik, akkor kamatot kell elszámolni, ami tovább csökkenti az eredményt. Ezen tételek – a bérleti díj vagy az értékcsökkenés (és kamat) – éves szinten 10% társasági adó megtakarítást eredményeznek. Tehát itt már szóba kerül az adóoptimalizálás. Végig kell számolni, hogy az egyes konstrukciók közül mi az előnyösebb számunkra. Erre is készítettem egy táblázatot…

Mi lesz a futamidő végén?

Egy autóvásárlás esetén nem kérdés, hogy az autó tulajdonjoga a vevőé. Értékesítéskor a piaci árat kérheti/kaphatja meg érte, és még áfát sem kell fizetni a bevételből. Ez nem elhanyagolható tény. Bérlet vagy tartós bérlet esetén az autó a bérbeadó tulajdonában marad. Ez bele van kalkulálva a bérleti díj összegébe, így kedvezőbb lehet a bérlet havi díja, mint például egy pénzügyi lízing esetében. De ha a vállalkozás likviditását vesszük figyelembe, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy hány évre vesszük az autót? Meddig áll benne a pénzünk? És mi éri meg jobban: egy autó árát – több millió forintot – lekötni egy önmagában is az értékét folyamatosan csökkentő autóba, vagy van lehetőségünk egyéb befektetésekre, esetleg eszköz beszerzésre, ami még hasznot is hoz a vállalkozásnak a bérleti időszak alatt?

A konferencián arra is lesz idő, hogy megbeszéljük, mi történik akkor, ha a szerződés érvényessége alatt a szerződés megszűnik (pl.: totálkár, lopás). Bár soha ne történjen ilyesmi, de jó, ha ismerjük ezek következményét és vonzatát.

* * *

Ha felkeltettem érdeklődésedet, vagy csak szeretnél még felkészültebb lenni ügyfeleid ilyen jellegű kérdéseire, esetleg jó lenne könnyebben eligazolni egy jármű vásárlás esetén a kereskedők szerződés kínálataiban, akkor jelentkezz 2016. szeptember 12-ig kedvezményesen a Lízing és bérlet – Könyvelői szemmel címmel 2016. szeptember 19-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM