Újabb kedvező változások várhatók a társasági adózás terén

Tartalmi változások és pontosítások a tervezetben

Nincs egyszerű dolgunk abban az esetben, ha a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvényt (Tao. tv.) érintő várható változásokat szeretnénk összefoglalni, jelenleg ugyanis három olyan törvényjavaslat tárgyalása is folyamatban van, amelyek érintik a társasági adózást.

2017. október 24-én a következő törvénytervezetek kerültek benyújtásra az Országgyűléshez:

  • A sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról szóló T/18007. számú törvényjavaslat,
  • A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló T/18006. számú törvényjavaslat,
  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény hatálybelépésével összefüggő törvények és egyes egyéb törvények módosításáról szóló T/17998. számú törvényjavaslat.

Míg az első két tervezet új, az adózók számára kedvező szabályokat hoz a társasági adózás rendszerébe, addig a harmadik tervezet tartalmilag nem sok újdonságot jelent. Az ugyanis az adóigazgatás 2018-tól hatályos módosításával összefüggésben iktat be a Tao. tv-be olyan rendelkezéseket, amelyeket – e törvényt érintően – 2017 végéig az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) szabályoz.

Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb, várható változásokat, a változások kapcsán a Tao. tv-be beiktatásra kerülő, új/módosított jogszabályhelyekre utalunk:

1) Kedvező eljárási szabály az adó-felajánlás rendszerében

Az adózók 2015. óta rendelkezhetnek a fizetendő társasági adóelőlegük, adóelőleg-kiegészítésük és éves adójuk meghatározott részéről, amelyért „cserébe” jóváírásban részesülhetnek [Tao. tv. 24/A-24/B. §]. Az adózóknak – az egyébként fennálló adókötelezettségük teljesítése mellett – nincs más dolguk, mint a felajánlás elektronikus úton való megtétele, amely alapján az adóhatóság átutalja a felajánlott összeget a kedvezményezett részére. Az átutalás teljesítésének egyik feltétele – a jelenlegi szabályok alapján – az, hogy az adózó a társasági adóbevallásában, feltöltési bevallásában feltüntetett adót, adóelőleget, adóelőleg-kiegészítést megfizesse. E feltétel kapcsán maga a Tao. tv. 24/A. § (13) bekezdés d) pontja eddig nem határozta meg, hogy a kötelezettséget meddig, mely időpontig kell teljesíteni. Mindez azonban nem jelentette azt, hogy e kötelezettségekre ne vonatkozzon határidő, hiszen általában az adót, adóelőleget, feltöltést nem „bármeddig”, hanem az Art. szerinti esedékességi időig kell megfizetni. A jelenlegi változások pontosítják a Tao. tv. említett pontját és egyértelműen rögzítik, hogy e kötelezettségeket az esedékesség időpontjáig kell megfizeti. E módosítás tehát nem jelent tartalmi változást.

Tartalmi változást jelent ugyanakkor az a várható új előírás [Tao. tv. 24/A. § (13a)-(13b) bekezdés], amely következtében az adó, adóelőleg, adóelőleg-kiegészítés „késve” történő teljesítése nem jár minden esetben a felajánlás „végleges” elutasításával. Ha az átutalás teljesíthetőségének egyetlen akadálya az adó, adóelőleg késedelmes megfizetése és ez a késedelem csekély mértékű, úgy az adózó külön kérelmére (és bizonyos feltételek teljesítése esetén) az adóhatóság átutalja a felajánlott összeget a kedvezményezettnek és a felajánló adózó is megkaphatja az adott összeg után a jóváírást. Az adóhatóság – az adózó külön kérelme alapján – akkor teljesíti az átutalást, ha a fizetési késedelem nem haladja meg az esedékességtől számított 15 napot és az adózó a kötelezettséget maradéktalanul, vagyis teljes összegben megfizette. A kérelmet az adóhatóság „eredeti” elutasító határozatának átvételét követő 15 napon belül lehet előterjeszteni, e határidőre fontos ügyelni, az ugyanis – a Tao. tv. erejénél fogva – jogvesztő. Az adózó korlátlan számban terjeszthet elő ilyen kérelmet, e tekintetben nem tartalmaz megkötést a várható új szabály. A T/18007. számú törvényjavaslat kihirdetését követő naptól tett felajánlásokkal összefüggésben már lehetőség lesz a külön kérelem benyújtására.

Habár a módosítást a sportvállalkozásokat érintő változásokról szóló törvényjavaslat tartalmazza, de az ismertetett módosítás nem csak a látvány-csapatsportban működő szervezetek javára tett felajánlásokra vonatkozik, hanem mindhárom kedvezményezett célra, így az előadó-művészeti szervezetek és a filmalkotások támogatására is.

2) Új jogcímek a fejlesztési adókedvezmény vonatkozásában

A jövőben (A T/18006. számú törvényjavaslat hatálybalépését és az egyedi támogatás Európai Bizottság számára történő hivatalos bejelentését követően megkezdett beruházások után jár az adókedvezmény [Tao. tv. 29/A. § (60) bekezdés].) két új jogcímen is elérhető lesz a fejlesztési adókedvezmény. A jelenértéken legalább 6 milliárd forint értékű beruházás és a jelenértéken legalább 3 milliárd forint értékű munkahelyteremtést szolgáló beruházás üzembe helyezése esetén adókedvezmény vehető igénybe, feltéve, ha a beruházás:

  • termék-diverzifikációt eredményező induló beruházásnak, vagy
  • új eljárási innovációt eredményező induló beruházásnak minősül,

amelyet nagyvállalkozás valósít meg a Közép-Magyarország régió támogatható településein [Tao tv. 22/B. § (1) bekezdés k)-l) pontjai és 22/B. § (1b) bekezdés]. Mindkét említett típusú induló beruházásra fogalmi meghatározást ad a törvényjavaslat. További feltétel, hogy az adókedvezmény első igénybevételét követő 4 adóévben az adózónak teljesítenie kell – legalább a törvényben előírt mértékű – létszám bővítést és bérköltség növelést [Tao. tv. 22/B. § (9) bekezdés]. Az új jogcímek szerinti kedvezmények érvényesítéséhez az Európai Bizottság engedélyén alapuló kormányhatározatra van szükség [Tao. tv. 22/B. § (2a) bekezdés c) pont].

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért éri meg bárkinek is az új – látszólag szigorúbb – jogcímek alapján igénybe venni az adókedvezményt, mikor a jelenértéken legalább 3 milliárd forint összegű beruházás, illetve a munkahelyteremtést szolgáló beruházás (értékhatár nélkül) már most is kedvezményre jogosít. Fontos kiemelni, hogy a jelenlegi jogcímek alapján a nagyvállalkozások kizárólag induló beruházások, illetve új gazdasági tevékenység végzésére irányuló új beruházás alapján vehetnek igénybe adókedvezményt. A most beiktatásra kerülő jogcímek esetén tehát más tartalmú, jellegű beruházásokról van szó.

3) Az adóigazgatás módosításával összefüggő változások

Az adóigazgatás rendjének újraszabályozása során célkitűzés volt, hogy az egyes anyagi adójogszabályokhoz kapcsolódó rendelkezések átkerüljenek az érintett adótörvénybe, a továbbiakban ne az eljárási törvényekben nyerjenek szabályozást. E célkitűzésre tekintettel 2018-tól több olyan rendelkezés átillesztésre kerül a Tao. tv-be, amelyek az Art.-ból már tartalmilag ismertek előttünk. Jó példa erre, hogy a jövedelem-(nyereség-)minimum, mint adóalap „mellőzése” esetén a bevallást kiegészítő nyomtatvány benyújtására vonatkozó szabályt a Tao. tv. 6. § (11) bekezdése fogja tartalmazni. Emellett az alábbi „témakörökkel” egészül ki a Tao. tv.:

  • az ingatlannal rendelkező társaság tagjának adókötelezettségére, illetve az ingatlannal rendelkező társaság felelősségére vonatkozó egyes szabályok,
  • az eltérő üzleti éves adózók adómegállapítása, -bevallása, -megfizetése,
  • az adóévben vállalkozási bevételt, költséget/ráfordítást el nem számoló civil szervezetek, illetve egyéb nonprofit szervezetek bevallást helyettesítő (TAONY jelű) nyomtatványa,
  • egyes külföldi vállalkozókra vonatkozó szabályok.

Az adóigazgatás újraszabályozása sem hoz változást a tekintetben, hogy a társasági adó bevallásának, befizetésének határidejét 2018-tól is az eljárási jogszabály, az „új Art” fogja várhatóan tartalmazni.

* * *

Találkozzunk idén is az Adóegyetemen! Értesülj első kézből a 2018. évi jogszabályváltozásokból, és tedd fel kérdéseidet személyesen! Biztosítsd be helyed még ma! >> Adóegyetem 2018

10 konferencia teljes körű, adótanácsadók által szerkesztett szakmai anyaga, kérdés-válaszai és egy kiválasztott helyszínen történő részvétel – ezt csak az Adóegyetem biztosítja Neked!

Az Adóegyetem 2018 helyszínei és időpontjai 2017-ben:

Budapest I. – november 23.- november 24.
Székesfehérvár – november 23.- november 24.
Pécs – november 27.- november 28.
Nagykanizsa – november 27.- november 28.
Debrecen – december 4.- december 5.
Miskolc – december 4.- december 5.
Győr – december 7.- december 8.
Budapest II. – december 11.- december 12.
Szolnok – december 11.- december 12.
Budapest III. – 2018. január 9.- január 10.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!