Hétindító – 13. hét

Számos határidőt hoz a tavasz

hétindító

Most, hogy végre berobbant a tavasz, kicsit a kedvünk is jobb talán. Ám ennek ellenére hiába csalogat hívogatóan a Nap, nekünk haladnunk kell, mert rengeteg a teendőnk!

2022.03.31-re határidős a 21K102-es adatszolgáltatást, melyet a cégek a KATA alanyoktól befogadott számlák esetében teljesítenek azokban az esetekben, amikor ez éves szinten eléri vagy meghaladja az egymillió forintot! A kamarai díj befizetésének a határideje is ere a napra esik.

Én a héten igyekszem a bérszámfejtéssel haladni – már amennyire lehetséges, és a bérszámfejtési feladatokkal együtt az ügyfelek alkalmazottai által kért Szja-bevallásokat is elkészítem/előkészítem, így is segítve ott és ahol lehetséges a kiutalások meggyorsítását! Természetesen csak azon esetekben, ahol ez korábbi felhívásomra tekintettel kérték, ugyanis a NAV rendszere sokat segít nekünk ezen a téren, ugyanakkor éppannyi gondot is okoz – véleményem szerint, mert nagyon sok kedvezmény – akár pl. megosztott családi kedvezmény is (amit az idén nehezít a NAV által korábban kiutalt Szja visszatérítés is) – “beragad”, és ez csak a későbbiek folyamán fog tudatosulni a magánszemélyek fejében. Így akinél tudom, hogy a korábbiakban volt ilyen, ott azért annyit megteszek, hogy figyelmeztetem őket erre!

És ha már április, akkor negyedév, felkészülvén erre is, igyekszem minél előbb teljes körűen a negyedévvel érintettek iratanyagát begyűjteni, nem megfeledkezve a szokásos havi gyakorisággal ÁFÁT valló ügyfelekről sem, és a mostani zűrzavaros helyzetben ez amúgy is több nehézséget fog okozni, mint normál üzletmenetben.

A beszámoló készítés oltárán áldozva, mi itt az irodánkban, még egyszer áttekintjük minden ügyfél anyagát, kijegyzetelve a még mindig hiányzó okiratokat, és persze, mint mindenkinél, a renitens ügyfeleket is megpróbáljuk becserkészni, hogy ne megint az utolsó utáni pillanatban kelljen a beszámolóikkal vesződni. Ezen felül átellenőrzöm a listámat, hogy biztosan mindenki szerepeljen rajta beszámoló készítés szempontjából is. Nem tudom, ti hogyan tartjátok nyilván ügyfeleiteket, de én már évek óta egy számolótáblában, még pedig úgy, hogy szűrhető állomány jöjjön létre, melyből különböző check listákat két mozdulattal lehet gyártani. Ebből készülnek a havi bevallások listái, az áfa bevallások, a termékdíj bevallások listái, és a beszámoló készítős listák is. Itt jegyzem pl.  a nonprofit jelleget, a KATA státuszukat, stb. és ebből dolgozunk egész évben. Szerintem érdemes egyszer felépíteni a listát, utána csak karban kell tartani, és gyors segítségünkre van!  Felhívom a figyelmet, hogy a cikkem írásáig a beszámolók határidő módosításáról még semmi hír sincs!

Beszámoló előkészítő munkáink folyamán már zajlanak az egyeztetések. Én ebben az időszakban mindenkinek lementek még egy folyószámlát, hogy gyorsan rendelkezésre álljon abban az esetben is, ha esetleg az EBEV rendszerben fennakadások lennének. Nálunk nem múlik el zárás úgy, hogy ne ellenőriznénk friss cégkivonataikat, és ez az iratanyagukban is lefűzésre kerül. Érdekes dolgok tudnak kiderülni, ezért ezt mindenkinek javaslom. Bár nem vagyunk könyvvizsgálók, én évek óta ragaszkodom a könyvelői teljességi záradékhoz, és miden évben kapnak egy külön kimutatást, melyen a főbb beszámoló adataikat szerepeltetem, jelölve, melyik ponton van gond. Ez a bizonylat is két példányban készül, jól jöhet a későbbi problémák elkerülése végett is. Ez egy egyszerű táblázat, nem kell bonyolultra gondolni, ami tartalmazza a generális kérdéseket, pl. készlet, tagi kölcsön, tagnak nyújtott kölcsön, pénztáregyenleg, alultőkésítés stb. Tapasztalatom szerint az ügyfelek is szeretik, mivel sokkal jobban “értik”, mint a csupasz főkönyvi kivonatot, és szembesülnek a problémákkal, a másik oldalon pedig segítségünkre lehet és jól jöhet, amikor az ügyfél és a könyvelő között “kínos” kérdések merülnek fel tagi kölcsön, házi pénztár állomány stb kapcsán.  Akinek jelentős adótartozása van, azt erről egy külön csatolt folyószámla dokumentált átadásával is tájékoztatom, későbbi problémák elkerülése végett, felhívva a figyelmét, az esetlegesen szükségessé váló könyvvizsgálati kötelezettségre!

Többször szembesülök vele, hogy nincs meg a számla, magánvásárlás volt egyértelműen céges kártyával, és sok kollega egyből 86-os főkönyvi számra könyveli, majd TAO alapot növel vele. Nos, ezzel két aggályom is van, az egyik, az ügyfél nem tud róla, mert a szó elszáll, a másik pedig hogy szerintem ez egy egyszerű TAO alap növeléssel nincsen kipipálva, pláne akkor ha ez jelentős volumen. Véleményem szerint több esetben megáll a természetbeni juttatás kérdése, hiszen ha ingyen kapta, független a könyvelés mivoltától, mérlegelni kell a természetbeni juttatások és annak adóvonzatai kérdéskörét! Én ezt mindig egy technikai 36-os számlára teszem, ezt a kartont év végén lehúzom és aláíratom az ügyféllel, majd annak mértékét és volumenét figyelembe véve együtt döntünk mind a számviteli, mind az adójogi kezeléséről!

Mindenkinek szép, kellemes napsütéses napokat kívánok! A jövő héten találkozunk!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM