Nos, így az ünnepi készülődés hatása alatt, a meleg habos kávét kavargatva, tekintsük át, hogy az ünnepek előtt milyen feladatok…
Hétindító – 48. hét
Nyakunkon a december...
Lassan közeledve a Karácsonyhoz, könyvelőként egy igen sok feladattal tarkított hónap előtt állunk, annak ellenére, hogy az előttünk álló hét viszonylagos nyugalmat ígér! Nézzünk tehát körül, mi az, amivel lassan már haladnunk kell!
A héten – a munkánkat meggyorsítandó – már bekérhetőek a jelenléti adatok, így talán kicsit korábban elkészülhetünk a szokásos bérszámfejtési munkálatokkal, és a bevallások elő- és elkészítésével.
Amire biztosan gondolnunk kell decemberben:
- áfa státuszbeli váltások (civilek esetében itt a lehetőség az alanyi adómentesség választására a tevékenység jellegére tekintettel mentes választás helyett, illetve itt célszerű az idén kiemelt figyelmet fordítani azokra az ügyfeleinkre, akiknek a bevétele 12 millió forint alatt, 8 millió forint feletti (náluk opció lehet az alanyi mentesség választása, akkor is, ha évközben lépett limitértéket)),
- áfa “módszerek” közti választás (például pénzforgalmi áfa, MNB-EKB árfolyam választás kérdései stb.),
- jó időszak ez egy törzsadat kontrollhoz, kinek milyen tevékenysége van, mit is végez ténylegesen, kell-e törölni, felvenni új tevékenységet,
- különböző nyereség adózási módok közti váltás gazdaságossági számításai (például érdemes-e váltani KATA-ra, KIVA-ra, EVA-ra (EVA-t választani 2018. december 20-ig lehet utoljára), esetleg onnan visszajönni,
- december 20-i felöltések (pl. EVA, társasági adó, iparűzési adó) az arra kötelezetteknek
- december 20-ig termékdíj előleg megfizetése azoknak, akik erre kötelezettek,
- adófolyószámla kontroll (különösen KATA-soknál, civil szervezeteknél),
- és természetesen – de nem utolsósorban – felkészülés az új adóévre az adójogszabály változások mélyreható tanulmányozása mellett.
A fentieken túl – ügyfélkörünket ismerve – még egyéb kötelezettségek is felmerülhetnek, melyet célszerű idejekorán számba venni. Az viszont tény, hogy az ügyfelek bizonylatait mi látjuk, a főkönyveiket mi tudjuk igazán értelmezni, és egyre inkább azt tapasztalom, hogy az ügyfél kifejezetten jó néven veszi tőlünk, ha felhívjuk a figyelmét a főkönyvben látható egy-két dologra, és a törődésünket érezve talán nagyobb megbecsülést kaphatunk mi is. A nagyobb időigénnyel rendelkező gazdaságossági és adóoptimalizációs számítások bonyolultak is lehetnek, akár egy kisebb fajta évzárást is igényelhetnek, ilyen esetekben az ügyfélnek díj megjelölése mellett felajánlhatjuk a több adózási módszer melletti adóterhelés kiszámítását!
Egyre inkább azt látom, hogy a kisebb cégek ügyvezetői is – ha lassan is – de ébredeznek, már tudják, hogy nem mindig az elsőre „olcsónak” tűnő megoldás a legjobb. Meggyőződésem, hogyha ügyfeleink segítségére vagyunk az adójuk optimalizálásánál, akkor hallgatnak a tanácsainkra, hajlandóak változtatni, és egy tartós, megbízható alapokon nyugvó ügyfél-könyvelő kapcsolatot tudunk velük kialakítani.
Itt az idő, hogy lassan ellenőrizzük – igen sajnos nekünk kell – hogy a cégkapu regisztrációkkal egyes ügyfeleink hogyan is állnak, mert bár meglátásom szerint még nem forrta ki magát a rendszer, de 2019-től az adóhatósági kommunikáció is ezen az interfészen keresztül fog bonyolódni. Egyelőre javaslom, csak tekintsük át, melyik ügyfelünknek nincs még aktív regisztrációja. Már most mondom, hogy szerintem a cégkapura érkező üzenetek figyelése nem könyvelői feladat, ezt tudatosítandó, én ismét körlevelet készülök az ügyfeleimnek küldeni ez ügyben.
Mindenkinek haladós napokat, zökkenőmentes működő ügyfélkapus rendszert kívánok!
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás