Nos, így az ünnepi készülődés hatása alatt, a meleg habos kávét kavargatva, tekintsük át, hogy az ünnepek előtt milyen feladatok…
Hétindító – 37. hét
Újra itt a ’08-as szezon, nyakunkon a helyi adóelőlegek...
Habos kávés jó reggelt kívánok mindenkinek, immár szeptember közepén, az iskolakezdési sokk után! Csapjunk is bele a közepébe!
Szeptember 12-re határidősek az alábbi bevallások (Igen, a mienk is! Nálam is ez marad le általában 🙂 ) :
- 1658-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
- 1608-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében. (Nem megfeledkezve a különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT.)
Természetesen a bevallásokhoz befizetési kötelezettség is kapcsolódik!
A héten lesz határidős a helyi adóelőlegek megfizetése is, bár én erről már a múlt hét folyamán igyekeztem értesíteni ügyfeleimet, de természetesen még ma sem késő.
Fontos, hogy a személygépkocsik után a teljesítményadó határidőre befizetésre kerüljön. Erre is fel szoktam hívni az ügyfelek figyelmét és kérem őket, hogy a befizetést dokumentáltan bocsássák a rendelkezésemre, hiszen cégautóadó csökkentő tételként csak a határidőben befizetett gépjárműadó vehető figyelembe. Amennyiben csak egy napot is csúszik a befizetés, jogszerűen nem helyezhető levonásba ez a tétel!
Szeptember lévén folyamatosan napirenden kell tartani a civil szervezetek NAV 1%-os regisztrációs eljárását, ott és ahol ez releváns. A határidő jogvesztő: szeptember 30. A jelenleg használatban lévő nyomtatvány a 16EGYREG nevet viseli!
Tudom, hogy már unásig ismétlem, ezért csak címszavakban emlékeztetem az érintetteket a civil szervezetek alapító okirat, alapszabály megújítási kötelezettségére, és a kft.-k jegyzett tőke emelési kötelezettségére.
Van még egy szeptemberi kötelezettség, melyről ritkán esik szó, pedig adott esetben viszonylag sok pénzt is jelenthet egy-egy – akár kisebb – vállalkozásnál.
Azon ügyfeleinknél tehát, akiknél rendszeresen előfordul az EU bármely más tagországában történő áfás beszerzés, ott a helyi szabályok szerint felszámított áfa – ha az adóalany a feltételeknek megfelel – visszaigényelhető.
Ilyen beszerzések lehetnek a rendszeresen külföldi kiküldetésben tartózkodók egyes költségei, konferencia belépők, szállásdíjak, külföldi tehergépjármű tankolás, vagy csak egy „óvatos külfölditől” történő beszerzés, aki helyi áfával növelt számlát állított ki részünkre. Visszakérhető az adó olyan beszerzések esetén is, amikor az EU előírások és a magyar Áfa tv. szerint az adott országban minősül teljesítettnek az ügylet (pl.: ingatlanokkal, közlekedési eszközökkel kapcsolatos szolgáltatások).
Érdekes lehet ott is a visszaigénylés kérdése, akiknél bármely okból kifolyólag egy-két nagyobb áfa tartalmú ilyen típusú tétel jelentkezett az elmúlt időszakban. Természetesen az ügyfeleink zöme meglehetősen tájékozatlan ez ügyben, ugyanakkor értékes forintokat takaríthatunk meg nekik! Ettől az eljárástól – meglátásom szerint – még mindig ódzkodunk kicsit, pedig maga az eljárás nem bonyolult, csupán egy adatlap benyújtása a dolgunk, a hozzá tartozó mellékletekkel együtt és a többit a NAV intézi a külföldi adóhatósággal.
Természetesen ez irányú igényünket akkor, és csak akkor jelenthetjük be, ha paramétereink alapján az áfa visszaigénylésre egyébként jogosultak vagyunk és az előzetesen felszámított áfa belföldön is levonásba helyezhető lenne! Érdemes tehát áttekinteni, melyik ügyfelünknél lehet aktuális a kérdés.
A másik, napjainkra nagy sajtóvisszhangot kiváltó téma a pénztárgépre kötelezettek körének szeptember 30-i bővítése, mely most úgy tűnik – ígéretek vannak erre – kicsúszik 2017. januárjára, ám az erről szóló rendelet módosítás cikkem írásáig nem látott még napvilágot! Természetesen, ahogy ez megtörténik, akkor azt jelzem felétek. Jelenleg nem tehetünk mást, mint egyelőre várunk.
A fentiekben ismét említést tettünk a civil szervezetekről, hiszen számukra is igen sűrűnek ígérkezik az ősz. Az alapító okirat, alapszabály módosítás kérdéseivel már mostanság el kell kezdeni foglalkozni!
Amennyiben részletesebben is érdekelnek a civilekkel kapcsolatos alapító okirat- és alapszabály módosításhoz – egyáltalán a működéshez – szükséges, használható és gyakorlatias kérdések, akkor jelentkezz 2016. október 3-ig kedvezményesen A nonprofit szervezetek gazdálkodása, különös tekintettel az alapító okirat, alapszabály aktuális kérdéseire címmel 2016. október 10-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is át tudjuk beszélni mindazt, amit egy könyvelőnek vagy egy civil szervezet vezetőjének tudnia kell ahhoz, hogy egy jó alapító okirat születhessen! Mindenkit várok szeretettel!
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás